Martin Búš patřil k nejpříjemnějším překvapením letošní sezóny. Se Škodou Fabia R2 se účastnil nejen Česká pojišťovna Škoda Fabia Rally Cupu, ale také rallysprintového šampionátu. O průběhu letošní sezóny si s ním povídala Barbora Vebrová.
Jak hodnotíš celkově letošní sezonu? „Celkově hodnotím sezónu úspěšně. Taktika, kterou jsme si na začátku roku předsevzali, že budeme postupně zrychlovat, sbírat zkušenosti a nebourat, se nám podařila splnit. Jiná varianta pro nás nebyla ani možná. Každá havárie by znamenala redukování závodů, nebo úplnou stopku. Jsem také rád, že se nám podařilo zrychlit. Na prvních závodech jsme za konkurencí zaostávali zhruba o minutu na RZ, ale ke konci roku už jsme dokázali s kluky držet krok. Celkově jsme tak ve třídě 6. skončili na 3. místě v MMČR v Rally, na 2. místě v MČR ve Sprintrally a na 3. místě ve Škoda Fabia Rally Cupu.“
Který výsledek považuješ za nejlepší z velkého a který z malého mistráku? „Z velkého mistráku považuji za nejlepší výsledek z Rally Příbram - 14. místo absolutně, kde se nám podařilo pěkně zajet v neděli na mokru. Uskočili jsme tak konkurenci, s kterou jsme těsně bojovali v sobotu na suchu. V malém mistráku jsem rád za 1. místo ve třídě z Lužických Hor, kde jsme po krásném souboji s rychlým Michalem Trojanem vyhráli o 2,3 vteřiny. Největší radost mám však z toho, že jsme se dostali do správné třídy, kde jsou všichni jezdci velmi vyrovnaní a panuje tam přátelská atmosféra. Kluci jako Martin Vopatřil, Petter Kristiansen, Michal Srb a jiní, jsou pekelně rychlí a nám se s nimi dařilo držet krok.“
Jak sis zvykl na Fabii R2? Jak jste byli spokojeni ve Fabia Cupu? „Já si myslím že dobře. Auto bylo po celý rok spolehlivé, což nám umožnilo najíždět kilometry a učit se. Jen na Barum rally jsme nedojeli kvůli poruše motoru. Myslím, že pro mě jako juniora byla Fabia R2 v kombinaci s Cupem dobrá volba pro růst nahoru. Cupové závodění se mi líbilo. Zázemí na závodech i medializace byla perfektní.“
Už máš nějaké plány na příští rok? „Na příští sezonu mám v hlavě spoustu nápadů, ale jistého momentálně není nic. Všechno je otázka financí, sponzorů a naší vzájemné dohody. Pokud to ale vyjde, tak by jsme se chtěli podívat i do Evropy.“
Na Barum rally a na Vsetíně jsi vyměnil spolujezdce, zaznamenal jsi nějaký posun? Jak se ti jelo s Jirkou Strossem a s Kubou Kotálem? „Jsem rád za obě zkušenosti a chtěl bych touto cestou klukům poděkovat. Snažím se naslouchat každé radě, co mi kdo říká a použít z toho to, co mi připadá nejlepší. Jirka mi dokázal správně poradit, kde to bude klouzat, na jaké místa si dát pozor. Kuba je super kluk, nemá toho tolik odjeto, ale dobře se s ním spolupracuje. Na příští rok plánujeme změnu spolujezdce. Nevím ještě jestli na všechny závody, nebo jen některý šampionát. Ne, že by to tátu přestávalo bavit, ale chtěl by se věnovat více manažerské práci, na kterou nebyl v roli spolujezdce čas. Kvůli větší perspektivě by bylo také dobré začít budovat dlouhodobou spolupráci s nějakým mlaďochem a rozvíjet se společně.“
Neplánuješ ještě letos start třeba na Mikuláš rally nebo na Rallysprintu v Praze? „Letos už se nikam nechystáme, chtěli jsme jet ještě do Německa na Rallyesprint.eu, ale nakonec to nedopadlo. Půjdu se určitě podívat do Sosnové na setkání mistrů a na Pražský Rallysprint. Chtěl bych taky jezdit přes zimu motokáry pro trénink.“
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?