Valašský soutěžní tým GPD Orsák Rally Sport patří bezesporu k těm největším a nejvytíženějším na české scéně. Pravidelně obsazuje domácí i slovenský šampionát a mistrovství Evropy. Letos jeho služeb začali využívat také přední zahraniční jezdci Sepp Wiegand a Petter Kristiansen. O aktivitách týmu před vrcholem domácí sezony nás informoval Jaroslav Orsák.
Jaké složení bude mít váš tým při Barum rally?
„Tým Orsák Rally Sport připravuje celkem šest aut. S kvartetem Fabií S2000 nastoupí oba zahraniční jezdci Sepp Wiegand a Petter Kristiansen, Martin Vlček a Martin Hudec. Tomáš Růžička pojede s Mitsubishi Lancerem Evo 9, Tomáš Kurka s Mini Cooperem. Před startem samozřejmě proběhnou testy. Chceme být co nejlépe připraveni, domácí Barum rally je pro nás tradičním vrcholem sezony.“
Jak se stalo, že se ve vašem týmu objevili zahraniční jezdci?
„Sepp Wiegand i Petter Kristiansen se ozvali sami. Kontaktovali mě, zda bychom nemohli navázat spolupráci. V současnosti jsme kamarádi a oni využívají služeb našeho týmu GPD Orsák Rally Sport.“
„Sepp s námi startoval na Rallye Thüringen. Loňský vicemistr Evropy neseděl v autě sedm měsíců, z časových důvodů nestíhal ani žádné předstartovní testy a poprvé jel na pneumatikách Hankook. Pouze si několikrát projel trať shakedownu. Přesto bojoval od úvodní vložky o vítězství s Kreimem, který nastoupil do soutěže s novou tovární Fabií R5. Sepp potvrdil své kvality a dokázal porážet i úřadujícího německého mistra Zeltnera s Porsche 997 GT3 o výkonu přes 400 koní. Pochvaloval si hankooky, které vyhovují jeho jezdeckému stylu a mají dlouhou životnost. Pojede s nimi i na Barumce.“
Kreim nakonec prestižní souboj neustál a havaroval. Wiegand však v závěru odstoupil. Proč?
„Chybělo mu půl litru benzinu, aby dojel do předposledního servisu. Zní to hloupě, ale příčina byla složitější. V Německu musí domácí jezdec používat 102oktanový benzin Aral. To jsme se dozvěděli až na poslední chvíli a neměli jsme na něj zkalibrované nádrže. Palivoměr ukazoval trochu víc paliva, než skutečně bylo v nádrži. Bojoval s Kreimem o každou sekundu a snažili jsme se auto maximálně odlehčit. Proto jsme dotankovali palivo s minimální rezervou. Seppovým hlavním cílem bylo vyhrát. A málem se to podařilo!“
Jak hodnotíte své letošní starty?
„Cením si především 6. místa na výborně obsazené Ypres rally. V Belgii proběhlo vše perfektně. Byli jsme skvěle připraveni a měli jsme dost natestováno. To je základ. Naše Škoda Fabia S2000 fungovala bezchybně. Osvědčily se i pneumatiky Hankook, se kterými jezdíme celou sezonu. Velmi dobře zajel i Petter Kristiansen, ačkoliv jako skandinávský jezdec nemá s asfaltem příliš zkušeností. S autem kategorie Super 2000 jel poprvé v té nejtěžší konkurenci a v cíli obsadil pěkné 10. místo.
Kristiansen startoval s vašim vozem i na Slovensku. Jak k tomu došlo?
„Navázali jsme spolupráci s týmem KM Racing, aby si Petter mohl vyzkoušet slovenské tratě a náš lancer. KM Racing podpoří Pettera i při jeho startu na Barumce. Petter byl z našeho Mitsubishi Lanceru Evo 9 přímo nadšený. Doma závodí s imprezou a mohl oba produkční vozy dobře porovnat.“
Jak je možné, že váš tým má tolik zákazníků?
„Náš úspěch stojí na šikovnosti a neuvěřitelné obětavosti našich mechaniků. Jsou to kluci zapálení pro motoristický sport. Uvedu jeden příklad. Když jsme loni po havárii Martina Vlčka v Příbrami přivezli jeho fabii na dílnu, tak jsme přemýšleli, co s ní budeme dělat. Odhadoval jsem opravu na 1 – 2 měsíce, bylo potřeba vyměnit spoustu komponentů. Kluci sami přišli s tím, že by auto chtěli zkusit opravit do Vsetína. Dal jsem jim volnou ruku a Martin v opravené fabii skutečně za 2 týdny startoval!“
Jaké máte plány na příští rok?
„Vše je zatím v jednání, ale chtěli bychom opět startovat v ME. Náš tým by se měl účastnit domácích i zahraničních šampionátů na Slovensku, v Rakousku a ve hře jsou také nějaké starty v Německu. Jednáme o pořízení nových vozů kategorie R5 pro příští sezonu.„
Zdroj: Orsák Rallye Sport
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?