Svarmetal Motorsport patří v posledních letech k nejpilnějším účastníkům českých soutěží, a tak by bylo velkým překvapením, kdyby si start „obrozené“ Valašské rally nechal ujít.
Tím spíše, když tým kolem Martina Vlčka považuje Valašku za svoji domácí soutěž a jednodenní sprinty jsou v týmovém kalendáři pevně zakotveny. Překvapení se nekonalo a loňská šestá posádka klasifikace Mistrovství ČR v rally nastoupila do závodu v osvědčené sestavě. Za volantem Martin Vlček, po jeho pravici usměvavá Jindřiška Žáková, snad jen jejich fabii přes zimu trošku zhrubnul hlas. A nejen hlas. Ušlechtilý baryton ve spojení s abnormálně častou produkcí plamenů z výfuku dával tušit, že týmová Škoda Fabia S2000 tentokrát odpočívá doma v dílně. Na první závod nové sezony, zařazený do Rallysprint série a Poháru 2+, vyrazili Martin s Jindřiškou vyzbrojeni legendární Fabií WRC z dílen Karla Trněného.
„S Fabií WRC jsem zatím startoval jen jedinkrát, a to před třemi lety právě na Valašské rally. Vzpomínky jsou nejlepší, jaké mohou být, neboť tento start skončil mým dosud jediným absolutním vítězstvím. S „wéercéčkem“ plánujeme absolvovat celý Pohár 2+, na Valašce nás však bude limitovat nízký počet najetých kilometrů kvůli absenci testování,“ obával se před startem „Vlčák“. Zvykání čekalo i na Jindřišku, která si vůz „šlechtické“ kategorie WRC dosud vyzkoušela pouze loni na Bohemii. „Už jen samotné odstartování v tomto voze je neuvěřitelný zážitek. Celé se roztřese, začne vydávat zvuky jako při startu stíhačky, každá kontrolka se rozbliká a ve finále vyrazí neuvěřitelnou rychlostí do rychlostní zkoušky. To jde shrnout jen slovy WOOW!“
„Vlčákovi“ trval seznamovací proces malinko déle, než by si představoval. Druhý čas na první „erzetě“ nebyl vůbec špatný, pak ale přišla „erzeta“ na tatrováckém zkušebním polygonu a ke ztrátě na nejbližší konkurenty se přidala i dvacetisekundová penalizace za kontakt s retardérem. Následkem byl pokles na šesté místo průběžné klasifikace: „Chybějící kilometry jsou znát. Mám-li srovnat S2000 s WRC, tak to prostě nejde, cokoliv jsem pochopil a využíval ve voze S2000, prostě nelze použít ve „wéercéčku“ - podvozkem počínaje a obratností v technických pasážích konče. WRC jezdí rovně a rychle, nad tím je třeba začít přemýšlet a postupně využívat výkon. Někdy mám pocit, že přehršel výkonu je spíše na obtíž než k užitku a velice mi schází pověstná ovladatelnost z S2000,“ přemítal v cíli druhé „erzety“.
Rozpačitost z úvodu se však postupně rozplývala. Když při druhém průjezdu své domácí RZ Hukvaldy zajel „Vlčák“ na desetinu sekundy stejný čas jako vítěz „erzety“ Jan Černý, vše se zdálo být na dobré cestě. Nejistota opadávala a Martin s Jindřiškou se rychle propracovali na třetí místo. Chvíli dokonce stahovali i druhého Romana Odložilíka, opětovná chybička na klikatici v areálu Tatry však oba členy posádky vrátila zpátky na zem. Čtvrtý Nor Kristiansen měl naštěstí dostatečný odstup, a tak dvojici Svarmetal Motorsportu nic nezabránilo, aby ještě o dvě místa vylepšila svůj výsledek z loňské Valašky. „Výsledek je takový, jaký měl být, vzhledem k chybám, které jsem dokázal vyrobit, penalizaci za retardér a okolnostem, které nás pronásledovaly, to mohlo dopadnout hůře,“ komentoval svoje účinkování třetí muž v cíli. „Absolutně nejlepší výkon na letošní Valašské rally však podali její pořadatelé, velice vysokou laťku nastavili všem konkurenčním podnikům včetně dvoudenních závodů. Za těchto okolností si Valaška zaslouží zpět do „velkého“ mistrovství,“ dodal přesvědčeně.
Jindřišku nedokázaly patálie z úvodu vyhodit z rovnováhy a svezení v silné fabii si užila měrou vrchovatou. Výsledek z Valašky pro ni znamená teprve druhé stupně vítězů v kariéře. „Vybavuji si moment na jedné RZ, kdy jsem sledovala rychlost a čekala na omezovač, ale při 194km/h stále nic. Celý závod byl pro nás spíše testovací a těší mě, že jsme se dokázali každou RZ o něco zlepšovat. Navíc, dokončit Valašku na stupních vítězů je krásný začátek sezóny a já se nemohu dočkat dalších ostrých kilometrů.“
Závěrem už zbývá jen rozluštit poslední tajenku. Proč je „Vlčák“ na Šumavu přihlášen s Fabií WRC, když před sezonou hovořil o účasti ve „velkém“ šampionátu s vozem kategorie R5 nebo S2000? „Naše „esko“ je ve fázi prodeje, tudíž by bylo nezodpovědné jej vytáhnout na závodní tratě, obzvlášť když proběhly částečné úhrady. Tohle je jediný důvod, proč budeme pokračovat s „wéercéčkem“ i na Šumavě,“ odpověděl na vysvětlenou. Závěrem dodejme, že na trať Rally Šumava se Martin a Jindřiška vydají se startovním číslem 10.
Text: Jiří Dokulil
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.