Bezpečnost na prvním místě
Automobilové soutěže to nejsou pouze rychlostní zkoušky a posádky. Velmi významnou úlohu tady hrají i předjezdci. Jejich úkolem je projet erzety těsně před soutěžními posádkami a zkontrolovat trať tak, aby nevznikly případné problémy.
Navštívili jsme Safety Rally Team, který se zaměřil vyloženě na kvalitní přípravu a činnost předjezdců a vy si nyní můžete udělat obrázek o tom, jak takový tým funguje, a že to není pouze o tom sednout do auta a projet v rychlém tempu zkoušku. Na všetečné otázky odpovídá Břetislav Křenek, vedoucí týmu.
Jak vznikl nápad vybudovat tým zaměřený na činnost bezpečnostních vozidel?
„Prvotní myšlenka byla účastnit se rally, neboť toto motoristické odvětví nás velmi baví, a zároveň být nápomocni pořadatelům při pořádání soutěží. Proto vznikl Safety Rally Team, který zajišťuje od roku 2000 činnost bezpečnostních vozidel (předjezdců 000,00,0) na většině podniků Slovenského mistrovství v rally a rovněž na vybraných podnicích v České republice, zejména na Moravě.“
Spolupracujete s pořadateli tedy více jak 14 let. Jak se vyvíjel tým a jaké jste během tohoto období získali zkušenosti?
„V průběhu čtrnácti let jsme pochopitelně získali spoustu odborných zkušeností v oblasti bezpečnosti na rychlostních zkouškách. Tím, že nás jednotliví pořadatelé zvou na své podniky, jsme si navíc vydobyli jméno profesionálně fungujícího a spolehlivého teamu.“
Jaké je složení týmu? Přece jen předjezdce nemůže dělat kde kdo…
„V samotném počátku působení týmu byly dvě posádky, které byly dříve součástí Škoda rally clubu v Mladé Boleslavi, s kterými jsme zabezpečovali některé podniky českého mistrovství. V průběhu roku 2014 na požádání pořadatelů moravských podniků se náš tým rozšířil na čtyři posádky. To vše proto, abychom byli schopni zabezpečit kompletní předjezdcovskou funkci v rally. Nyní se náš tým skládá z těchto dvojic: Břetislav Křenek – Petr Zachar, Petr a David Pospíšilové, Martin Vichtora – Josef Martinka a Petr Šulák – Veronika Marečková. Nyní v krátkosti k vybraným členům týmu. Petr Zachar v minulosti úzce spolupracoval s pořadateli Valašské rally, a to jak na pozici bezpečnostního činovníka, tak i zástupce ředitele, který měl na starost zabezpečení trati. Jeho bohaté zkušenosti jsou v týmu velmi cenné. Petr Šulák má za sebou zkušenosti z Rally Paříž –Dakar a je náš takový hlavní týmový mechanik. Bratři Pospíšilové a Martin a Pepa se točí kolem rally několik let. V Česku je však nebylo na tratích v minulých letech moc vidět, neboť tady byli v neoblíbených rolích rezerv, protože hlavní 0 jezdili kluci z Mladé Boleslavi. Ale i když byli jen rezervy, seznamovali se s bezpečnostním plánem trati, sledovali práci na startu erzet i ostatních bezpečnostních činovníků. Od letošního roku se k nám přidá všem dobře známá posádka Robert Kořístka - Michal Drozd, která s námi již dříve na místě předjezdců absolvovala například Rally Hustopeče, Matador Tatry, Bratislavu. O tom, že jsou mistry volantů, nás přesvědčili titulem mistrů republiky ve dvoukolkách, vicemistry mezi mišáky, ale taky poznali rally z pozice vedoucích rychlostních zkoušek.“
Kolika podniků jste se přibližně s týmem účastnili?
„Já osobně za čtrnáct let odhadují kolem 100. Nejmladší posádka jela v roli předjezdce na osmi soutěžích.“
Jaký je váš vozový park?
„V současné době disponujeme například dvěma vozy Mitsubishi Lancer EVO IX, poslední přišel do týmu náhradou za Škodu Octavia II RS. Tento vůz si mnozí fanoušci rally jistě dobře pamatují, neboť před hlavním startovním polem jezdila od roku 2009. Třetím vozem je BMW Coupe a místo Fabie RS přijde nějaká další čtyřkolka, asi taky z Japonska.“
U předjezdců se stává, že občas neukrotí své adrenaliny a divočejší jízdou nechtěně pobaví diváky například havárií. Jak je tomu u vás?
„V průběhu našeho působení jsme u našich vozidel nezaznamenali žádnou nehodu kromě výletu do příkopy při prvním startu na Valašce, myslím v r. 2000. Cítíme odpovědnost, a proto klademe maximální důraz na bezpečnost. Z tohoto důvodu máme na svých pomyslných pažbách zářezy jiného kalibru, a to zabránění mnoha potenciálně nebezpečných situací vhodnou regulací diváků či úpravou bezpečnostního páskovaní trati. Nutno zde připomenout i to, že všichni členové SAFETY RALLY TEAMu jsou držiteli platných licencí činovníka pro bezpečnost a pravidelně se účastní školení pořádaných FAS AČR.“
Kde Vás letos uvidíme?
„Vše se odvíjí od požadavků pořadatelů jednotlivých soutěží. V nejbližší době to bude Valašská rally, která startuje v první polovině dubna ve Valašském Meziříčí. Pak bude následovat rally Prešov na Slovensku. Na všechny fanoušky rally se těšíme.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.