Poslední setkání jezdců v GPD Rally cupu 2016 proběhlo na kopřivnickém polygonu týden po nejpopulárnější automobilové soutěži u nás – Barum Czech Rally Zlín. Na Barumce startoval průběžný lídr gépédéčka Roman Odložilík, a tudíž jeho technika procházela různými kontrolami a repasemi, proto v Kopřivnici nestartoval. Dalším jezdcem, který poslal omluvenku, byl Lukáš Matěna, jenž na zlínské rally havaroval a vůz ještě nebyl vyléčen. I přes další omluvenky se na sedmé gépédéčko sešla konkurence třiadvaceti jezdců, kdy 10 startovalo s vozy poháněnými všemi koly a 13 bylo dvoukolkářů. Také v první zářijovou sobotu byla připravena trať s dvěma rychlostními zkouškami, které se jely třikrát, a celková délka ostrých kilometrů dosáhla 21,6 km.
V kategorii dvoukolek se sešla zajímavá sestava jezdců, které měl dominovat Martin Vlček. Pro kopřivnické závody oprášil příborský jezdec svého mazlíka Peugeot 206 Kit Car, se kterým úspěšně startoval v automobilových soutěžích v letech 2011 – 2013. Největší úspěchy Martin s tímto vozem zažil v roce 2012, kdy odjel kompletní sezonu. Na jejím konci se těšil v rallysprintových závodech z mistrovského titulu ve třídě 6 a mezi dvoukolkami byl celkově 3. Přímými soupeři v kategorii dvoukolek měli být Martinovi Marcel Svačina, Adam Fabrika a Tomáš Dostál. Hned úvodní rychlostní zkouška vyřadila hlavního favorita kategorie F2, neboť u peugeota Martina Vlčka se poškodila poloosa. Vedení v dvoukolkách se ujal Tomáš Dostál. Po několika startech se seatem přivezl Dostál do Kopřivnice Volkswagen Golf v dravé sportovní úpravě. Vedení si udržel opatovický jezdec pouze jednu zkoušku, na 2. RZ totiž vyrobil drobnou jezdeckou chybu a ta jej stála drahocenné vteřiny. Do čela se dostal zkušený soutěžák Marcel Svačina s Citroënem C2 Max. Ale ani zlínský Svačina se dlouho ve vedení neohřál a v následující zkoušce si vzal zpět vedoucí příčku Dostál. Na zbývajících rychlostních zkouškách už jezdec z Opatovic nechyboval a postupně svůj náskok nejrychlejšími časy navyšoval. Vítězného Dostála doplnili na stupních vítězů druhý Marcel Svačina a třetí Adam Fabrika s Citroënem C2 R2, který si přijel do Kopřivnice spravit chuť po nevydařené Barum rally, kdy mu dvě zkoušky před koncem závodu praskla poloosa. Čtvrté místo si v sobotu odvezl z polygonu vítěz šestého dílu gépédéčka v dvoukolkách Jirka Gerych s Citroënem Saxo. Rostislav Kovařčík letos startuje v GPD rally cupu pravidelně a tentokráte si vyjel body za 5. místo. Jezdci Škody Felicia Kit Car patří průběžné vedení v dvoukolkách i po sedmé odjeté soutěži. „Měl jsem možnost startovat s jiným vozem, pro mne ne až tak neznámým. Tento speciál, jsem doposud znal jen z místa spolujezdce. Před samotným závodem jsem s golfem najel jen pár kilometrů. Počasí na tento závod vyšlo skvěle a já se nemohl dočkat prvního startu. Do závodu jsem nastoupil s určitou dávkou respektu a chtěl si ho za volantem golfu hlavně užít. V druhé polovině první sekce, jsem udělal drobnou chybu, která mne stála pár sekund. Druhá sekce z mé strany už byla bezchybná a jízdu jsem si patřičně užíval. Poslední dvě RZ už byly ve slušném tempu a můžu potvrdit, že s golfem jsme si bez pochyb sedli, za což bych chtěl poděkovat Zdeňkovi Němcovi, který mi umožnil startovat s tímto vozem. Jako celek je to dobře postavený vůz a uvidíme, jestli se s ním postavíme ještě na start. Nejen tento závod, ale i celý seriál GPD Rally cupu hodnotím kladně. Pokaždé je zde skvělá atmosféra a vše pořadatelsky probíhá dobře a spolehlivě,“ přiblížil změnu vozu a ohlédl se za soutěžní sobotou Tomáš Dostál.
Hlavní favority na celkové vítězství zářijového závodu jsme ovšem mohli hledat mezi největšími kamarády a soupeři zároveň – Silvestrem Mikuláštíkem a Jaroslavem Podešvou. Podešva vyhrál předprázdninový závod, a tak mu měl bystřický jezdec co oplácet. Mikuláštík se Škodou Octavia WRC byl nejrychlejší na úvodních třech měřených zkouškách a na svého rivala si vybudoval náskok 15 vteřin. Na obranu Podešvy je ovšem nutno říct, že po první zkoušce zamířil do servisu a jeho tým opravoval poškozenou poloosu, která jej lehce rozhodila z rytmu. Na 4. RZ dosáhl nejrychlejšího času jezdec v subaru, ale Mikuláštík v následující zkoušce kontroval. A i když Podešva zajel závěrečnou erzetu nejrychleji, Silvestra Mikuláštíka o vítězství nepřipravil. Bystřický jezdec uhájil vedení s náskokem 2,7 vteřiny. Třetí v cíli absolutní klasifikace byla nejrychlejší dvoukolka s Tomášem Dostálem za volantem. V absolutní klasifikaci dojel Marcel Svačina čtvrtý, přesto byl s výsledkem velmi spokojený. Nejrychlejší pětici doplnil na GPD Rallycupu poprvé startující Daniel Tasary s Mitsubishi Lancer EVO X.
„Máme za sebou další díl našeho seriálu, který se obešel bez jakýchkoliv problémů, což je pro nás vždy to nejdůležitější. Vítězství je taková třešnička na dortu, i když s trochu trpkou příchutí. Startujeme oproti konkurenci s restriktorem a stále nemůžeme přijít na důvod chybějícího výkonu našeho vozu. Prošli jsme již všechny senzory a čidla a stále jsme na nic nepřišli. Auto nyní projde repasí a doufám, že se podaří ho dostat opět do top formy na vsetínskou rally,“ zhodnotil sobotní závod a naznačil start v rallysprint sérii Silvestr Mikuláštík. Další závod GPD Rally cupu dostal nový termín. Tentokráte se jezdci sejdou v neděli 23. 10. a dle slov hlavního organizátora cupu Silvestra Mikuláštíka se bude opět na co dívat.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?