Pořadatelé z Rallysprint klubu AČR v Podkopné Lhotě byli příjemně zaskočeni počtem přihlášených posádek do letošního jednadvacátého ročníku jednoho z nejpopulárnějších rallysprintů na našem území. Ve finálním seznamu přihlášených najdeme na MIT METAL Rallysprint Kopná 2013 celkem 135 posádek z České republiky, Polska, Německa, Slovenska a Rakouska. V okolí Slušovic se bude zápolit druhou květnovou sobotu o další mistrovské body do seriálu TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally, dále Poháru České republiky v rally, mistrovství ČR juniorů a Dámského poháru. Organizátoři vypsali rovněž Pohár pořadatele a dále Volný pohár historických automobilů.
„Nečekali jsme tak vysoký počet přihlášek. Ještě dva dny před uzávěrkou jsme evidovali zhruba sedmdesát přihlášek. Po odjetí druhého rallysprintového podniku v Lužických horách se s přihláškami doslova roztrhl pytel. Řekl jsem, že pokud budeme mít na seznamu přihlášených něco málo přes sto soutěžících, budu spokojen. Nakonec jich máme téměř sto čtyřicet, když bereme v úvahu, že ještě tři posádky se nám omluvily a neuvedli jsme je na konečném seznamu,“ pověděl Josef Minařík, ředitel Rallysprintu Kopná. Při předchozích podnicích rallysprintového šampionátu ve Slavonicích a v Hrádku nad Nisou se přihlásilo kolem stovky posádek. Na úvodní podnik Rally Vrchovina, který se odehrával v zimních podmínkách, bylo převzalo jen 76 posádek, na Rally Lužické hory se sjelo koncem dubna 88 soutěžících. „I vzhledem k těmto počtům jsme byli spíše pesimisty. Po loňských tragických událostech na české rallyscéně neprožívá náš sport zrovna nejlepší období. Poznali jsme to na vlastní kůži při jednání s úřady nebo se sponzory. Na začátku sezony byl znatelný odliv soutěžících nejen v rallysprintovém šampionátu, ale především ve velkém mistráku. Jsme rádi, že Kopnou úbytek posádek nepostihl,“ uvedl Josef Minařík.
Diváci se mohou těšit v okolí Slušovicích nejen na početné startovní pole, ale rozhodně i kvalitní. V rozmanitém vozovém parku figuruje pět vozů specifikace WRC, osm vozů kategorie Super 2000, výkonné vozy třídy 3, ale například i historické vozy. Fanda soutěžního automobilového sportu si rozhodně přijde na své. K největším favoritům patří Tomáš Kostka (Ford Fiesta RS WRC), Antonín Tlusťák (Mitsubishi Lancer WRC) nebo mnohonásobný německý šampion Matthias Kahle (Škoda Octavia WRC). Na medailové stupně zaútočí úřadující slovenský mistr Grzegorz Grzyb z Polska, dále Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Jan Sýkora (všichni Škoda Fabia S2000) nebo vedoucí muž rallysprintového šampionátu po dvou odjetých podnicích Miroslav Jakeš (Mitsubishi Lancer EVO IX).
Pořadatelé kolem rodinného klanu Minaříků každoročně lákají do Slušovic řadu známých tváří ze světa showbyznysu. V letošním ročníku Kopné se představí za volantem pohárové Hondy Civic VTi se startovním číslem 133 oblíbený herec Lukáš Langmajer, jehož bude navigovat ve Slušovicích dobře známý Otakar Brousek. „Pojedou na hondě pod hlavičkou GPD Mit Metal Racing Team. Lukáš určitě přiláká k trati soutěže a především do servisní zóny řady svých fanoušků. Diváci ho dobře poznají z filmů jako například Bobule nebo v současné době z úspěšného filmu Babovřesky, kde stvárnil roli faráře s lechtivým jménem Šoustal,“ upřesnil Minařík.
Vedle Langmajera s Brouskem bude ve Slušovicích i populární bavič a moderátor Dalibor Gondík. Tentokrát neusedne za volant soutěžního vozu, ale provede diváky svým odborným komentářem diváckou zónou na rychlostní zkoušce Kopná u autobusové točny nad Podkopnou Lhotou. „Večerní vyhlášení výsledků a rozdílení cen v oblíbeném slušovickém sudu neboli Derby clubu u dostihové dráhy proběhne rovněž pod moderátorským vedením tria Gondík, Brousek a Langmajer. Fandové se mají opravdu na co těšit,“ uzavřel Josef Minařík, ředitel Rallysprintu Kopná.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.