Finalistou soutěže Rallye Talent 2015, kterou vyhlásil Autoklub České republiky, se stal také Václav Černín z Opavska, když se přes kvalifikační kolo v Biskupicích probojoval až do finále na autodromu v Sosnové. V říjnu loňského roku byl vyhlášen jako druhý nejlepší za Karlem Kupcem. Oba tak získali podporu Autoklubu ČR pro závodění v rally v sezóně 2016.
Vašku, ty vstupuješ do rallye jako nováček, ale v motoristickém sportu se již nějakou dobu pohybuješ. Jak ses k tomu vlastně dostal?S motorismem jsem začal asi v 15 letech, kdy jsem tréninkově vyzkoušel závod v motokárách, a podařilo se mi porazit tátu. To motivovalo nejen mě, ale taky jeho a společně jsme začali stavět závodní Škodu Rapid. Můj první závod byl ve Vítkově na amatérských závodech do vrchu. Při prvních startech byli pro mě důležití také Lukáš a Vašek Studení, kteří mi na tento závod zapůjčili svou škodovku. Během závodu jsem zjistil, že by to mohlo jít a tak jsme dál pokračovali ve stavbě Rapidu.
Nezůstal jsi však jen na „kopci v Podhradí“, ale časem ses propracoval do vyšších pozic. Před sezónou 2014 přišla nabídka od šternberského KV Motorsport a možnost závodit v závodech do vrchu. Odjezdil jsem v týmu rok 2014, který byl pro mě velmi důležitý, získal jsem řadu zkušeností a hlavně jsem se dostal do Rechbergu. To je úplně jiný svět, než na který jsem byl tady zvyklý. Zjistil jsem také, že jsem schopný řídit i silné auto, kterým byl Mitsubishi Colt. Do té doby jsem stačil vyzkoušet také Lancer EVO IV a EVO IX. Bohužel na Rechbergu jsem to zkazil v druhé jízdě. Nejspíše sebevědomí stouplo až příliš. Následovalo Ecce Homo, kde jsem se utvrzoval v tom, že mi to jde. Časem jsem přicházel na to, že mi v tomto odvětví vadí dlouhé čekání a málo odjetých kilometrů.
Z vrchů k rally, jak to přišlo? Začalo to úplně náhodně, zjistil jsem, že Autoklub chystá projekt Rallye Talent. Řekl jsem si, že to zkusím, přihlásil jsem se a absolvoval první výběrové kolo v Biskupicích, kde nás bylo asi 13 kluků. Tam se mi podařilo postoupit společně s Adamem Březíkem do finálového kola v Sosnové. To rozhodlo, že se dám na rally. Jsem rád, že Autoklub ČR takovou akci pro mladé jezdce připravil, neboť je to opravdu výzva a možnost, jak s velkým závoděním začít.
Co tě tedy v letošní sezoně čeká? Kde a s čím tě uvidíme?Letos budu startovat snad v celé Rallysprintové sérii (RSS) s vozem Peugeot 208 R2. Přesný počet startů ještě nevím, bude záležet i na tom, s jakým finančním obnosem se na věci budu podílet, ale vím, že první start bude v dubnu na Valašské rally.
Jak to máš s licencí? Čeká tě rallyškola?Čeká mě absolvování Rallyškoly ve Středisku automobilového sportu ve Zlíně, kde projdu přípravou. V dalších věcech budu mít podporu autoklubu.
Máš už vyřešeného spolujezdce? Budeš si někoho shánět sám, nebo se to řeší v rámci podpory?Je to ještě v řešení. Já jsem sice měl nějaké návrhy, ale přece jen nemám dost zkušeností, takže jsme se domluvili, že dostanu zkušeného spolujezdce, který mě zaučí. Konkrétní představy už jsou, vše bude oznámeno na oficiálním představení týmů.
Jak se těšíš na závodní rozpis? Bude to pro tebe novinka, z vrchařiny na to zvyklý nejsi. A taky jiný typ tratě, skoky, šotolina, voda …Tak to je pro mě momentálně největší otazník a taky stres. Z rally mám jen malé zkušenosti ze dvou amatérských závodů, které jsem absolvoval, ale tam se ta trať dala naučit nazpaměť. Rozpis znám jen z počítačového simulátoru :-D … ale těším se na to. Peugeot 208 R2 nepatří mezi vysoce výkonná auta, jako byl třeba Colt. Měl bych mít tím pádem více prostoru se zaučovat.
O vrchařích je známo, že pokud přesedlají do rally, tak se u nich často projevuje styl „ze široka“ do zatáček. Je to tak, ale já vyznávám ten dravější styl a chci to jezdit prostě „katem“ :-)
Chystáš se před sezonou trénovat nebo do toho půjdeš „zostra“?Půjdu do toho „zostra“, trénink je jen na mně, bohužel v provozu to nejde a možnosti trénování jsou tady dost omezené. Každopádně budu trénovat rozpis. Přípravě rozpisu věnuji spoustu cvičných kilometrů, tak ať jsem na první závod připraven. Půjdu do toho naplno, není čas ztrácet čas :-).
A jak budeš mít zajištěnou výbavu, servis vozu a další záležitosti v týmu?Autoklub ČR řeší vše, co souvisí s těmito službami a já do nich budu zatažen, abych získával zkušenosti a měl jsem po skončení projektu představu, co to obnáší. Nicméně věci jsou stále v jednání.
A jaké máš ambice před svou první sezonou?Samozřejmě že vyhrát, ovšem bude to pro mě jako začínajícího velmi těžké. Ale chci se tím bavit a také zkusit dostat to auto na hranu.
Budeme držet palce a těšit se na setkání v závodech. Ať se daří!
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?