S Jännerrallye 2013 vstupuje rakouské mistrovství do nové sezóny, stejně jako mistrovství české, jehož je vrcholná událost v Mühlviertelu opět součástí. Soutěž přilákala také špičkové hvězdy mezi evropskými esy v rallye díky skutečnosti, že Jännerrallye je také začátkem ERC, European Rallye Championship.
A během něj se bude v okolí Freistadtu prohánět nejen česká, ale také rakouská elita. Dá se tak očekávat pikantní duel mistrů obou zemí, tedy Raimunda Baumschlagera a Jana Kopeckého, oba s vozy Škoda Fabia S2000. Baumschlager vyhrál Jännerrallye již třikrát, Kopecký je po svém letošním vítězství obhájcem titulu. Ale z pohledu červenobílé vlajky si dělají oprávněné naděje na čelní umístění také sesazený a proto maximálně motivovaný bývalý mistr Beppo Harrach (Mitsubishi Evo IX) a v poslední době stále silnější Mario Saibel (Mitsubishi Evo X Mühlviertel) a Kris Rosenberger ve voze VW Polo S2000.
Frakci S2000 budou v Mühlviertelu tvořit především čeští jezdci. Ovšem ti nejlepší z nejlepších. Pavel Valoušek přijede se svým vozem Peugeot 207, Jaromír Tarabus, Antonín Tlusťák a Roman Odložilík s vozy Škoda. Rovněž nelze zapomenout na trojnásobného vítěze Jännerrallye (2005, 2007, 2008) Václava Pecha s vozem Mini Cooper. A zapojí se také český mistr v 2WD Jan Černý s vozem Škoda Fabia.
Ti všichni se ovšem musí mít na pozoru před tajným favoritem, kterým je Bryan Bouffier. Tento 34letý jezdec s vozem Peugeot-S2000 je synem slavného otce, francouzského jezdce rallye Philippa Bouffiera, který mu také vytyčil mezníky jeho profesionální kariéry. Ta dosáhla po silných vystoupeních ve francouzském mistrovství v roce 2006 prvního vrcholu, když Bryan Bouffier vyhrál Rallye Antibes Cote d’Azur. O rok později vyhrál čtyři ze šesti rallye v polském mistrovství a zajistil si zde titul. Ten obhájil i v letech 2008 a 2009, než ho v roce 2010 opět zlákalo mistrovství francouzské. Zde Bouffier pokračoval ve svém vítězném tažení, které korunoval třemi vítězstvími a třemi dalšími místy na stupních vítězů a i ve své vlasti se poprvé stal mistrem. V roce 2011 odjel Bryan Bouffier svou první kompletní sezónu v Intercontinental Rally Challenge (IRC), kde hned na úvod vyhrál Rallye Monte Carlo. Po druhém místě na Jaltě (Ukrajina) a dvou třetích místech v San Remu a ve Skotsku ukončil IRC na pěkném pátém místě.
Dalším Francouzem s potenciálem na vítězství ve startovním poli je určitě Francois Delecour s vozem Peugeot 207 S2000. Tento 50letý hrdina WRC minulých dní zažil vrchol své kariéry v roce 1993, kdy i přes tři vítězství v mistrovství světa (Portugalsko, Korsika, Španělsko), dvě druhá místa (Monte Carlo, Nový Zéland) a jedno třetí místo (San Remo) těsně podlehl v celkové klasifikaci Finovi Juhovi Kankkunenovi. V následujícím roce oslavil Delecour v Monte Carlu své čtvrté a dosud poslední vítězství v závodě mistrovství světa, ale poté se ještě několikrát umístil na stupních vítězů a dosud nic neztratil ze své pověsti absolutně špičkového jezdce.
F.Delecour na trati Rally Monte Carlo (2012)
O další nadšení mezi milovníky nostalgie v rallye se ve Freistadtu opět postará Stig Blomqvist. Švédský mistr světa v rallye z roku 1984 přijede do Mühlviertelu s vozem Mitsubishi Evo IX.Velmi zajímavým mužem je také Kajetan Kajetanowicz. Tento 32letý Polák je mistrem své země z posledních tří let a v Mühlviertelu se bude prohánět s vozem Subaru Impreza.Dobrým známým na Jännerrallye je Jaroslav Orsák. Zde letos dojel tento Čech na osmém místě za Manfredem Stohlem, který bude v roce 2013 chybět. Ovšem tento odvážlivec s vozem Mitsubishi Evo IX je, jak dokazují četné záznamy na internetu, kdykoli připraven k působivým výstupům.
Stabilitu ve spojení s rutinou naopak slibuje posádka Hermann Gaßner/Karin Thannhäuser. Tato ve Freistadtu oblíbená dvojice přijede s vozem Mitsubishi Evo X. Čtyři německé titulu mistra (1995, 2003, 2007, 2008), tři celková vítězství v Mitropacupu (2007, 2008, 2010) a jeden rakouský titul mistra ve skupině N (2005), to jsou jen výňatky z úspěšné statistiky těchto dvou účastníků z Bavorska.Z národního hlediska bude v Mühlviertelu věnována pozornost opět protagonistům z okolí Freistadtu, kteří budou tentokrát bojovat také o body v ERC. Co může přinést kombinace talentu a znalosti trati, to v roce 2011 působivě ukázali například David Glachs a Martin Fischerlehner, když se svými vozy Mitsubishi Evo V dokonce dosáhli nejlepších časů na rychlostních zkouškách i před favority a dlouho se jim dařilo držet se na špici. Oba jezdci pojedou na Jännerrallye 2013 s vozem Mitsubishi Evo IX, přičemž Fischerlehner má mimořádně velkou radost. Díky silné podpoře ze strany Schlager Rallye Sport získal někdejší profesionál v cyklistice auto od českého K.I.T. Racing Team, se zkušenostmi z mistrovství světa.
Téměř „inventářem Jännerrallye“ je Ernst Haneder. Tento 41letý pekařský mistr z St. Oswald u Freistadtu nejen mnoho let patří ke stoupencům rallye, ale se svým vozem Mitsubishi Evo IX vždy nadchne své fanoušky a dokonce se mu daří propracovat se mezi nejlepších deset. Zúčastní se také jezdec z Pregartenu Johannes Keferböck (s vozem Mitsubishi Evo IX) a také Štýřan Mario Klammer (který přesedl z Opelu Corsa na Subaru Impreza od firmy Stengg).Napínavý průběh bude mít určitě v Horních Rakousích stále oblíbenější, protože stále atraktivnější třída 2WD. Zde se pokusí Hermann Neubauer (Suzuki Swift 1600) a Hannes Danzinger (Renault Clio), dva z nadějných rakouských jezdců rallye, vstoupit i na mezinárodní scénu. Ti pojedou sezónu výhradně v rámci kalendáře ERC, takže jak rodák ze Salcburku, tak ten z Dolních Rakous budou v roce 2013 na domácí půdě k vidění v akci jen na Jännerrallye. Díky tomu stoupají šance na rakouský titul v této kategorii pro Michaela Böhma. Tento 38letý závodník z Dolních Rakous pojede v následující sezóně s vozem Suzuki Swift Super 1600 a minimálně v Mühlviertelu tak dojde k mezinárodnímu duelu s Danzingerem a Neubauerem. Do tohoto souboje by se chtěl zapojit i Raffael Sulzinger. Tento 27letý pilot z Pasova s vozem Ford Fiesta je současným šampionem ADAC Junior v Německu a ani v Rakousku není jako mistr divize III z roku 2010 nikým neznámým. Nebezpečí zde ale může hrozit také od Rusa Antona Titova (Citroen DS3) a od známého Slovince Roka Turka.
Ve třídách 12 a 14 (národní divize P2), které se nezapočítávají do European Rallye Championship, budou nadšení milovníků motoristického sportu určitě vyvolávat Christof Klausner a Niki Glisic. Klausner, který je ze Štýrska, nasadí do boje svůj vůz Audi Urquattro, který získal v roce 2005 od obchodníka se šrotem v Salcburku za 4 000 eur. Od té doby investoval do legendárního vozu 70 000 eur. A když se specialista na drifty Glisic vrhne se svým BMW M3 do zatáček v Mühlviertelu, buší každé srdce milovníka rallye na maximum. A třešnička na dortu přichází z Německa. Aaron Burkhardt, juniorský mistr světa v rallye 2010, přislíbil svou účast na Jännerrallye s vozem Lancia Delta Integrale.
//Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?