Patrik Rujbr: Brambora z Barumky a vítězství ve Vyškově

Rujbr, patrik - Řiháková, Petra
Rujbr, patrik - Řiháková, Petra, foto: Jan Dušek, RallyZone.cz
Miroslav Vebr 14. září 2014 20:04
Sdílej:

Dva krásné závody si na své konto připsala na přelomu prázdnin brněnská posádka Patrik Rujbr – Petra Řiháková. Nejprve P+P dokončili náročnou Barum rally a o týden později slavili vítězství v dvoukolkách na vyškovsku.

Startovní číslo 60 bylo na Barum Czech Rally Zlín 2014 přiděleno smíšené posádce Patrik Rujbr – Petra Řiháková startující opět s vozem Renault Clio R3. Oba se na vrchol sezony velmi těšili a zároveň neskrývali obavy z těžké soutěže. „Již při seznamovacích jízdách se potvrdilo, že Barumka je právem považována za jednu z nejtěžších soutěží u nás i v Evropě. Charakter rychlostních zkoušek, kdy se mění druhy asfaltu i jízdní tempo byly náročné. Největší respekt jsme měli z erzet Semetín a Pindula,“ vrátil se k zlínské rally Patrik Rujbr.

Diváky obleženou městskou speciálkou proletěli Patrik s Petrou  na jistotu a v pátém čase třídy. Největší boje ovšem přišly v následujících dvou dnech. Hned první sobotní RZ Slušovice přinesla posádce lehkou krizi. „Je krásné, když vás davy diváků ženou vpřed, ale je taky třeba někdy krotit vášně. To platilo hlavně ve chvíli, kdy jsem na slušovickém okruhu po skoku byl trošku rychlejší a následující zatáčku jsem bral více, než bylo potřeba. Najednou jsem se ocitl na louce a proti mě byl postaven reklamní billboard. Někdy i špatná reklama je dobrá reklama, proto jsem si to namířil přímo do středu reklamní plachty a zbořil ji. A pak rychle na cestu a trádá pokračoval v erzetě,“ popsal krizovou situaci v úvodu první etapy Patrik. Jezdecká chybka ovšem posádku nabudila k dobrému výkonu a při RZ Semetín, která je známá srdečním sjezdem do cíle zkoušky, zajeli Patrik s Petrou druhý čas ve třídě. Dobrá nálada vydržela v závodním autě pouze krátkou chvíli.

„Při druhém průjezdu Slušovicemi jsem si dávala bacha na billboardy, ale lehce nás zradila technika. Opět byl v tom namočený populární skok, kdy po dopadu vozu se zřejmě z naší perfektní jízdy polekala řídící jednotka a způsobila malý výpadek. Renault přestal fungovat, odstavili jsme jej za mlíko a pomalu se loučili se závodem. Napadlo mne zkusit vůz nastartovat, ten chytl a my mohli pokračovat v rally,“ přiblížil druhý nepříjemný moment v soutěži brněnský jezdec. Do konce sobotní etapy zajeli Rujbr s Řihákovou ještě dva časy na bedně ve třídě a polovinu rally zakončili na 32. místě absolutně a 6. místě ve třídě RC3.

Nedělních šest erzet si Patrik s Petrou užívali a jízdou se bavili. Do konce rally stihli vylepšit absolutní klasifikaci na 25. místo a ve třídě RC3 místo čtvrté. V rámci hodnocení MMČR pak je brněnská posádka klasifikována na 15. místě absolutně a do výčtu patří i 2. místo v Renault cupu. „V pátek jsme začali povedenou noční zkouškou, ale v sobotu přišly problémy. Jezdecká chyba pramení z snahy dosáhnout dobrý čas a ztráta při bourání billboardu nebyla velká. Výpadek řídící jednotky nás ovšem zbrzdil o přibližně čtyřicet vteřin. Až na tuto drobnost fungovalo auto skvěle. Klobouk dolů před výkonem Adama Koblihy. Velké díky mechanikům ale také divákům podél trati, kteří vytvořili neskutečnou atmosféru. Z výsledku máme velkou radost,“ podělila se o dojmy v cíli unavená Petra Řiháková.

Posádce ani nestačila uschnout propocená kombinéza a už stála znovu na startu soutěže, tentokráte Rally Vyškov, čtvrtý podnik rallysprintového mistrovství. Z Brna to měla posádka co by kamenem dohodila a tak byl tento sprint považován za domácí soutěž. „Krásné a rychlé  zkoušky, které se hodně lišily od těch, na kterých jsme závodili před týdnem. Zejména erzeta ve vojenském prostoru byla enormně náročná. My jsme si před startem dali za cíl porazit Egona Smékala a proto jsme vstupovali do sprintu zatáhnout hned od začátku,“ prozradil plán do sprintu Patrik Rujbr. Cíl daný před soutěží se Patrikovi s Petrou dařilo plnit a postupně získávali na zlínského jezdce desetinky vteřin. Po 4.RZ to byl náskok 6,3 vteřiny a průběžné vedení ve třídě i dvoukolkách. Posádku hřála i 9. příčka v absolutní klasifikaci. Druhý průjezd RZ v vojenském prostoru přinesl chybičku a s ní i malé problémy v cestě za výborným výsledkem. „Na blátě nám auto uklouzlo a my se pomalu sunuli na strom vedle cesty, který nás naštěstí odrazil zpět na cestu. Krom drobné ztráty z náskoku a lehce pomuchlané karoserie se nic vážnějšího nestalo,“ přiblížil krizovečku Rujbr. Po šesti měřených erzetách vedl Patrik před Egonem o pouhých 0,9 vteřiny. Aby byl závod dramatičtější na předposlední zkoušce zlínský jezdec porazil posádku v Renaultu právě o tento rozdíl. Do poslední zkoušky tedy vstupovaly obě smíšené posádky v nule a jejich vzájemný souboj měla rozhodnout 9,2 km dlouhá zkouška. Jediná vteřina nakonec rozhodla v vítězství Patrika s Petrou.

„Je super, když je s kým bojovat a my jsme si souboj s Egonem užívali. Sice jsme si lehce zavařili, ale to je rally. Do poslední zkoušky jsme šly obě posádky s maximálním nasazení a obě jsme chtěly vyhrát. Sportovně přiznám, že jsme měli více štěstí my, neboť Smékala lehce zbrzdil na defektu jedoucí Firla. Egon vzal porážku sportovně a v cíli nechybělo potřepání rukou. V našem táboře zavládla velká radost a spokojenost,“ uvedl Patrik Rujbr. Vedle vítězství v dvoukolkách, třídě 5 a mezi smíšenými posádkami náleží Patrikovi a Petře i 8. místo v absolutní klasifikaci. Po krátké pauze se Rujbr s Řihákovou postaví znovu na start spritového podniku, Rally Jeseníky totiž startuje již 20. září.

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.