Sobotní závod závěru rally sezóny, Tipcars Pražský Rallysprint, přinesl divácky velmi zajímavý automobilový zážitek.
Všechny rychlostní zkoušky byly zasazeny do prostoru dostihového závodiště v pražské Chuchli. Diváci tak mohli z tribuny sledovat celé dění automobilové show, která na šotolinovém povrchu nabídla velmi atraktivní podívanou plnou smyků, skoků a napínavých soubojů. Závodníky čekalo celkem 6 rychlostních zkoušek a startovní pole zahrnovalo celkem 30 posádek - několik vozů nejvyšší kategorie WRC a kategorie S2000, řadu produkčních vozů a pár zástupců historických aut.Za volantem soutěžního vozu se po delší době objevil i 23letý Martin Semerád, který před dvěma lety vyhrál ve své kategorii jeden ze závodů seriálu mistrovství světa WRC - Švédskou rally. Roli jeho navigátora zaujal olympijský medailista ve vodním slalomu, Vavřinec Hradilek. Za tým Semerád rally nastoupil také jeho otec Josef Semerád a letošní účastník MS Martin Hudec. Všechny tři produkční vozy Mitsubishi Lancer EVO IX týmu Semerád rally se v celkovém pořadí umístily v první sedmičce absolutního pořadí.
Celkové vítězství si podle očekávání připsal Václav Pech s tím nejsilnějším, co startovní pole nabízelo - vozem Mini John Cooper Works WRC. Na druhé místo se probojoval právě Martin Semerád, který navíc přibližně 6 km jedné rychlostní zkoušky dojížděl s defektem pravého předního kola. Na poslední stupeň vítězů vystoupil Vojtěch Štajf, který sedlal Subaru Impreza STI. Teprve za čtvrtým Martinem Hudcem následoval druhý vůz WRC za volantem s Karlem Trojanem a sedmé místo obsadil Josef Semerád.
„Jsem moc rád, že se mě i celému týmu závod povedl. Po delší době jsem minulý týden v Sosnové a dnes soutěžil a závod mě bavil,“ řekl těsně před vystoupením na bednu Martin Semerád. „O tom, jestli se posadím do soutěžního vozu i na začátku příští sezóny, ještě nepřemýšlím.“
„Dnešní závod se nám opravdu povedl, a to i přes defekty, které nás v jeho průběhu potrápily, ale ty k závodům prostě patří,“ dodal Josef Semerád, který letos vybojoval za tým Peva mistrovský titul šampionátu Slovenské republiky v rally.
Jezdci, navigátoři i diváci se tímto závodem rozloučili s letošní sezónou a začíná příprava na tu příští.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.