Rallysprintovou sérii letošní sezony opět otevřela Valašská rally a jelikož je tento seriál vypsaný pro vozy s jednou poháněnou nápravou, nemohly ve startovní listině chybět ani posádky usedající do vozů připravovaných Minařík racing teamem. Na kopřivnickém polygonu, kde byla umístěna rychlostní zkouška, ale také servis, rozprostřel tým velký stan, pod kterým se připravovalo sedm závodních vozů. Pojďme se nyní v krátkosti ohlédnout za několika premiérami i jednom velkém zklamání spojenými s Valašskou rally.
Nejrychlejší posádkou v týmu Lubomíra Minaříka byl Pavel Mika navigovaný Karlem Žáčkem. Renault Clio R3 fungoval bez problémů a svou posádku dovezl na 12. místě v RSS a ve třídě 5 obsadili kluci 4. místo. „Po zimní přestávce jsem se velmi těšil na první svezení. Vsadil jsem na vyzkoušené a fungující, a proto jsem se i letos domluvil na půjčování vozu Renault Clio R3 u Luby Minaříka. Letošní Valašská rally se pořadatelům velmi podařila a v tomto směru musím pouze chválit. Rychlostní zkoušky pěkné a servisní prostory komfortní. A když se k tomu přidalo i pěkné počasí, pak jsou závody ideální. V samotném závodě mi chvilku trvalo, než jsem se po pauze dostal do tempa, což se v úvodu lehce odrazilo na časech. Na druhou sekci, která obsahovala čtyři rychlostní zkoušky, jsme zvolili špatné pneu a i tady lehce ztráceli. Aby toho nebylo dost, tak na RZ Lešná jsem lehce posunul sud v retardéru a pro jistotu mi ještě zhasl motor. Kromě penalizace jsem zde ztratil přibližně dvacet vteřin. Na závěrečné dvě zkoušky jsme obuli správné pneu a krásně se svezli. Sedmé nejrychlejší časy v dvoukolkách potěšily. Velmi příjemně mne překvapil výkon Jakuba Rejlka. S naším konečným výsledkem jsem spokojený. Chtěl bych poděkovat celému Minařík racing teamu za přípravu auta i pohodovou atmosféru během závodu. Už pět let končím se závoděním, ale rally mám moc rád a nějak se od ní ani nechci odtrhnout, proto v letošní sezoně budu startovat v rallysprintech,“ uvedl k Valašské rally Pavel Mika.
O tři příčky níže v RSS dokončila úvodní soutěž sezony dvojice Lukáš Nekvapil – Roman Koscelník. Mistr třídy 9 z loňského roku v RSS Lukáš Nekvapil přestoupil o třídu výš a do Valašského Meziříčí přivezl Opel Adam R2. Po osmi erzetách na Valašsku z toho bylo v cíli 15. místo v RSS a 11. místo ve třídě 6. „Během zimní pauzy se u nás v týmu událo mnoho změn, mezi něž patří pořízení vozu specifikace R2, Opel Adam, a s tím spjatý přestup do třídy 6. Na sedadle spolujezdce se po roční pauze objevil Roman "Kosťa" Koscelník a hned předvedl na valašských erzetách bezchybný výkon, za což mu moc děkuji a doufám, že to nebyla poslední vlaštovka. Na tuto rally jsme jeli s třemi cíli, nerozbít Adámka, pořádně si to tam s ním užít a při té příležitosti se něco málo naučit. Vše se nám v tomto ohledu podařilo, takže maximální spokojenost. Děkujeme klukům z Minařík racing teamu za přípravu vozu, našim partnerům Autodoprava Roman Krejčí, Sagita a Erengo za podporu a našim věrným fandům opět za neskutečnou atmosféru. Všechny vás tímto zveme na první podnik velkého mistrovství, Rally Šumava, kde bychom už rádi začali trošku nakukovat mezi vedoucí stádečko eR dvojek,“ podělil se o dojmy po závodě Lukáš Nekvapil.
Další premiéru zažil při Valašské rally Petr Krajča, který byl do Valašky spojován hlavně s vozem Škoda 100 L. Do letošní sezony ovšem vstupuje čtyřiatřicetiletý jezdec s modernější technikou – Renaultem Clio Sport. První start se vyvedl a krom 31. místa v RSS si Petr Krajča s Janem Houštěm odvezli pohár za 3. místo ve třídě 8. „Před sezonou jsme se rozhodli, že letos vyzkoušíme nové auto, a to od Luby Minaříka Renault Clio Sport ve třídě 8. Další změna se týkala spolujezdce, kdy mi noty četl Honza Houšt. Na novou sezonu jsme si museli pořídit pár nových věci, jako například nové helmy a k tomu ještě hybrid (Hans), protože jsme chtěli startovat v RSS. První test byl ve středu před závodem a proběhl v Biskupicich na letišti, kde bylo takové lehké seznámeni s vozem. Ze Škody 100 jsem byl zvyklý na zadní náhon, a tak jsem si musel zvykat na novou změnu. Valašská rally měla krásné erzety, ale zkouška na polygonu byla velká motanice a to se mi moc nelíbilo. Mně se líbí spíše rychlé zkoušky, jako například Lešná, kde jsem zkusil zatáhnout. Před touto zkouškou jsem ztrácel na třetí místo 11 vteřin a atak se podařil. Závěrečnou zkoušku jsem sel na pohodu. V průběhu 5. RZ jsem si vytvořil i jednu prekérní situaci, kdy jsem vletěl zadkem auta do příkopy a pak se renault začal třepat a já nevěděl, co se děje, proto jsem zvolnil. S výsledkem jsem spokojený, na to, že jsem jel s cliem poprvé. Škodověnka to ale není :-), ta se dala posílat bokem :-))). Dalším naším závodem bude za měsíc rally ve Vyškově a výsledek snad bude lepší. Letos nás pak čekají další sprinty a Barum rally,“ řekl k Valašské rally Petr Krajča.
Třetí premiéra přišla od posádky Michael Fiedler – Ondřej Švéda. V tomto případě se jedná o zcela novou posádku v kolotoči českých rally. Michael s Ondrou při Valašské rally usedli do Renaultu Clio Sport a i přes drobné problémy dokončili rally na 43. místě v rámci RSS a 5. místě ve třídě 8. „Valašská rally byla naší premiérou v českých soutěžích. Proto to bylo z naší strany hodně o učení a seznamování se s vozem. Samozřejmě zde bylo několik chyb, jako třeba ta hned z první zkoušky, kdy jsem probrzdil gumu skoro až na dráty. Na kopřivnickém polygonu jsem pro změnu lehce minul odbočení a musel couvat. Největší problém u nás nastal na předposlední zkoušce soutěže, kde auto přestalo jet. Museli jsme zastavit mimo cestu, auto restartovat a pak se dalo pokračovat. Ztratili jsme zde asi minutu a půl. Přesto se nám podařilo zajet i pár dobrých časů, kdy při druhých průjezdech Hukvaldami a Přehradou jsme shodně zajeli třetí čas ve třídě. Na to, že to byl první závod a že jsme se s autem učili, jsem s výsledkem spokojený. V průběhu roku bychom se měli objevovat na sprintech, tak nám držte palce,“ zhodnotil premiérový start Michael Fiedler. Ve Valašském Meziříčí nechyběla dvojice Jaroslav Šopík – Daniel Hamšík s Hondou Civic VTi. V cíli byla zlínská posádka klasifikována na 46. místě v RSS a 2. místě ve třídě 15. Posledním úspěšným zástupcem Minařík racing teamu při Valašské rally byli Zbyněk Strnadel s navigátorkou Hanou Baďurovou. Renault Clio Sport fungoval i tady bez problémů a posádku dovezl na 52. místě v RSS a 6. místě ve třídě 8.
Velké zklamání zažili na Valašsku Radim Koutek s Richardem Lasevičem. Renault Clio Sport vypovědělo službu dřív, než se posádka dostala k rychlostním zkouškám. „Pro mne je to velké zklamání hlavně z důvodu, že Valaška byla mou 200. rally. Renault vypověděl poslušnost pár stovek metrů po výjezdu ze servisního areálu,“ posteskl si Richard Lasevič.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.