Potřetí v letošní sezoně GPD Rally cupu zavítali soutěžící na kopřivnický polygon. Vítězství mezi dvoukolkami si po čtyřech rychlostních zkouškách odvezl Roman Žárský a v absolutní klasifikaci Roman Odložilík.
Organizační tým pod vedením Silvestra Mikuláštíka zavedl účastníky GPD Rally cupu 2015 opět na tatrovácký polygon. V letošní sezoně tomu bylo již potřetí. Při únorovém klouzání si odvezl pohár určený nejrychlejšímu jezdci „Silvero“ Mikuláštík, o měsíc později vystoupal na první příčku Roman Odložilík. Tentokráte se jezdci neklouzali, nýbrž koupali, a to ve svém potu, neboť sobotní závody provázely tropické teploty.
Nejprve se ale ohlédněme za kategorií vozů s jednou poháněnou nápravou. Do Kopřivnice přijelo početné startovní pole dvoukolkářů (14 jezdců) a díky tomu byla k vidění pestrá plejáda závodních vozů. Nejpočetnější zastoupení měla mladoboleslavská škodovka v typech 130 GL, Favorit, Felicia a Octavia. Dále na polygonu soutěžili jezdci na hondách, citroënech, BMW a porovnat síly a otestovat vůz přijel i Petr Vraj junior s Opelem Adam. Velmi vyrovnané jízdy předvedl Radim Vavřík startující s Hondou Civic VTi. Čtyři časy vměstnal do rozpětí 1,2 vteřiny a tato vyrovnanost vynesla jezdci páté místo v kategorii F2. Podobnou vyrovnanost předvedl i již vzpomínaný Petr Vraj junior. Třiadvacetiletý jezdec z Jablůnky u Vsetína měl zrychlující tendenci, která mu vynesla nepopulární čtvrté místo. Třetí místo obsadil v Kopřivnici Jirka Gerych s Citroënem Saxo. Jirka dávno plně propadl rally a při oficiálních závodech plní roli mechanika nebo občasného spolujezdce. Na polygonu se držel neubuzský jezdec volantu a noty mu četla Jana Kobzáňová. Úvodní zkouška sobotního klání se stala rozhodující pro Jirku Sommera startujícího s Citroënem C2. Během této zkoušky poslal Jirka nechtěně auto do hodin a ztratil cenné vteřiny. I přes mocný finiš to stačilo na „pouhé“ druhé místo v dvoukolkách. Vítězství si odvezl Roman Žárský usedající do nejstaršího vozu v startovním poli, Škody 130 GL (1987). „Auto spíše připomínalo saunu a navíc jsme po druhé erzetě měli zadní pneu na plátno. Trať s horizonty a vracečkami byla velmi technická. Takové mám rád. Přijeli jsme se jen svézt, protože polygon Tatrovky byl vždy pro nás velká výzva, tak jsme si řekli proč to nezkusit a nepočítali jsme, že budeme držet krok s konkurencí. Vítězství ve dvoukolkách tak byla pěkná tečka za tímto závodem. Rád bych pochválil i organizátory v čele se Silvestrem Mikuláštíkem, kteří to v tom horku též neměli jednoduché,“ uvedl k závodu vítěz dvoukolek Roman Žárský.
O absolutní pořadí si to ovšem rozdali jezdci na vozech se všemi poháněnými koly. Značky Mitsubishi a Subaru měly zastoupení v mnoha různých evolučních řadách a na počet vyhrála modrožlutá značka Subaru v poměru 6:4. Páté místo v Kopřivnici obsadil Lukáš Čala s Mitsubishi Lancer EVO IX. O příčku lepší byl nestor amatérských závodů a pravidelný účastník GPD podniků Jaroslav Podešva se Subaru Impreza. Počtvrté v letošní sezoně GPD Rally cupu vystoupal na bednu Antonín Tlusťák startující s Mitsubishi Lancer EVO IX. Po třech druhých místech to bylo tentokráte místo třetí. Pomyslné stříbro si na polygonu vyjel Silvestr Mikuláštík, který i pro tento závod zůstal věrný značce Subaru. Roman Odložilík využil závodu v Kopřivnici k testování Fordu Fiesta R5. Test vozu před Rally Bohemia proběhl dle předpokladů jezdce a ve finále si ještě odvezl pohár za prvenství v absolutní klasifikaci.
Vítězný Roman Odložilík přijel do Kopřivnice testovat. Využili jsme chvilky a na pohovor jsme si pozvali zástupce posádky TRT Czech Rally Sport Martina Turečka, abychom mu položili pár otázek.
V letošní sezoně střídáte vozy Ford Fiesta R5 a Subaru Impreza WRC, jak těžký je přechod posádky z jednoho vozu do druhého? Dají se porovnat tyto dva vozy v jízdních vlastnostech? (a porovnání s Xsarou WRC?)
„Přechod z naší Fiesty R5 do Imprezy WRC nebyl zrovna jednoduchý. Jsou to hodně odlišné vozy a hlavně u WRC je třeba odjet spoustu kilometrů, než zjistíte, jaké má vlastně možnosti. Impreza má na rozdíl od R5 silný motor, ale i díky své velikosti vyžaduje trochu dravější jízdní styl. Fiesta R5 je moderní vůz, který se díky M-sportu neustále vyvíjí a zlepšuje. Xsara WRC je malé auto, myslím si, že do MČR ideální, ale problémem je zase spolehlivost.“
Pojedete ještě letos Imprezu WRC, respektive jaký je váš plán soutěží?
„Vzhledem k tomu, že se nejede Příbram, tak nám zbývají už jen Bohemka s Barum rally, a to bychom měli jet s fiestou. Je možné, že se naše Fiesta R5 objeví opět na některé soutěži v zahraničí, případně v rallysprint serii. Svezení v Subaru Impreza WRC bylo velice zajímavé a přineslo nám spoustu poznatků, prioritu však zatím má Fiesta R5.“
Jak hodnotíte první polovinu vaší letošní sezony v rally?
„My jsme s průběhem zatím spokojeni. Na rozdíl od minulé sezony nás neprovází technické problémy, snížili jsme časovou ztrátu na nejrychlejší. Stojíme nohama na zemi, a tudíž víme, že na Kopeckého s Pechem jednoduše nemáme. Oni si jedou svou ligu a my svou. I souboje o třetí místa bývají krásné a my si je plně užíváme.“
Letos občas startujete i v seriálu GPD Rally cupu. K čemu vám slouží tyto starty?
„Je to pro nás hlavně ideální příležitost vyzkoušet různé změny na voze. Výhodou je, že se jede na čas, tak můžeme porovnávat. V dnešní době není jednoduché získat povolení k testování, tak jsme za tuto možnost velmi rádi.“
Jak hodnotíte kvalitu pořádání těchto podniků a doporučil byste je dalším jezdcům?
„Někteří jezdci využívají tyto podniky k levnému svezení na uzavřené trati, jiní, podobně jako my, zde testují své vozy. Pořadatelský tým není velký, ale v čele se Silverem zvládají závody skvěle. Kdo si chce zazávodit v přátelské atmosféře, na výborně připravených tratích, určitě si na GPD Rally cup cestu najde.“
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?