Dvaatřicetiletý Martin Kouřil se automobilovým soutěžím věnuje od roku 2009. Vedle rally se tento českolipský jezdec žijící v Otrokovicích aktivně věnuje přípravou motokár a výchovou mladých závodníků. Přesto mu v sezoně 2015 stačily dva starty k celkovému 3. Místu v RSS ve třídě 8.
Martine, jaký byl tvůj sportovní rok 2015 v automobilových soutěžích?
„V loňském roce se mi poměrně dařilo, i když začátek byl smolný. S nově postaveným cliem jsem ve Vyškově odstoupil na 4. RZ kvůli banální závadě na řazení. Pak následovaly Jeseníky a Vsetín a v obou případech vítězství o necelé tři minuty ve třídě. Na Barborce v Polsku jsem startoval poprvé s Peugeotem 208 R2, kdy jsme byli s Michalem Večerkou po 3. RZ na druhém místě za Habajem na Fiestě R5. Na 4. RZ jsme celkem dlouho stáli před startem a ještě pršelo. Asi jsem neslevil tolik, kolik jsem měl, a urval jsem kolo. Toto mě hrozně mrzí ještě dnes. Pak jsem startoval v Mostě opět s cliem a ujel jsem 300 metrů, než se rozletěla lamela. Posledním závodem byl Pražský rallysprint opět s peugeotem, tento závod jsem si hrozně užil, hlavně v pátek večer s přáteli JJ. S Monikou Leovou (česká modelka, moderátorka a vítězka České Miss Earth pro rok 2013) to bylo fajn, je to příjemná holka a závod se vyvedl na jedničku. Takže sezona byla pro mě trochu nahoru dolů, ale celkově ji hodnotím jako jednu z nejpovedenějších. Všechny RZ, které jsem odjel, jsem vyhrál a nebyl ani jednou poražen jak v cliu, tak v peugeotu.“
V loňském roce jsi startoval šestkrát, z toho jsi měl pět spolujezdců. Čím to je? To jsi takový ras, nebo jezdíš tak rychle, že s tebou chtějí všichni jezdit?
„Number one je pro mě jako spolujezdec Michal Večerka, ten ale ne vždy může, a proto se musí hledat jiné alternativy. Například v Mostě se mnou jel jako spolujezdec můj bratr, byl to dárek k jeho narozeninám. Tak snad mu těch 300 metrů stačilo JJ. Každý ze spolujezdců přinese do závodů něco jiného, a proto si to užívám.“
Jak jsi uvedl, vedle svého renaultu ses dvakrát sklouzl i s peugeotem, znamená to, že hodláš přezbrojit?
„Už delší dobu vím, že bych měl startovat s vozem skupiny A, nicméně starty s těmito vozy jsou finančně náročné, a tak jsem musel vzít zavděk svým cliem. To chci ale prodat nebo pronajmout, proto s tímto vozem už startovat nebudu a rád bych závodil s vozem třídy R2 nebo R3 v RSS. Abych se zrychloval, potřebuji jet v kvalitní konkurenci a tu vidím hlavně ve třídě 5 a 6.“
Tvé občasné starty ti letos v rallysprintové sérii vynesly 3. místo ve třídě 8, jak moc si ceníš tohoto výsledku?
„Tohoto výsledku si cením moc, právě kvůli tomu, že se mi podařilo tak dobře umístit i v neúplném počtu startů. Kdyby nebylo odstoupení ve Vyškově, tak by umístění bylo daleko lepší. Na kdyby se ale nehraje. Tohoto výsledku si cením i proto, že jsem si závodní auto složil sám.“
Paradoxně ti ke konečnému bronzu stačila dvě vítězství na konci sezony. Nemrzí tě tak trochu zpětně, že ses sezoně nevěnoval víc?
„Vzhledem k svému pracovnímu vytížení jako v předchozích letech, kdy se plně věnuji svému motokárovému týmu, nemohu startovat v celém mistrovství. Několikrát jsem si pohrával s myšlenkou, že bych se zúčastnil rally i přesto, že by se závod kryl se závodem motokár. Myslím si však, že je lepší se věnovat své práci a svým zákazníkům.“
Ty jsi známý i tím, že pronajímáš a připravuješ závodní stroje, a to nejenom pro rally. Jak se ti dařilo po této stránce?
„Mimo rally se věnuji motokárám. Kompletně zabezpečuji závodní činnost několika talentovaných jezdců, to vše zahrnuje přípravu závodní techniky, samotnou výuku jízdy, rozbor telemetrie a vše spojené se závody. V tomto roce jsem měl s kluky celkem pěkné výsledky. Štěpán Galáš obsadil v celkovém hodnocení Mistrovství ČR třídy Easy 60 3. místo. Jedná se o dětskou kategorii (7 - 12 let). Jeho bratr Jáchym, který v roce 2014 obsadil v této třídě celkově 2. místo (1. místo obsadil další jezdec týmu MK Racing Dušan Kouřil), letos poprvé startoval ve třídě Rotax Max Junior, obsadil také 3. místo. Těmto dvěma jezdcům jsem se doposud věnoval 6 let.“
Co máš v plánu pro sezonu 2016?
„V první řadě bych byl rád, kdyby s mým cliem někdo startoval a já mu mohl předat své zkušenosti. Nicméně, v plánu je startovat v celém RSS s vozem třídy R2 nebo R3, ale záleží také na tom, jak budu pracovně vytížen na motokárových závodech.
Děkuji za rozhovor a přeji všem vše nejlepší do nového roku 2016.“
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.