Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou byli před letošní sezonou jedinou špičkovou posádkou, která ohlásila pravidelné starty v nově vzniklém Poháru 2+. Roli aspirantů na celkové vítězství potvrzovali a většinou sbírali umístění na špici této kategorie. Stačilo však jedno smolné odstoupení ve Vyškově a v krátkém seriálu s pouhými pěti soutěžemi měli rázem nůž na krku. Do závěrečné soutěže ve Vsetíně nastupovali ze druhého místa tabulky, a pokud chtěli myslet na celoroční zlato, nemohli si dovolit zaváhání.
Na první pohled by se mohlo zdát, že situace hrála „Vlčákovi“ do karet. Oproti svému největšímu soupeři Pavlu Ševčíkovi měl k dispozici rychlejší vůz, větší počet naježděných kilometrů a bodovou ztrátu za výpadek ve Vyškově mělo eliminovat škrtání nejhoršího výsledku v tabulce. Premiérový ročník Rallysprint série a Poháru 2+ však byl charakteristický rozkolísanou účastí špičkových posádek, a zatímco Pavel Ševčík získal ve Vyškově poměrně „levné“ body za druhé místo, Martin Vlček musel bodovou ztrátu dohánět na nesrovnatelně obsazenějších závodech v Jeseníkách a ve Vsetíně. Možných variant rozuzlení bylo více. Martin s Jindřiškou věděli, že musí pro zachování naděje dojet v Poháru 2+ nejhůře pátí a zároveň jedním očkem sledovat, jak se daří jejich soupeři. Ten mohl svoje bodové konto navýšit jedině za situace, pokud by dojel na lepší než šesté pozici.
Napětí ještě umocňovalo nevlídné počasí, které udělalo z uskákaných valašských cest nevyzpytatelnou klouzačku. Více než kdy jindy v průběhu sprintové sezony tak byly zapotřebí jezdecké umění a v neposlední řadě dokonalá souhra posádky. „Moc jsme se na klouzání těšili, ale déšť nakonec nepřišel. Podmínky na trati se hodně střídaly, například na druhé „erzetě“ nás překvapila hustá mlha. Viděli jsme jen na několik metrů a ze čtení rozpisu se stal spíše odhad, kdy který údaj přečíst. Tuto RZ, tedy Troják, nemám příliš v oblibě a spíše z ní mám respekt. Prostě mi nikdy nesedla,“ líčila v úvodním servisu Jindřiška a pohled na ne zcela uspokojivý čas z této „erzety“ jí dával za pravdu. Čtrnácté místo po dvou „erzetách“ však nebylo žádnou tragédií, pomalý začátek totiž měla většina favoritů. Stačily dva rychlé časy na již osychající vozovce a posádka Svarmetal Motorsportu se v polovině soutěže rázem nacházela na pozici, zajišťující prvenství v celoročním hodnocení Poháru 2+.
Známé české přísloví však praví: Nechval dne před večerem. Osmého místa absolutně a páté pozice v Poháru 2+ si „Vlčák“ dlouho neužíval, neboť už krátce po startu pátého testu musel přímo na „erzetě“ řešit nečekaný technický problém. „Banální porucha ostřikovačů mě donutila vysednout z auta krátce po startu RZ Semetín. Byly to téměř nekonečné tři minuty, kdy jsem musel zbavit elektroniku vody z ostřikovačů, a jak ubíhal čas, bylo jasné, že šance na slušný výsledek je fuč,“ konstatoval Martin. Pohled do výsledkové listiny mu bohužel dal za pravdu. Body visely ve Vsetíně jednoznačně nejvýše z celé sezony a tříminutová ztráta znamenala propad na beznadějné jedenácté místo v Poháru 2+. Miska vah se tedy definitivně přiklonila k Pavlu Ševčíkovi.
Do cíle zbývaly už jen tři rychlostní zkoušky, které se posádka Fabie S2000 snažila především bezpečně dokončit. Výsledkem vsetínské účasti se pro Svarmetal Motorsport stalo šestnácté místo celkově a desátá příčka v Poháru 2+. „Zbytek soutěže už se odehrával ve stylu hlavně, ať je to za mnou, protože bez dobré nálady a chuti závodit se nejede dobře. Letošní druhé místo v Poháru 2+ určitě není důvodem k nespojenosti, po první půlce dnešního závodu jsme si však věřili na víc,“ přiznal „Vlčák“. Jindřiška jeho slova doplnila: „Bylo to obrovské zklamání, ale i tak se můžeme radovat alespoň ze druhého místa. Tímto sezona skončila a co si na nás přichystá příští rok, je jedním velkým otazníkem. Rozhodně se už teď nemůžeme dočkat jara! Na závěr bych chtěla moc poděkovat svému příteli, rodině, která to se mnou nemá jednoduché, přátelům, našim mechanikům a zkrátka všem, co drží palce. To největší díky ale patří určitě Martinovi, který do mě na začátku roku vložil obrovské naděje a jen doufám, že jsem ho nezklamala. Jen díky němu jsem dostala příležitost posadit se do krásné Fabie S2000, ale také do neuvěřitelně rychlého Subaru Impreza WRC,“ sčítala letošní zážitky 23letá spolujezdkyně.
Martin s Jindřiškou mají na kontě úspěšnou sezonu, neboť z letošních jedenácti startů pouze třikrát neviděli cíl (nejlepší výsledek roku: třetí místo z Rally Agropa). Na dveře však již pomalu klepe nový soutěžní rok, jehož přípravy jsou v plném proudu: „Co bude příští rok, to nedokážu říct. Jasné je jen to, že jet vepředu s vozem kategorie S2000 bude, řekl bych, čím dál náročnější, až na hranici vysokého rizika. Moc možností, jak zrychlit technikou, není, takže pokud se nám škodovku podaří prodat, budeme hledat nějakou alternativu,“ naznačil aktuální týmové plány Martin Vlček.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.