Poslední setkání jezdců v GPD Rally cupu 2016 proběhlo na kopřivnickém polygonu týden po nejpopulárnější automobilové soutěži u nás – Barum Czech Rally Zlín. Na Barumce startoval průběžný lídr gépédéčka Roman Odložilík, a tudíž jeho technika procházela různými kontrolami a repasemi, proto v Kopřivnici nestartoval. Dalším jezdcem, který poslal omluvenku, byl Lukáš Matěna, jenž na zlínské rally havaroval a vůz ještě nebyl vyléčen. I přes další omluvenky se na sedmé gépédéčko sešla konkurence třiadvaceti jezdců, kdy 10 startovalo s vozy poháněnými všemi koly a 13 bylo dvoukolkářů. Také v první zářijovou sobotu byla připravena trať s dvěma rychlostními zkouškami, které se jely třikrát, a celková délka ostrých kilometrů dosáhla 21,6 km.
V kategorii dvoukolek se sešla zajímavá sestava jezdců, které měl dominovat Martin Vlček. Pro kopřivnické závody oprášil příborský jezdec svého mazlíka Peugeot 206 Kit Car, se kterým úspěšně startoval v automobilových soutěžích v letech 2011 – 2013. Největší úspěchy Martin s tímto vozem zažil v roce 2012, kdy odjel kompletní sezonu. Na jejím konci se těšil v rallysprintových závodech z mistrovského titulu ve třídě 6 a mezi dvoukolkami byl celkově 3. Přímými soupeři v kategorii dvoukolek měli být Martinovi Marcel Svačina, Adam Fabrika a Tomáš Dostál. Hned úvodní rychlostní zkouška vyřadila hlavního favorita kategorie F2, neboť u peugeota Martina Vlčka se poškodila poloosa. Vedení v dvoukolkách se ujal Tomáš Dostál. Po několika startech se seatem přivezl Dostál do Kopřivnice Volkswagen Golf v dravé sportovní úpravě. Vedení si udržel opatovický jezdec pouze jednu zkoušku, na 2. RZ totiž vyrobil drobnou jezdeckou chybu a ta jej stála drahocenné vteřiny. Do čela se dostal zkušený soutěžák Marcel Svačina s Citroënem C2 Max. Ale ani zlínský Svačina se dlouho ve vedení neohřál a v následující zkoušce si vzal zpět vedoucí příčku Dostál. Na zbývajících rychlostních zkouškách už jezdec z Opatovic nechyboval a postupně svůj náskok nejrychlejšími časy navyšoval. Vítězného Dostála doplnili na stupních vítězů druhý Marcel Svačina a třetí Adam Fabrika s Citroënem C2 R2, který si přijel do Kopřivnice spravit chuť po nevydařené Barum rally, kdy mu dvě zkoušky před koncem závodu praskla poloosa. Čtvrté místo si v sobotu odvezl z polygonu vítěz šestého dílu gépédéčka v dvoukolkách Jirka Gerych s Citroënem Saxo. Rostislav Kovařčík letos startuje v GPD rally cupu pravidelně a tentokráte si vyjel body za 5. místo. Jezdci Škody Felicia Kit Car patří průběžné vedení v dvoukolkách i po sedmé odjeté soutěži. „Měl jsem možnost startovat s jiným vozem, pro mne ne až tak neznámým. Tento speciál, jsem doposud znal jen z místa spolujezdce. Před samotným závodem jsem s golfem najel jen pár kilometrů. Počasí na tento závod vyšlo skvěle a já se nemohl dočkat prvního startu. Do závodu jsem nastoupil s určitou dávkou respektu a chtěl si ho za volantem golfu hlavně užít. V druhé polovině první sekce, jsem udělal drobnou chybu, která mne stála pár sekund. Druhá sekce z mé strany už byla bezchybná a jízdu jsem si patřičně užíval. Poslední dvě RZ už byly ve slušném tempu a můžu potvrdit, že s golfem jsme si bez pochyb sedli, za což bych chtěl poděkovat Zdeňkovi Němcovi, který mi umožnil startovat s tímto vozem. Jako celek je to dobře postavený vůz a uvidíme, jestli se s ním postavíme ještě na start. Nejen tento závod, ale i celý seriál GPD Rally cupu hodnotím kladně. Pokaždé je zde skvělá atmosféra a vše pořadatelsky probíhá dobře a spolehlivě,“ přiblížil změnu vozu a ohlédl se za soutěžní sobotou Tomáš Dostál.
Hlavní favority na celkové vítězství zářijového závodu jsme ovšem mohli hledat mezi největšími kamarády a soupeři zároveň – Silvestrem Mikuláštíkem a Jaroslavem Podešvou. Podešva vyhrál předprázdninový závod, a tak mu měl bystřický jezdec co oplácet. Mikuláštík se Škodou Octavia WRC byl nejrychlejší na úvodních třech měřených zkouškách a na svého rivala si vybudoval náskok 15 vteřin. Na obranu Podešvy je ovšem nutno říct, že po první zkoušce zamířil do servisu a jeho tým opravoval poškozenou poloosu, která jej lehce rozhodila z rytmu. Na 4. RZ dosáhl nejrychlejšího času jezdec v subaru, ale Mikuláštík v následující zkoušce kontroval. A i když Podešva zajel závěrečnou erzetu nejrychleji, Silvestra Mikuláštíka o vítězství nepřipravil. Bystřický jezdec uhájil vedení s náskokem 2,7 vteřiny. Třetí v cíli absolutní klasifikace byla nejrychlejší dvoukolka s Tomášem Dostálem za volantem. V absolutní klasifikaci dojel Marcel Svačina čtvrtý, přesto byl s výsledkem velmi spokojený. Nejrychlejší pětici doplnil na GPD Rallycupu poprvé startující Daniel Tasary s Mitsubishi Lancer EVO X.
„Máme za sebou další díl našeho seriálu, který se obešel bez jakýchkoliv problémů, což je pro nás vždy to nejdůležitější. Vítězství je taková třešnička na dortu, i když s trochu trpkou příchutí. Startujeme oproti konkurenci s restriktorem a stále nemůžeme přijít na důvod chybějícího výkonu našeho vozu. Prošli jsme již všechny senzory a čidla a stále jsme na nic nepřišli. Auto nyní projde repasí a doufám, že se podaří ho dostat opět do top formy na vsetínskou rally,“ zhodnotil sobotní závod a naznačil start v rallysprint sérii Silvestr Mikuláštík. Další závod GPD Rally cupu dostal nový termín. Tentokráte se jezdci sejdou v neděli 23. 10. a dle slov hlavního organizátora cupu Silvestra Mikuláštíka se bude opět na co dívat.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.