Pouhý týden zbývá do startu 42. Rallye Český Krumlov 2014 a světlo světa tak spatřil definitivní seznam přihlášených posádek. Startovní pole závodu zařazeného do seriálu FIA European Rally Trophy, Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally a také národního šampionátu historických automobilů je nad očekávání početné.
Pořadatelé druhé nejstarší automobilové soutěže v zemi, jedoucí se pod hlavičkou Autoklubu ČR, evidují celkem 89 přihlášek od soutěžních týmů ze šesti evropských zemí. Kromě české budou během závodu vlát vlajky Slovenska, Finska, Maďarska, Polska a Kazachstánu. Co do obsazení letos diváci uvidí jeden z nejkvalitněji obsazených ročníků Rallye Český Krumlov za poslední roky!Největším lákadlem pro fanoušky je bezesporu účast týmu Škoda Motorsport s oběma továrními posádkami Jan Kopecký - Pavel Dresler a Esapekka Lappi - Janne Ferm. Úřadující mistr Evropy Jan Kopecký se v Českém Krumlově představí se Škodou Fabia Super 2000 po dvou letech a i tentokrát je horkým kandidátem na celkové prvenství. Jubilejní 40. ročník v roce 2012 totiž vyhrál s minutovým náskokem před Romanem Krestou.
J.Kopecký - P.Dresler Rally Český Krumlov 2012
„Těším se na souboje nejen s Vencou Pechem. Pevně doufám, že rychle pojede víc kluků. To je vždycky koření soutěže, když svádíte souboje od začátku až do konce. Věřím, že se jich dočkáme i letos. Venca nám má co vracet, před dvěma roky jsme byli o dost rychlejší než on. Od té doby ale udělali spoustu změn na autě, což jsem mohl vidět už vloni, a i v Krumlově budou velmi rychlí,“ nechal se před startem slyšet Jan Kopecký, jenž v letošní sezoně brázdí s fabií v barvách Teamu MRF tratě asijsko-pacifického šampionátu. V Českém Krumlově pojede se startovním číslem 1.
Jeho největšími rivaly bude zmíněná dvojice EuroOil - Invelt Teamu, šestinásobní mistři České republiky a obhájci loňského triumfu Václav Pech junior s Petrem Uhlem. Mini John Cooper Works Super 2000 trojnásobných vítězů Rallye Český Krumlov poveze na dveřích číslo 3.
„Informaci o startu továrního týmu Škoda Motorsport jsem jednoznačně přivítal. Určitě to zvedne popularitu soutěže jako takové. Doufám, že svedeme vyrovnané souboje a kluci nám o moc neujedou. Chceme je co nejvíc potrápit, na druhou stranu si nemyslím, že bychom měli mít na to je porazit, pokud nebudou mít problémy. Rozjetost Honzy Kopeckého je neuvěřitelná, na technice určitě také pracují,“ řekl Václav Pech, jenž letos absolvuje jihočeský podnik již posedmnácté v řadě za sebou.
Mezi oba české ‚kohouty‘ se do seznamu přihlášených vklínila zajímavá zahraniční akvizice - Ukrajinec Oleksandr Saliuk, šampion Evropského poháru v rallye 2013, jenž na sebe upozornil u odborné veřejnosti zejména v roce 2010 svým obřím skokem při soutěži mistrovství světa v Turecku. Pod českokrumlovský zámek přiveze tento jezdec startující s kazašskou licencí za Astana European Rally Team silný Ford Fiesta R5.
Také ostatní jména v seznamu přihlášených posádek slibují kvalitní podívanou. Druhou tovární fabii osedlá již vzpomínaný finský mladíček Esapekka Lappi, na předních příčkách se určitě bude muset počítat i s Romanem Odložilíkem, Antonínem Tlusťákem (oba Ford Fiesta R5), Janem Jelínkem (Škoda Fabia S2000) nebo Vojtěchem Štajfem (Subaru Impreza STi). Černým koněm soutěže bude Miroslav Jakeš, který v Českém Krumlově představí v české premiéře zbrusu nový stroj Citroën DS3 R5.
A.Tlusťák, GPD Rallydrive Bravantice 2014
Pořadatelům českokrumlovského podniku dorazily i další přihlášky ze zahraničí. Zajímavým zpestřením je start mladého Slováka Martina Kočiho, účastníka světového šampionátu WRC 3, který pojede s Citroënem DS3 R3T. Fanoušci se můžou těšit také na Maďara Jánose Puskádiho (Škoda Fabia S2000) nebo Poláka Sebastiana Frycze (Subaru Impreza STi), jenž v Českém Krumlově startoval už před devíti lety s Nissanem Almera Kit Car od týmu Roto Plzeň.
Na startu naopak zcela jistě bude chybět nejúspěšnější jezdec v historii soutěže Roman Kresta, který už v loňském roce avizoval, že se hodlá dále věnovat spíše řízení svého týmu, zabývajícího se přípravou soutěžních vozidel. Fanoušky jistě nepotěší ani neúčast populárního Emila Trinera. Ten se organizátorům z ÚAMK Automotoklubu Rallye Český Krumlov omluvil doslova na poslední chvíli.Velké překvapení přichystal spolupořádající tým ČK motorsport, pod jehož hlavičkou odstartuje do 42. ročníku Rallye Český Krumlov mistr Evropy v rallye historických automobilů z roku 2011 Miroslav Janota s Lancií 037 Rally z dílny italského showmana Guiseppe Volty. Krok se svým rivalem určitě bude chtít držet loňský vítěz Krumlova Jiří Kalista se Subaru Legacy RS, Jiří Káňa (Ford Sierra RS Cosworth) nebo Jiří Petrášek (Opel Ascona B).
To ale zdaleka není všechno! Součástí doprovodného programu soutěže bude osmý ročník Rallye Legendy Show, demonstrační jízdy historických vozidel, které se zúčastní dalších asi 25 dvojic. Ani tady nebude nouze o známá jména. Škodu 130 RS v barvách Barum teamu osedlá absolutní vítěz Rallye Český Krumlov 1972 a 1976, domácí Jiří Urban, na startu by se měl objevit Ital Roberto Tordi s Lancií Delta po francouzském jezdci Didieru Auriolovi nebo další ‚stotřicítka‘ týmu ČK motorsport se stálicí českých rallye za volantem - Jiřím Trojanem.
A aby toho nebylo málo, kolem třech desítek vozů se zapojí do 3. New Energies Rallye Český Krumlov, která je určena pro auta s alternativními pohony. Silnice regionu tak budou společně s ‚ostrými‘ závodními speciály brázdit také vozidla na elektro, CNG nebo hybridní pohon.
Sečteno a podtrženo - oblíbeného motoristického podniku se v okolí Českého Krumlova, Českých Budějovic, Kaplice a Lipna nad Vltavou letos zúčastní kolem 140 posádek!
Veškeré informace o 42. Rallye Český Krumlov 2014 fanoušci rychlých kol najdou v oficiálním programu, který bude k dostání od pátečního večera na vybraných čerpacích stanicích v Českých Budějovicích a Českém Krumlově. Průběžně aktualizované jsou také internetové stránky www.rallyekrumlov.cz a www.ckmotorsport.cz.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.