Dva krásné závody si na své konto připsala na přelomu prázdnin brněnská posádka Patrik Rujbr – Petra Řiháková. Nejprve P+P dokončili náročnou Barum rally a o týden později slavili vítězství v dvoukolkách na vyškovsku.
Startovní číslo 60 bylo na Barum Czech Rally Zlín 2014 přiděleno smíšené posádce Patrik Rujbr – Petra Řiháková startující opět s vozem Renault Clio R3. Oba se na vrchol sezony velmi těšili a zároveň neskrývali obavy z těžké soutěže. „Již při seznamovacích jízdách se potvrdilo, že Barumka je právem považována za jednu z nejtěžších soutěží u nás i v Evropě. Charakter rychlostních zkoušek, kdy se mění druhy asfaltu i jízdní tempo byly náročné. Největší respekt jsme měli z erzet Semetín a Pindula,“ vrátil se k zlínské rally Patrik Rujbr.
Diváky obleženou městskou speciálkou proletěli Patrik s Petrou na jistotu a v pátém čase třídy. Největší boje ovšem přišly v následujících dvou dnech. Hned první sobotní RZ Slušovice přinesla posádce lehkou krizi. „Je krásné, když vás davy diváků ženou vpřed, ale je taky třeba někdy krotit vášně. To platilo hlavně ve chvíli, kdy jsem na slušovickém okruhu po skoku byl trošku rychlejší a následující zatáčku jsem bral více, než bylo potřeba. Najednou jsem se ocitl na louce a proti mě byl postaven reklamní billboard. Někdy i špatná reklama je dobrá reklama, proto jsem si to namířil přímo do středu reklamní plachty a zbořil ji. A pak rychle na cestu a trádá pokračoval v erzetě,“ popsal krizovou situaci v úvodu první etapy Patrik. Jezdecká chybka ovšem posádku nabudila k dobrému výkonu a při RZ Semetín, která je známá srdečním sjezdem do cíle zkoušky, zajeli Patrik s Petrou druhý čas ve třídě. Dobrá nálada vydržela v závodním autě pouze krátkou chvíli.
„Při druhém průjezdu Slušovicemi jsem si dávala bacha na billboardy, ale lehce nás zradila technika. Opět byl v tom namočený populární skok, kdy po dopadu vozu se zřejmě z naší perfektní jízdy polekala řídící jednotka a způsobila malý výpadek. Renault přestal fungovat, odstavili jsme jej za mlíko a pomalu se loučili se závodem. Napadlo mne zkusit vůz nastartovat, ten chytl a my mohli pokračovat v rally,“ přiblížil druhý nepříjemný moment v soutěži brněnský jezdec. Do konce sobotní etapy zajeli Rujbr s Řihákovou ještě dva časy na bedně ve třídě a polovinu rally zakončili na 32. místě absolutně a 6. místě ve třídě RC3.
Nedělních šest erzet si Patrik s Petrou užívali a jízdou se bavili. Do konce rally stihli vylepšit absolutní klasifikaci na 25. místo a ve třídě RC3 místo čtvrté. V rámci hodnocení MMČR pak je brněnská posádka klasifikována na 15. místě absolutně a do výčtu patří i 2. místo v Renault cupu. „V pátek jsme začali povedenou noční zkouškou, ale v sobotu přišly problémy. Jezdecká chyba pramení z snahy dosáhnout dobrý čas a ztráta při bourání billboardu nebyla velká. Výpadek řídící jednotky nás ovšem zbrzdil o přibližně čtyřicet vteřin. Až na tuto drobnost fungovalo auto skvěle. Klobouk dolů před výkonem Adama Koblihy. Velké díky mechanikům ale také divákům podél trati, kteří vytvořili neskutečnou atmosféru. Z výsledku máme velkou radost,“ podělila se o dojmy v cíli unavená Petra Řiháková.
Posádce ani nestačila uschnout propocená kombinéza a už stála znovu na startu soutěže, tentokráte Rally Vyškov, čtvrtý podnik rallysprintového mistrovství. Z Brna to měla posádka co by kamenem dohodila a tak byl tento sprint považován za domácí soutěž. „Krásné a rychlé zkoušky, které se hodně lišily od těch, na kterých jsme závodili před týdnem. Zejména erzeta ve vojenském prostoru byla enormně náročná. My jsme si před startem dali za cíl porazit Egona Smékala a proto jsme vstupovali do sprintu zatáhnout hned od začátku,“ prozradil plán do sprintu Patrik Rujbr. Cíl daný před soutěží se Patrikovi s Petrou dařilo plnit a postupně získávali na zlínského jezdce desetinky vteřin. Po 4.RZ to byl náskok 6,3 vteřiny a průběžné vedení ve třídě i dvoukolkách. Posádku hřála i 9. příčka v absolutní klasifikaci. Druhý průjezd RZ v vojenském prostoru přinesl chybičku a s ní i malé problémy v cestě za výborným výsledkem. „Na blátě nám auto uklouzlo a my se pomalu sunuli na strom vedle cesty, který nás naštěstí odrazil zpět na cestu. Krom drobné ztráty z náskoku a lehce pomuchlané karoserie se nic vážnějšího nestalo,“ přiblížil krizovečku Rujbr. Po šesti měřených erzetách vedl Patrik před Egonem o pouhých 0,9 vteřiny. Aby byl závod dramatičtější na předposlední zkoušce zlínský jezdec porazil posádku v Renaultu právě o tento rozdíl. Do poslední zkoušky tedy vstupovaly obě smíšené posádky v nule a jejich vzájemný souboj měla rozhodnout 9,2 km dlouhá zkouška. Jediná vteřina nakonec rozhodla v vítězství Patrika s Petrou.
„Je super, když je s kým bojovat a my jsme si souboj s Egonem užívali. Sice jsme si lehce zavařili, ale to je rally. Do poslední zkoušky jsme šly obě posádky s maximálním nasazení a obě jsme chtěly vyhrát. Sportovně přiznám, že jsme měli více štěstí my, neboť Smékala lehce zbrzdil na defektu jedoucí Firla. Egon vzal porážku sportovně a v cíli nechybělo potřepání rukou. V našem táboře zavládla velká radost a spokojenost,“ uvedl Patrik Rujbr. Vedle vítězství v dvoukolkách, třídě 5 a mezi smíšenými posádkami náleží Patrikovi a Petře i 8. místo v absolutní klasifikaci. Po krátké pauze se Rujbr s Řihákovou postaví znovu na start spritového podniku, Rally Jeseníky totiž startuje již 20. září.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.