Start nejpopulárnější soutěže u nás – Barum Czech Rally Zlín již doslova buší na vrata. Posádky se plně připravují a jednou z nich bude i dvojka fotografů – Tomáš Urban s Janem Duškem. Tentokráte fotoaparáty zůstanou v brašnách a vedle příprav si střihli i malý rozhovor.
V letošní sezoně jste se pustili do vybraných soutěží RSS, s jakými cíly a pocity zpětně hodnotíte starty?
Tomáš Urban – „Premiéru v rallysprintech jsem si odbyl při loňské Valašské rally. Po několika startech ve slalomech a podnicích GPD cupu přišla touha posunout se dál. Proto jsem volil cestu rallysprint série. V letošní sezoně jsem společně s Honzou Duškem absolvoval všechny tři sprinty. Po Valašké rally a soutěži ve Vyškově panovala v týmu optimistická nálada. Po dvou třetích místech ve třídě bylo poznat, že jsme trochu posunuli auto i sebe kupředu, ale Pačejov ukázal, že se ještě máme co učit. Zejména zapracovat na rozpisu. Cílem je udržet průběžné třetí místo v celkovém pořadí, popřípadě se posunout třeba ještě výše. S našim dosavadním vystoupením jsem víceméně spokojený.“
Jan Dušek – „Valašská rally byla pro mě prémiovým startem v licencovaném závodě. Mým cílem proto bylo absolvovat soutěž bez větších chyb. Valaška nám sedla a třetí místo ve třídě bylo obrovským a nečekaným úspěchem. Do Vyškova jsem odjížděl s větším klidem než na Valašku, přesto ambice byly podobné – dojet v pořádku na cílovou rampu. I přes slabší start do této soutěže se nám i tady zadařilo a zopakovali jsme třetí místo. Pačejovská soutěž původně v plánu nebyla, avšak po dvou pódiových umístěních jsme se rozhodli „posbírat“ body i tam. To se nám tentokrát nepodařilo až tak, jak jsme si představovali a ze Šumavy jsme odjeli s 12-ti body za 5. místo. Očekávali jsme, že podáme lepší výkon, ale to se nám nepodařilo splnit. I za mne panuje spokojenost.“
Kdy padlo rozhodnutí startovat na Barumce a co pro vás zlínská soutěž znamená?
Tomáš – „Stejně jako mnoho závodníků i já jsem vzhlížel k Barum rally jako k modle. Zkrátka postavit se jednou na start této populární soutěže bylo i mým snem. Rozhodnutí startovat ve Zlíně padlo již před léty. Již vloni se mi málem podařilo sen proměnit ve skutečnost, ale nakonec se nezdařilo. Letos když vypsali opět STAR rally tak nebylo co řešit. Bude to splnění snu a zároveň dárek k 35 narozeninám.“
Jan – „Já jsem původně tento závod jet nechtěl, neboť prioritou pro mě je rallysprintová série a zisk případných bodů v sezoně. Avšak díky štědrosti Tomášovy rodiny se nám naskytla možnost startu. Účast na této soutěži je snad snem každého závodníka! Samozřejmě, že je třeba ještě zařídit mnoho dalších věcí, ale to už zvládneme snad sami.“
S jakými plány vstoupíte do rally?
Jan – „Vzhledem k tomu, že start ve třídě historických automobilů je pro nás jednorázová záležitost, nemá smysl se moc hnát za body. Nemyslím tím, že bychom nezávodili, jen bych byl rád, kdybychom jeli hlavou a celý závod si užili. Odstoupení na této u nás nejslavnější soutěži by mě opravdu mrzelo. Chci spatřit cílovou rampu. Avšak pokud by to bylo na nějaké vyšší pozici, budu samozřejmě velmi rád. Před závodem se hlavně soustředíme na přesnější rozpis a více se soustředíme na tréninky, což nám na Pačejově moc nevyšlo. Snad nás podrží i technika, která nás v minulém závodě lehce neposlouchala.“
Tomáš – „Barum rally si chceme hlavně pořádně užít jak atmosféru, tak legendární rychlostní zkoušky. A hlavně nic neudělat autu. Fandit můžete všem posádkám, ale nejvíce startovnímu číslu H37.“
A kde vás letos ještě spolu uvidíme?
Tomáš – „Hned po Barum rally následuje skoro domácí Rally Jeseníky takže určitě tam. Mohlo by tam lehce zapršet, aby se výkony motoru trochu smazaly :-).“
Jan – „V plánu máme další dvě soutěže v RSS a to, jak v Jeseníkách, tak i na Vsetíně. Vše se opět bude odvíjet od finančních prostředků. Most v plánu opravdu nemáme, protože vzdálenost je to značná a také dovolené mi už moc letos nezbývá. Pokud bych se tam vypravil, tak jenom jako fotograf, ale i to ještě není úplně jisté. Možná odstartujeme i na nějakém volném závodě (GPD, Mikuláš …), ale zatím jsme to konkrétněji neřešili. Asi se budeme rozhodovat nárazově.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.