XXXVII. EPLcond Rally AGROPA nabídne osm rychlostních zkoušek v divácky oblíbeném formátu. Kam tedy za soutěžními posádkami vyrazit, aby divák odjížděl ze soutěže spokojený a plný zážitků?
Vše začne v pátek 29. července večer předstartovní šou, která se díky stavebním pracem přesunula z náměstí na parkoviště u kina Otava. K vidění bude přes 20 vybraných posádek. Ve 22 hodin vše ukončí hudební ohňostroj, aby se zde první posádky sešly opět ráno v půl deváté. To je naplánován slavnostní start soutěže.
Odtud posádky vyrazí na první rychlostní zkoušku. Tou bude tradiční strážovický test, v letošním roce se startem v Nehodívě. Hned po startu následuje velmi přehledný divácký úsek v obci. K vidění bude pravá zatáčka po startu a následující rychlá levá. Na náves se posádky vrátí velmi ostrým levým vracákem přes hranu. Následuje prudký, uskákaný sjezd a ostré pravé odbočení ven z obce. Pro diváky budou připraveny prostory uprostřed návsi ve stínu lip, nebo také na svazích na protější straně, které slouží jako přírodní tribuna. Přístup lze doporučit od obce Štipoklasy s parkováním téměř u trati RZ. Přístup od obce Myslív bude povolen pouze pěšky kolem startu RZ (cca 500 metrů). Na diváckém místě nebude chybět tradičně kvalitní občerstvení. Následuje rychlá pasáž plná zatáček až do obce Loužná. Tam po rychlém příjezdu trať odbočuje nejprve doleva a poté prudce doprava. Přístup je možný po místní komunikaci od Myslívského rybníka. Místa pro diváky je tu dost, nelze však zaručit komfort, který nabízejí oficiální divácká místa. Z Loužné začíná uskákaný úsek na rychlém asfaltu až před obec Strážovice. Tam se trať napojí na hlavní silnici velmi rychlým odbočením vlevo. Pohodlný přístup je možný od Plánice. Přístup diváků z obce Strážovice nebude v průběhu zkoušky možný. Ve Strážovicích bude připraveno další atraktivní místo pro diváky. Po rychlém příjezdu následuje ostré levé odbočení na šotolinu pod rybníčkem. Další velmi ostré pravé odbočení posádky vrátí na asfaltovou komunikaci. Oproti minulým létům je celý prostor vyřezaný a přehlednější. Také pro diváky je připraveno více místa, nebude chybět občerstvení v místní hasičárně. Přístup je možný od Pačejova Nádraží. Parkování pouze po pravé straně vozovky. Do cíle již zbývá jen několik rychlých zatáček se zrádným horizontem. Cíl RZ se nachází nad obcí Neprochovy.
Odtud posádky zamíří na nejtěžší rychlostní zkoušku Čečelovice - Čečelovice. Úvodní pasáž před obec Mečichov je přístupná pouze pěšky. Jsou zde osetá pole a prostoru pro sledování soutěžních posádek je opravdu málo, proto se divákům nedoporučuje. Před obcí Mečichov posádky projedou velmi úzkým a pomalým úvozem, aby se dostaly na oblíbené divácké místo na mečichovské návsi. Zde je připraven objezd ostrůvku, kde nebude nouze o atraktivní smyky. Divák zde opět nalezne bezpečný prostor pro sledování průjezdů z malé vzdálenosti od trati. Nebude chybět občerstvení, pohodlný přístup je sem od obce Hlupín a od nedaleké RZ "Muničák" s parkováním v obci Mečichov v těsné blízkosti diváckého místa. Také přejezd na další RZ do Třebohostic můžeme odtud divákům vřele doporučit. Zkouška pokračuje po úzké, divácky nepřehledné komunikaci až do místa, kde se soutěžní vozidla navzájem potkávají. Zde je sice možné posádky sledovat ve dvojím průjezdu, místo je však hodně zarostlé a díky zemědělským plodinám je zde prostoru pro diváky velmi málo. Přístup bude navíc možný pouze pěšky. Následuje průjezd obcí Bratronice. Sem je snadný přístup a prostor pro diváky. Průjezd obcí je však divácky nezajímavý a neatraktivní. Rychlé protahováky do obce Záboří jsou díky zemědělskému porostu divácky nepřístupné. V obci Záboří bude připraveno tradiční divácké místo s dvěma přírodními retardéry, občerstvením, i dobrým diváckým přístupem přes Lažánky. Za obcí posádky opět odbočí na úzkou komunikaci, po které pokračují až do cíle před obcí Čečelovice. Tento úsek je divácky obtížně přístupný.
Následovat bude servisní přestávka na letišti v obci Pole. Tam je pro diváky dostatek prostoru i parkovacích míst. Jako třetí v pořadí následuje rychlostní zkouška Doubravice - Leskovice. Úvodní úsek se vrací do itineráře po několika letech. Po rychlejším začátku následuje obtížný sjezd do obce Třebohostice dlouhou pravou zatáčkou. Zde začíná nové, velmi atraktivní divácké místo. Ostrou levou zatáčkou se posádky dostanou na hlavní komunikaci. Tu následně opustí ostrým pravým odbočením. Po průjezdu místní komunikace kolem kapličky se opět vrátí na hlavní silnici širokou vracečkou. Místa pro diváky je tu dost. Divácké prostory jsou vymezeny na bezpečných místech, avšak v těsné blízkosti trati. Nebude chybět občerstvení. Přístup sem je možný hned několika způsoby od obce Hlupín, Nahošín, nebo od Strakonic. Následuje rychlejší pasáž do Chrášťovic, zpomalená dvěma retardéry. V obci Chrášťovice následuje po rychlém příjezdu ostré odbočení vlevo přes velkou hranu a technická pasáž ve výjezdu z obce. Vše je možné sledovat z přírodní tribuny v bezprostřední blízkosti tratě. Velmi dobrý přístup je sem od Strakonic. Žádáme diváky, aby parkovali na mnohačetných místních komunikacích v obci a neparkovali na příjezdové komunikaci, jedná se o výjezd sanitky z RZ. Občerstvení bude tradičně fungovat v místním hostinci. Jedná se o velmi atraktivní a dobře přehledné místo. Zbývající úsek do cíle RZ vede po úzké místní komunikaci s obtížným sjezdem do cíle, zde však není žádné bezpečné místo pro diváky díky vzrostlé vegetaci. Rychlejší tempo naruší jen několik přírodních retardérů v obci Láz.
Až po úspěšném zdolání druhého průjezdu strážovické RZ čeká na posádky zrádný úsek u Horažďovic zvaný Muničák. V letošním roce startuje v Horažďovicích Předměstí. Úvodní rychlý úsek do bývalého vojenského prostoru je divácky nepřístupný. Samotný průjezd prostorem s atraktivní pasáží na parkovišti je dostupný pouze pěšky. Přístup od obce Babín bude na přání obyvatel uzavřen a kontrolován policií ČR. Do "Muničáku" tedy bude přístup výhradně pěšky. Ale pro fanouška, který chce v klidu sledovat celé startovní pole bez návalu diváků, je průjezd parkovištěm v lese více než vhodný. Po výjezdu z prostoru následuje rychlá pasáž lesem až k diváckému místu s odbočením na hlavní komunikaci. Toto divácké místo nabídne přehledný úsek s několika zatáčkami na lesní cestě a obtížné odbočení na asfaltovou komunikaci. Hodně bude záležet, jak se podaří sklidit zemědělské plodiny. Prostoru pro diváky bude každopádně dost. Komplikovanější bude v letošním roce parkování na komunikaci od Horažďovic a od Mečichova. Příjezdová komunikace slouží jako dlouhodobá objížďka. Parkování bude možné pouze po pravé straně. Prosíme, řiďte se pokyny pořadatelů a policie. Teď už do cíle zbývá pouze několik rychlých zatáček. Kdo se dostane v druhém průjezdu až sem, bude mít pačejovskou rally zdárně za sebou.
Pořadatelé vybrali velké množství diváckých míst. Zde je vše podřízeno divákům a bezpečnému sledování soutěžních vozidel. Kdo navštíví tato divácká místa, nemusí mít strach, že bude stát příliš daleko od trati a přijde tak o sportovní zážitek. Doporučujeme tedy divákům navštívit oficiální divácká místa, kde si každý divák ten svůj úsek najde, jednoduše přijede i odjede a může se zde i občerstvit.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.