Není v české rally mnoho jezdců, kteří mají možnost usednout do závodního vozu společně se svým otcem. Jedním z nich je Viktor Pernica. O tom, zda byla cesta třicetiletého jezdce do soutěží jednoduchá nebo složitá, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Na úvod rozhovoru se nám prosím představ…
„Předem bych chtěl pozdravit všechny čtenáře, je mi 30 let, bydlím v Jedovnicích nedaleko od Brna, mám přítelkyni Lenku, se kterou společně bydlíme. Jsem živnostník v jedné malé firmě. Kromě závodů ještě hraji fotbal za místní klub a sport mě baví skoro každý. Děti zatím nemám a s nějakým cizím zatím žádná jiná žena nepřišla :-).“
Ptát se tebe, jak ses dostal k rally, je zbytečné. Platí o tobě tedy pořekadlo, že jablko nepadá daleko od stromu?
„Je to zbytečné, bez taťky bych se k rally asi nedostal. Bral mě s sebou od mala a zůstalo to ve mně až do teď a asi napořád. Navštívil jsem i nějaké závody mistrovství světa a někdy v roce 2010 jsem byl přesvědčen, že rally musím zkusit.“
Jak se zpětně díváš na kariéru svého otce v porovnání s tvou? Dá se to porovnat?
„Myslím, že ne. Taťka dostal možnost svézt se s Romanem Holubem jako náhrada za zraněného spolujezdce a spolupráce pokračovala až do konce tohoto týmu. U nás to bylo tak, že jsme se rozhodli koupit auto a zkusit, jestli vůbec umím řídit. Proto jsme pořídili Škodu Felicia od Radima Kryštofa ze Speed Racing teamu a vyzkoušeli slalomy a amatérské závody do vrchu a na podzim jsme absolvovali Rally Jeseníky 2011, což byla díky počasí hodně těžká premiéra. Po Rally Jeseníky jsme byli rozhodnutí, že chceme dál pokračovat v rally.“
Zůstaňme ještě u táty, jak je těžké poslouchat rozpis z jeho úst? Nemáš někdy tendenci ho v autě vyměnit, nebrzdí tě?
„Jelikož se střídají s Markem Flekem, tak už mám nějakou představu, jak to vypadá s jiným spolujezdcem a naprosto mi vyhovuje, jak to máme nastolené. Neměnil bych ani jednoho spolujezdce. A určitě mě nebrzdí. Někdy si vyslechnu po erzetě, že jsem magor, ale to k tomu asi patří.“
V české rally se pohybuješ od roku 2011 a převážně startuješ na moravské straně naší republiky, proč?
„Tak to vlastně ani nevím. První sezonu byl plán zúčastnit se závodů na Moravě. A další sezóny jsme už startovali v celém kalendáři Poháru ČR resp. RSS. Poslední roky to asi bude tím, že většina závodů v Čechách už nejsou pořádané. Každopádně je to škoda, protože bych rád vyzkoušel všechny rally, které se u nás jezdily.“
Kterou z dosavadních soutěží považuješ za svou nejúspěšnější?
„Jednoznačně Rally Vsetín 2014. Podařilo se nám zvítězit ve skupině i ve třídě v Poháru ČR. Cením si toho hlavně proto, že jsme ráno blbě obuli a bohužel zlikvidovali úplně nové gumy, ale o to tolik nejde. A na odpoledne jsme obuli dvě nové na předek a dvě hodně staré na zadek a po pár metrech na těch gumách jsem vůbec nevěřil, že můžeme něco zajet. Postupně jsem si zvyknul na gumy, které vůbec nefungují, a byla to velká sranda.“
Doposud jsi usedal do vozů značky Škoda, neláká tě jiná značka?
„Jedině Subaru Impreza WRC :-). Teď vážně, záleží, jak se bude moje kariéra vyvíjet, určitě bych se nebránil jiné značce. Ale všechno je o penězích a závodění s fabií je pro nás v tuhle chvíli maximum, které si můžeme dovolit.“
Kam bys to chtěl v rally dotáhnout? Máš nějaký soutěžácký sen ?
„Tak na mistra světa už to nevypadá. Největší sen je pro mě Barumka, to zatím nevyšlo, a chtěl bych zkusit i něco v zahraničí, když by se poštěstilo, ale jak už jsem říkal, všechno záleží na financích.“
Jak prožíváš Vánoce a zimní přestávku celkově?
„Asi tak jak každý, v klidu a pohodě. Teď už začne zimní příprava na novou sezonu ve fotbale, takže o fyzickou přípravu mám postarané. Bohužel se ani nemohu svézt na nějakých zimních podnicích, protože auto není zatím pojízdné, ale doufám, že se všechno stihne.“
Slovo Vánoce – jak by mohl vypadat tvůj vysněný dárek?
„Opravdu vysněné by bylo svezení ve WRC nebo R5, ale reálným dárkem je, ať nám vyjde sezóna minimálně o 100 % líp než loňská.“
Co plánuješ do sezony 2016?
„Chceme odjet celou RSS a moje malé přání by byl nějaký dvoudenní závod, pravděpodobně Hustopeče, ale to záleží na financích a po loňské sezóně i na tom, jak bude sloužit technika.
Děkuji za rozhovor a Všem přeji v roce 2016 spoustu úspěchů a hlavně pevné zdraví.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.