Jestli byla Rallye Český Krumlov příslibem stoupající formy posádky Štajf – Rajnoha, pak účinkování Klokočka ŠKODA Czech National Teamu na právě odjeté Rallye Hustopeče jen potvrdilo stoupající ambice nového týmu a jejich vozu ŠKODA Fabia R5 v projektu Racing 21. Čtvrté místo absolutně, třetí ve třídě 2 a druhé ve FIA Evropské rallye trofeji jsou toho jasným důkazem a zároveň pozvánkou na Rallye Bohemia, která se jede už za 14 dní.
„Paráda, tady v cíli myslím už není co dodávat. S autem se stále sžíváme a zlepšujeme, naše Fabia R5 umí jet určitě ještě rychleji, ale samotné učení jde překvapivě rychle. Myslím, že velká spokojenost všech v celém týmu po Rallye Hustopeče, kde jsme po první etapě figurovali na třetím místě a jen v závěru soutěže jsme stupně vítězů absolutního pořadí neudrželi. V to jsme před závodem ani nedoufali, jsme moc spokojení a je to výsledek nad plán, hlavně v této silné konkurenci jezdců českého i slovenského šampionátu,“ neskrýval cílové nadšení po letošní Rallye Hustopeče pilot klientského speciálu ŠKODA Fabia R5 týmu Klokočka ŠKODA Czech National Team, Vojtěch Štajf.
Delší pauzu od krumlovské soutěže pomohl zkrátit předsoutěžní test, kde se týmový inženýr ve spolupráci s mechaniky a Vojtěchem Štajfem věnoval dalším změnám v nastavení podvozku. Změna setupu, vyhovujícího jezdcovu jezdeckému stylu, vozu ŠKODA Fabia R5 velmi prospěla, za což nemluví jen pocity pilota, ale také výsledky a dosažené časy, které v Hustopečích byly v celkovém součtu jen 0,71 s/km za továrním pilotem týmu ŠKODA Motorsport Janem Kopeckým. „Měl jsem dobrý pocit už po pondělním testu, kdy jsme s Honzou Kubíčkem na autě provedli nějaké změny, zejména na tlumičích. Byl jsem si mnohem jistější, důvěra v auto vzrostla, ale nechtěl jsem to zakřiknout, protože na soutěži se pak může vše ukázat být jinak. Naštěstí teď už můžu nahlas říct, že jsme se výrazně posunuli vpřed,“ dodává Štajf k technickým změnám v nastavení. ŠKODA Fabia R5 tak funguje opět o něco lépe a komplexněji pro náročné české tratě. Mix rovných asfaltů, uskákaných polních cest a šotoliny na Hustopečích to jen potvrdil.
Samotný průběh Rallye Hustopeče se nesl v pozitivním duchu už od první etapy, kde se posádce Štajf – Rajnoha dařilo nejen za světla, ale posléze za tmy ještě lépe. Po šesti pátečních „erzetách“ se zeleno-šedá Fabia R5 držela na třetím místě v konstantní ztrátě na vedoucího Jana Kopeckého, aby se na bronzové příčce držela i celý zbytek soutěže až do poslední sekce tří sobotních odpoledních testů. „Před čtvrtým Honzou Dohnalem máme náskok 13,6 sekund, ale nebudeme se ho snažit za každou cenu udržet za námi. Jeho Ford Focus WRC je za daných suchých podmínek, kde na hustopečských rovinách dokáže prodat vysoký výkon dvoulitrového motoru, pro nás nechytatelný,“ odhalil Štajf taktiku v posledním sobotním servisu, kde poukázal také na fakt, že ŠKODA Fabia R5 musí zůstat v kondici před nadcházející Rallye Bohemia, která se bude konat už za 14 dní.
„Před sezonou jsme si dali cíl, že se první tři soutěže budeme s Fabií R5 učit a na naší oblíbené bohemce do toho budeme chtít šlápnout. To se nám sice povedlo už teď na Hustopečích, ale Rallye Bohemia je pro nás a naše auto takřka domácím podnikem, kde bychom se chtěli ukázat v nejlepším světle,“ rozkryl Vojta Štajf karty a zároveň pozval všechny fandy rallye a týmu Klokočka ŠKODA Czech National Team do Mladé Boleslavi a okolí, kde se 2. – 3. července uskuteční jeden z vrcholů české soutěžácké sezony.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.