Finalistou soutěže Rallye Talent 2015, kterou vyhlásil Autoklub České republiky, se stal také Václav Černín z Opavska, když se přes kvalifikační kolo v Biskupicích probojoval až do finále na autodromu v Sosnové. V říjnu loňského roku byl vyhlášen jako druhý nejlepší za Karlem Kupcem. Oba tak získali podporu Autoklubu ČR pro závodění v rally v sezóně 2016.
Vašku, ty vstupuješ do rallye jako nováček, ale v motoristickém sportu se již nějakou dobu pohybuješ. Jak ses k tomu vlastně dostal?S motorismem jsem začal asi v 15 letech, kdy jsem tréninkově vyzkoušel závod v motokárách, a podařilo se mi porazit tátu. To motivovalo nejen mě, ale taky jeho a společně jsme začali stavět závodní Škodu Rapid. Můj první závod byl ve Vítkově na amatérských závodech do vrchu. Při prvních startech byli pro mě důležití také Lukáš a Vašek Studení, kteří mi na tento závod zapůjčili svou škodovku. Během závodu jsem zjistil, že by to mohlo jít a tak jsme dál pokračovali ve stavbě Rapidu.
Nezůstal jsi však jen na „kopci v Podhradí“, ale časem ses propracoval do vyšších pozic. Před sezónou 2014 přišla nabídka od šternberského KV Motorsport a možnost závodit v závodech do vrchu. Odjezdil jsem v týmu rok 2014, který byl pro mě velmi důležitý, získal jsem řadu zkušeností a hlavně jsem se dostal do Rechbergu. To je úplně jiný svět, než na který jsem byl tady zvyklý. Zjistil jsem také, že jsem schopný řídit i silné auto, kterým byl Mitsubishi Colt. Do té doby jsem stačil vyzkoušet také Lancer EVO IV a EVO IX. Bohužel na Rechbergu jsem to zkazil v druhé jízdě. Nejspíše sebevědomí stouplo až příliš. Následovalo Ecce Homo, kde jsem se utvrzoval v tom, že mi to jde. Časem jsem přicházel na to, že mi v tomto odvětví vadí dlouhé čekání a málo odjetých kilometrů.
Z vrchů k rally, jak to přišlo? Začalo to úplně náhodně, zjistil jsem, že Autoklub chystá projekt Rallye Talent. Řekl jsem si, že to zkusím, přihlásil jsem se a absolvoval první výběrové kolo v Biskupicích, kde nás bylo asi 13 kluků. Tam se mi podařilo postoupit společně s Adamem Březíkem do finálového kola v Sosnové. To rozhodlo, že se dám na rally. Jsem rád, že Autoklub ČR takovou akci pro mladé jezdce připravil, neboť je to opravdu výzva a možnost, jak s velkým závoděním začít.
Co tě tedy v letošní sezoně čeká? Kde a s čím tě uvidíme?Letos budu startovat snad v celé Rallysprintové sérii (RSS) s vozem Peugeot 208 R2. Přesný počet startů ještě nevím, bude záležet i na tom, s jakým finančním obnosem se na věci budu podílet, ale vím, že první start bude v dubnu na Valašské rally.
Jak to máš s licencí? Čeká tě rallyškola?Čeká mě absolvování Rallyškoly ve Středisku automobilového sportu ve Zlíně, kde projdu přípravou. V dalších věcech budu mít podporu autoklubu.
Máš už vyřešeného spolujezdce? Budeš si někoho shánět sám, nebo se to řeší v rámci podpory?Je to ještě v řešení. Já jsem sice měl nějaké návrhy, ale přece jen nemám dost zkušeností, takže jsme se domluvili, že dostanu zkušeného spolujezdce, který mě zaučí. Konkrétní představy už jsou, vše bude oznámeno na oficiálním představení týmů.
Jak se těšíš na závodní rozpis? Bude to pro tebe novinka, z vrchařiny na to zvyklý nejsi. A taky jiný typ tratě, skoky, šotolina, voda …Tak to je pro mě momentálně největší otazník a taky stres. Z rally mám jen malé zkušenosti ze dvou amatérských závodů, které jsem absolvoval, ale tam se ta trať dala naučit nazpaměť. Rozpis znám jen z počítačového simulátoru :-D … ale těším se na to. Peugeot 208 R2 nepatří mezi vysoce výkonná auta, jako byl třeba Colt. Měl bych mít tím pádem více prostoru se zaučovat.
O vrchařích je známo, že pokud přesedlají do rally, tak se u nich často projevuje styl „ze široka“ do zatáček. Je to tak, ale já vyznávám ten dravější styl a chci to jezdit prostě „katem“ :-)
Chystáš se před sezonou trénovat nebo do toho půjdeš „zostra“?Půjdu do toho „zostra“, trénink je jen na mně, bohužel v provozu to nejde a možnosti trénování jsou tady dost omezené. Každopádně budu trénovat rozpis. Přípravě rozpisu věnuji spoustu cvičných kilometrů, tak ať jsem na první závod připraven. Půjdu do toho naplno, není čas ztrácet čas :-).
A jak budeš mít zajištěnou výbavu, servis vozu a další záležitosti v týmu?Autoklub ČR řeší vše, co souvisí s těmito službami a já do nich budu zatažen, abych získával zkušenosti a měl jsem po skončení projektu představu, co to obnáší. Nicméně věci jsou stále v jednání.
A jaké máš ambice před svou první sezonou?Samozřejmě že vyhrát, ovšem bude to pro mě jako začínajícího velmi těžké. Ale chci se tím bavit a také zkusit dostat to auto na hranu.
Budeme držet palce a těšit se na setkání v závodech. Ať se daří!
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.