Finalistou soutěže Rallye Talent 2015, kterou vyhlásil Autoklub České republiky, se stal také Václav Černín z Opavska, když se přes kvalifikační kolo v Biskupicích probojoval až do finále na autodromu v Sosnové. V říjnu loňského roku byl vyhlášen jako druhý nejlepší za Karlem Kupcem. Oba tak získali podporu Autoklubu ČR pro závodění v rally v sezóně 2016.
Vašku, ty vstupuješ do rallye jako nováček, ale v motoristickém sportu se již nějakou dobu pohybuješ. Jak ses k tomu vlastně dostal?S motorismem jsem začal asi v 15 letech, kdy jsem tréninkově vyzkoušel závod v motokárách, a podařilo se mi porazit tátu. To motivovalo nejen mě, ale taky jeho a společně jsme začali stavět závodní Škodu Rapid. Můj první závod byl ve Vítkově na amatérských závodech do vrchu. Při prvních startech byli pro mě důležití také Lukáš a Vašek Studení, kteří mi na tento závod zapůjčili svou škodovku. Během závodu jsem zjistil, že by to mohlo jít a tak jsme dál pokračovali ve stavbě Rapidu.
Nezůstal jsi však jen na „kopci v Podhradí“, ale časem ses propracoval do vyšších pozic. Před sezónou 2014 přišla nabídka od šternberského KV Motorsport a možnost závodit v závodech do vrchu. Odjezdil jsem v týmu rok 2014, který byl pro mě velmi důležitý, získal jsem řadu zkušeností a hlavně jsem se dostal do Rechbergu. To je úplně jiný svět, než na který jsem byl tady zvyklý. Zjistil jsem také, že jsem schopný řídit i silné auto, kterým byl Mitsubishi Colt. Do té doby jsem stačil vyzkoušet také Lancer EVO IV a EVO IX. Bohužel na Rechbergu jsem to zkazil v druhé jízdě. Nejspíše sebevědomí stouplo až příliš. Následovalo Ecce Homo, kde jsem se utvrzoval v tom, že mi to jde. Časem jsem přicházel na to, že mi v tomto odvětví vadí dlouhé čekání a málo odjetých kilometrů.
Z vrchů k rally, jak to přišlo? Začalo to úplně náhodně, zjistil jsem, že Autoklub chystá projekt Rallye Talent. Řekl jsem si, že to zkusím, přihlásil jsem se a absolvoval první výběrové kolo v Biskupicích, kde nás bylo asi 13 kluků. Tam se mi podařilo postoupit společně s Adamem Březíkem do finálového kola v Sosnové. To rozhodlo, že se dám na rally. Jsem rád, že Autoklub ČR takovou akci pro mladé jezdce připravil, neboť je to opravdu výzva a možnost, jak s velkým závoděním začít.
Co tě tedy v letošní sezoně čeká? Kde a s čím tě uvidíme?Letos budu startovat snad v celé Rallysprintové sérii (RSS) s vozem Peugeot 208 R2. Přesný počet startů ještě nevím, bude záležet i na tom, s jakým finančním obnosem se na věci budu podílet, ale vím, že první start bude v dubnu na Valašské rally.
Jak to máš s licencí? Čeká tě rallyškola?Čeká mě absolvování Rallyškoly ve Středisku automobilového sportu ve Zlíně, kde projdu přípravou. V dalších věcech budu mít podporu autoklubu.
Máš už vyřešeného spolujezdce? Budeš si někoho shánět sám, nebo se to řeší v rámci podpory?Je to ještě v řešení. Já jsem sice měl nějaké návrhy, ale přece jen nemám dost zkušeností, takže jsme se domluvili, že dostanu zkušeného spolujezdce, který mě zaučí. Konkrétní představy už jsou, vše bude oznámeno na oficiálním představení týmů.
Jak se těšíš na závodní rozpis? Bude to pro tebe novinka, z vrchařiny na to zvyklý nejsi. A taky jiný typ tratě, skoky, šotolina, voda …Tak to je pro mě momentálně největší otazník a taky stres. Z rally mám jen malé zkušenosti ze dvou amatérských závodů, které jsem absolvoval, ale tam se ta trať dala naučit nazpaměť. Rozpis znám jen z počítačového simulátoru :-D … ale těším se na to. Peugeot 208 R2 nepatří mezi vysoce výkonná auta, jako byl třeba Colt. Měl bych mít tím pádem více prostoru se zaučovat.
O vrchařích je známo, že pokud přesedlají do rally, tak se u nich často projevuje styl „ze široka“ do zatáček. Je to tak, ale já vyznávám ten dravější styl a chci to jezdit prostě „katem“ :-)
Chystáš se před sezonou trénovat nebo do toho půjdeš „zostra“?Půjdu do toho „zostra“, trénink je jen na mně, bohužel v provozu to nejde a možnosti trénování jsou tady dost omezené. Každopádně budu trénovat rozpis. Přípravě rozpisu věnuji spoustu cvičných kilometrů, tak ať jsem na první závod připraven. Půjdu do toho naplno, není čas ztrácet čas :-).
A jak budeš mít zajištěnou výbavu, servis vozu a další záležitosti v týmu?Autoklub ČR řeší vše, co souvisí s těmito službami a já do nich budu zatažen, abych získával zkušenosti a měl jsem po skončení projektu představu, co to obnáší. Nicméně věci jsou stále v jednání.
A jaké máš ambice před svou první sezonou?Samozřejmě že vyhrát, ovšem bude to pro mě jako začínajícího velmi těžké. Ale chci se tím bavit a také zkusit dostat to auto na hranu.
Budeme držet palce a těšit se na setkání v závodech. Ať se daří!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.