Bezpečnost na prvním místě
Automobilové soutěže to nejsou pouze rychlostní zkoušky a posádky. Velmi významnou úlohu tady hrají i předjezdci. Jejich úkolem je projet erzety těsně před soutěžními posádkami a zkontrolovat trať tak, aby nevznikly případné problémy.
Navštívili jsme Safety Rally Team, který se zaměřil vyloženě na kvalitní přípravu a činnost předjezdců a vy si nyní můžete udělat obrázek o tom, jak takový tým funguje, a že to není pouze o tom sednout do auta a projet v rychlém tempu zkoušku. Na všetečné otázky odpovídá Břetislav Křenek, vedoucí týmu.
Jak vznikl nápad vybudovat tým zaměřený na činnost bezpečnostních vozidel?
„Prvotní myšlenka byla účastnit se rally, neboť toto motoristické odvětví nás velmi baví, a zároveň být nápomocni pořadatelům při pořádání soutěží. Proto vznikl Safety Rally Team, který zajišťuje od roku 2000 činnost bezpečnostních vozidel (předjezdců 000,00,0) na většině podniků Slovenského mistrovství v rally a rovněž na vybraných podnicích v České republice, zejména na Moravě.“
Spolupracujete s pořadateli tedy více jak 14 let. Jak se vyvíjel tým a jaké jste během tohoto období získali zkušenosti?
„V průběhu čtrnácti let jsme pochopitelně získali spoustu odborných zkušeností v oblasti bezpečnosti na rychlostních zkouškách. Tím, že nás jednotliví pořadatelé zvou na své podniky, jsme si navíc vydobyli jméno profesionálně fungujícího a spolehlivého teamu.“
Jaké je složení týmu? Přece jen předjezdce nemůže dělat kde kdo…
„V samotném počátku působení týmu byly dvě posádky, které byly dříve součástí Škoda rally clubu v Mladé Boleslavi, s kterými jsme zabezpečovali některé podniky českého mistrovství. V průběhu roku 2014 na požádání pořadatelů moravských podniků se náš tým rozšířil na čtyři posádky. To vše proto, abychom byli schopni zabezpečit kompletní předjezdcovskou funkci v rally. Nyní se náš tým skládá z těchto dvojic: Břetislav Křenek – Petr Zachar, Petr a David Pospíšilové, Martin Vichtora – Josef Martinka a Petr Šulák – Veronika Marečková. Nyní v krátkosti k vybraným členům týmu. Petr Zachar v minulosti úzce spolupracoval s pořadateli Valašské rally, a to jak na pozici bezpečnostního činovníka, tak i zástupce ředitele, který měl na starost zabezpečení trati. Jeho bohaté zkušenosti jsou v týmu velmi cenné. Petr Šulák má za sebou zkušenosti z Rally Paříž –Dakar a je náš takový hlavní týmový mechanik. Bratři Pospíšilové a Martin a Pepa se točí kolem rally několik let. V Česku je však nebylo na tratích v minulých letech moc vidět, neboť tady byli v neoblíbených rolích rezerv, protože hlavní 0 jezdili kluci z Mladé Boleslavi. Ale i když byli jen rezervy, seznamovali se s bezpečnostním plánem trati, sledovali práci na startu erzet i ostatních bezpečnostních činovníků. Od letošního roku se k nám přidá všem dobře známá posádka Robert Kořístka - Michal Drozd, která s námi již dříve na místě předjezdců absolvovala například Rally Hustopeče, Matador Tatry, Bratislavu. O tom, že jsou mistry volantů, nás přesvědčili titulem mistrů republiky ve dvoukolkách, vicemistry mezi mišáky, ale taky poznali rally z pozice vedoucích rychlostních zkoušek.“
Kolika podniků jste se přibližně s týmem účastnili?
„Já osobně za čtrnáct let odhadují kolem 100. Nejmladší posádka jela v roli předjezdce na osmi soutěžích.“
Jaký je váš vozový park?
„V současné době disponujeme například dvěma vozy Mitsubishi Lancer EVO IX, poslední přišel do týmu náhradou za Škodu Octavia II RS. Tento vůz si mnozí fanoušci rally jistě dobře pamatují, neboť před hlavním startovním polem jezdila od roku 2009. Třetím vozem je BMW Coupe a místo Fabie RS přijde nějaká další čtyřkolka, asi taky z Japonska.“
U předjezdců se stává, že občas neukrotí své adrenaliny a divočejší jízdou nechtěně pobaví diváky například havárií. Jak je tomu u vás?
„V průběhu našeho působení jsme u našich vozidel nezaznamenali žádnou nehodu kromě výletu do příkopy při prvním startu na Valašce, myslím v r. 2000. Cítíme odpovědnost, a proto klademe maximální důraz na bezpečnost. Z tohoto důvodu máme na svých pomyslných pažbách zářezy jiného kalibru, a to zabránění mnoha potenciálně nebezpečných situací vhodnou regulací diváků či úpravou bezpečnostního páskovaní trati. Nutno zde připomenout i to, že všichni členové SAFETY RALLY TEAMu jsou držiteli platných licencí činovníka pro bezpečnost a pravidelně se účastní školení pořádaných FAS AČR.“
Kde Vás letos uvidíme?
„Vše se odvíjí od požadavků pořadatelů jednotlivých soutěží. V nejbližší době to bude Valašská rally, která startuje v první polovině dubna ve Valašském Meziříčí. Pak bude následovat rally Prešov na Slovensku. Na všechny fanoušky rally se těšíme.“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.