Není v české rally mnoho jezdců, kteří mají možnost usednout do závodního vozu společně se svým otcem. Jedním z nich je Viktor Pernica. O tom, zda byla cesta třicetiletého jezdce do soutěží jednoduchá nebo složitá, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Na úvod rozhovoru se nám prosím představ…
„Předem bych chtěl pozdravit všechny čtenáře, je mi 30 let, bydlím v Jedovnicích nedaleko od Brna, mám přítelkyni Lenku, se kterou společně bydlíme. Jsem živnostník v jedné malé firmě. Kromě závodů ještě hraji fotbal za místní klub a sport mě baví skoro každý. Děti zatím nemám a s nějakým cizím zatím žádná jiná žena nepřišla :-).“
Ptát se tebe, jak ses dostal k rally, je zbytečné. Platí o tobě tedy pořekadlo, že jablko nepadá daleko od stromu?
„Je to zbytečné, bez taťky bych se k rally asi nedostal. Bral mě s sebou od mala a zůstalo to ve mně až do teď a asi napořád. Navštívil jsem i nějaké závody mistrovství světa a někdy v roce 2010 jsem byl přesvědčen, že rally musím zkusit.“
Jak se zpětně díváš na kariéru svého otce v porovnání s tvou? Dá se to porovnat?
„Myslím, že ne. Taťka dostal možnost svézt se s Romanem Holubem jako náhrada za zraněného spolujezdce a spolupráce pokračovala až do konce tohoto týmu. U nás to bylo tak, že jsme se rozhodli koupit auto a zkusit, jestli vůbec umím řídit. Proto jsme pořídili Škodu Felicia od Radima Kryštofa ze Speed Racing teamu a vyzkoušeli slalomy a amatérské závody do vrchu a na podzim jsme absolvovali Rally Jeseníky 2011, což byla díky počasí hodně těžká premiéra. Po Rally Jeseníky jsme byli rozhodnutí, že chceme dál pokračovat v rally.“
Zůstaňme ještě u táty, jak je těžké poslouchat rozpis z jeho úst? Nemáš někdy tendenci ho v autě vyměnit, nebrzdí tě?
„Jelikož se střídají s Markem Flekem, tak už mám nějakou představu, jak to vypadá s jiným spolujezdcem a naprosto mi vyhovuje, jak to máme nastolené. Neměnil bych ani jednoho spolujezdce. A určitě mě nebrzdí. Někdy si vyslechnu po erzetě, že jsem magor, ale to k tomu asi patří.“
V české rally se pohybuješ od roku 2011 a převážně startuješ na moravské straně naší republiky, proč?
„Tak to vlastně ani nevím. První sezonu byl plán zúčastnit se závodů na Moravě. A další sezóny jsme už startovali v celém kalendáři Poháru ČR resp. RSS. Poslední roky to asi bude tím, že většina závodů v Čechách už nejsou pořádané. Každopádně je to škoda, protože bych rád vyzkoušel všechny rally, které se u nás jezdily.“
Kterou z dosavadních soutěží považuješ za svou nejúspěšnější?
„Jednoznačně Rally Vsetín 2014. Podařilo se nám zvítězit ve skupině i ve třídě v Poháru ČR. Cením si toho hlavně proto, že jsme ráno blbě obuli a bohužel zlikvidovali úplně nové gumy, ale o to tolik nejde. A na odpoledne jsme obuli dvě nové na předek a dvě hodně staré na zadek a po pár metrech na těch gumách jsem vůbec nevěřil, že můžeme něco zajet. Postupně jsem si zvyknul na gumy, které vůbec nefungují, a byla to velká sranda.“
Doposud jsi usedal do vozů značky Škoda, neláká tě jiná značka?
„Jedině Subaru Impreza WRC :-). Teď vážně, záleží, jak se bude moje kariéra vyvíjet, určitě bych se nebránil jiné značce. Ale všechno je o penězích a závodění s fabií je pro nás v tuhle chvíli maximum, které si můžeme dovolit.“
Kam bys to chtěl v rally dotáhnout? Máš nějaký soutěžácký sen ?
„Tak na mistra světa už to nevypadá. Největší sen je pro mě Barumka, to zatím nevyšlo, a chtěl bych zkusit i něco v zahraničí, když by se poštěstilo, ale jak už jsem říkal, všechno záleží na financích.“
Jak prožíváš Vánoce a zimní přestávku celkově?
„Asi tak jak každý, v klidu a pohodě. Teď už začne zimní příprava na novou sezonu ve fotbale, takže o fyzickou přípravu mám postarané. Bohužel se ani nemohu svézt na nějakých zimních podnicích, protože auto není zatím pojízdné, ale doufám, že se všechno stihne.“
Slovo Vánoce – jak by mohl vypadat tvůj vysněný dárek?
„Opravdu vysněné by bylo svezení ve WRC nebo R5, ale reálným dárkem je, ať nám vyjde sezóna minimálně o 100 % líp než loňská.“
Co plánuješ do sezony 2016?
„Chceme odjet celou RSS a moje malé přání by byl nějaký dvoudenní závod, pravděpodobně Hustopeče, ale to záleží na financích a po loňské sezóně i na tom, jak bude sloužit technika.
Děkuji za rozhovor a Všem přeji v roce 2016 spoustu úspěchů a hlavně pevné zdraví.“
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?