S Jännerrallye 2013 vstupuje rakouské mistrovství do nové sezóny, stejně jako mistrovství české, jehož je vrcholná událost v Mühlviertelu opět součástí. Soutěž přilákala také špičkové hvězdy mezi evropskými esy v rallye díky skutečnosti, že Jännerrallye je také začátkem ERC, European Rallye Championship.
A během něj se bude v okolí Freistadtu prohánět nejen česká, ale také rakouská elita. Dá se tak očekávat pikantní duel mistrů obou zemí, tedy Raimunda Baumschlagera a Jana Kopeckého, oba s vozy Škoda Fabia S2000. Baumschlager vyhrál Jännerrallye již třikrát, Kopecký je po svém letošním vítězství obhájcem titulu. Ale z pohledu červenobílé vlajky si dělají oprávněné naděje na čelní umístění také sesazený a proto maximálně motivovaný bývalý mistr Beppo Harrach (Mitsubishi Evo IX) a v poslední době stále silnější Mario Saibel (Mitsubishi Evo X Mühlviertel) a Kris Rosenberger ve voze VW Polo S2000.
Frakci S2000 budou v Mühlviertelu tvořit především čeští jezdci. Ovšem ti nejlepší z nejlepších. Pavel Valoušek přijede se svým vozem Peugeot 207, Jaromír Tarabus, Antonín Tlusťák a Roman Odložilík s vozy Škoda. Rovněž nelze zapomenout na trojnásobného vítěze Jännerrallye (2005, 2007, 2008) Václava Pecha s vozem Mini Cooper. A zapojí se také český mistr v 2WD Jan Černý s vozem Škoda Fabia.
Ti všichni se ovšem musí mít na pozoru před tajným favoritem, kterým je Bryan Bouffier. Tento 34letý jezdec s vozem Peugeot-S2000 je synem slavného otce, francouzského jezdce rallye Philippa Bouffiera, který mu také vytyčil mezníky jeho profesionální kariéry. Ta dosáhla po silných vystoupeních ve francouzském mistrovství v roce 2006 prvního vrcholu, když Bryan Bouffier vyhrál Rallye Antibes Cote d’Azur. O rok později vyhrál čtyři ze šesti rallye v polském mistrovství a zajistil si zde titul. Ten obhájil i v letech 2008 a 2009, než ho v roce 2010 opět zlákalo mistrovství francouzské. Zde Bouffier pokračoval ve svém vítězném tažení, které korunoval třemi vítězstvími a třemi dalšími místy na stupních vítězů a i ve své vlasti se poprvé stal mistrem. V roce 2011 odjel Bryan Bouffier svou první kompletní sezónu v Intercontinental Rally Challenge (IRC), kde hned na úvod vyhrál Rallye Monte Carlo. Po druhém místě na Jaltě (Ukrajina) a dvou třetích místech v San Remu a ve Skotsku ukončil IRC na pěkném pátém místě.
Dalším Francouzem s potenciálem na vítězství ve startovním poli je určitě Francois Delecour s vozem Peugeot 207 S2000. Tento 50letý hrdina WRC minulých dní zažil vrchol své kariéry v roce 1993, kdy i přes tři vítězství v mistrovství světa (Portugalsko, Korsika, Španělsko), dvě druhá místa (Monte Carlo, Nový Zéland) a jedno třetí místo (San Remo) těsně podlehl v celkové klasifikaci Finovi Juhovi Kankkunenovi. V následujícím roce oslavil Delecour v Monte Carlu své čtvrté a dosud poslední vítězství v závodě mistrovství světa, ale poté se ještě několikrát umístil na stupních vítězů a dosud nic neztratil ze své pověsti absolutně špičkového jezdce.
F.Delecour na trati Rally Monte Carlo (2012)
O další nadšení mezi milovníky nostalgie v rallye se ve Freistadtu opět postará Stig Blomqvist. Švédský mistr světa v rallye z roku 1984 přijede do Mühlviertelu s vozem Mitsubishi Evo IX.Velmi zajímavým mužem je také Kajetan Kajetanowicz. Tento 32letý Polák je mistrem své země z posledních tří let a v Mühlviertelu se bude prohánět s vozem Subaru Impreza.Dobrým známým na Jännerrallye je Jaroslav Orsák. Zde letos dojel tento Čech na osmém místě za Manfredem Stohlem, který bude v roce 2013 chybět. Ovšem tento odvážlivec s vozem Mitsubishi Evo IX je, jak dokazují četné záznamy na internetu, kdykoli připraven k působivým výstupům.
Stabilitu ve spojení s rutinou naopak slibuje posádka Hermann Gaßner/Karin Thannhäuser. Tato ve Freistadtu oblíbená dvojice přijede s vozem Mitsubishi Evo X. Čtyři německé titulu mistra (1995, 2003, 2007, 2008), tři celková vítězství v Mitropacupu (2007, 2008, 2010) a jeden rakouský titul mistra ve skupině N (2005), to jsou jen výňatky z úspěšné statistiky těchto dvou účastníků z Bavorska.Z národního hlediska bude v Mühlviertelu věnována pozornost opět protagonistům z okolí Freistadtu, kteří budou tentokrát bojovat také o body v ERC. Co může přinést kombinace talentu a znalosti trati, to v roce 2011 působivě ukázali například David Glachs a Martin Fischerlehner, když se svými vozy Mitsubishi Evo V dokonce dosáhli nejlepších časů na rychlostních zkouškách i před favority a dlouho se jim dařilo držet se na špici. Oba jezdci pojedou na Jännerrallye 2013 s vozem Mitsubishi Evo IX, přičemž Fischerlehner má mimořádně velkou radost. Díky silné podpoře ze strany Schlager Rallye Sport získal někdejší profesionál v cyklistice auto od českého K.I.T. Racing Team, se zkušenostmi z mistrovství světa.
Téměř „inventářem Jännerrallye“ je Ernst Haneder. Tento 41letý pekařský mistr z St. Oswald u Freistadtu nejen mnoho let patří ke stoupencům rallye, ale se svým vozem Mitsubishi Evo IX vždy nadchne své fanoušky a dokonce se mu daří propracovat se mezi nejlepších deset. Zúčastní se také jezdec z Pregartenu Johannes Keferböck (s vozem Mitsubishi Evo IX) a také Štýřan Mario Klammer (který přesedl z Opelu Corsa na Subaru Impreza od firmy Stengg).Napínavý průběh bude mít určitě v Horních Rakousích stále oblíbenější, protože stále atraktivnější třída 2WD. Zde se pokusí Hermann Neubauer (Suzuki Swift 1600) a Hannes Danzinger (Renault Clio), dva z nadějných rakouských jezdců rallye, vstoupit i na mezinárodní scénu. Ti pojedou sezónu výhradně v rámci kalendáře ERC, takže jak rodák ze Salcburku, tak ten z Dolních Rakous budou v roce 2013 na domácí půdě k vidění v akci jen na Jännerrallye. Díky tomu stoupají šance na rakouský titul v této kategorii pro Michaela Böhma. Tento 38letý závodník z Dolních Rakous pojede v následující sezóně s vozem Suzuki Swift Super 1600 a minimálně v Mühlviertelu tak dojde k mezinárodnímu duelu s Danzingerem a Neubauerem. Do tohoto souboje by se chtěl zapojit i Raffael Sulzinger. Tento 27letý pilot z Pasova s vozem Ford Fiesta je současným šampionem ADAC Junior v Německu a ani v Rakousku není jako mistr divize III z roku 2010 nikým neznámým. Nebezpečí zde ale může hrozit také od Rusa Antona Titova (Citroen DS3) a od známého Slovince Roka Turka.
Ve třídách 12 a 14 (národní divize P2), které se nezapočítávají do European Rallye Championship, budou nadšení milovníků motoristického sportu určitě vyvolávat Christof Klausner a Niki Glisic. Klausner, který je ze Štýrska, nasadí do boje svůj vůz Audi Urquattro, který získal v roce 2005 od obchodníka se šrotem v Salcburku za 4 000 eur. Od té doby investoval do legendárního vozu 70 000 eur. A když se specialista na drifty Glisic vrhne se svým BMW M3 do zatáček v Mühlviertelu, buší každé srdce milovníka rallye na maximum. A třešnička na dortu přichází z Německa. Aaron Burkhardt, juniorský mistr světa v rallye 2010, přislíbil svou účast na Jännerrallye s vozem Lancia Delta Integrale.
//Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?