Svarmetal Motorsport patří v posledních letech k nejpilnějším účastníkům českých soutěží, a tak by bylo velkým překvapením, kdyby si start „obrozené“ Valašské rally nechal ujít.
Tím spíše, když tým kolem Martina Vlčka považuje Valašku za svoji domácí soutěž a jednodenní sprinty jsou v týmovém kalendáři pevně zakotveny. Překvapení se nekonalo a loňská šestá posádka klasifikace Mistrovství ČR v rally nastoupila do závodu v osvědčené sestavě. Za volantem Martin Vlček, po jeho pravici usměvavá Jindřiška Žáková, snad jen jejich fabii přes zimu trošku zhrubnul hlas. A nejen hlas. Ušlechtilý baryton ve spojení s abnormálně častou produkcí plamenů z výfuku dával tušit, že týmová Škoda Fabia S2000 tentokrát odpočívá doma v dílně. Na první závod nové sezony, zařazený do Rallysprint série a Poháru 2+, vyrazili Martin s Jindřiškou vyzbrojeni legendární Fabií WRC z dílen Karla Trněného.
„S Fabií WRC jsem zatím startoval jen jedinkrát, a to před třemi lety právě na Valašské rally. Vzpomínky jsou nejlepší, jaké mohou být, neboť tento start skončil mým dosud jediným absolutním vítězstvím. S „wéercéčkem“ plánujeme absolvovat celý Pohár 2+, na Valašce nás však bude limitovat nízký počet najetých kilometrů kvůli absenci testování,“ obával se před startem „Vlčák“. Zvykání čekalo i na Jindřišku, která si vůz „šlechtické“ kategorie WRC dosud vyzkoušela pouze loni na Bohemii. „Už jen samotné odstartování v tomto voze je neuvěřitelný zážitek. Celé se roztřese, začne vydávat zvuky jako při startu stíhačky, každá kontrolka se rozbliká a ve finále vyrazí neuvěřitelnou rychlostí do rychlostní zkoušky. To jde shrnout jen slovy WOOW!“
„Vlčákovi“ trval seznamovací proces malinko déle, než by si představoval. Druhý čas na první „erzetě“ nebyl vůbec špatný, pak ale přišla „erzeta“ na tatrováckém zkušebním polygonu a ke ztrátě na nejbližší konkurenty se přidala i dvacetisekundová penalizace za kontakt s retardérem. Následkem byl pokles na šesté místo průběžné klasifikace: „Chybějící kilometry jsou znát. Mám-li srovnat S2000 s WRC, tak to prostě nejde, cokoliv jsem pochopil a využíval ve voze S2000, prostě nelze použít ve „wéercéčku“ - podvozkem počínaje a obratností v technických pasážích konče. WRC jezdí rovně a rychle, nad tím je třeba začít přemýšlet a postupně využívat výkon. Někdy mám pocit, že přehršel výkonu je spíše na obtíž než k užitku a velice mi schází pověstná ovladatelnost z S2000,“ přemítal v cíli druhé „erzety“.
Rozpačitost z úvodu se však postupně rozplývala. Když při druhém průjezdu své domácí RZ Hukvaldy zajel „Vlčák“ na desetinu sekundy stejný čas jako vítěz „erzety“ Jan Černý, vše se zdálo být na dobré cestě. Nejistota opadávala a Martin s Jindřiškou se rychle propracovali na třetí místo. Chvíli dokonce stahovali i druhého Romana Odložilíka, opětovná chybička na klikatici v areálu Tatry však oba členy posádky vrátila zpátky na zem. Čtvrtý Nor Kristiansen měl naštěstí dostatečný odstup, a tak dvojici Svarmetal Motorsportu nic nezabránilo, aby ještě o dvě místa vylepšila svůj výsledek z loňské Valašky. „Výsledek je takový, jaký měl být, vzhledem k chybám, které jsem dokázal vyrobit, penalizaci za retardér a okolnostem, které nás pronásledovaly, to mohlo dopadnout hůře,“ komentoval svoje účinkování třetí muž v cíli. „Absolutně nejlepší výkon na letošní Valašské rally však podali její pořadatelé, velice vysokou laťku nastavili všem konkurenčním podnikům včetně dvoudenních závodů. Za těchto okolností si Valaška zaslouží zpět do „velkého“ mistrovství,“ dodal přesvědčeně.
Jindřišku nedokázaly patálie z úvodu vyhodit z rovnováhy a svezení v silné fabii si užila měrou vrchovatou. Výsledek z Valašky pro ni znamená teprve druhé stupně vítězů v kariéře. „Vybavuji si moment na jedné RZ, kdy jsem sledovala rychlost a čekala na omezovač, ale při 194km/h stále nic. Celý závod byl pro nás spíše testovací a těší mě, že jsme se dokázali každou RZ o něco zlepšovat. Navíc, dokončit Valašku na stupních vítězů je krásný začátek sezóny a já se nemohu dočkat dalších ostrých kilometrů.“
Závěrem už zbývá jen rozluštit poslední tajenku. Proč je „Vlčák“ na Šumavu přihlášen s Fabií WRC, když před sezonou hovořil o účasti ve „velkém“ šampionátu s vozem kategorie R5 nebo S2000? „Naše „esko“ je ve fázi prodeje, tudíž by bylo nezodpovědné jej vytáhnout na závodní tratě, obzvlášť když proběhly částečné úhrady. Tohle je jediný důvod, proč budeme pokračovat s „wéercéčkem“ i na Šumavě,“ odpověděl na vysvětlenou. Závěrem dodejme, že na trať Rally Šumava se Martin a Jindřiška vydají se startovním číslem 10.
Text: Jiří Dokulil
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?