Jak si „Vlčák“ na polygonu málem zamotal ruce

Valašská Rally (CZE)
Valašská Rally (CZE), foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz
Jiří Dokulil 29. dubna 2016 23:34
Sdílej:

Svarmetal Motorsport patří v posledních letech k nejpilnějším účastníkům českých soutěží, a tak by bylo velkým překvapením, kdyby si start „obrozené“ Valašské rally nechal ujít.

Tím spíše, když tým kolem Martina Vlčka považuje Valašku za svoji domácí soutěž a jednodenní sprinty jsou v týmovém kalendáři pevně zakotveny. Překvapení se nekonalo a loňská šestá posádka klasifikace Mistrovství ČR v rally nastoupila do závodu v osvědčené sestavě. Za volantem Martin Vlček, po jeho pravici usměvavá Jindřiška Žáková, snad jen jejich fabii přes zimu trošku zhrubnul hlas. A nejen hlas. Ušlechtilý baryton ve spojení s abnormálně častou produkcí plamenů z výfuku dával tušit, že týmová Škoda Fabia S2000 tentokrát odpočívá doma v dílně. Na první závod nové sezony, zařazený do Rallysprint série a Poháru 2+, vyrazili Martin s Jindřiškou vyzbrojeni legendární Fabií WRC z dílen Karla Trněného.

„S Fabií WRC jsem zatím startoval jen jedinkrát, a to před třemi lety právě na Valašské rally. Vzpomínky jsou nejlepší, jaké mohou být, neboť tento start skončil mým dosud jediným absolutním vítězstvím. S „wéercéčkem“ plánujeme absolvovat celý Pohár 2+, na Valašce nás však bude limitovat nízký počet najetých kilometrů kvůli absenci testování,“ obával se před startem „Vlčák“. Zvykání čekalo i na Jindřišku, která si vůz „šlechtické“ kategorie WRC dosud vyzkoušela pouze loni na Bohemii. „Už jen samotné odstartování v tomto voze je neuvěřitelný zážitek. Celé se roztřese, začne vydávat zvuky jako při startu stíhačky, každá kontrolka se rozbliká a ve finále vyrazí neuvěřitelnou rychlostí do rychlostní zkoušky. To jde shrnout jen slovy WOOW!“

„Vlčákovi“ trval seznamovací proces malinko déle, než by si představoval. Druhý čas na první „erzetě“ nebyl vůbec špatný, pak ale přišla „erzeta“ na tatrováckém zkušebním polygonu a ke ztrátě na nejbližší konkurenty se přidala i dvacetisekundová penalizace za kontakt s retardérem. Následkem byl pokles na šesté místo průběžné klasifikace: „Chybějící kilometry jsou znát. Mám-li srovnat S2000 s WRC, tak to prostě nejde, cokoliv jsem pochopil a využíval ve voze S2000, prostě nelze použít ve „wéercéčku“ - podvozkem počínaje a obratností v technických pasážích konče. WRC jezdí rovně a rychle, nad tím je třeba začít přemýšlet a postupně využívat výkon. Někdy mám pocit, že přehršel výkonu je spíše na obtíž než k užitku a velice mi schází pověstná ovladatelnost z S2000,“ přemítal v cíli druhé „erzety“.

Rozpačitost z úvodu se však postupně rozplývala. Když při druhém průjezdu své domácí RZ Hukvaldy zajel „Vlčák“ na desetinu sekundy stejný čas jako vítěz „erzety“ Jan Černý, vše se zdálo být na dobré cestě. Nejistota opadávala a Martin s Jindřiškou se rychle propracovali na třetí místo. Chvíli dokonce stahovali i druhého Romana Odložilíka, opětovná chybička na klikatici v areálu Tatry však oba členy posádky vrátila zpátky na zem. Čtvrtý Nor Kristiansen měl naštěstí dostatečný odstup, a tak dvojici Svarmetal Motorsportu nic nezabránilo, aby ještě o dvě místa vylepšila svůj výsledek z loňské Valašky. „Výsledek je takový, jaký měl být, vzhledem k chybám, které jsem dokázal vyrobit, penalizaci za retardér a okolnostem, které nás pronásledovaly, to mohlo dopadnout hůře,“ komentoval svoje účinkování třetí muž v cíli. „Absolutně nejlepší výkon na letošní Valašské rally však podali její pořadatelé, velice vysokou laťku nastavili všem konkurenčním podnikům včetně dvoudenních závodů. Za těchto okolností si Valaška zaslouží zpět do „velkého“ mistrovství,“ dodal přesvědčeně.

Jindřišku nedokázaly patálie z úvodu vyhodit z rovnováhy a svezení v silné fabii si užila měrou vrchovatou. Výsledek z Valašky pro ni znamená teprve druhé stupně vítězů v kariéře. „Vybavuji si moment na jedné RZ, kdy jsem sledovala rychlost a čekala na omezovač, ale při 194km/h stále nic. Celý závod byl pro nás spíše testovací a těší mě, že jsme se dokázali každou RZ o něco zlepšovat. Navíc, dokončit Valašku na stupních vítězů je krásný začátek sezóny a já se nemohu dočkat dalších ostrých kilometrů.“

Závěrem už zbývá jen rozluštit poslední tajenku. Proč je „Vlčák“ na Šumavu přihlášen s Fabií WRC, když před sezonou hovořil o účasti ve „velkém“ šampionátu s vozem kategorie R5 nebo S2000? „Naše „esko“ je ve fázi prodeje, tudíž by bylo nezodpovědné jej vytáhnout na závodní tratě, obzvlášť když proběhly částečné úhrady. Tohle je jediný důvod, proč budeme pokračovat s „wéercéčkem“ i na Šumavě,“ odpověděl na vysvětlenou. Závěrem dodejme, že na trať Rally Šumava se Martin a Jindřiška vydají se startovním číslem 10.

Text: Jiří Dokulil

Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.