XXXVII. EPLcond Rally AGROPA nabídne osm rychlostních zkoušek v divácky oblíbeném formátu. Kam tedy za soutěžními posádkami vyrazit, aby divák odjížděl ze soutěže spokojený a plný zážitků?
Vše začne v pátek 29. července večer předstartovní šou, která se díky stavebním pracem přesunula z náměstí na parkoviště u kina Otava. K vidění bude přes 20 vybraných posádek. Ve 22 hodin vše ukončí hudební ohňostroj, aby se zde první posádky sešly opět ráno v půl deváté. To je naplánován slavnostní start soutěže.
Odtud posádky vyrazí na první rychlostní zkoušku. Tou bude tradiční strážovický test, v letošním roce se startem v Nehodívě. Hned po startu následuje velmi přehledný divácký úsek v obci. K vidění bude pravá zatáčka po startu a následující rychlá levá. Na náves se posádky vrátí velmi ostrým levým vracákem přes hranu. Následuje prudký, uskákaný sjezd a ostré pravé odbočení ven z obce. Pro diváky budou připraveny prostory uprostřed návsi ve stínu lip, nebo také na svazích na protější straně, které slouží jako přírodní tribuna. Přístup lze doporučit od obce Štipoklasy s parkováním téměř u trati RZ. Přístup od obce Myslív bude povolen pouze pěšky kolem startu RZ (cca 500 metrů). Na diváckém místě nebude chybět tradičně kvalitní občerstvení. Následuje rychlá pasáž plná zatáček až do obce Loužná. Tam po rychlém příjezdu trať odbočuje nejprve doleva a poté prudce doprava. Přístup je možný po místní komunikaci od Myslívského rybníka. Místa pro diváky je tu dost, nelze však zaručit komfort, který nabízejí oficiální divácká místa. Z Loužné začíná uskákaný úsek na rychlém asfaltu až před obec Strážovice. Tam se trať napojí na hlavní silnici velmi rychlým odbočením vlevo. Pohodlný přístup je možný od Plánice. Přístup diváků z obce Strážovice nebude v průběhu zkoušky možný. Ve Strážovicích bude připraveno další atraktivní místo pro diváky. Po rychlém příjezdu následuje ostré levé odbočení na šotolinu pod rybníčkem. Další velmi ostré pravé odbočení posádky vrátí na asfaltovou komunikaci. Oproti minulým létům je celý prostor vyřezaný a přehlednější. Také pro diváky je připraveno více místa, nebude chybět občerstvení v místní hasičárně. Přístup je možný od Pačejova Nádraží. Parkování pouze po pravé straně vozovky. Do cíle již zbývá jen několik rychlých zatáček se zrádným horizontem. Cíl RZ se nachází nad obcí Neprochovy.
Odtud posádky zamíří na nejtěžší rychlostní zkoušku Čečelovice - Čečelovice. Úvodní pasáž před obec Mečichov je přístupná pouze pěšky. Jsou zde osetá pole a prostoru pro sledování soutěžních posádek je opravdu málo, proto se divákům nedoporučuje. Před obcí Mečichov posádky projedou velmi úzkým a pomalým úvozem, aby se dostaly na oblíbené divácké místo na mečichovské návsi. Zde je připraven objezd ostrůvku, kde nebude nouze o atraktivní smyky. Divák zde opět nalezne bezpečný prostor pro sledování průjezdů z malé vzdálenosti od trati. Nebude chybět občerstvení, pohodlný přístup je sem od obce Hlupín a od nedaleké RZ "Muničák" s parkováním v obci Mečichov v těsné blízkosti diváckého místa. Také přejezd na další RZ do Třebohostic můžeme odtud divákům vřele doporučit. Zkouška pokračuje po úzké, divácky nepřehledné komunikaci až do místa, kde se soutěžní vozidla navzájem potkávají. Zde je sice možné posádky sledovat ve dvojím průjezdu, místo je však hodně zarostlé a díky zemědělským plodinám je zde prostoru pro diváky velmi málo. Přístup bude navíc možný pouze pěšky. Následuje průjezd obcí Bratronice. Sem je snadný přístup a prostor pro diváky. Průjezd obcí je však divácky nezajímavý a neatraktivní. Rychlé protahováky do obce Záboří jsou díky zemědělskému porostu divácky nepřístupné. V obci Záboří bude připraveno tradiční divácké místo s dvěma přírodními retardéry, občerstvením, i dobrým diváckým přístupem přes Lažánky. Za obcí posádky opět odbočí na úzkou komunikaci, po které pokračují až do cíle před obcí Čečelovice. Tento úsek je divácky obtížně přístupný.
Následovat bude servisní přestávka na letišti v obci Pole. Tam je pro diváky dostatek prostoru i parkovacích míst. Jako třetí v pořadí následuje rychlostní zkouška Doubravice - Leskovice. Úvodní úsek se vrací do itineráře po několika letech. Po rychlejším začátku následuje obtížný sjezd do obce Třebohostice dlouhou pravou zatáčkou. Zde začíná nové, velmi atraktivní divácké místo. Ostrou levou zatáčkou se posádky dostanou na hlavní komunikaci. Tu následně opustí ostrým pravým odbočením. Po průjezdu místní komunikace kolem kapličky se opět vrátí na hlavní silnici širokou vracečkou. Místa pro diváky je tu dost. Divácké prostory jsou vymezeny na bezpečných místech, avšak v těsné blízkosti trati. Nebude chybět občerstvení. Přístup sem je možný hned několika způsoby od obce Hlupín, Nahošín, nebo od Strakonic. Následuje rychlejší pasáž do Chrášťovic, zpomalená dvěma retardéry. V obci Chrášťovice následuje po rychlém příjezdu ostré odbočení vlevo přes velkou hranu a technická pasáž ve výjezdu z obce. Vše je možné sledovat z přírodní tribuny v bezprostřední blízkosti tratě. Velmi dobrý přístup je sem od Strakonic. Žádáme diváky, aby parkovali na mnohačetných místních komunikacích v obci a neparkovali na příjezdové komunikaci, jedná se o výjezd sanitky z RZ. Občerstvení bude tradičně fungovat v místním hostinci. Jedná se o velmi atraktivní a dobře přehledné místo. Zbývající úsek do cíle RZ vede po úzké místní komunikaci s obtížným sjezdem do cíle, zde však není žádné bezpečné místo pro diváky díky vzrostlé vegetaci. Rychlejší tempo naruší jen několik přírodních retardérů v obci Láz.
Až po úspěšném zdolání druhého průjezdu strážovické RZ čeká na posádky zrádný úsek u Horažďovic zvaný Muničák. V letošním roce startuje v Horažďovicích Předměstí. Úvodní rychlý úsek do bývalého vojenského prostoru je divácky nepřístupný. Samotný průjezd prostorem s atraktivní pasáží na parkovišti je dostupný pouze pěšky. Přístup od obce Babín bude na přání obyvatel uzavřen a kontrolován policií ČR. Do "Muničáku" tedy bude přístup výhradně pěšky. Ale pro fanouška, který chce v klidu sledovat celé startovní pole bez návalu diváků, je průjezd parkovištěm v lese více než vhodný. Po výjezdu z prostoru následuje rychlá pasáž lesem až k diváckému místu s odbočením na hlavní komunikaci. Toto divácké místo nabídne přehledný úsek s několika zatáčkami na lesní cestě a obtížné odbočení na asfaltovou komunikaci. Hodně bude záležet, jak se podaří sklidit zemědělské plodiny. Prostoru pro diváky bude každopádně dost. Komplikovanější bude v letošním roce parkování na komunikaci od Horažďovic a od Mečichova. Příjezdová komunikace slouží jako dlouhodobá objížďka. Parkování bude možné pouze po pravé straně. Prosíme, řiďte se pokyny pořadatelů a policie. Teď už do cíle zbývá pouze několik rychlých zatáček. Kdo se dostane v druhém průjezdu až sem, bude mít pačejovskou rally zdárně za sebou.
Pořadatelé vybrali velké množství diváckých míst. Zde je vše podřízeno divákům a bezpečnému sledování soutěžních vozidel. Kdo navštíví tato divácká místa, nemusí mít strach, že bude stát příliš daleko od trati a přijde tak o sportovní zážitek. Doporučujeme tedy divákům navštívit oficiální divácká místa, kde si každý divák ten svůj úsek najde, jednoduše přijede i odjede a může se zde i občerstvit.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.