Testovací areál v Bělé pod Bezdězem hostil na začátku října GPD rally cup 2015. Pro většinu jezdců to byla zcela nová trať a na Mladoboleslavsko odjížděli s velkým očekáváním. Po obhlídce trati zavládlo mezi zúčastněnými v servisu mírné rozčarování.
„Z areálu jsem byl nejenom já poměrně dost zklamán. Jedná se o rychlé, převážně lesní úseky, kde se těžko nastavuje podvozek auta a některá místa bych označil za hodně nebezpečná. Také provozovatel areálu se vůči nám i firmě GPD, která měla současně s naším podnikem i svou promo akci, choval poněkud nekorektně. Celé rozčarování umocnilo počasí, protože zapršelo. Polygon v Bělé je hojně využívaný a ve chvíli, kdy na pogumovaná místa na trati padl déšť, se tyto úseky staly hodně nebezpečné. Ve smyku na ruční brzdu jsem si připadal, jako kdybych jel na ledě a ne po asfaltové silnici. Snažím se dělat bezpečné závody, což v tuto chvíli bylo hodně hraniční,“ podělil se o dojmy z polygonu Silvestr Mikuláštík. Firma GPD umožnila navíc Jaroslavu Podešvovi a Silvestru Mikuláštíkovi otestovat při ostré jízdě funkčnost pneumatik Hankook a na oplátku tito jezdci vozili obchodní partnery firmy. V samotném závodě svedli krásný souboj Roman Odložilík a Martin Vlček, kdy o vítězi rozhodovaly závěrečné zkoušky. Přetahovanou o desetinky vteřin nakonec ve svůj prospěch vyhrál Roman Odložilík, druhý Martin Vlček zaostal o pouhé dvě vteřiny a třetí nejrychlejší v Bělé Lukáš Matěna ztrácel na vítěze víc jak třiadvacet vteřin. Na rychlou a uklouzanou trať doplatil Libor Pernica, jenž poslal Mitsubishi Lancer EVO IX mimo trať. Dvoukolky byly tentokráte zastoupeny pouze Adamem Kotaškou, a tudíž o vítězi v této kategorii bylo předem rozhodnuto.
Hlavní organizátor GPD rally cupu 2015 Silvestr Mikuláštík dokončil závod na 5. místě absolutně a po akci si našel chvilku na kratičký rozhovor.
Letos startuješ se Subaru Impreza WRC a Škoda Octavia WRC…
„Už to tak vypadá, že se vracíme do Škody Octavie WRC EVO III. Nyní řešíme poslední drobnosti a auto by mělo být naše. Předčasně jsem si dal takový drobek větší dáreček pod stromeček. Nadále však plánujeme spolupracovat s PROFIKO Rally teamem Karla Trněného na servisu a přípravě vozu.“
Znamená to, že subaru opouští valašský tým?
„Ne úplně, jedno závodní Subaru Impreza WRC S6 a stejné tréninkové auto 22B si ponechám a ostatní budou na prodej, včetně áčkového WRX STI a seriové N14.“
Jak se zpětně ohlížíš za akcí v Bělé pod Bezdězem ze svého pohledu?
„Závod v Bělé pod Bezdězem jsem pojal hlavně jako test a sblížení se s octavií před blížícím se sprintem ve Vsetíně, kde jsem chtěl startovat. Vhodné pro mne bylo i testování pneumatik Hankook, které jsou dnes srovnatelné s konkurencí. Pouze volba měkkého slicku v tu chvíli nebyla správnou volbou. Ale zkušenosti se vždy počítají, i když nevycházejí občas pozitivně. Závod na polygonu jsem jel hodně na jistotu, neboť riziko ublížit autu, které ještě není úplně naše, bylo dost velké. Rozhodně jsem byl s testem před posledním sprintem sezony spokojený. Nespokojený jsem s areálem a do budoucna tuto lokalitu z GPD rally cupu vypustím.“
Test proběhl úspěšně, jak proběhl sprint ve Vsetíně?
„Vsetínský sprint jsem si velmi užíval. Oproti polygonu na Boleslavsku byly na Valašsku hojně natlučené protikatovací kolíky, a tudíž i tam, kde jsem očekával vytahané bláto, byla stopa poměrně čistá. Ráno sice byly cesty mokré, klouzaly a náročnost zvýšila i mlha na Trojáku a ve Vidči. Z naší strany proběhl závod až na drobnosti v pohodě. Na startu RZ 1 jsem udělal chybu při startu a následně nám klouzala spojka víc jak do poloviny zkoušky. Druhou erzetu jsem odstartoval o setinu dřív a nafasovali jsme penalizaci. Smolný začátek vyvrcholil při výjezdu ze servisu, kde jsme si za pozdní příjezd do ČK připsali další penalizaci. Po RZ 2 jsme tedy figurovali docela hluboko ve startovním poli. Následnou jízdou jsme postupně zrychlovali a pomalu stoupali výsledkovou listinou. Jízdou ve WRCu jsme si užívali a doufám, že pobaveni byli i diváci. Spokojený jsem byl i s časy na RZ, které ukazují dobrý potenciál našeho WRC“
Co tě čeká v nejbližší době?
„Do konce roku zbývají dvě soutěže GPD rally cupu, a to v Sosnové a o definitivní tečku za cupem se postará kopřivnický polygon. Na Mikuláše zde proběhne GPD Mikuláš rally cup. Tato akce bude zpřístupněna i divákům, takže zde očekávám větší počet fanoušků rally. To je pro nás jedině dobře, neboť GPD Mikuláš rally poslouží jako test před akcí, která by zde měla proběhnout v příštím roce v rámci MČR. Co se týká jezdeckého obsazení, tak účast potvrdili pravidelní účastníci GPD rally cupu 2015, jako například Antonín Tlusťák, Jarda Podešva, Lukáš Čala a další, kteří zde budou bojovat o dvojnásobek bodů. Účast přislíbil také kompletní tým JTRT Jardy Tomaštíka, nebo například Martin Březík a Vladimír Barvík. Dále jednám o účasti některých zahraničních posádek. V současné době intenzivně pracujeme na zprůjezdnění některých nových úseků. Tímto bych chtěl poděkovat správci polygonu panu Hodslavskému a společnosti Tatra Truck a.s., že nám to umožňuje a spolupracuje s námi na nových úsecích, a tím nám areál pomáhá vylepšovat. Nyní mohu prozradit, že v neděli tady pojedeme dva plnohodnotné a velmi atraktivní měřené úseky.“
Nezbývá, než se zeptat na Walašskou rally šou, bude či nebude?
„Walašská rally šou bude a v tuto chvíli ji plánuji na samotný konec roku, kdy bych toto zábavné setkání jezdců spojil se Silvestr rally. Už se ale nebude jednat o klasické závodění, i když závodní auta zde budou. V tuto chvíli ještě nemám vybraný areál, kde se celá akce uskuteční. Jak Walašská rally šou bude vypadat hodně napoví i předpověď počasí. Rád bych totiž zakončil sezonu s úsměvem na tváři a ten vykouzlí například jezdci na bobech nebo při podobné společenskozábavné soutěži, třeba jako tomu bylo v loňském roce. V tuto chvíli je ovšem pro mne prioritní Sosnová a Mikuláš rally, Walašská rally šou bude pro mnohé jistě příjemným překvapením a odreagováním se.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.