Náročný rok mají za sebou členové klatovského PAMK. Kromě tradičních jarních podniků uspořádali mimořádně i říjnovou Rally Klatovy, která završila domácí šampionát automobilových soutěží, podíleli se ale i na organizování dalších sportovních i bezpečnostních akcí ve svém regionu i ve vzdálenějších lokacích. Na zimní spánek ale není čas ani teď – už na poslední dubnový víkend roku 2016 jsou v kalendáři zapsány termíny dalšího ročníku Rallye Šumava Klatovy i Historic Vltava Rallye.
Velké změny zasáhly do dění Mistrovství České republiky v rally 2015 a odrazily se i při soutěžích, pořádaných klatovským Pošumavským auto moto klubem. Naštěstí se odrazily většinou pozitivně. Do jubilejní dubnové 50. Rallye Šumava Klatovy odstartovalo dvakrát tolik posádek než o rok dříve, což způsobilo organizátorům spoustu příjemných starostí navíc. Velmi dobře obsazená byla i letos také souběžně jedoucí Historic Vltava Rallye, a tak se dokonce na poslední chvíli musel upravovat časový harmonogram soutěží tak, aby kapacita tratí postačovala. Vše poté ale proběhlo zdárně a v cíli se z prvenství mohli zaslouženě zaradovat jak Švédové Myrsell s Junttilou (ti v rámci soutěže historických vozů proháněli Porsche 911 RS), tak i naši Kopecký s Dreslerem, kteří v jihozápadních Čechách oslavili vítězstvím premiéru zbrusu nového vozu Škoda Fabia R5.
V Klatovech ale ani poté klid zbraní netrval dlouho. Nejprve regionem projela tradiční Rallye Wiesbaden a v červnu pak Historic club PAMK Klatovy uspořádal už třináctý ročník Jízdy Klatovskem veteránských vozů. Tentýž měsíc také změnil představy Klatovanů o poklidném podzimu – přijali totiž nabídku na pořádání náhradní říjnové soutěže namísto odvolané Rally Příbram. A tak se v létě opět roztočil kolotoč hledání nejvhodnější podoby tratě a časového harmonogramu, pak také série urychlených jednání, spojených se žádostmi o mnohá povolení. Naštěstí se obce i město Klatovy zachovaly k organizátorům vstřícně, a tak mohl být národní šampionát skutečně v Klatovech završen. Na podzimní cílové rampě se pak nejvíce radovali Trněný s Pritzlem závodící se Škodou Fabia WRC, kteří tak zaznamenali první vítězství vozu kategorie WRC po jejich návratu na tratě MČR.
„Jak je patrné z onoho přehledu, obě naše letošní soutěže se vlastně výrazně zapsaly do historie šampionátu, ale i sportovních dějin automobilky Škoda,“ usmívá se předseda PAMK Klatovy, Jiří Valenta a pokračuje: „Pro nás ale byla ještě cennější ta skutečnost, že jsme dokázali zmobilizovat síly a uspořádat ve dvou víkendech roku dvě takto významné soutěže, navíc obě s víceméně bezproblémovým průběhem. Za to patří velký dík všem, kteří se na organizaci podíleli, ať už ve vedení soutěží či třeba jako pořadatelé u trati. Teď už ale myslíme na rok nadcházející. V něm nás zejména čeká o posledním dubnovém termínu tradiční dvojboj – tedy Rallye Šumava Klatovy organizovaná společně s Historic Vltava Rallye. Ta bude při svém jubilejním 25. ročníku znovu součástí ME historických vozů. Ostatně starších sportovních aut se o tomtéž víkendu u nás představí hodně i při dalších doprovodných akcích – Rallye Wiesbaden, ale i Rallye Šumava Legend, která získává stále větší popularitu. Rád bych tedy popřál našim členům i všem spolupracovníkům a příznivcům, aby v průběhu vánočních svátků a zbytku roku 2015 nasbírali hodně sil, budou je jistě napřesrok potřebovat. Na jaře se na všechny v Klatovech budeme moc těšit!“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?