Pouhý týden zbývá do startu 42. Rallye Český Krumlov 2014 a světlo světa tak spatřil definitivní seznam přihlášených posádek. Startovní pole závodu zařazeného do seriálu FIA European Rally Trophy, Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally a také národního šampionátu historických automobilů je nad očekávání početné.
Pořadatelé druhé nejstarší automobilové soutěže v zemi, jedoucí se pod hlavičkou Autoklubu ČR, evidují celkem 89 přihlášek od soutěžních týmů ze šesti evropských zemí. Kromě české budou během závodu vlát vlajky Slovenska, Finska, Maďarska, Polska a Kazachstánu. Co do obsazení letos diváci uvidí jeden z nejkvalitněji obsazených ročníků Rallye Český Krumlov za poslední roky!Největším lákadlem pro fanoušky je bezesporu účast týmu Škoda Motorsport s oběma továrními posádkami Jan Kopecký - Pavel Dresler a Esapekka Lappi - Janne Ferm. Úřadující mistr Evropy Jan Kopecký se v Českém Krumlově představí se Škodou Fabia Super 2000 po dvou letech a i tentokrát je horkým kandidátem na celkové prvenství. Jubilejní 40. ročník v roce 2012 totiž vyhrál s minutovým náskokem před Romanem Krestou.
J.Kopecký - P.Dresler Rally Český Krumlov 2012
„Těším se na souboje nejen s Vencou Pechem. Pevně doufám, že rychle pojede víc kluků. To je vždycky koření soutěže, když svádíte souboje od začátku až do konce. Věřím, že se jich dočkáme i letos. Venca nám má co vracet, před dvěma roky jsme byli o dost rychlejší než on. Od té doby ale udělali spoustu změn na autě, což jsem mohl vidět už vloni, a i v Krumlově budou velmi rychlí,“ nechal se před startem slyšet Jan Kopecký, jenž v letošní sezoně brázdí s fabií v barvách Teamu MRF tratě asijsko-pacifického šampionátu. V Českém Krumlově pojede se startovním číslem 1.
Jeho největšími rivaly bude zmíněná dvojice EuroOil - Invelt Teamu, šestinásobní mistři České republiky a obhájci loňského triumfu Václav Pech junior s Petrem Uhlem. Mini John Cooper Works Super 2000 trojnásobných vítězů Rallye Český Krumlov poveze na dveřích číslo 3.
„Informaci o startu továrního týmu Škoda Motorsport jsem jednoznačně přivítal. Určitě to zvedne popularitu soutěže jako takové. Doufám, že svedeme vyrovnané souboje a kluci nám o moc neujedou. Chceme je co nejvíc potrápit, na druhou stranu si nemyslím, že bychom měli mít na to je porazit, pokud nebudou mít problémy. Rozjetost Honzy Kopeckého je neuvěřitelná, na technice určitě také pracují,“ řekl Václav Pech, jenž letos absolvuje jihočeský podnik již posedmnácté v řadě za sebou.
Mezi oba české ‚kohouty‘ se do seznamu přihlášených vklínila zajímavá zahraniční akvizice - Ukrajinec Oleksandr Saliuk, šampion Evropského poháru v rallye 2013, jenž na sebe upozornil u odborné veřejnosti zejména v roce 2010 svým obřím skokem při soutěži mistrovství světa v Turecku. Pod českokrumlovský zámek přiveze tento jezdec startující s kazašskou licencí za Astana European Rally Team silný Ford Fiesta R5.
Také ostatní jména v seznamu přihlášených posádek slibují kvalitní podívanou. Druhou tovární fabii osedlá již vzpomínaný finský mladíček Esapekka Lappi, na předních příčkách se určitě bude muset počítat i s Romanem Odložilíkem, Antonínem Tlusťákem (oba Ford Fiesta R5), Janem Jelínkem (Škoda Fabia S2000) nebo Vojtěchem Štajfem (Subaru Impreza STi). Černým koněm soutěže bude Miroslav Jakeš, který v Českém Krumlově představí v české premiéře zbrusu nový stroj Citroën DS3 R5.
A.Tlusťák, GPD Rallydrive Bravantice 2014
Pořadatelům českokrumlovského podniku dorazily i další přihlášky ze zahraničí. Zajímavým zpestřením je start mladého Slováka Martina Kočiho, účastníka světového šampionátu WRC 3, který pojede s Citroënem DS3 R3T. Fanoušci se můžou těšit také na Maďara Jánose Puskádiho (Škoda Fabia S2000) nebo Poláka Sebastiana Frycze (Subaru Impreza STi), jenž v Českém Krumlově startoval už před devíti lety s Nissanem Almera Kit Car od týmu Roto Plzeň.
Na startu naopak zcela jistě bude chybět nejúspěšnější jezdec v historii soutěže Roman Kresta, který už v loňském roce avizoval, že se hodlá dále věnovat spíše řízení svého týmu, zabývajícího se přípravou soutěžních vozidel. Fanoušky jistě nepotěší ani neúčast populárního Emila Trinera. Ten se organizátorům z ÚAMK Automotoklubu Rallye Český Krumlov omluvil doslova na poslední chvíli.Velké překvapení přichystal spolupořádající tým ČK motorsport, pod jehož hlavičkou odstartuje do 42. ročníku Rallye Český Krumlov mistr Evropy v rallye historických automobilů z roku 2011 Miroslav Janota s Lancií 037 Rally z dílny italského showmana Guiseppe Volty. Krok se svým rivalem určitě bude chtít držet loňský vítěz Krumlova Jiří Kalista se Subaru Legacy RS, Jiří Káňa (Ford Sierra RS Cosworth) nebo Jiří Petrášek (Opel Ascona B).
To ale zdaleka není všechno! Součástí doprovodného programu soutěže bude osmý ročník Rallye Legendy Show, demonstrační jízdy historických vozidel, které se zúčastní dalších asi 25 dvojic. Ani tady nebude nouze o známá jména. Škodu 130 RS v barvách Barum teamu osedlá absolutní vítěz Rallye Český Krumlov 1972 a 1976, domácí Jiří Urban, na startu by se měl objevit Ital Roberto Tordi s Lancií Delta po francouzském jezdci Didieru Auriolovi nebo další ‚stotřicítka‘ týmu ČK motorsport se stálicí českých rallye za volantem - Jiřím Trojanem.
A aby toho nebylo málo, kolem třech desítek vozů se zapojí do 3. New Energies Rallye Český Krumlov, která je určena pro auta s alternativními pohony. Silnice regionu tak budou společně s ‚ostrými‘ závodními speciály brázdit také vozidla na elektro, CNG nebo hybridní pohon.
Sečteno a podtrženo - oblíbeného motoristického podniku se v okolí Českého Krumlova, Českých Budějovic, Kaplice a Lipna nad Vltavou letos zúčastní kolem 140 posádek!
Veškeré informace o 42. Rallye Český Krumlov 2014 fanoušci rychlých kol najdou v oficiálním programu, který bude k dostání od pátečního večera na vybraných čerpacích stanicích v Českých Budějovicích a Českém Krumlově. Průběžně aktualizované jsou také internetové stránky www.rallyekrumlov.cz a www.ckmotorsport.cz.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.