Start nejpopulárnější soutěže u nás – Barum Czech Rally Zlín již doslova buší na vrata. Posádky se plně připravují a jednou z nich bude i dvojka fotografů – Tomáš Urban s Janem Duškem. Tentokráte fotoaparáty zůstanou v brašnách a vedle příprav si střihli i malý rozhovor.
V letošní sezoně jste se pustili do vybraných soutěží RSS, s jakými cíly a pocity zpětně hodnotíte starty?
Tomáš Urban – „Premiéru v rallysprintech jsem si odbyl při loňské Valašské rally. Po několika startech ve slalomech a podnicích GPD cupu přišla touha posunout se dál. Proto jsem volil cestu rallysprint série. V letošní sezoně jsem společně s Honzou Duškem absolvoval všechny tři sprinty. Po Valašké rally a soutěži ve Vyškově panovala v týmu optimistická nálada. Po dvou třetích místech ve třídě bylo poznat, že jsme trochu posunuli auto i sebe kupředu, ale Pačejov ukázal, že se ještě máme co učit. Zejména zapracovat na rozpisu. Cílem je udržet průběžné třetí místo v celkovém pořadí, popřípadě se posunout třeba ještě výše. S našim dosavadním vystoupením jsem víceméně spokojený.“
Jan Dušek – „Valašská rally byla pro mě prémiovým startem v licencovaném závodě. Mým cílem proto bylo absolvovat soutěž bez větších chyb. Valaška nám sedla a třetí místo ve třídě bylo obrovským a nečekaným úspěchem. Do Vyškova jsem odjížděl s větším klidem než na Valašku, přesto ambice byly podobné – dojet v pořádku na cílovou rampu. I přes slabší start do této soutěže se nám i tady zadařilo a zopakovali jsme třetí místo. Pačejovská soutěž původně v plánu nebyla, avšak po dvou pódiových umístěních jsme se rozhodli „posbírat“ body i tam. To se nám tentokrát nepodařilo až tak, jak jsme si představovali a ze Šumavy jsme odjeli s 12-ti body za 5. místo. Očekávali jsme, že podáme lepší výkon, ale to se nám nepodařilo splnit. I za mne panuje spokojenost.“
Kdy padlo rozhodnutí startovat na Barumce a co pro vás zlínská soutěž znamená?
Tomáš – „Stejně jako mnoho závodníků i já jsem vzhlížel k Barum rally jako k modle. Zkrátka postavit se jednou na start této populární soutěže bylo i mým snem. Rozhodnutí startovat ve Zlíně padlo již před léty. Již vloni se mi málem podařilo sen proměnit ve skutečnost, ale nakonec se nezdařilo. Letos když vypsali opět STAR rally tak nebylo co řešit. Bude to splnění snu a zároveň dárek k 35 narozeninám.“
Jan – „Já jsem původně tento závod jet nechtěl, neboť prioritou pro mě je rallysprintová série a zisk případných bodů v sezoně. Avšak díky štědrosti Tomášovy rodiny se nám naskytla možnost startu. Účast na této soutěži je snad snem každého závodníka! Samozřejmě, že je třeba ještě zařídit mnoho dalších věcí, ale to už zvládneme snad sami.“
S jakými plány vstoupíte do rally?
Jan – „Vzhledem k tomu, že start ve třídě historických automobilů je pro nás jednorázová záležitost, nemá smysl se moc hnát za body. Nemyslím tím, že bychom nezávodili, jen bych byl rád, kdybychom jeli hlavou a celý závod si užili. Odstoupení na této u nás nejslavnější soutěži by mě opravdu mrzelo. Chci spatřit cílovou rampu. Avšak pokud by to bylo na nějaké vyšší pozici, budu samozřejmě velmi rád. Před závodem se hlavně soustředíme na přesnější rozpis a více se soustředíme na tréninky, což nám na Pačejově moc nevyšlo. Snad nás podrží i technika, která nás v minulém závodě lehce neposlouchala.“
Tomáš – „Barum rally si chceme hlavně pořádně užít jak atmosféru, tak legendární rychlostní zkoušky. A hlavně nic neudělat autu. Fandit můžete všem posádkám, ale nejvíce startovnímu číslu H37.“
A kde vás letos ještě spolu uvidíme?
Tomáš – „Hned po Barum rally následuje skoro domácí Rally Jeseníky takže určitě tam. Mohlo by tam lehce zapršet, aby se výkony motoru trochu smazaly :-).“
Jan – „V plánu máme další dvě soutěže v RSS a to, jak v Jeseníkách, tak i na Vsetíně. Vše se opět bude odvíjet od finančních prostředků. Most v plánu opravdu nemáme, protože vzdálenost je to značná a také dovolené mi už moc letos nezbývá. Pokud bych se tam vypravil, tak jenom jako fotograf, ale i to ještě není úplně jisté. Možná odstartujeme i na nějakém volném závodě (GPD, Mikuláš …), ale zatím jsme to konkrétněji neřešili. Asi se budeme rozhodovat nárazově.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.