GPD rally cup 2016 se přesunul ze své domovské základny na kopřivnickém polygonu do Hradce Králové, aby jezdci porovnali své jezdecké schopnosti na Czechringu. Vedle krásných jízd dveřmi napřed a dlouhých skoků byly k vidění i dva kotrmelce.
Třetí díl GPD rally cupu 2016 proběhl na Velký pátek před Velikonocemi a dějištěm zápolení jezdců s časem byl královohradecký Czechring. V pátek ráno se přihlásilo do závodu dvacet jezdců a i tentokráte se bylo na co dívat. Na startu nechyběl vítěz předchozích dvou soutěží Roman Odložilík s Fordem Fiesta R5. Další er pětku řídil Antonín Tlusťák. Slušovická fabie byla ještě na cestě z Kanárských ostrovů, a tak zádveřický jezdec usedal do vozu, který připravuje tým Věroslava Cvrčka. Do dějiště závodu přijeli i pravidelní účastníci těchto závodů – Silvestr Mikuláštík (Škoda Octavie WRC), Jaroslav Podešva (Subaru Impreza 22B), Lukáš Čala a Jaroslav Pešl (oba Mitsubishi Lancer EVO IX). Mezi vozy s jednou poháněnou nápravou byli ve startovní listině například Adam Fabrika a Josef Vojáček (oba Citroën C2 R2), Jan Surovič (Škoda Fabia R2), Tomáš Dostál (Seat Ibiza), Miroslav Kadlec a Viktor Mechl (Peugeot 205) nebo jediný zahraniční zástupce Sebastian Puzoň z Polska na Renaultu Clio. Zajímavé bylo sledovat také závod generací, kdy se za volantem Opelu Adam střídali Patrik Brtníček a česká rallyová legenda Rudolf Kouřil.
Posádky absolvovaly okruh na Czechringu celkem šestkrát a v itineráři nechyběla ani pověstná perlička v podobě létajícího horizontu. Mezi dvoukolkami začal nejlépe Sebastian Puzoň, když vyhrál první dvě jízdy. Druhé místo patřilo po první třetině jízd Tomáši Dostálovi a třetí flek držel při premiéře v C2 Josef Vojáček. Adama Fabriku přibrzdily drobné jezdecké chybičky. O první větší rozruch se nechtěně postaral Jan Surovič, který v jednom z vracáků otočil fabii o devadesát stupňů. Druhá třetina jízd se nesla v ataku Tomáše Dostála na vedoucí pozici. Vyhrál třetí i čtvrtou jízdu a odstup od Puzoně stáhl na pouhých 0,2 vteřiny. Na závěrečné jízdy začalo jezdcům drobně pršet a zde se ukázalo, kdo má soutěžácké srdíčko. Dostál potvrdil nastavenou laťku a polského soupeře porazil o 6,3 vteřiny. Třetí místo držel do poslední jízdy Josef Vojáček, ale právě zlínský jezdec se postaral o druhý rozruch. Pouhé tři zatáčky před cílem soutěže totiž citroën zakopl a katapultoval sebe i posádku přes střechu. Pohár za 3. místo v dvoukolkách si nakonec odvezl Rudolf Kouřil, jenž svého mladšího parťáka Patrika Brtníčka, který dokončil závod na 4. místě, porazil o 1,3 vteřiny. Nejrychlejší pětici dvoukolek doplnil v Hradci Luboš Brtníček startující s Renaultem Clio.
V absolutní klasifikaci patřily nejrychlejší časy a nejdelší skoky jiným jezdcům. Souboj o desetinky vteřin nejlépe rozjel Silvestr Mikuláštík, který vyhrál úvodní jízdu. S Romanem Odložilíkem se pravidelně střídali ve vítězných jízdách, ale rozdíl mezi oběma jezdci byl minimální. Největší časový rozdíl v jednotlivých jízdách mezi Mikuláštíkem a Odložilíkem přišel v závěrečné jízdě, kdy „Silvero“ zaostal o 2,1 vteřiny. A právě až poslední jízda rozhodla o vítězi třetího letošního podniku GPD rally cupu. Stal se jím Roman Odložilík, který drží letošní neporazitelnost. S odstupem 1,1 vteřiny dojel v Hradci druhý Silvestr Mikuláštík a třetí místo patří Antonínu Tlusťákovi. „Do závodu jsme šli od první erzety naplno. Po čtvrté rychlostce jsme byli před Romanem o sedm desetin vteřiny, a tak jsme do poslední sekce nastupovali s tím, že nechceme zbytečně riskovat, ale určitě jsme se nevzdávali. Na pětce jsme byli ještě o kousek rychlejší, ale na poslední zkoušce jsem měl rychlejší nájezd do dlouhé rychlé zatáčky a auto se dostalo z optimální stopy a do širokého smyku a zde jsme nechali drahocenné sekundy. Oproti tomu zajel Roman nejrychlejší čas dne, a tak bylo o vítězi rozhodnuto,“ shrnul hradecké zápolení Silvestr Mikuláštík. Týmový duel Lukášů startujících s Mitsubishi Lancer EVO IX vyhrál na domácí trati Matěna, jenž dokončil závod na 4. místě a Čala na místě pátém.
Další podnik GPD rally cupu 2016 proběhne na polygonu v Kopřivnici, kde se v sobotu 16. 4. jede populární Valašská rally, na kterou si vás dovolujeme pozvat, a v neděli si zde porovnají své jezdecké dovednosti na identické trati i jezdci GPD rally cupu, na který bohužel nebude mít přístup veřejnost.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.