Výborný začátek do TimeSeal mistrovství České republiky ve sprintrally zaznamenala v sobotu 6. dubna nově složená posádka Miroslav Jakeš se spolujezdcem Jaroslavem Novákem. Tato dvojice odstartovala do Rally Vrchovina s Mitsubishi Lancer EVO IX a na dveřích měla startovní číslo 7.
Mitsubishi, se kterým Mirek startoval však nebylo z vlastní dílny, ale byl to vůz, se kterým ještě loni jezdil Milan Pantálek. Jak k této dohodě došlo? „Už je to asi dva roky zpátky, co nám Milan Pantálek říkal, jak se mu líbí Mirkova jízda. Nabídl nám, že pokud bude moci, tak by rád Mirkovi pomohl. Jsme z jeho nabídky velmi nadšeni a hodně jsme se těšili na první závod s autem z dílen Václava Arazima,“ upřesnil Karel Jakeš.
Cíl před prvním „malým“ závodem byl jasný: dojet až na rampu s co nejlepším umístění a pokud možno s nepoškozeným autem. Podmínky, které panovaly na trati byly těžké, ale Mirka s Jardou to neodradilo od bojů a ráno odstartovali na první rychlostní zkoušku. Hned po tomto prvním měřeném testu se Mirek usadil na 4. místě absolutního pořadí. Důvodem horšího času byl drobný výlet mimo trať. Na prvního Malyszcyckiho ztrácel jen něco málo přes 5 vteřin. Druhá rychlostní zkouška však už byla pro valaškou posádku vítězná. Své hlavní soupeře za sebou Mirek zanechal o necelé 3 vteřiny a posunul se tak na druhé místo absolutního pořadí. Za ním na 3. místě byl Mirkův kamarád Robert Kořístka. „Robert je o pár let starší, chodili jsme spolu do školy. Oba pocházíme ze stejné vesnice, není mezi námi rivalita a jsme kamarádi,“ uvedl s úsměvem Miroslav Jakeš.
Po dvou odjetých RZ následoval servis a pak se jelo až na rychlostní zkoušku s číslem 4, protože úsek 3/7 byl ještě před startem zrušen kvůli špatné průjezdnosti tratě.
Na čtvrtém měřeném úseku zajel Mirda 4. čas a propadl se na třetí místo absolutního pořadí. Na čase v rychlostní zkoušce se podepsala jezdecká chyba, kdy v pomalé rychlosti Jakeš lehce nakoukl mimo cestu a zpět na trať mu museli pomoct diváci. Ztráta činila půl minuty. Tím se karlovický jezdec propadl 25,2 sekundy za prozatím vedoucího Kořístku a situace slibovala ještě velký boj. Očekávané se stalo skutečností a Mirek s Jardou vyhráli zbylé čtyři rychlostní zkoušky. V cíli se tak posádka Jakeš – Novák radovala z 2. místa absolutního pořadí, 2. místa ve skupině produkčních vozů a 1. místa v juniorské kategorii. Na prvního v cíli ztráceli kluci 12,2 vteřiny. Do ztráty také zasáhla dvacetisekundová penalizace, kterou posádka dostala za pozdní příjezd do časové kontroly po výměně pneumatik. Následná zledovatělá cesta byla nebezpečnější, než jízda po rychlostní zkoušce. Nebýt této penalizace, možná by Mirek vyhrál. Ale to k rally taky patří. „Na Vrchovině jsme jeli s pro nás novým autem a měli jsme obavy, zda bude dobře nastavené, jako je naše. Ale nakonec jsme zjistili, že je to výborné auto a obě jsou naprosto srovnatelné. S novým spolujezdcem Jardou Novákem vše klapalo na jedničku. Vyhráli jsme pět rychlostních zkoušek ze sedmi. Sice jsme mohli vyhrát absolutně, ale taky jsme nemuseli dojet vůbec. V týmu vládne naprostá spokojenost,“ řekl Miroslav Jakeš.
Je dobré, že se našli jezdci, se kterými může Mirek bojovat o umístění na stupních vítězů. Bude to pro něj motivace, a tyto souboje budou také velkým lákadlem pro diváky.
„Je to taková zajímavost, ale i s Polákem Malyszcyckiem jsme propojeni. Auto nám i Polákovi chystá Petr Pokora z Plzně. Mariusz auto těsně před startem Vrchoviny poškodil, a tak nám z týmu volali, jestli jim nepůjčíme nějaké díly z našeho auta, aby Poláci mohli odstartovat. Takže máme alespoň radost, že vyhrál náš blatník. I kdybych dopředu věděl, že nás Mariusz porazí, přesto bych mu vyhověl. Myslíme si, že rozhodovat by se mělo na tratích RZ,“ přiznal v duchu fair play po závodě Karel Jakeš.
Velké poděkování patří Milanu Pantálkovi, který Mirkovi Jakešovi nabídl pomoc a díky ní mohl karlovický jezdec na Vrchovině startovat a prát se s těžkými podmínkami na tratích. Dále patří poděkování také všem sponzorům a v neposlední řadě fanouškům.
Valašský jezdec má letos v plánu startovat na všech podnicích rallysprintového mistrovství a k tomu by se tým chtěl zúčastnit populární Barum rally. Nejbližší závod, na kterém diváci mohou Mirka s Jardou vidět bude ve dnech 26. – 27. dubna 2013 Galaxy GRS Rally Lužické Hory.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.