Není v české rally mnoho jezdců, kteří mají možnost usednout do závodního vozu společně se svým otcem. Jedním z nich je Viktor Pernica. O tom, zda byla cesta třicetiletého jezdce do soutěží jednoduchá nebo složitá, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Na úvod rozhovoru se nám prosím představ…
„Předem bych chtěl pozdravit všechny čtenáře, je mi 30 let, bydlím v Jedovnicích nedaleko od Brna, mám přítelkyni Lenku, se kterou společně bydlíme. Jsem živnostník v jedné malé firmě. Kromě závodů ještě hraji fotbal za místní klub a sport mě baví skoro každý. Děti zatím nemám a s nějakým cizím zatím žádná jiná žena nepřišla :-).“
Ptát se tebe, jak ses dostal k rally, je zbytečné. Platí o tobě tedy pořekadlo, že jablko nepadá daleko od stromu?
„Je to zbytečné, bez taťky bych se k rally asi nedostal. Bral mě s sebou od mala a zůstalo to ve mně až do teď a asi napořád. Navštívil jsem i nějaké závody mistrovství světa a někdy v roce 2010 jsem byl přesvědčen, že rally musím zkusit.“
Jak se zpětně díváš na kariéru svého otce v porovnání s tvou? Dá se to porovnat?
„Myslím, že ne. Taťka dostal možnost svézt se s Romanem Holubem jako náhrada za zraněného spolujezdce a spolupráce pokračovala až do konce tohoto týmu. U nás to bylo tak, že jsme se rozhodli koupit auto a zkusit, jestli vůbec umím řídit. Proto jsme pořídili Škodu Felicia od Radima Kryštofa ze Speed Racing teamu a vyzkoušeli slalomy a amatérské závody do vrchu a na podzim jsme absolvovali Rally Jeseníky 2011, což byla díky počasí hodně těžká premiéra. Po Rally Jeseníky jsme byli rozhodnutí, že chceme dál pokračovat v rally.“
Zůstaňme ještě u táty, jak je těžké poslouchat rozpis z jeho úst? Nemáš někdy tendenci ho v autě vyměnit, nebrzdí tě?
„Jelikož se střídají s Markem Flekem, tak už mám nějakou představu, jak to vypadá s jiným spolujezdcem a naprosto mi vyhovuje, jak to máme nastolené. Neměnil bych ani jednoho spolujezdce. A určitě mě nebrzdí. Někdy si vyslechnu po erzetě, že jsem magor, ale to k tomu asi patří.“
V české rally se pohybuješ od roku 2011 a převážně startuješ na moravské straně naší republiky, proč?
„Tak to vlastně ani nevím. První sezonu byl plán zúčastnit se závodů na Moravě. A další sezóny jsme už startovali v celém kalendáři Poháru ČR resp. RSS. Poslední roky to asi bude tím, že většina závodů v Čechách už nejsou pořádané. Každopádně je to škoda, protože bych rád vyzkoušel všechny rally, které se u nás jezdily.“
Kterou z dosavadních soutěží považuješ za svou nejúspěšnější?
„Jednoznačně Rally Vsetín 2014. Podařilo se nám zvítězit ve skupině i ve třídě v Poháru ČR. Cením si toho hlavně proto, že jsme ráno blbě obuli a bohužel zlikvidovali úplně nové gumy, ale o to tolik nejde. A na odpoledne jsme obuli dvě nové na předek a dvě hodně staré na zadek a po pár metrech na těch gumách jsem vůbec nevěřil, že můžeme něco zajet. Postupně jsem si zvyknul na gumy, které vůbec nefungují, a byla to velká sranda.“
Doposud jsi usedal do vozů značky Škoda, neláká tě jiná značka?
„Jedině Subaru Impreza WRC :-). Teď vážně, záleží, jak se bude moje kariéra vyvíjet, určitě bych se nebránil jiné značce. Ale všechno je o penězích a závodění s fabií je pro nás v tuhle chvíli maximum, které si můžeme dovolit.“
Kam bys to chtěl v rally dotáhnout? Máš nějaký soutěžácký sen ?
„Tak na mistra světa už to nevypadá. Největší sen je pro mě Barumka, to zatím nevyšlo, a chtěl bych zkusit i něco v zahraničí, když by se poštěstilo, ale jak už jsem říkal, všechno záleží na financích.“
Jak prožíváš Vánoce a zimní přestávku celkově?
„Asi tak jak každý, v klidu a pohodě. Teď už začne zimní příprava na novou sezonu ve fotbale, takže o fyzickou přípravu mám postarané. Bohužel se ani nemohu svézt na nějakých zimních podnicích, protože auto není zatím pojízdné, ale doufám, že se všechno stihne.“
Slovo Vánoce – jak by mohl vypadat tvůj vysněný dárek?
„Opravdu vysněné by bylo svezení ve WRC nebo R5, ale reálným dárkem je, ať nám vyjde sezóna minimálně o 100 % líp než loňská.“
Co plánuješ do sezony 2016?
„Chceme odjet celou RSS a moje malé přání by byl nějaký dvoudenní závod, pravděpodobně Hustopeče, ale to záleží na financích a po loňské sezóně i na tom, jak bude sloužit technika.
Děkuji za rozhovor a Všem přeji v roce 2016 spoustu úspěchů a hlavně pevné zdraví.“
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.