Start nejpopulárnější soutěže u nás – Barum Czech Rally Zlín již doslova buší na vrata. Posádky se plně připravují a jednou z nich bude i dvojka fotografů – Tomáš Urban s Janem Duškem. Tentokráte fotoaparáty zůstanou v brašnách a vedle příprav si střihli i malý rozhovor.
V letošní sezoně jste se pustili do vybraných soutěží RSS, s jakými cíly a pocity zpětně hodnotíte starty?
Tomáš Urban – „Premiéru v rallysprintech jsem si odbyl při loňské Valašské rally. Po několika startech ve slalomech a podnicích GPD cupu přišla touha posunout se dál. Proto jsem volil cestu rallysprint série. V letošní sezoně jsem společně s Honzou Duškem absolvoval všechny tři sprinty. Po Valašké rally a soutěži ve Vyškově panovala v týmu optimistická nálada. Po dvou třetích místech ve třídě bylo poznat, že jsme trochu posunuli auto i sebe kupředu, ale Pačejov ukázal, že se ještě máme co učit. Zejména zapracovat na rozpisu. Cílem je udržet průběžné třetí místo v celkovém pořadí, popřípadě se posunout třeba ještě výše. S našim dosavadním vystoupením jsem víceméně spokojený.“
Jan Dušek – „Valašská rally byla pro mě prémiovým startem v licencovaném závodě. Mým cílem proto bylo absolvovat soutěž bez větších chyb. Valaška nám sedla a třetí místo ve třídě bylo obrovským a nečekaným úspěchem. Do Vyškova jsem odjížděl s větším klidem než na Valašku, přesto ambice byly podobné – dojet v pořádku na cílovou rampu. I přes slabší start do této soutěže se nám i tady zadařilo a zopakovali jsme třetí místo. Pačejovská soutěž původně v plánu nebyla, avšak po dvou pódiových umístěních jsme se rozhodli „posbírat“ body i tam. To se nám tentokrát nepodařilo až tak, jak jsme si představovali a ze Šumavy jsme odjeli s 12-ti body za 5. místo. Očekávali jsme, že podáme lepší výkon, ale to se nám nepodařilo splnit. I za mne panuje spokojenost.“
Kdy padlo rozhodnutí startovat na Barumce a co pro vás zlínská soutěž znamená?
Tomáš – „Stejně jako mnoho závodníků i já jsem vzhlížel k Barum rally jako k modle. Zkrátka postavit se jednou na start této populární soutěže bylo i mým snem. Rozhodnutí startovat ve Zlíně padlo již před léty. Již vloni se mi málem podařilo sen proměnit ve skutečnost, ale nakonec se nezdařilo. Letos když vypsali opět STAR rally tak nebylo co řešit. Bude to splnění snu a zároveň dárek k 35 narozeninám.“
Jan – „Já jsem původně tento závod jet nechtěl, neboť prioritou pro mě je rallysprintová série a zisk případných bodů v sezoně. Avšak díky štědrosti Tomášovy rodiny se nám naskytla možnost startu. Účast na této soutěži je snad snem každého závodníka! Samozřejmě, že je třeba ještě zařídit mnoho dalších věcí, ale to už zvládneme snad sami.“
S jakými plány vstoupíte do rally?
Jan – „Vzhledem k tomu, že start ve třídě historických automobilů je pro nás jednorázová záležitost, nemá smysl se moc hnát za body. Nemyslím tím, že bychom nezávodili, jen bych byl rád, kdybychom jeli hlavou a celý závod si užili. Odstoupení na této u nás nejslavnější soutěži by mě opravdu mrzelo. Chci spatřit cílovou rampu. Avšak pokud by to bylo na nějaké vyšší pozici, budu samozřejmě velmi rád. Před závodem se hlavně soustředíme na přesnější rozpis a více se soustředíme na tréninky, což nám na Pačejově moc nevyšlo. Snad nás podrží i technika, která nás v minulém závodě lehce neposlouchala.“
Tomáš – „Barum rally si chceme hlavně pořádně užít jak atmosféru, tak legendární rychlostní zkoušky. A hlavně nic neudělat autu. Fandit můžete všem posádkám, ale nejvíce startovnímu číslu H37.“
A kde vás letos ještě spolu uvidíme?
Tomáš – „Hned po Barum rally následuje skoro domácí Rally Jeseníky takže určitě tam. Mohlo by tam lehce zapršet, aby se výkony motoru trochu smazaly :-).“
Jan – „V plánu máme další dvě soutěže v RSS a to, jak v Jeseníkách, tak i na Vsetíně. Vše se opět bude odvíjet od finančních prostředků. Most v plánu opravdu nemáme, protože vzdálenost je to značná a také dovolené mi už moc letos nezbývá. Pokud bych se tam vypravil, tak jenom jako fotograf, ale i to ještě není úplně jisté. Možná odstartujeme i na nějakém volném závodě (GPD, Mikuláš …), ale zatím jsme to konkrétněji neřešili. Asi se budeme rozhodovat nárazově.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.