Závěrečný podnik rallysprintové série se odjel v polovině října na Valašsku. Na start se postavila i čtveřice posádek reprezentující Minařík racing team. Pavel Mika, Radim Koutek a Jaroslav Šopík stanuli v cíli na bedně, jezdecká chybička připravila o pohár Jirku Lichovníka.
Letošní Říha Group – Partr Rally Vsetín měl v harmonogramu osm rychlostních zkoušek se 70,4 ostrými kilometry. Pořadatelé převzali do závodu celkem 111 posádek, mezi nimi i čtveřici jezdců využívající techniku z dílen Lubomíra Minaříka. Nejlépe se dařilo Pavlu Mikovi s Renaultem Clio R3, kterého opět navigoval na valašských kotárech Karel Žáček. „Do Vsetína jsme se tak, jako na každý jiný závod, velmi těšili. Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a mou náladu lehce kazilo počasí. To se plně projevilo v sobotu, kdy kromě mokrých tratí přibyla i mlha. Přesto jsme si chtěli spravit chuť posledním letošním závodem. Na Vsetínsku byly jako obvykle asi nejtěžší erzety z celé RSS. Do první rundy RZ jsme vyrazili na neřezaných mokrých gumách, což byla chyba. Na Trojáku byla navíc taková mlha, že jsem zde nějaké závodění takřka vypustil. Mokro mi celkově moc nesedí, a když se k tomu přidala i mlha, byl to očistec. Na zbývajících zkouškách jsme bojovali a s Karlem se i parádně svezli. Auto i celý tým fungovaly perfektně. Opět mi nezbývá než poděkovat Minařík racing teamu za skvěle připravené auto. S výsledkem jsem spokojen, byl to dobrý závod v těžkých podmínkách, ale ty měli všichni stejné,“ podělil se o dojmy v cíli sprintu Pavel Mika. Dvojice Mika – Žáček dokončila vsetínskou rally na 11. místě v rámci RCC a ve třídě 5 obsadila 3. místo.
Spokojený odjížděl z posledního sprintu sezony i Radim Koutek, jenž slyšel v Renaultu Clio Sport rozpis z úst Richarda Laseviče. Radim s Ríšou vstupovali do závodu s cílem zaútočit na celkové vítězství ve třídě v rámci RSS. I když byla snaha velká, musela se posádka ve Vseíně sklonit před Martinem Kouřilem a Tomášem Guričou. Po odjetí všech rychlostních zkoušek byla posádka klasifikována na 3. místě ve třídě 8 a v rámci RSS pak na 27. místě. „Vsetín byl pro nás rozluštěním hádanky o celkovém umístění v rámci celé Rallysprint serie. Do soutěže jsme šli z průběžného prvního místa, ale i s vědomím následného odpočtu jednoho závodu. Do 5. RZ jsme sváděli výborné souboje a pořád se nám dařilo být titulu na dohled. Na erzetách panovala silná mlha a chvilkami jsem měl pocit, že musím zastavit a jít hledat zatáčky a retardéry. Na sjezdu do Hošťálkové se nám nepodařilo zařadit a celková ztráta narostla na 10 s. S vědomím, že o titulu je pravděpodobně rozhodnuto, jsme se s Ríšou dohodli, že poslední dvě vložky pojedeme s rezervou, protože třetí místo za Vsetín a celkově druhé v sérii je sen, který bereme všemi deseti. Tomáši Guričovi tímto ještě jednou gratulujeme k zisku celkového prvenství. Na začátku sezony mi nic nevycházelo, všechno bylo špatně a nikdy by mě nenapadlo, že budu součástí boje o takové umístění. Tento úspěch ale nepatří mě osobně, patří těm, kteří se o něj opravdu zasloužili - Luba Minařík a všichni kluci v jeho týmu, Danu Hamšíkovi, Zdeňovi Gajdovi, Ríšovi Lasevičovi, který svým příchodem změnil můj pohled na rally a ukázal mi, o čem že to doopravdy je, našim fanouškům, přátelům a hlavně našim rodinám, protože na ty v těžkých chvílích myslíme nejvíc. Všem těm opravdu velké a upřímné díky. Bez nich je jezdec pouze jednotlivec, který sám nic nedokáže. Budu se těšit na spolupráci v další sezoně a vůbec nemusí být tak sladká jako ta letošní, protože štěstí a úspěch je věc vrtkavá, ale půjdeme mu naproti,“ zhodnotil sprint a vysekl poklonu nejbližším Radim Koutek. Pro pohár za umístění ve třídě si dojela i dvojice Jaroslav Šopík – Daniel Hamšík, tentokráte to bylo za 2. místo ve třídě 16. „Na Rally Vsetín jsme se objevili s novým vozem, se kterým jsme neměli odjety žádné kilometry, takže to byla pro nás velká výzva a nervozita na startu soutěže. Úvodní dvě rychlostní zkoušky byly pro nás zrušené, a tak jsme museli premiéru v ostrém tempu v novém voze odložit do druhé sekce. Vůz ale dobře sedí na přejezdech J. Po servisu jsme vyráželi na čtyři rychlostní zkoušky a hned na Jabloňové nás překvapila mlha. V takových podmínkách jsme ještě nejeli a bylo to hrozně obtížné. K tomu se přidala jedna velká krizová situace při dobrzdění do vracáku na Jasénce, kde se auto smýklo směrem na zábradlí, ale naštěstí Jarda zareagoval parádně a nakonec z toho byl průjezd bokem, což uvítali s nadšením lidi podél trati. Na dalších zkouškách nás mlha potrápila také, a proto jsme se nehnali do rizika a po zbytek soutěže si v klidu dojeli do cíle pro 2. místo ve třídě 16, které nám stačilo k tomu, abychom se stali vítězi třídy 16 pro rok 2015. Velké poděkování patří Minařík Racing a také DEFRS Rally Team, který nám půjčil svoje auto bez kterého bychom vítězství nezískali. Díky patří i všem mechanikům a partnerům, bez kterých by to taky nešlo,“ ohlédl se za sprintem Daniel Hamšík a své díky přidal i Jaroslav Šopík. „Chtěl bych poděkovat Davidu Houšťovi a svému bratru Mirkovi, kteří nám velmi pomohli se startem ve Vsetíně.“ I když udělal hodiny a následně navštívil valašskou příkopu, kde ztratil spoustu času, byl se závodem spokojený.
Jirka Lichovník přizval na sedadlo spolujezdce do Renaultu Clio Sport opět dívku, Káju Jugasovou vystřídala Katka Janovská. „Já na děvčata vedle sebe nedám dopustit. S Kájou se mi Barumka jela skvěle a stejně skvěle jsem si užíval i Vsetín s Katkou Janovskou. Obě jsou prostě perfektní. Vsetínský sprint byl těžký díky podmínkám, které panovaly. Na úvodní zkoušce jsme zajeli druhý čas ve třídě, z čehož jsem měl velkou radost. Ve stejném tempu jsme chtěli pokračovat i dál, ale na další zkoušce jsem dostal hodiny a následně jsme spadli do příkopy. I za pomoci diváků jsme se dostali zpět na trať, ale mezitím uběhlo propastných pět minut a bylo po závodě. Chybičku beru na sebe, neboť za vším byl špatně napsaný rozpis. Zbytek závodu jsme si užívali. Opět musím konstatovat, že v týmu Luby Minaříka se závodí skvěle. Když přijedu do servisu, tak má Luba pusu od ucha k uchu a všichni mechanici do jednoho jsou v pohodové náladě. To je pak radost jezdit,“ popsal momenty ze závodu Jirka Lichovník. Smíšená posádka sice přišla o pohár, ale ani čtvrté místo ve třídě 8 jí náladu nepokazilo. Pro úplnost, v rámci RSS obsadil Jirka s Katkou 50. místo.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.