Druhý závod GPD rally cupu 2016 se odehrál 20. února na kopřivnickém polygonu. Pořadatele ani posádky nezaskočila sněhová nadílka a po šesti měřených rychlostních zkouškách si pro pohár určený nejrychlejším došli Rostislav Kovařčík v dvoukolkách a Roman Odložilík v absolutní klasifikaci.
Pokud chtěl hlavní organizátor GPD rally cupu Silvestr Mikuláštík uspořádat zimní soutěž, tak při druhé soutěži v letošním roce se mu to podařilo. Den před kopřivnickým závoděním napadlo na tatrovácký polygon patnáct centimetrů sněhu. Někteří jezdci uvítali tuto nadílku s povděkem, jiní s vráskami na čele… Ono totiž velmi záleželo, kdo měl jaké pneumatiky. Závod obsahoval dvě rychlostní zkoušky, které se jely třikrát. Do soutěže se přihlásilo pětadvacet jezdců a bylo se na co dívat. Hlavní slovo měli mít v závodě jezdci s vozy nejvyšší specifikace – Roman Odložilík (Ford Fiesta R5), Silvestr Mikuláštík (Škoda Octavia WRC) a Ondřej Bisaha (Škoda Fabia S2000). Do Kopřivnice rovněž dorazili i pravidelní účastníci cupu Jaroslav Podešva (Subaru Impreza), Lukáš Čala i Antonín Tlusťák (oba Mitsubishi Lancer EVO IX). Zádveřický jezdec v závěru soutěže vyzkoušel novinku ve svém týmu pro letošní sezónu - Škodu Fabia R5. Klouzání na sněhu využili i další, například Jaroslav Pešl, Radim Sovják, ze Slovenska dorazili Rado Čikor a Milan Greguška, Polsko mělo své zastoupení v Krysztofu Grzywaczu.
Sněhové nadílky se nezalekli ani jezdci s vozy s jednou poháněnou nápravou. Ti byli v Kopřivnici čtyři. Krátce se svezl Adam Fabrika s Citroënem C2 R2, jenž nechtěl riskovat poškození vozu na uklouzaných cestách. O nejrychlejšího dvoukolkáře si to nakonec rozdali Kovařčík (Škoda Felicia) s Grzywaczem (Fiat Cinquecento). V interním souboji byl na první zkoušce rychlejší český jezdec, ale o zkoušku později byl na čele Polák. Na odtávající trati byl ve zbývajících zkouškách lepší Kovařčík a postupně ztrátu odmazával. V cíli měl jezdec z Perné náskok 6,2 vteřiny. „Na první zkoušce závodu to šlo, ale hned na druhé jsem vyrobil dvě jezdecké chybičky a nabral časové manko. Ve zbývající části soutěže jsem se chyb vyvaroval. Krásné svezení s pohárem na závěr, co víc si mohu přát,“ uvedl Kovařčík. Vedle vítězného Kovařčíka a druhého Grzywacze si pro pohár za 3. místo v kategorii F2 dojel Luděk Karlík (Renault Clio).
Jízdou na sněhu se bavili i ostatní jezdci a z přemíry snahy se rodily i chyby. V absolutní klasifikaci byl na úvodní zkoušce nejrychlejší Mikuláštík, ale o zkoušku dál po lehkých hodinách vyzkoušel pevnost kopřivnických svodidel. Drobná časová ztráta bystřickému jezdci neubrala na elánu do závodu, chyba jej však odsunula z boje o hlavní pohár. Ve stejném místě jako Mikuláštík chyboval i Ondřej Bisaha. „Celý incident se odehrál v pasáži, kdy se jelo z kopce z levé zatáčky a následovala pravá k cíli. Já jsem zde najel trochu rychleji na levé straně suché stopy. Auto se mi sklouzlo na brzdách, bohužel jsem hned chytil sníh a to už pak nebyla cesta k nápravě. Svezli jsme se po svodidlech, a tím přišli o možnost bojovat o dobré umístění hned na druhé RZ. Jinak to bylo krásné závodění,“ popsal kolizi Ondřej Bisaha. Předchozí řádky pouze potvrzují, že kdo nechyboval, ten mohl být ve výsledcích vysoko. Vítězství si spolu s čtyřmi nejrychlejšími časy odvezl Roman Odložilík. Druhé místo i přes pomalý defekt v závěrečné zkoušce uhájil Jaroslav Podešva a další pohár do sbírky, tentokráte za 3. místo, si z Kopřivnice odvezl Jaroslav Pešl. Silvestr Mikuláštík obsadil celkové 8. místo, o příčku lepší byl Antonín Tlusťák. „Hodně jsem se těšil na svezení na sněhu a na Evo, s kterým jsem chtěl bodovat a bojovat o vítězství, jsem obul úzké pneu s hřebem. Ráno na to byly perfektní podmínky, ale bohužel s přibývajícím časem začala trať odtávat, sníh mizel a já jsem už nechtěl přehazovat pneu a odjel většinu závodu s úzkými pneu. Až na poslední rundu zkoušek jsem dal pneu široké bez hřebu a zajel nejprve nejrychlejší a poté druhý čas. V závěru jsem si na jedné erzetě vyzkoušel Fabii R5, což mělo pro mne hlavní prioritu a s prvními dojmy jsem velmi spokojen,“ uvedl Antonín Tlusťák.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.