Už v pozici jistého mistra třídy šest pojede o víkendu Martin Vopatřil vstříc nástrahám poslednímu podniku Rallysprintové sérii ve Vsetíně. Zlínský soutěžák totiž opanoval všechny předchozí podniky, stejně jako ten poslední Rally Jeseníky. „Jsme velmi spokojení. To ale neznamená, že poslední závod nějak vypustíme, naopak. Chceme si jej především užít,“ směje se 33letý automobilový závodník ze Zlína, aktuálně třetí muž Rallysprintové série.
V Jeseníkách přitom závod rozjel na výbornou, když po první erzetě dojel druhý mezi dvojkolkami. „Na rozdíl od loňska zde panovaly zcela odlišné podmínky. V noci před závodem zapršelo a tak jsme zariskovali s volbou pneumatik, i přestože se jelo hodně v lese na mokré trati, vsadili jsme na suché. Zpočátku to sice hodně klouzalo a zdálo se mi, že jedeme hodně pomalu, ale opak byl pravdou,“ pustil se do hodnocení posledního závodu Vopatřil.
„V kokpitu vozu s Michalem Večerkou na sedadle spolujezdce panovala výborná nálada. Splnili jsme to, co jsme chtěli před závodem - hlavně nezaspat začátek,“ připomenul pilot, jenž se soustředil především na technické měřené úseky, kde patřil mezi nejlepší. „Moc nemusím erzetu, kde se jede závod do vrchu, nebo Třemešek, kde je to hlavně o výkonu motoru,“ konstatoval.
Během závodu mu hodně zatrnulo, když posádka Jirsa - Střeška měla hodně nepříjemnou havárii. „S kluky se velmi dobře znám, a dokud jsem při servise nedostal informaci, že jsou v pořádku, moc se mi do závodění nechtělo. Hodně jsem si pak oddechnul,“ přiznal zlínský soutěžák.
Dost mu také zatrnulo, když v pátém měřeném úseku rozrazil prvním retardér. „Čas jsme zde zajeli skvělý, půl vteřiny za Egonem Smékalem, ale visela nad námi hrozba penalizace. A protože náš náskok na druhého Horáka ve třídě šest byl menší než dvacet vteřin, museli jsme pro klid duše a jistotu vítězství zabrat. To se nám nakonec v posledním měřeném úseku povedlo, když jsme opět zajeli druhý čas mezi dvojkolkami,“ označil za klíčové pro jesenické klání Vopatřil, jenž se ve finále radoval z 13. příčky v absolutním pořadí a bronzu mezi dvojkolkami.
I přes jistotu titulu žádné velké oslavy neproběhly. „Ty si schováváme až na konec sezony a určitě budou stát za to,“ směje se od ucha k uchu úspěšný závodník. „Nyní se soustředíme na závod ve Vsetíně, kde opět budeme chtít opanovat třídu šest a mezi dvojkolkami trochu pozlobit jezdce v boji o titul. Při shodě okolností totiž můžeme brát ještě i titul celkového vicemistra,“ poznamenal se šibalským úsměvem Martin Vopatřil.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.