Potřetí v letošní sezoně GPD Rally cupu zavítali soutěžící na kopřivnický polygon. Vítězství mezi dvoukolkami si po čtyřech rychlostních zkouškách odvezl Roman Žárský a v absolutní klasifikaci Roman Odložilík.
Organizační tým pod vedením Silvestra Mikuláštíka zavedl účastníky GPD Rally cupu 2015 opět na tatrovácký polygon. V letošní sezoně tomu bylo již potřetí. Při únorovém klouzání si odvezl pohár určený nejrychlejšímu jezdci „Silvero“ Mikuláštík, o měsíc později vystoupal na první příčku Roman Odložilík. Tentokráte se jezdci neklouzali, nýbrž koupali, a to ve svém potu, neboť sobotní závody provázely tropické teploty.
Nejprve se ale ohlédněme za kategorií vozů s jednou poháněnou nápravou. Do Kopřivnice přijelo početné startovní pole dvoukolkářů (14 jezdců) a díky tomu byla k vidění pestrá plejáda závodních vozů. Nejpočetnější zastoupení měla mladoboleslavská škodovka v typech 130 GL, Favorit, Felicia a Octavia. Dále na polygonu soutěžili jezdci na hondách, citroënech, BMW a porovnat síly a otestovat vůz přijel i Petr Vraj junior s Opelem Adam. Velmi vyrovnané jízdy předvedl Radim Vavřík startující s Hondou Civic VTi. Čtyři časy vměstnal do rozpětí 1,2 vteřiny a tato vyrovnanost vynesla jezdci páté místo v kategorii F2. Podobnou vyrovnanost předvedl i již vzpomínaný Petr Vraj junior. Třiadvacetiletý jezdec z Jablůnky u Vsetína měl zrychlující tendenci, která mu vynesla nepopulární čtvrté místo. Třetí místo obsadil v Kopřivnici Jirka Gerych s Citroënem Saxo. Jirka dávno plně propadl rally a při oficiálních závodech plní roli mechanika nebo občasného spolujezdce. Na polygonu se držel neubuzský jezdec volantu a noty mu četla Jana Kobzáňová. Úvodní zkouška sobotního klání se stala rozhodující pro Jirku Sommera startujícího s Citroënem C2. Během této zkoušky poslal Jirka nechtěně auto do hodin a ztratil cenné vteřiny. I přes mocný finiš to stačilo na „pouhé“ druhé místo v dvoukolkách. Vítězství si odvezl Roman Žárský usedající do nejstaršího vozu v startovním poli, Škody 130 GL (1987). „Auto spíše připomínalo saunu a navíc jsme po druhé erzetě měli zadní pneu na plátno. Trať s horizonty a vracečkami byla velmi technická. Takové mám rád. Přijeli jsme se jen svézt, protože polygon Tatrovky byl vždy pro nás velká výzva, tak jsme si řekli proč to nezkusit a nepočítali jsme, že budeme držet krok s konkurencí. Vítězství ve dvoukolkách tak byla pěkná tečka za tímto závodem. Rád bych pochválil i organizátory v čele se Silvestrem Mikuláštíkem, kteří to v tom horku též neměli jednoduché,“ uvedl k závodu vítěz dvoukolek Roman Žárský.
O absolutní pořadí si to ovšem rozdali jezdci na vozech se všemi poháněnými koly. Značky Mitsubishi a Subaru měly zastoupení v mnoha různých evolučních řadách a na počet vyhrála modrožlutá značka Subaru v poměru 6:4. Páté místo v Kopřivnici obsadil Lukáš Čala s Mitsubishi Lancer EVO IX. O příčku lepší byl nestor amatérských závodů a pravidelný účastník GPD podniků Jaroslav Podešva se Subaru Impreza. Počtvrté v letošní sezoně GPD Rally cupu vystoupal na bednu Antonín Tlusťák startující s Mitsubishi Lancer EVO IX. Po třech druhých místech to bylo tentokráte místo třetí. Pomyslné stříbro si na polygonu vyjel Silvestr Mikuláštík, který i pro tento závod zůstal věrný značce Subaru. Roman Odložilík využil závodu v Kopřivnici k testování Fordu Fiesta R5. Test vozu před Rally Bohemia proběhl dle předpokladů jezdce a ve finále si ještě odvezl pohár za prvenství v absolutní klasifikaci.
Vítězný Roman Odložilík přijel do Kopřivnice testovat. Využili jsme chvilky a na pohovor jsme si pozvali zástupce posádky TRT Czech Rally Sport Martina Turečka, abychom mu položili pár otázek.
V letošní sezoně střídáte vozy Ford Fiesta R5 a Subaru Impreza WRC, jak těžký je přechod posádky z jednoho vozu do druhého? Dají se porovnat tyto dva vozy v jízdních vlastnostech? (a porovnání s Xsarou WRC?)
„Přechod z naší Fiesty R5 do Imprezy WRC nebyl zrovna jednoduchý. Jsou to hodně odlišné vozy a hlavně u WRC je třeba odjet spoustu kilometrů, než zjistíte, jaké má vlastně možnosti. Impreza má na rozdíl od R5 silný motor, ale i díky své velikosti vyžaduje trochu dravější jízdní styl. Fiesta R5 je moderní vůz, který se díky M-sportu neustále vyvíjí a zlepšuje. Xsara WRC je malé auto, myslím si, že do MČR ideální, ale problémem je zase spolehlivost.“
Pojedete ještě letos Imprezu WRC, respektive jaký je váš plán soutěží?
„Vzhledem k tomu, že se nejede Příbram, tak nám zbývají už jen Bohemka s Barum rally, a to bychom měli jet s fiestou. Je možné, že se naše Fiesta R5 objeví opět na některé soutěži v zahraničí, případně v rallysprint serii. Svezení v Subaru Impreza WRC bylo velice zajímavé a přineslo nám spoustu poznatků, prioritu však zatím má Fiesta R5.“
Jak hodnotíte první polovinu vaší letošní sezony v rally?
„My jsme s průběhem zatím spokojeni. Na rozdíl od minulé sezony nás neprovází technické problémy, snížili jsme časovou ztrátu na nejrychlejší. Stojíme nohama na zemi, a tudíž víme, že na Kopeckého s Pechem jednoduše nemáme. Oni si jedou svou ligu a my svou. I souboje o třetí místa bývají krásné a my si je plně užíváme.“
Letos občas startujete i v seriálu GPD Rally cupu. K čemu vám slouží tyto starty?
„Je to pro nás hlavně ideální příležitost vyzkoušet různé změny na voze. Výhodou je, že se jede na čas, tak můžeme porovnávat. V dnešní době není jednoduché získat povolení k testování, tak jsme za tuto možnost velmi rádi.“
Jak hodnotíte kvalitu pořádání těchto podniků a doporučil byste je dalším jezdcům?
„Někteří jezdci využívají tyto podniky k levnému svezení na uzavřené trati, jiní, podobně jako my, zde testují své vozy. Pořadatelský tým není velký, ale v čele se Silverem zvládají závody skvěle. Kdo si chce zazávodit v přátelské atmosféře, na výborně připravených tratích, určitě si na GPD Rally cup cestu najde.“
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?