Náročný rok mají za sebou členové klatovského PAMK. Kromě tradičních jarních podniků uspořádali mimořádně i říjnovou Rally Klatovy, která završila domácí šampionát automobilových soutěží, podíleli se ale i na organizování dalších sportovních i bezpečnostních akcí ve svém regionu i ve vzdálenějších lokacích. Na zimní spánek ale není čas ani teď – už na poslední dubnový víkend roku 2016 jsou v kalendáři zapsány termíny dalšího ročníku Rallye Šumava Klatovy i Historic Vltava Rallye.
Velké změny zasáhly do dění Mistrovství České republiky v rally 2015 a odrazily se i při soutěžích, pořádaných klatovským Pošumavským auto moto klubem. Naštěstí se odrazily většinou pozitivně. Do jubilejní dubnové 50. Rallye Šumava Klatovy odstartovalo dvakrát tolik posádek než o rok dříve, což způsobilo organizátorům spoustu příjemných starostí navíc. Velmi dobře obsazená byla i letos také souběžně jedoucí Historic Vltava Rallye, a tak se dokonce na poslední chvíli musel upravovat časový harmonogram soutěží tak, aby kapacita tratí postačovala. Vše poté ale proběhlo zdárně a v cíli se z prvenství mohli zaslouženě zaradovat jak Švédové Myrsell s Junttilou (ti v rámci soutěže historických vozů proháněli Porsche 911 RS), tak i naši Kopecký s Dreslerem, kteří v jihozápadních Čechách oslavili vítězstvím premiéru zbrusu nového vozu Škoda Fabia R5.
V Klatovech ale ani poté klid zbraní netrval dlouho. Nejprve regionem projela tradiční Rallye Wiesbaden a v červnu pak Historic club PAMK Klatovy uspořádal už třináctý ročník Jízdy Klatovskem veteránských vozů. Tentýž měsíc také změnil představy Klatovanů o poklidném podzimu – přijali totiž nabídku na pořádání náhradní říjnové soutěže namísto odvolané Rally Příbram. A tak se v létě opět roztočil kolotoč hledání nejvhodnější podoby tratě a časového harmonogramu, pak také série urychlených jednání, spojených se žádostmi o mnohá povolení. Naštěstí se obce i město Klatovy zachovaly k organizátorům vstřícně, a tak mohl být národní šampionát skutečně v Klatovech završen. Na podzimní cílové rampě se pak nejvíce radovali Trněný s Pritzlem závodící se Škodou Fabia WRC, kteří tak zaznamenali první vítězství vozu kategorie WRC po jejich návratu na tratě MČR.
„Jak je patrné z onoho přehledu, obě naše letošní soutěže se vlastně výrazně zapsaly do historie šampionátu, ale i sportovních dějin automobilky Škoda,“ usmívá se předseda PAMK Klatovy, Jiří Valenta a pokračuje: „Pro nás ale byla ještě cennější ta skutečnost, že jsme dokázali zmobilizovat síly a uspořádat ve dvou víkendech roku dvě takto významné soutěže, navíc obě s víceméně bezproblémovým průběhem. Za to patří velký dík všem, kteří se na organizaci podíleli, ať už ve vedení soutěží či třeba jako pořadatelé u trati. Teď už ale myslíme na rok nadcházející. V něm nás zejména čeká o posledním dubnovém termínu tradiční dvojboj – tedy Rallye Šumava Klatovy organizovaná společně s Historic Vltava Rallye. Ta bude při svém jubilejním 25. ročníku znovu součástí ME historických vozů. Ostatně starších sportovních aut se o tomtéž víkendu u nás představí hodně i při dalších doprovodných akcích – Rallye Wiesbaden, ale i Rallye Šumava Legend, která získává stále větší popularitu. Rád bych tedy popřál našim členům i všem spolupracovníkům a příznivcům, aby v průběhu vánočních svátků a zbytku roku 2015 nasbírali hodně sil, budou je jistě napřesrok potřebovat. Na jaře se na všechny v Klatovech budeme moc těšit!“
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?