První závod v životě na sněhu, vůbec první ostré kilometry na hřebech, skoro zázračné pneumatiky a nakonec výborné umístění a pořádná porce bodů do českého mistráku. Taková byla první soutěž nové sezony 2012 - Jänner rally - v podání posádky MH Racing teamu ve složení Martin Hudec – Jiří Černoch.
O prvním lednovém víkendu se právě v Rakousku jel úvodní závod osmidílného mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích, do kterého se letos Jänner rally vrátila. Na účastníky bylo připravených úctyhodných 18 rychlostních zkoušel o celkové délce 237 ostrých kilometrů!
A třebíčský pilot si na své vůbec první soutěži na sněhu vůbec nevedl špatně. Se spolujezdcem Jiřím Černochem a s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX skončili v absolutním pořadí na 24. místě a desátí ve své třídě. Mnohem radostnější však je pohled na pořadí jezdců, kteří bodují do českého mistráku. V tomto pořadí figurují Hudec s Černochem na parádních postech – osmí absolutně a dokonce čtvrtí ve své třídě 3. A to jsou na začátek sezony krásná čísla, se kterými asi nikdo nepočítal. „S průběhem soutěže i výsledkem jsme určitě hodně spokojeni. Byla to extrémně náročná soutěž, jakou jsem asi ještě nikdy nezažil a už jen dojet do cíle bylo dost obtížné. Náš výkon asi nebyl úplně perfektní, rezerv by se našlo dost a dost, ale určitě jsme začali nový rok slušnou bodovou porcí, což se cení a počítá,“ shrnul počínání posádky na Jänner rally pilot posádky Martin Hudec.
I přes velmi solidní výsledek našli oba borci na svých výkonech ještě značné rezervy. „Snažili jsme se, ale úplně ideální to nebylo,“ uznal sportovně Hudec a podobného názoru byl i jeho spolujezdec. „Z mé strany to nebyl zrovna nejlepší výkon, byly tam značné rezervy,“ podotkl sebekriticky muž na horkém sedadle spolujezdce Jiří Černoch.
Pro třebíčského závodníka Martina Hudce, který jezdí rally pět roků, byla soutěž v Rakousku vůbec první v celé kariéře, kterou odjel na sněhu a na hřebech. Stejně tak poprvé v životě zažil podnik, jehož délka ostrých kilometrů byla obrovská - 237 kilometrů, což je zhruba jako čtyři rallysprinty českého šampionátu dohromady. Byla to tedy pro něj pořádně těžká řehole. „Bylo to pro mě skutečně náročné. Platí to asi úplně o všem. Do dějiště jsme vyjeli už v pondělí, od úterka jsme si najížděli tratě. Samotný závod pak byl nesmírně těžký a zrádný, nic podobného jsme nikdy nejel,“ ohlíží se za nejtěžším závodem kariéry 31letý Martin Hudec.
Asi nejvíce posádce MH Racing teamu zatápěly měnící se podmínky v průběhu nejen celého závodu, ale i v průběhu jednotlivých erzet, které byly oproti českým poměrům nezvykle dlouhé. „Některé zkoušky měly přes dvacet kilometrů, to byl pořádný záhul. Na nich se i několikrát vystřídaly různé povrchy od sucha, mokrého asfaltu až po sníh. Jelikož jsme jeli prakticky celou rally na hřebech, tak to bylo docela těžké,“ konstatoval třebíčský pilot, jenž jel na pneumatikách s hřeby vůbec poprvé v životě v ostrém závodě. A nabíral nové zážitky plnými doušky. „Bylo to hodně divoké. První sekci jsem snad vůbec nevěděl, co se vlastně děje. Až pak jsem zjistil, že se s hřeby dá jakž takž jet,“ usmívá Hudec se nad novými zkušenostmi se „sněhovou“ rally.
Doslova giganticky kus práce pro Hudce s Černochem odvedly pneumatiky, které by se dalo s mírnou nadsázkou označit snad i jako zázračné. „Čtrnáct z celkových osmnácti erzet jsme odjeli na pouhých šesti pneumatikách s hřeby, což je skoro neuvěřitelné. A to hlavně vzhledem k tomu, že se ani zdaleka nejelo jen na sněhu, ale zhruba polovina kilometrů plus všechny dlouhé přejezdy se jely kolikrát i na mokrém asfaltu zcela bez sněhu. A tam se hřeby pořádně opotřebovávají “ nemohl si Hudec vynachválit gumy, které přežily extrémně těžké podmínky se ctí.
Po prvním „sněhovém“ dobrodružství, které skončilo až nečekanou bodovou sklizní, se už Hudec nemůže dočkat dalších zimních rally radovánek. „Jsme moc rádi, že jsme se do Rakouska vydali. Zkušenosti to byly neocenitelné a už teď se těším na příští rok, kdy bychom se chtěli na Jänner rally opět vrátit,“ říká odhodlaně Martin Hudec.
Další plány celého MH Racing teamu, který čítá dvě stálé posádky, jsou pro rok 2012 dány následovně. „Já s Jirkou Černochem bychom měli odjet letos celý velký i sprintový mistrák. Jarda Pešl s Romanem Peškem by měli jet celý sprintový šampionát plus určitě březnovou Valašskou rally. Další věci budeme řešit za chodu sezony,“ předkládá plán na sezonu 2012 Martin Hudec, jenž je zároveň i šéfem celého týmu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.