Bezpečnost na prvním místě
Automobilové soutěže to nejsou pouze rychlostní zkoušky a posádky. Velmi významnou úlohu tady hrají i předjezdci. Jejich úkolem je projet erzety těsně před soutěžními posádkami a zkontrolovat trať tak, aby nevznikly případné problémy.
Navštívili jsme Safety Rally Team, který se zaměřil vyloženě na kvalitní přípravu a činnost předjezdců a vy si nyní můžete udělat obrázek o tom, jak takový tým funguje, a že to není pouze o tom sednout do auta a projet v rychlém tempu zkoušku. Na všetečné otázky odpovídá Břetislav Křenek, vedoucí týmu.
Jak vznikl nápad vybudovat tým zaměřený na činnost bezpečnostních vozidel?
„Prvotní myšlenka byla účastnit se rally, neboť toto motoristické odvětví nás velmi baví, a zároveň být nápomocni pořadatelům při pořádání soutěží. Proto vznikl Safety Rally Team, který zajišťuje od roku 2000 činnost bezpečnostních vozidel (předjezdců 000,00,0) na většině podniků Slovenského mistrovství v rally a rovněž na vybraných podnicích v České republice, zejména na Moravě.“
Spolupracujete s pořadateli tedy více jak 14 let. Jak se vyvíjel tým a jaké jste během tohoto období získali zkušenosti?
„V průběhu čtrnácti let jsme pochopitelně získali spoustu odborných zkušeností v oblasti bezpečnosti na rychlostních zkouškách. Tím, že nás jednotliví pořadatelé zvou na své podniky, jsme si navíc vydobyli jméno profesionálně fungujícího a spolehlivého teamu.“
Jaké je složení týmu? Přece jen předjezdce nemůže dělat kde kdo…
„V samotném počátku působení týmu byly dvě posádky, které byly dříve součástí Škoda rally clubu v Mladé Boleslavi, s kterými jsme zabezpečovali některé podniky českého mistrovství. V průběhu roku 2014 na požádání pořadatelů moravských podniků se náš tým rozšířil na čtyři posádky. To vše proto, abychom byli schopni zabezpečit kompletní předjezdcovskou funkci v rally. Nyní se náš tým skládá z těchto dvojic: Břetislav Křenek – Petr Zachar, Petr a David Pospíšilové, Martin Vichtora – Josef Martinka a Petr Šulák – Veronika Marečková. Nyní v krátkosti k vybraným členům týmu. Petr Zachar v minulosti úzce spolupracoval s pořadateli Valašské rally, a to jak na pozici bezpečnostního činovníka, tak i zástupce ředitele, který měl na starost zabezpečení trati. Jeho bohaté zkušenosti jsou v týmu velmi cenné. Petr Šulák má za sebou zkušenosti z Rally Paříž –Dakar a je náš takový hlavní týmový mechanik. Bratři Pospíšilové a Martin a Pepa se točí kolem rally několik let. V Česku je však nebylo na tratích v minulých letech moc vidět, neboť tady byli v neoblíbených rolích rezerv, protože hlavní 0 jezdili kluci z Mladé Boleslavi. Ale i když byli jen rezervy, seznamovali se s bezpečnostním plánem trati, sledovali práci na startu erzet i ostatních bezpečnostních činovníků. Od letošního roku se k nám přidá všem dobře známá posádka Robert Kořístka - Michal Drozd, která s námi již dříve na místě předjezdců absolvovala například Rally Hustopeče, Matador Tatry, Bratislavu. O tom, že jsou mistry volantů, nás přesvědčili titulem mistrů republiky ve dvoukolkách, vicemistry mezi mišáky, ale taky poznali rally z pozice vedoucích rychlostních zkoušek.“
Kolika podniků jste se přibližně s týmem účastnili?
„Já osobně za čtrnáct let odhadují kolem 100. Nejmladší posádka jela v roli předjezdce na osmi soutěžích.“
Jaký je váš vozový park?
„V současné době disponujeme například dvěma vozy Mitsubishi Lancer EVO IX, poslední přišel do týmu náhradou za Škodu Octavia II RS. Tento vůz si mnozí fanoušci rally jistě dobře pamatují, neboť před hlavním startovním polem jezdila od roku 2009. Třetím vozem je BMW Coupe a místo Fabie RS přijde nějaká další čtyřkolka, asi taky z Japonska.“
U předjezdců se stává, že občas neukrotí své adrenaliny a divočejší jízdou nechtěně pobaví diváky například havárií. Jak je tomu u vás?
„V průběhu našeho působení jsme u našich vozidel nezaznamenali žádnou nehodu kromě výletu do příkopy při prvním startu na Valašce, myslím v r. 2000. Cítíme odpovědnost, a proto klademe maximální důraz na bezpečnost. Z tohoto důvodu máme na svých pomyslných pažbách zářezy jiného kalibru, a to zabránění mnoha potenciálně nebezpečných situací vhodnou regulací diváků či úpravou bezpečnostního páskovaní trati. Nutno zde připomenout i to, že všichni členové SAFETY RALLY TEAMu jsou držiteli platných licencí činovníka pro bezpečnost a pravidelně se účastní školení pořádaných FAS AČR.“
Kde Vás letos uvidíme?
„Vše se odvíjí od požadavků pořadatelů jednotlivých soutěží. V nejbližší době to bude Valašská rally, která startuje v první polovině dubna ve Valašském Meziříčí. Pak bude následovat rally Prešov na Slovensku. Na všechny fanoušky rally se těšíme.“
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.