Pilot Pavel Valoušek, navigátor Zdeněk Hrůza a speciál Peugeot 207 S2000 Evolution nebudou chybět na startu první soutěže českého rally šampionátu sezony 2012. Na rakouské Jänner-Rallye chce Peugeot Delimax Total Team bojovat o vítězství.
Počasí, počasí a zase počasí. Právě to je v souvislosti s Jänner-Rallye mezi týmy i fanoušky tím nejdiskutovanějším tématem, které dokonce daleko předčí i debaty o tom, kdo a s čím vyrazí do nové sezony. Jänner-Rallye, která se do českého rally šampionátu vrátila po čtyřech letech, je totiž díky svému lednovému termínu prakticky jedinou zimní soutěží v kalendáři. Jízda na ledě a mezi sněhovými bariérami je pro všechny zúčastněné výzvou. Sníh ale není ani letos v okolí rakouského Freistadtu samozřejmostí a čeká se, zda nenapadne třeba až v samotném průběhu soutěže. Pro Peugeot Delimax Total Team a další stáje to přesto znamená vybavit se několika sadami speciálních zimních pneumatik s hroty, které lze v rámci českého rally šampionátu využít právě pouze na Jänneru. „Jänner-Rallye je díky rychlým technickým pasážím a malebné krajině rakouského venkova krásná i bez typicky zimních podmínek. Samozřejmě na sněhu bychom si ji ale užili ještě více,“ komentuje dohady o počasí Pavel Valoušek, který rakouskou soutěž řadí mezi své oblíbené a který tu společně se svým spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou zažil jak závodění na suchu, tak i na mokru a na sněhu. Letos to zatím vypadá na „mokrou“ variantu. „Odtrénováno máme bez sněhu a ledu, pokud by ale do víkendu stačilo ještě nasněžit, bylo by to dobré. Nejhorší je varianta, kdy se trénuje na sněhu, ale samotný závod se odehrává na suchu. Jde o to, že se zrychlí tempo a posádky tomu hůře přivykají. Ale to je rally,“ doplňuje předstartovní situaci Zdeněk Hrůza. Posádka Valoušek – Hrůza počítá se všemi variantami povrchu a totéž platí i pro techniky stáje Kronos, která pro speciál Peugeot 207 S2000 připravila několik možností nastavení. V porovnání se sezonou 2011 tým Peugeot Delimax Total nasadí v Rakousku mírně modifikovanou verzi dvěstěsedmičky. Ještě v průběhu letošní sezony by se ale měl na českých a vybraných zahraničních tratích představit s nejnovější generací speciálu 207 S2000. Celkem osmnáct rychlostních zkoušek v okolí města Freistadt představuje náročnou a dlouhou trať o celkové délce 843 kilometrů. Jänner-Rallye, která má své centrum kousek od českých hranic v Dolním Dvořišti, odstartuje v pátek 6. ledna 2012 v 7:30 ráno a posádky se vydají na prvních deset rychlostních zkoušek úvodní etapy. Ve druhé etapě absolvují zbylých osm testů a do cíle ve veletržní hale ve Freistadtu přijedou v sobotu 7. ledna v 17:20. Soutěž je zařazena do Mezinárodního Mistrovství České republiky, do rakouského rally šampionátu i do Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.