Svarmetal Motorsport patří v posledních letech k nejpilnějším účastníkům českých soutěží, a tak by bylo velkým překvapením, kdyby si start „obrozené“ Valašské rally nechal ujít.
Tím spíše, když tým kolem Martina Vlčka považuje Valašku za svoji domácí soutěž a jednodenní sprinty jsou v týmovém kalendáři pevně zakotveny. Překvapení se nekonalo a loňská šestá posádka klasifikace Mistrovství ČR v rally nastoupila do závodu v osvědčené sestavě. Za volantem Martin Vlček, po jeho pravici usměvavá Jindřiška Žáková, snad jen jejich fabii přes zimu trošku zhrubnul hlas. A nejen hlas. Ušlechtilý baryton ve spojení s abnormálně častou produkcí plamenů z výfuku dával tušit, že týmová Škoda Fabia S2000 tentokrát odpočívá doma v dílně. Na první závod nové sezony, zařazený do Rallysprint série a Poháru 2+, vyrazili Martin s Jindřiškou vyzbrojeni legendární Fabií WRC z dílen Karla Trněného.
„S Fabií WRC jsem zatím startoval jen jedinkrát, a to před třemi lety právě na Valašské rally. Vzpomínky jsou nejlepší, jaké mohou být, neboť tento start skončil mým dosud jediným absolutním vítězstvím. S „wéercéčkem“ plánujeme absolvovat celý Pohár 2+, na Valašce nás však bude limitovat nízký počet najetých kilometrů kvůli absenci testování,“ obával se před startem „Vlčák“. Zvykání čekalo i na Jindřišku, která si vůz „šlechtické“ kategorie WRC dosud vyzkoušela pouze loni na Bohemii. „Už jen samotné odstartování v tomto voze je neuvěřitelný zážitek. Celé se roztřese, začne vydávat zvuky jako při startu stíhačky, každá kontrolka se rozbliká a ve finále vyrazí neuvěřitelnou rychlostí do rychlostní zkoušky. To jde shrnout jen slovy WOOW!“
„Vlčákovi“ trval seznamovací proces malinko déle, než by si představoval. Druhý čas na první „erzetě“ nebyl vůbec špatný, pak ale přišla „erzeta“ na tatrováckém zkušebním polygonu a ke ztrátě na nejbližší konkurenty se přidala i dvacetisekundová penalizace za kontakt s retardérem. Následkem byl pokles na šesté místo průběžné klasifikace: „Chybějící kilometry jsou znát. Mám-li srovnat S2000 s WRC, tak to prostě nejde, cokoliv jsem pochopil a využíval ve voze S2000, prostě nelze použít ve „wéercéčku“ - podvozkem počínaje a obratností v technických pasážích konče. WRC jezdí rovně a rychle, nad tím je třeba začít přemýšlet a postupně využívat výkon. Někdy mám pocit, že přehršel výkonu je spíše na obtíž než k užitku a velice mi schází pověstná ovladatelnost z S2000,“ přemítal v cíli druhé „erzety“.
Rozpačitost z úvodu se však postupně rozplývala. Když při druhém průjezdu své domácí RZ Hukvaldy zajel „Vlčák“ na desetinu sekundy stejný čas jako vítěz „erzety“ Jan Černý, vše se zdálo být na dobré cestě. Nejistota opadávala a Martin s Jindřiškou se rychle propracovali na třetí místo. Chvíli dokonce stahovali i druhého Romana Odložilíka, opětovná chybička na klikatici v areálu Tatry však oba členy posádky vrátila zpátky na zem. Čtvrtý Nor Kristiansen měl naštěstí dostatečný odstup, a tak dvojici Svarmetal Motorsportu nic nezabránilo, aby ještě o dvě místa vylepšila svůj výsledek z loňské Valašky. „Výsledek je takový, jaký měl být, vzhledem k chybám, které jsem dokázal vyrobit, penalizaci za retardér a okolnostem, které nás pronásledovaly, to mohlo dopadnout hůře,“ komentoval svoje účinkování třetí muž v cíli. „Absolutně nejlepší výkon na letošní Valašské rally však podali její pořadatelé, velice vysokou laťku nastavili všem konkurenčním podnikům včetně dvoudenních závodů. Za těchto okolností si Valaška zaslouží zpět do „velkého“ mistrovství,“ dodal přesvědčeně.
Jindřišku nedokázaly patálie z úvodu vyhodit z rovnováhy a svezení v silné fabii si užila měrou vrchovatou. Výsledek z Valašky pro ni znamená teprve druhé stupně vítězů v kariéře. „Vybavuji si moment na jedné RZ, kdy jsem sledovala rychlost a čekala na omezovač, ale při 194km/h stále nic. Celý závod byl pro nás spíše testovací a těší mě, že jsme se dokázali každou RZ o něco zlepšovat. Navíc, dokončit Valašku na stupních vítězů je krásný začátek sezóny a já se nemohu dočkat dalších ostrých kilometrů.“
Závěrem už zbývá jen rozluštit poslední tajenku. Proč je „Vlčák“ na Šumavu přihlášen s Fabií WRC, když před sezonou hovořil o účasti ve „velkém“ šampionátu s vozem kategorie R5 nebo S2000? „Naše „esko“ je ve fázi prodeje, tudíž by bylo nezodpovědné jej vytáhnout na závodní tratě, obzvlášť když proběhly částečné úhrady. Tohle je jediný důvod, proč budeme pokračovat s „wéercéčkem“ i na Šumavě,“ odpověděl na vysvětlenou. Závěrem dodejme, že na trať Rally Šumava se Martin a Jindřiška vydají se startovním číslem 10.
Text: Jiří Dokulil
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?