Přestože letošní mistrovská sezona skončila už v polovině října na sprintu ve Vsetíně, závodní program zlínské stáje CERS performance tím rozhodně neskončil. Během následujících dvou měsíců totiž s různými vozy a posádkami tým absolvoval volné podniky a rally exhibice v Brně, Praze, na Slovakiaringu a konečně také doma v moravských Slušovicích. Právě Mikuláš Zaremba rally se stala jedním z vrcholů sezony, neboť vítězové letošní Rallysprint Série Ondřej Bisaha s Petrem Pížou si nadělili premiérový start s vozem 4×4 – a rovnou se Škodou Fabia WRC.
Když v roce 2005 začal Ondřej krotit tento český World Rally Car na tratích počítačové hry Richard Burns Rally, ani ve snu jej nenapadlo, že se o deset let později změní virtuální realita ve skutečnost. A když se před ním začátkem letošního prosince poprvé ukázala Fabia WRC z plzeňského týmu Profiko oděná do typického zlatého designu CERS performance, začaly Ondřejovi v hlavě kolovat naprosto rozličné pocity. „Je to na jedné straně nádhera a splnění snu, na druhé straně mám před tímto autem obrovský respekt. Před rally jsme měli krátký test, kde jsme ale stihli pochopit jen to, jak auto nastartovat, uvést do pohybu a jak řadit. Samotný závod bude velká škola, žádný výsledek nečekáme,“ řekl před startem Mikulášské rally Ondřej Bisaha. Ten se v rámci poznávání nové techniky rozhodl udělat radost také jednomu z fanoušků, kteří dostali šanci usednout do fabie při předsoutěžním testu na sedadlo spolujezdce. Oním šťastlivcem, který byl vylosován z více než sedmi stovek zájemců, byl Filip Hlavsa, který následnou jízdu ve speciálu WRC zhodnotil velice výstižně: „Díky za pěkný zážitek, dal bych si to ještě jednou!“
A jak z pohledu Ondry Bisahy probíhal samotný závod? „První zkouška byla doslova katastrofa – auto nám zhaslo hned na startu, ve třetí zatáčce jsme pak po průjezdu kaluží skončili v hodinách. Ale od té chvíle už se to jen zlepšovalo. V polovině soutěže jsme ještě trochu nechali změnit nastavení diferenciálů a na chování auta to bylo hned znát. Soutěž jsme bez větších potíží dokončili a to byl také náš jediný cíl. Byl to ohromný zážitek, za který chci poděkovat jak našim partnerům, kteří start s tímto autem umožnili, tak celému týmu Karla Trněného,“ řekl po skončení Mikulášské rally Ondřej Bisaha. A jak si prosincové rendez-vous s fabií užil spolujezdec Petr Píža? „Je to neskutečné auto, něco úplně jiného, než na co jsme byli doposud zvyklí. Všechno se děje mnohem rychleji, auto jinak brzdí, hlavně ale jede pořád trochu bokem. Ve dvoukolce se jezdilo co nejčistší stopou, takže jsem si musel zvyknout na jiné pohyby auta. Ale celkově to bylo super!“ Závěrem dodejme, že posádka Bisaha – Píža se v druhé polovině soutěže blýskla dvěma pátými časy absolutně a nebýt zmíněného zdržení v první vložce, mohl kroměřížský tandem směle míchat pořadím v první pětce celkově. Památkou na start s Fabií WRC jim bude alespoň pohár za třetí místo ve třídě 13.
Pro stáj CERS performance byla Mikulášská rally nejobsazenějším podnikem sezony – ve Slušovicích odstartovalo bez výjimky vše, co má zlínský tým k dispozici. Do Ondřejova mistrovského Citroënu DS3 R3T Max se poprvé od dubnového Rajdu Swidnického vrátil polský jezdec Tomasz Porebski se spolujezdcem Tomaszem Spurkem, kteří slušovický sprint využili jako rozjezd před Warszavszkou Barbórkou. Na kluzkých tratích okolo slušovického hipodromu a v okolí Zádveřic vybojovali druhé místo ve třídě 5. Nejpočetněji byla obsazená třída 6, kde se představili Marcel Svačina s Petrem Těšínským, Zbyněk Baller s Martinem Trlifajem (oba na Citroënech C2R2 Max) a Tomáš Guryča s Markem Topičem, kteří si pro tuto soutěž premiérově vypůjčili Peugeot 208 R2. Prvně jmenovaná posádka nakonec dosáhla na třetí místo ve třídě, další dvě dvojice se v průběhu vzájemně přetahovaly o své pozice, aby nakonec obsadily šesté (Zbyněk Baller) a sedmé (Tomáš Guryča) místo ve třídě 6. Nechyběly ani tradiční Hondy Civic – s šestnáctistovkou VTi třídy 9 nastoupili Martin Tomečka se spolujezdcem Janem Fischerem, bohužel jejich cestu zastavily na třetí rychlostní zkoušce přestřižené štefty na jednom z kol. Posádka odstupovala z třetího místa. Aby těch třetích míst nebylo málo, tak na stejné pozici, avšak v rámci vyšší třídy 8, pak svou debutovou rally za volantem dokončil Vítězslav Baďura. V kokpitu silného Civicu Type-R jej doplnila jeho maminka Hana.
Sezona 2015 je tímto pro tým CERS performance definitivně u konce a po mnoha letech nyní přichází obligátní zimní přestávka. Oblíbená zimní Jänner Rallye se totiž v nadcházejícím roce nekoná a nejbližší program tak prozatím zůstává zahalen tajemstvím. Aktuální novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance!
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.