Bezpečnost na prvním místě
Automobilové soutěže to nejsou pouze rychlostní zkoušky a posádky. Velmi významnou úlohu tady hrají i předjezdci. Jejich úkolem je projet erzety těsně před soutěžními posádkami a zkontrolovat trať tak, aby nevznikly případné problémy.
Navštívili jsme Safety Rally Team, který se zaměřil vyloženě na kvalitní přípravu a činnost předjezdců a vy si nyní můžete udělat obrázek o tom, jak takový tým funguje, a že to není pouze o tom sednout do auta a projet v rychlém tempu zkoušku. Na všetečné otázky odpovídá Břetislav Křenek, vedoucí týmu.
Jak vznikl nápad vybudovat tým zaměřený na činnost bezpečnostních vozidel?
„Prvotní myšlenka byla účastnit se rally, neboť toto motoristické odvětví nás velmi baví, a zároveň být nápomocni pořadatelům při pořádání soutěží. Proto vznikl Safety Rally Team, který zajišťuje od roku 2000 činnost bezpečnostních vozidel (předjezdců 000,00,0) na většině podniků Slovenského mistrovství v rally a rovněž na vybraných podnicích v České republice, zejména na Moravě.“
Spolupracujete s pořadateli tedy více jak 14 let. Jak se vyvíjel tým a jaké jste během tohoto období získali zkušenosti?
„V průběhu čtrnácti let jsme pochopitelně získali spoustu odborných zkušeností v oblasti bezpečnosti na rychlostních zkouškách. Tím, že nás jednotliví pořadatelé zvou na své podniky, jsme si navíc vydobyli jméno profesionálně fungujícího a spolehlivého teamu.“
Jaké je složení týmu? Přece jen předjezdce nemůže dělat kde kdo…
„V samotném počátku působení týmu byly dvě posádky, které byly dříve součástí Škoda rally clubu v Mladé Boleslavi, s kterými jsme zabezpečovali některé podniky českého mistrovství. V průběhu roku 2014 na požádání pořadatelů moravských podniků se náš tým rozšířil na čtyři posádky. To vše proto, abychom byli schopni zabezpečit kompletní předjezdcovskou funkci v rally. Nyní se náš tým skládá z těchto dvojic: Břetislav Křenek – Petr Zachar, Petr a David Pospíšilové, Martin Vichtora – Josef Martinka a Petr Šulák – Veronika Marečková. Nyní v krátkosti k vybraným členům týmu. Petr Zachar v minulosti úzce spolupracoval s pořadateli Valašské rally, a to jak na pozici bezpečnostního činovníka, tak i zástupce ředitele, který měl na starost zabezpečení trati. Jeho bohaté zkušenosti jsou v týmu velmi cenné. Petr Šulák má za sebou zkušenosti z Rally Paříž –Dakar a je náš takový hlavní týmový mechanik. Bratři Pospíšilové a Martin a Pepa se točí kolem rally několik let. V Česku je však nebylo na tratích v minulých letech moc vidět, neboť tady byli v neoblíbených rolích rezerv, protože hlavní 0 jezdili kluci z Mladé Boleslavi. Ale i když byli jen rezervy, seznamovali se s bezpečnostním plánem trati, sledovali práci na startu erzet i ostatních bezpečnostních činovníků. Od letošního roku se k nám přidá všem dobře známá posádka Robert Kořístka - Michal Drozd, která s námi již dříve na místě předjezdců absolvovala například Rally Hustopeče, Matador Tatry, Bratislavu. O tom, že jsou mistry volantů, nás přesvědčili titulem mistrů republiky ve dvoukolkách, vicemistry mezi mišáky, ale taky poznali rally z pozice vedoucích rychlostních zkoušek.“
Kolika podniků jste se přibližně s týmem účastnili?
„Já osobně za čtrnáct let odhadují kolem 100. Nejmladší posádka jela v roli předjezdce na osmi soutěžích.“
Jaký je váš vozový park?
„V současné době disponujeme například dvěma vozy Mitsubishi Lancer EVO IX, poslední přišel do týmu náhradou za Škodu Octavia II RS. Tento vůz si mnozí fanoušci rally jistě dobře pamatují, neboť před hlavním startovním polem jezdila od roku 2009. Třetím vozem je BMW Coupe a místo Fabie RS přijde nějaká další čtyřkolka, asi taky z Japonska.“
U předjezdců se stává, že občas neukrotí své adrenaliny a divočejší jízdou nechtěně pobaví diváky například havárií. Jak je tomu u vás?
„V průběhu našeho působení jsme u našich vozidel nezaznamenali žádnou nehodu kromě výletu do příkopy při prvním startu na Valašce, myslím v r. 2000. Cítíme odpovědnost, a proto klademe maximální důraz na bezpečnost. Z tohoto důvodu máme na svých pomyslných pažbách zářezy jiného kalibru, a to zabránění mnoha potenciálně nebezpečných situací vhodnou regulací diváků či úpravou bezpečnostního páskovaní trati. Nutno zde připomenout i to, že všichni členové SAFETY RALLY TEAMu jsou držiteli platných licencí činovníka pro bezpečnost a pravidelně se účastní školení pořádaných FAS AČR.“
Kde Vás letos uvidíme?
„Vše se odvíjí od požadavků pořadatelů jednotlivých soutěží. V nejbližší době to bude Valašská rally, která startuje v první polovině dubna ve Valašském Meziříčí. Pak bude následovat rally Prešov na Slovensku. Na všechny fanoušky rally se těšíme.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.