K největším aspirantům na prvenství na XXI. MIT METAL Rallysprintu Kopná patří loňský mistr republiky ve sprintrally Tomáš Kostka. Zlínský rodák usedne společně se zkušeným spolujezdcem Miroslavem Houštěm do vozu Ford Fiesta RS WRC a třetí mistrovský rallysprint v letošním roce poslouží jako test k vrcholu sezony, kterým bude start na soutěži mistrovství světa v Německu koncem letních prázdnin. Kostka prozradil další plány na letošní sezonu při tiskové konferenci ve Slušovicích před startem Kopné. Vedle Kostky zastupovali jezdecké pole při setkání se zástupci sdělovacích prostředků rovněž Antonín Tlusťák a Lubomír Minařík.
Osmadvacetiletý Tomáš Kostka vyhrál před dvěma týdny Rally Lužické hory, kde představil v české premiéře soutěžní vůz Ford Fiesta RS WRC z nizozemské stáje Wevers Sport. „Letos máme v plánu méně soutěží než v předchozím roce, pojedeme asfaltové rally mistrovství světa. Koncem srpna se představíme na Německé rally a poté se zřejmě ukážeme i na dalších asfaltových podnicích světového šampionátu ve Francii a Španělsku. Vedle fiesty budeme testovat rovněž vůz Citroën DS3 WRC a teoreticky je možný i jeden start s tímto vozem. Současná fiesta z Holandska je na Německo již obsazená, proto vůz pro mistrovství světa nadále řešíme,“ pověděl Tomáš Kostka, který při loňském jubilejním ročníku Kopné sváděl nádherný souboj s Romanem Krestou. Kostka nakonec havaroval na předposledním rychlostním testu s názvem Májová a z boje o prvenství odstoupil až v samotném závěru. „Už je to za mnou. Až do havárie to byl pro nás povedený závod. Kopná je každopádně ze všech sprintů nejtěžší, neboť má velmi obtížné erzety a charakterem se blíží dvoudenní soutěži. Z mého pohledu je asi nejtěžší úsek Kameňák, kde jsou náročné pasáže v lesní části. Každopádně jsou zdejší tratě nejhezčí v České republice. Zkrátka je to pro mě srdeční podnik. Letos zde jedu testovat, přesto chci samozřejmě vyhrát,“ upřesnil Tomáš Kostka. V minulosti získal řadu vavřínů na okruzích, přesto návrat do této automobilové disciplíny nevylučuje. „V budoucnosti bych se rád na okruhy vrátil. Mám otevřené zpáteční dvířka, tak uvidíme,“ uzavřel Tomáš Kostka, otec ročního syna Matthiase.
Se startovním čísle 1 se objeví v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty Antonín Tlusťák na voze Mitsubishi Lancer WRC. Na místě spolujezdce se představí šéf hlavního partnera rallysprintu společnosti MIT METAL Martin Tomeček. „Neberu to tak, že bych vedle sebe vezl sponzora. Martin je plnohodnotný spolujezdec a naše spolupráce v autě funguje na výbornou. Na podzim nám to vyšlo ve Vsetíně parádně. Tady se sejde konkurence ještě těžší, ale pokusíme se zabojovat opět o první místo,“ řekl třicetiletý Antonín Tlusťák, v posledních sezonách pravidelný účastník mistrovství Evropy. Martin Tomeček se těší na opětovný start v soutěžním voze. „Pro mě je to jednoduché. Já jenom čtu, zatímco Tonda řídí. Každopádně člověku, který šoféruje, musíte stoprocentně důvěřovat,“ pověděl novinářům Tomeček.
Zádveřický Tlusťák startoval v letošním roce na všech soutěžích mistrovství Evropy, kde pilotuje vůz Škoda Fabia S2000. Nejlepší výsledek zajel před dvěma lýdny na Azorských ostrovech uprostřed Atlantického oceánu, kde skončil na devátém místě. Koncem března obsadil na Rally Kanárské ostrovy desátou příčku. „Na Kopné přesednu z fabie opět do vozu specifikace WRC. Nebude to žádný problém, už jsem na tuto změnu zvyklý. Před startem plánujeme důkladný test a na soutěž se dobře připravíme,“ uvedl Antonín Tlusťák.
Lubomír Minařík omezuje v letošní sezoně svůj závodní program, neboť jeho loňské soutěžní náčiní Renault Clio R3 má pronajaté Patrik Rujbr. Minařík plánuje v letošní sezoně pouze starty na Kopné a na zlínské barumce. V okolí Slušovic se představí na voze Škoda Fabia S2000 „Před dvěma lety jsem jel na Kopné poprvé s fabií a byl z toho výsledek v první desítce. Když jsem viděl, jaká se letos sjede do Slušovic konkurence, tak podobný výsledek těžko obhájíme,“ uvedl jezdec, jehož bude navigovat Jan Ryšánek. „Hodně náročný bude především úsek Kameňák. Tratě jsou zvolené velmi dobře a očekávám, že závod bude hezký. Snad vyjde i počasí, ale předpověď příliš příznivá není,“ uzavřel třiatřicetiletý soutěžní jezdec Lubomír Minařík z Podkopné Lhoty.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.