Martin Búš patřil k nejpříjemnějším překvapením letošní sezóny. Se Škodou Fabia R2 se účastnil nejen Česká pojišťovna Škoda Fabia Rally Cupu, ale také rallysprintového šampionátu. O průběhu letošní sezóny si s ním povídala Barbora Vebrová.
Jak hodnotíš celkově letošní sezonu? „Celkově hodnotím sezónu úspěšně. Taktika, kterou jsme si na začátku roku předsevzali, že budeme postupně zrychlovat, sbírat zkušenosti a nebourat, se nám podařila splnit. Jiná varianta pro nás nebyla ani možná. Každá havárie by znamenala redukování závodů, nebo úplnou stopku. Jsem také rád, že se nám podařilo zrychlit. Na prvních závodech jsme za konkurencí zaostávali zhruba o minutu na RZ, ale ke konci roku už jsme dokázali s kluky držet krok. Celkově jsme tak ve třídě 6. skončili na 3. místě v MMČR v Rally, na 2. místě v MČR ve Sprintrally a na 3. místě ve Škoda Fabia Rally Cupu.“
Který výsledek považuješ za nejlepší z velkého a který z malého mistráku? „Z velkého mistráku považuji za nejlepší výsledek z Rally Příbram - 14. místo absolutně, kde se nám podařilo pěkně zajet v neděli na mokru. Uskočili jsme tak konkurenci, s kterou jsme těsně bojovali v sobotu na suchu. V malém mistráku jsem rád za 1. místo ve třídě z Lužických Hor, kde jsme po krásném souboji s rychlým Michalem Trojanem vyhráli o 2,3 vteřiny. Největší radost mám však z toho, že jsme se dostali do správné třídy, kde jsou všichni jezdci velmi vyrovnaní a panuje tam přátelská atmosféra. Kluci jako Martin Vopatřil, Petter Kristiansen, Michal Srb a jiní, jsou pekelně rychlí a nám se s nimi dařilo držet krok.“
Jak sis zvykl na Fabii R2? Jak jste byli spokojeni ve Fabia Cupu? „Já si myslím že dobře. Auto bylo po celý rok spolehlivé, což nám umožnilo najíždět kilometry a učit se. Jen na Barum rally jsme nedojeli kvůli poruše motoru. Myslím, že pro mě jako juniora byla Fabia R2 v kombinaci s Cupem dobrá volba pro růst nahoru. Cupové závodění se mi líbilo. Zázemí na závodech i medializace byla perfektní.“
Už máš nějaké plány na příští rok? „Na příští sezonu mám v hlavě spoustu nápadů, ale jistého momentálně není nic. Všechno je otázka financí, sponzorů a naší vzájemné dohody. Pokud to ale vyjde, tak by jsme se chtěli podívat i do Evropy.“
Na Barum rally a na Vsetíně jsi vyměnil spolujezdce, zaznamenal jsi nějaký posun? Jak se ti jelo s Jirkou Strossem a s Kubou Kotálem? „Jsem rád za obě zkušenosti a chtěl bych touto cestou klukům poděkovat. Snažím se naslouchat každé radě, co mi kdo říká a použít z toho to, co mi připadá nejlepší. Jirka mi dokázal správně poradit, kde to bude klouzat, na jaké místa si dát pozor. Kuba je super kluk, nemá toho tolik odjeto, ale dobře se s ním spolupracuje. Na příští rok plánujeme změnu spolujezdce. Nevím ještě jestli na všechny závody, nebo jen některý šampionát. Ne, že by to tátu přestávalo bavit, ale chtěl by se věnovat více manažerské práci, na kterou nebyl v roli spolujezdce čas. Kvůli větší perspektivě by bylo také dobré začít budovat dlouhodobou spolupráci s nějakým mlaďochem a rozvíjet se společně.“
Neplánuješ ještě letos start třeba na Mikuláš rally nebo na Rallysprintu v Praze? „Letos už se nikam nechystáme, chtěli jsme jet ještě do Německa na Rallyesprint.eu, ale nakonec to nedopadlo. Půjdu se určitě podívat do Sosnové na setkání mistrů a na Pražský Rallysprint. Chtěl bych taky jezdit přes zimu motokáry pro trénink.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.