Dva krásné závody si na své konto připsala na přelomu prázdnin brněnská posádka Patrik Rujbr – Petra Řiháková. Nejprve P+P dokončili náročnou Barum rally a o týden později slavili vítězství v dvoukolkách na vyškovsku.
Startovní číslo 60 bylo na Barum Czech Rally Zlín 2014 přiděleno smíšené posádce Patrik Rujbr – Petra Řiháková startující opět s vozem Renault Clio R3. Oba se na vrchol sezony velmi těšili a zároveň neskrývali obavy z těžké soutěže. „Již při seznamovacích jízdách se potvrdilo, že Barumka je právem považována za jednu z nejtěžších soutěží u nás i v Evropě. Charakter rychlostních zkoušek, kdy se mění druhy asfaltu i jízdní tempo byly náročné. Největší respekt jsme měli z erzet Semetín a Pindula,“ vrátil se k zlínské rally Patrik Rujbr.
Diváky obleženou městskou speciálkou proletěli Patrik s Petrou na jistotu a v pátém čase třídy. Největší boje ovšem přišly v následujících dvou dnech. Hned první sobotní RZ Slušovice přinesla posádce lehkou krizi. „Je krásné, když vás davy diváků ženou vpřed, ale je taky třeba někdy krotit vášně. To platilo hlavně ve chvíli, kdy jsem na slušovickém okruhu po skoku byl trošku rychlejší a následující zatáčku jsem bral více, než bylo potřeba. Najednou jsem se ocitl na louce a proti mě byl postaven reklamní billboard. Někdy i špatná reklama je dobrá reklama, proto jsem si to namířil přímo do středu reklamní plachty a zbořil ji. A pak rychle na cestu a trádá pokračoval v erzetě,“ popsal krizovou situaci v úvodu první etapy Patrik. Jezdecká chybka ovšem posádku nabudila k dobrému výkonu a při RZ Semetín, která je známá srdečním sjezdem do cíle zkoušky, zajeli Patrik s Petrou druhý čas ve třídě. Dobrá nálada vydržela v závodním autě pouze krátkou chvíli.
„Při druhém průjezdu Slušovicemi jsem si dávala bacha na billboardy, ale lehce nás zradila technika. Opět byl v tom namočený populární skok, kdy po dopadu vozu se zřejmě z naší perfektní jízdy polekala řídící jednotka a způsobila malý výpadek. Renault přestal fungovat, odstavili jsme jej za mlíko a pomalu se loučili se závodem. Napadlo mne zkusit vůz nastartovat, ten chytl a my mohli pokračovat v rally,“ přiblížil druhý nepříjemný moment v soutěži brněnský jezdec. Do konce sobotní etapy zajeli Rujbr s Řihákovou ještě dva časy na bedně ve třídě a polovinu rally zakončili na 32. místě absolutně a 6. místě ve třídě RC3.
Nedělních šest erzet si Patrik s Petrou užívali a jízdou se bavili. Do konce rally stihli vylepšit absolutní klasifikaci na 25. místo a ve třídě RC3 místo čtvrté. V rámci hodnocení MMČR pak je brněnská posádka klasifikována na 15. místě absolutně a do výčtu patří i 2. místo v Renault cupu. „V pátek jsme začali povedenou noční zkouškou, ale v sobotu přišly problémy. Jezdecká chyba pramení z snahy dosáhnout dobrý čas a ztráta při bourání billboardu nebyla velká. Výpadek řídící jednotky nás ovšem zbrzdil o přibližně čtyřicet vteřin. Až na tuto drobnost fungovalo auto skvěle. Klobouk dolů před výkonem Adama Koblihy. Velké díky mechanikům ale také divákům podél trati, kteří vytvořili neskutečnou atmosféru. Z výsledku máme velkou radost,“ podělila se o dojmy v cíli unavená Petra Řiháková.
Posádce ani nestačila uschnout propocená kombinéza a už stála znovu na startu soutěže, tentokráte Rally Vyškov, čtvrtý podnik rallysprintového mistrovství. Z Brna to měla posádka co by kamenem dohodila a tak byl tento sprint považován za domácí soutěž. „Krásné a rychlé zkoušky, které se hodně lišily od těch, na kterých jsme závodili před týdnem. Zejména erzeta ve vojenském prostoru byla enormně náročná. My jsme si před startem dali za cíl porazit Egona Smékala a proto jsme vstupovali do sprintu zatáhnout hned od začátku,“ prozradil plán do sprintu Patrik Rujbr. Cíl daný před soutěží se Patrikovi s Petrou dařilo plnit a postupně získávali na zlínského jezdce desetinky vteřin. Po 4.RZ to byl náskok 6,3 vteřiny a průběžné vedení ve třídě i dvoukolkách. Posádku hřála i 9. příčka v absolutní klasifikaci. Druhý průjezd RZ v vojenském prostoru přinesl chybičku a s ní i malé problémy v cestě za výborným výsledkem. „Na blátě nám auto uklouzlo a my se pomalu sunuli na strom vedle cesty, který nás naštěstí odrazil zpět na cestu. Krom drobné ztráty z náskoku a lehce pomuchlané karoserie se nic vážnějšího nestalo,“ přiblížil krizovečku Rujbr. Po šesti měřených erzetách vedl Patrik před Egonem o pouhých 0,9 vteřiny. Aby byl závod dramatičtější na předposlední zkoušce zlínský jezdec porazil posádku v Renaultu právě o tento rozdíl. Do poslední zkoušky tedy vstupovaly obě smíšené posádky v nule a jejich vzájemný souboj měla rozhodnout 9,2 km dlouhá zkouška. Jediná vteřina nakonec rozhodla v vítězství Patrika s Petrou.
„Je super, když je s kým bojovat a my jsme si souboj s Egonem užívali. Sice jsme si lehce zavařili, ale to je rally. Do poslední zkoušky jsme šly obě posádky s maximálním nasazení a obě jsme chtěly vyhrát. Sportovně přiznám, že jsme měli více štěstí my, neboť Smékala lehce zbrzdil na defektu jedoucí Firla. Egon vzal porážku sportovně a v cíli nechybělo potřepání rukou. V našem táboře zavládla velká radost a spokojenost,“ uvedl Patrik Rujbr. Vedle vítězství v dvoukolkách, třídě 5 a mezi smíšenými posádkami náleží Patrikovi a Petře i 8. místo v absolutní klasifikaci. Po krátké pauze se Rujbr s Řihákovou postaví znovu na start spritového podniku, Rally Jeseníky totiž startuje již 20. září.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?