Šestý díl GPD rally cupu 2016 proběhl druhou červnovou sobotu na kopřivnickém polygonu. Mezi přihlášenými jezdci překvapivě chyběl vítěz všech doposud odjetých závodů v letošní sezoně Roman Odložilík. I bez lídra gépédéčka obsahovala startovní listina sedmnáct vozů s pohonem všech kol a třináct dvoukolkářů. Pro všechny soutěžící byly připraveny dvě rychlostní zkoušky, které se jely třikrát, a celková délka erzet dosáhla 22 ostrých kilometrů.
Startovní pole vozů s pohonem jedné nápravy bylo nadmíru různorodé. Proti sobě soupeřily škodovky, citroëny, fiat, ford, honda, renault, peugeot, BMW a VW. Do čela kategorie F2 se v úvodu soutěže dostal Miloslav Majerčák s Peugeotem 208 R2, jenž start v Kopřivnici využil jako test před hustopečskou rally. Vedení slovenskému jezdci vydrželo pouze dvě zkoušky, neboť na třetí udělal defekt a výrazně ztratil. Třemi rychlými časy si následně vybudoval na čele náskok Jiří Gerych startující na Citroënu Saxo. Majerčák sice ještě kontroval vyhranou pátou erzetou, ale Gerych odpověděl stejným způsobem na závěrečné zkoušce. Poměr vyhraných erzet vyzněl ve prospěch jezdce z Neubuzi 4:2 a po právu si v závěru dne došel pro vítězství v kategorii dvoukolek. Na stupních vítězů doplnili Gerycha druhý Josef Peřina s BMW 30 a třetí Ondra Pavliš s Fordem Escort MK2. Pavliš si každou jízdu s historickým krasavcem náramně užíval a o úsměv na tváři ho nepřipravily ani hodiny v závěrečné zkoušce, díky kterým přišel o stříbrný stupeň.
Pomyslnou bramborovou „placku“ si z Kopřivnice odvezl Tomáš Urban se Škodou Favorit. „Na GPD rally cupu v Kopřivnici jsme startovali naposled loni v září, ještě se starým motorem. Od té doby došlo k jeho úpravám, avšak náročnější technické úpravy a kolize s jinými aktivitami nám nedovolily odstartovat zde dříve, než teď v červnu. Momentálně připravujeme auto na závod v Pačejově v rámci RSS, takže jsme to pojali také jako test. Ne že by nasazení nebylo vysoké, jen jsme nejeli až na „hranu“. Jsme rádi, že se zvýšený výkon vozu projevil a 4. místo ve třídě bereme jako velký úspěch, neboť před námi se umístily silnější vozy. Sice jsme při vyhlášení byli lehce zklamaní, že jsme nedosáhli na stupínek vyšší, ale dodatečná analýza časů nás mile překvapila a s výsledkem jsme spokojeni. Pokrok jsme zaznamenali také v rozpisu. Teď se už ale budeme soustředit na zajištění všech potřebných náležitostí, abychom mohli odstartovat koncem července v Pačejově,“ uvedl Jan Dušek, jenž v závodě četl diktát kromě Tomáše Urbana také Zbyňku Židkovi.
Pátou příčku v Kopřivnici si vyjel Rostislav Kovařčík se Škodou Felicia a díky pravidelnému sběru bodů si upevnil průběžné vedení v dvoukolkách. Šestý v cíli byl klasifikován Majerčák a sedmý při premiéře za volantem dojel Jaroslav Podešva mladší (Citroën Saxo). „Byl jsem velice nadšený a zároveň překvapený, jak moc jsou závody fyzicky náročné. Pokaždé erzetě jsem byl čím dál víc zmožený. Ale aspoň jsem si vyzkoušel jak auto, tak i sám sebe na svém prvním "závodě". Strašně moc jsem si závod užíval. Priorita byla neskončit poslední a hlavně nerozbít svého miláčka,“ uvedl Podešva junior.
Přední příčky absolutní klasifikace ovšem opanovali jezdci s mnohem silnějšími vozy. O vítězství v závodě si to rozdali dva velcí kamarádi a soupeři zároveň. Úvodní dvě zkoušky patřily Silvestru Mikuláštíkovi (Škoda Octavia WRC), aby v následujících dvou kontroval Jaroslav Podešva (Subaru Impreza). Silvera na předposlední a poslední erzetě potrápily technické problémy s prasklou poloosou vozu, které nedovolily plně atakovat vedoucí příčku. Jaroslav Podešva vyhrál poprvé závod GPD rally cupu a triumf si náležitě užíval. Druhý v pořadí Silvestr Mikuláštík ztratil na vítěze 5,5 vteřiny. Třetí dokončil závod Lukáš Matěna startující na Mitsubishi Lancer a start v Kopřivnici využil jako test před rally mezi vinicemi. Čtvrté místo v cíli a dva nejrychlejší časy zaznamenal Radim Vavřík, jenž usedal rovněž do devítkového lanceru.
„Bohužel letos zatím nemůžeme závodit tak často, jak bychom chtěli, a tak jsme vzhledem k naší delší závodní pauze od Valašské rally startovali na GPD v Kopřivnici zase s cílem se trochu dostat do závodního tempa, najít potřebnou pohodu. Locar v čele s Honzou Chmelíkem a Vildou Loveckým super připravil devítku, vedle sebe jsem si posadil tradičního navigátora Tomáše Plachého a všechny testy jsme pojali jako v ostrém závodě. Jedině tak to mělo pro všechny nějaký smysl a přínos. Kopřivnice je totiž na řadě míst značně nepřehledná, nečitelná, a tak bez rozpisu tam nejde jet zcela naplno. Vyzkoušeli jsme i nějaké kombinace pneumatik. Výsledkem byly dva nejrychlejší časy v poslední závodní sekci, dále jeden druhý a třetí čas. Z toho máme samozřejmě radost. Naše snažení teď směřuje ke startu na srpnové Barum rally, v rámci přípravy bychom se ještě rádi představili na jednom nebo dvou závodech doma nebo na nedalekém Slovensku," komentoval kopřivnický start Radim Vavřík. TOP 5 absolutní klasifikace uzavřel pravidelný účastník gépédéček Lukáš Čala.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.