Přestože letošní mistrovská sezona skončila už v polovině října na sprintu ve Vsetíně, závodní program zlínské stáje CERS performance tím rozhodně neskončil. Během následujících dvou měsíců totiž s různými vozy a posádkami tým absolvoval volné podniky a rally exhibice v Brně, Praze, na Slovakiaringu a konečně také doma v moravských Slušovicích. Právě Mikuláš Zaremba rally se stala jedním z vrcholů sezony, neboť vítězové letošní Rallysprint Série Ondřej Bisaha s Petrem Pížou si nadělili premiérový start s vozem 4×4 – a rovnou se Škodou Fabia WRC.
Když v roce 2005 začal Ondřej krotit tento český World Rally Car na tratích počítačové hry Richard Burns Rally, ani ve snu jej nenapadlo, že se o deset let později změní virtuální realita ve skutečnost. A když se před ním začátkem letošního prosince poprvé ukázala Fabia WRC z plzeňského týmu Profiko oděná do typického zlatého designu CERS performance, začaly Ondřejovi v hlavě kolovat naprosto rozličné pocity. „Je to na jedné straně nádhera a splnění snu, na druhé straně mám před tímto autem obrovský respekt. Před rally jsme měli krátký test, kde jsme ale stihli pochopit jen to, jak auto nastartovat, uvést do pohybu a jak řadit. Samotný závod bude velká škola, žádný výsledek nečekáme,“ řekl před startem Mikulášské rally Ondřej Bisaha. Ten se v rámci poznávání nové techniky rozhodl udělat radost také jednomu z fanoušků, kteří dostali šanci usednout do fabie při předsoutěžním testu na sedadlo spolujezdce. Oním šťastlivcem, který byl vylosován z více než sedmi stovek zájemců, byl Filip Hlavsa, který následnou jízdu ve speciálu WRC zhodnotil velice výstižně: „Díky za pěkný zážitek, dal bych si to ještě jednou!“
A jak z pohledu Ondry Bisahy probíhal samotný závod? „První zkouška byla doslova katastrofa – auto nám zhaslo hned na startu, ve třetí zatáčce jsme pak po průjezdu kaluží skončili v hodinách. Ale od té chvíle už se to jen zlepšovalo. V polovině soutěže jsme ještě trochu nechali změnit nastavení diferenciálů a na chování auta to bylo hned znát. Soutěž jsme bez větších potíží dokončili a to byl také náš jediný cíl. Byl to ohromný zážitek, za který chci poděkovat jak našim partnerům, kteří start s tímto autem umožnili, tak celému týmu Karla Trněného,“ řekl po skončení Mikulášské rally Ondřej Bisaha. A jak si prosincové rendez-vous s fabií užil spolujezdec Petr Píža? „Je to neskutečné auto, něco úplně jiného, než na co jsme byli doposud zvyklí. Všechno se děje mnohem rychleji, auto jinak brzdí, hlavně ale jede pořád trochu bokem. Ve dvoukolce se jezdilo co nejčistší stopou, takže jsem si musel zvyknout na jiné pohyby auta. Ale celkově to bylo super!“ Závěrem dodejme, že posádka Bisaha – Píža se v druhé polovině soutěže blýskla dvěma pátými časy absolutně a nebýt zmíněného zdržení v první vložce, mohl kroměřížský tandem směle míchat pořadím v první pětce celkově. Památkou na start s Fabií WRC jim bude alespoň pohár za třetí místo ve třídě 13.
Pro stáj CERS performance byla Mikulášská rally nejobsazenějším podnikem sezony – ve Slušovicích odstartovalo bez výjimky vše, co má zlínský tým k dispozici. Do Ondřejova mistrovského Citroënu DS3 R3T Max se poprvé od dubnového Rajdu Swidnického vrátil polský jezdec Tomasz Porebski se spolujezdcem Tomaszem Spurkem, kteří slušovický sprint využili jako rozjezd před Warszavszkou Barbórkou. Na kluzkých tratích okolo slušovického hipodromu a v okolí Zádveřic vybojovali druhé místo ve třídě 5. Nejpočetněji byla obsazená třída 6, kde se představili Marcel Svačina s Petrem Těšínským, Zbyněk Baller s Martinem Trlifajem (oba na Citroënech C2R2 Max) a Tomáš Guryča s Markem Topičem, kteří si pro tuto soutěž premiérově vypůjčili Peugeot 208 R2. Prvně jmenovaná posádka nakonec dosáhla na třetí místo ve třídě, další dvě dvojice se v průběhu vzájemně přetahovaly o své pozice, aby nakonec obsadily šesté (Zbyněk Baller) a sedmé (Tomáš Guryča) místo ve třídě 6. Nechyběly ani tradiční Hondy Civic – s šestnáctistovkou VTi třídy 9 nastoupili Martin Tomečka se spolujezdcem Janem Fischerem, bohužel jejich cestu zastavily na třetí rychlostní zkoušce přestřižené štefty na jednom z kol. Posádka odstupovala z třetího místa. Aby těch třetích míst nebylo málo, tak na stejné pozici, avšak v rámci vyšší třídy 8, pak svou debutovou rally za volantem dokončil Vítězslav Baďura. V kokpitu silného Civicu Type-R jej doplnila jeho maminka Hana.
Sezona 2015 je tímto pro tým CERS performance definitivně u konce a po mnoha letech nyní přichází obligátní zimní přestávka. Oblíbená zimní Jänner Rallye se totiž v nadcházejícím roce nekoná a nejbližší program tak prozatím zůstává zahalen tajemstvím. Aktuální novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.