Honza Surovič se pohybuje v české rally teprve krátce, přesto svými výkony zaujal nejednoho diváka i odborníka. Čtyřiadvacetiletý zlínský jezdec startuje se Škodou Fabia a krom účasti v Rallysprint sérii na něj čeká vrchol sezony – Barum Czech Rally Zlín 2015. Pojďme si Honzu Suroviče představit v následujícím rozhovoru.
Na úvod našeho povídání zákonitě musí přijít jednoduchá a jasná otázka – jak ses dostal k rally?
„Co se týká motoristického sportu, tak už jako malé dítko jsem jezdil na motokárách a tady jsem poprvé přičichl k motorům. Později jsem občas využíval volných dnů na okruzích a v sériovém autě se vozil po uzavřené trati. Když otec viděl moje a bratrovo nadšení, začal nám půjčovat civilní Subaru Impreza a s touto čtyřkolkou jsme v zimě vyráželi řádit na sněhu. Právě tady ve mně začala hloubat myšlenka, že právě rally mě velmi baví, a že bych se chtěl tomuto sportovnímu odvětví věnovat víc. Vlítnout do ostrých závodů se čtyřkolkou ale podle mě nemělo velký smysl, a proto jsem se poohlížel po něčem jednodušším. A právě Škoda Fabia, se kterou v současné době závodím, se jevila jako ideální vůz pro mé začátky. Auto je na vysoké technické úrovni, ale zároveň dostatečně slabé pro první závodnické kroky. Byl bych asi špatný patron, když bych jako Zlíňák nevzpomenul diváckou účast na Barum rally. Tuto populární soutěž jsem navštěvoval pravidelně a nyní se mi splní sen, který jsem si dal jako malý kluk, a to jednou zde startovat.“
Vzpomínal jsi starty se čtyřkolkou…
„Pokud pominu takové to legrační řádění, tak první „závod“ se čtyřkolkou jsem absolvoval na GPD Rally Drive v Kopřivnici na polygonu, tedy akci, kterou pořádal Silvestr Mikuláštík. Zde jsem jezdil s Mitsubishi Lancer EVO IX a tento start jsem pojal jako jakýsi mezikrůček k rally. Na gépédéčkách jsme si sice psali rozpis, ale s ohledem na délku rychlostní zkoušky to ještě nebylo ono.“
Rozhodl ses tedy pro Škodu Fabii, proč zrovna tento vůz?
„Na tuto otázku je jednoduchá odpověď, protože zrovna v té době byla volná (smích). Fabii jsme odkoupili od Vlastimila Brůzla, který měl více těchto vozů a svůj vozový park rozprodával. Z naší strany se nejednalo o nějaký vynucený krok a s postupem času mohu říci, že to byl velmi dobrý počin. Pokud trošku odbočím, tak se mi velmi líbí Opel Adam a jeho cup, což je podle mne velmi dobrá věc. Pokud bychom věděli o této akci o nějaké dva měsíce dříve, než jsme koupili fabii, asi bych usedával do tohoto vozu.“
Znamená to, že letošní sezonu dokončíš s fabií a pro příští rok změníš značku?
„To určitě ne. Kladli jsme si v týmu otázku, zda letos nepřeskočit v rozjeté sezoně do opelu, ale tuto možnost jsme zavrhli. Podle mne by to byl krůček zpět, i když je Opel Adam skvělé auto. Pokud bude technika sloužit, tak i příští rok pojedeme s fabií.“
Kdo ti pomáhal v soutěžáckých začátcích?
„Velký podíl na tom má můj otec. On mi ukázal možnost, že je reálné se tomuto odvětví věnovat a já jsem se toho chytil. Musím ale předeslat, že v rodině jsme měli vždy k motoristickému sportu kladný vztah. V garáži máme britské okruhové autíčko Catherman, se kterým jsme právě jezdili již zmiňované volné dny na okruzích. K autům nás to vždy táhlo, a proto jsme navštěvovali různé autosalony a další motoristické akce.“
Svůj premiérový start v ostré rally jsi absolvoval při loňské Mikuláš rally v Slušovicích. Jak z tvého pohledu probíhal tento závod?
„Musím přiznat, že před závodem jsem byl hodně nervózní. S odstupem času jsem rád, že jsem se této nervozity s přibývajícími kilometry zbavil. Ta nervozita pramenila z toho, že jsem si pořádně ještě neuvědomoval, co mám s autem dělat. Navíc jsme byli v autě dva, což zase v porovnání s okruhy nebo motokárami byla pro mne změna. Rally je specifická disciplína a nedá se jí naučit během pár dnů nebo kilometrů. Ve Slušovicích jsme měli i jeden výlet do lesa, kdy nám museli pomáhat diváci. Závod jinak proběhl bez vážnějších problémů, i když pro nás skončil předčasně, neboť upadl unibal na řazení a já nemohl řadit nahoru. I když jsme skončili smolně, nesmírně jsem si svůj premiérový závod užil.“
Vzpomínal jsi své starty na motokárách a okruzích, tady jsi byl sám, ale najednou ti v rally někdo „kecá“ do řízení…
„Jo to je pravda a to byla pro mne velká změna. Z počátku jsem navigaci z hlavy vytlačoval. Ono například na kopřivnickém polygonu šlo jet takzvaně na oči. Krátkou zkoušku jsem si zapamatoval a diktát od navigátora jsem posléze nevnímal. Postupem času jsem ovšem zjistil, že tímto směrem jít nemohu. Nyní vím, že správně napsaný a čtený diktát, spolu se souhrou jezdce a spolujezdce v závodním autě je při rally alfou a omegou, a této souhře věnuji maximální pozornost. Změnil jsem tedy názor a rozhodně nejsem zastáncem jízdy na oči. Měl jsem možnost vyzkoušet si trať, kterou znám, a jel jsem ji na oči a na plno. Následně jsem jel na pro mne neznámé trati na rozpis a mohu říci, že požitek z jízdy jsem měl lepší i díky souhře posádky v autě.“
Jak hodnotíš svou současnou sezonu?
„Hlavně musím říct, že stále se učíme. Letos chceme odjet kompletní seriál Rallysprint série a do toho máme dvě vybočení. Jedno se odehrálo v Hustopečích a další bude zanedlouho ve Zlíně. Co se týká jednotlivých výsledků, tak tady je asi brzo něco hodnotit. Jsem rád, že nekončím na posledních pozicích. Pokud se ohlédnu za starty v letošní sezoně, tak jde vidět jistý posun a přibližování se klukům, kteří závodí déle a mají víc zkušeností. A za to jsem moc rád. Upřímně, já se po odjeté erzetě ani nedívám do výsledků, ale beru v potaz to, jak jsem ji zajel. Průběžné výsledky mě začnou zajímat až zhruba po 4. RZ, ale umístění beru jen okrajově. Letošní sezonu bereme jako zkušební a pro příští rok uvažujeme o více startech ve velkém mistráku.“
Jedno vybočení máš už za sebou, ale v Hustopečích to nedopadlo dobře, co se přihodilo?
„V Hustopečích jsem jel svou historicky první noční erzetu, i když ty dvě předchozí zkoušky se jely za šera. Zkoušku jsme měli napsanou správně, ale já se dostal lehce mimo stopu a na prachu nám fabie ujela a celé to skončilo uraženým kolem. Auto sklouzávalo do příkopy, za kterou byly malé břízky. K nim jsme se ale nedostali, neboť před nimi byl velký pařez, o který se auto zastavilo. Nestalo se nic vážného, ale pokračovat v rally jsme mohli jen díky super rally.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.