Zatímco srpen patřil v motoristickém kalendáři k volnějším měsícům, přelom srpna a září dal všem českým vyznavačům rally pořádně zabrat. Jednak byla na řadě soutěž ze všech nejtěžší a nejslavnější, zlínská Barum Czech Rally Zlín, a týden po ní se přihlásil o slovo i čtvrtý letošní sprint, konající se v okolí Vyškova.
Pro posádky, které se účastní obou seriálů, nic jednoduchého. Martin Vlček s Richardem Lasevičem mají dobře rozjeté oba šampionáty, a tak ani Vyškov, ani domácí barumku nemohli vynechat. Bylo jasné, že je čekají dva náročné víkendy hned po sobě v maximálním nasazení. Na Barum rally se „Vlčák“ už několik let neúspěšně snaží o dosažení cílové rampy. Předloni zůstal stát jen několik kilometrů před cílem s technickou závadou, během předešlého ročníku přemíra snahy vyústila v kolostřešní kombinaci. Letos se proto rozhodl zcela změnit strategii. „Po sedmiletém marném snažení jsme to letos pojali opačně. Dříve jsme se moc snažili dojet do cíle a nevycházelo to, letos jsme vše vzali z druhé strany - počínaje přístupem, kdy jsme si jízdu opravdu užívali, až po změnu tradičního ubytování za novou lokalitu, a výsledek se dostavil,“ prozrazuje svůj recept na úspěch pilot.
Už desáté místo po první etapě bylo na nejobsazenějším českém závodě slušným počinem. V neděli navíc pole favoritů ještě prořídlo, a tak mohla posádka Svarmetal Motorsportu svůj výsledek vylepšit. Osmé místo absolutně, pozice pátých nejrychlejších Čechů a na sedmý pokus konečně zdolaná barumka znamenaly pro „Vlčákovu“ výpravu více než uspokojivý výsledek. „Jediné, co se nezměnilo, byla Pindula - opět jsme ji neprojeli normálně. Při prvním průjezdu jsme absolvovali výlet na louku a při druhém jsme dojeli sanitku, mířící k Romanu Odložilíkovi dříve, než nám stačili vyvěsit žlutou vlajku. Byli jsme moc rádi, když jsme viděli, že posádka je relativně v pořádku… Takže lze konstatovat, že vše se dá změnit, pouze Pindula je pro nás neměnnou konstantou,“ zhodnotil závod „Vlčák“.
Richard Lasevič jeho slova doplnil: „Barumka měla být vrcholem letošní sezony a nám poskytla sedmý pokus na její zdolání. Byla to opravdu naše imaginární K2, kterou jsme konečně zlezli. Sice bylo pár problémů s dobíjením, s motorem, s výletem na Pinduli (jak jinak taky a kde jinde, že?), nejvíce mne ale rozhodil rozjetý zip u kombinézy a následný stres, že nebudu moci vykonávat jisté potřeby, jako jiní kluci. Vše ale nakonec dopadlo skvěle a my si mohli udělat zářez do palubovky.“
Na oslavu špičkového výsledku, ale i na načerpání sil a přípravu techniky zbylo před vyškovskou rally jen několik dní. Vzhledem k tomu, že se „Vlčák“ choval k fabii zdvořile, řešili mechanici z Orsák Rally Sportu naštěstí jen standardní údržbu. Ve čtvrtek se tedy posádka mohla vydat směrem k Vyškovu, kde sprintové mistrovství chybělo dlouhé čtyři roky. Říká se, že nic netrvá věčně a stejné to bohužel bylo i s charakterem dříve atraktivní a oblíbené soutěže. „Pamatoval jsem si tuto rally jako rychlou, ale i docela technickou. Bohužel, z minulých tratí zbylo torzo a soutěž zůstala jen rychlou. Přesto patří pořadatelům dík, že zvládli v časovém a finančním presu soutěž uskutečnit, jinak by torzo zbylo i z „malého mistráku“. Hned po seznamovačkách se zdálo být jasné, které vozy obsadí první dvě místa a tak se také stalo,“ neskrýval rozčarování z trati Richard, který shodou okolností přesně před dvaceti lety absolvoval svůj první vyškovský start ve voze Wartburg, zvaném Helmut.
Očekávaný scénář se naplnil. Na rychlých úsecích, zpomalených retardéry, se cítily jako ryby ve vodě silná „wéercéčka“, a tak na většině „erzet“ vypadalo pořadí první Tomaštík, druhý Trněný. Pouze lesní Kuchlovská „erzeta“ se charakterem vymykala a po suverenitě „wrců“ zde nebylo ani památky. Její souhrnná kilometráž bohužel netvořila ani třetinu z celkové délky závodu. „Snažili jsme se trochu znepříjemnit „wrcům“ život jízdou ve stylu "živé nás nedostanou", ale bylo to marné, bylo to marné, bylo to marné. Mít ojnice ručičky a boxerky, tak odcházíme s Vlčákem každý s monoklem. Tím pádem se bojovalo až o pozice od třetího místa a my jsme moc rádi, že jsme to právě my, kdo bronz vybojoval. Mezi pozitiva řadíme i výborně fungující pneumatiky Hankook, které jsme měli obuté po celou soutěž,“ uzavřel hodnocení poklidné, vydařené, ale tentokrát dost „letecké“ vyškovské rally Richard Lasevič.Osmé místo z barumky a bronz z Vyškova znamenají pro Martina Vlčka s Richardem Lasevičem upevnění lichotivého postavení v obou seriálech. Čtvrtá pozice v klasifikaci Mezinárodního mistrovství ČR v rally a zejména třetí příčka v Mistrovství ČR ve sprintrally jsou jasným signálem, že pro posádku Svarmetal Motorsportu sezona zdaleka nekončí. Nejbližší start je naplánován na sobotu 20. září, kdy se uskuteční další díl sprintového seriálu - Rally Jeseníky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.