Úchvatné drama, které nakonec rozhodla jediná vteřina. Takový byl čtvrtý podnik osmidílného sprintového šampionátu - Rally Vysočina - v podání Toba Czech MH Racing teamu. Martin Hudec s Jiřím Černochem porazili právě o jedinou vteřinu druhou týmovou posádku ve složení Jaroslav Pešl – Radek Juřica. Třešničkou na dortu je fakt, že poprvé v historii týmu oba vozy dojely v první desítce absolutního pořadí - Hudec skončil osmý a Pešl devátý, ve své třídě 3 pak brali třetí a čtvrtou příčku.
Týmoví kolegové a především kamarádi Martin Hudec s Jaroslavem Pešlem na Rally Vysočina předvedli fanouškům nevídané drama, které skutečně gradovalo až do posledních metrů. V devíti rychlostních zkouškách se 71 ostrými kilometry se oba borci z Toba Czech MH Racing teamu naháněli jako Ayrton Senna s Alainem Prostem v „efjedničkách“ v dobách jejich největší slávy. Nevěříte? Tak tady jsou fakta a čísla. Po celou dobu byli oba jezdci od sebe v neuvěřitelně blízkém časovém odstupu. Po většinu soutěže je dělila buď jedna nebo dvě vteřiny, vůbec největší rozdíl byl pouhých 4,8 vteřin.
Vyrovnanost obou vozů tedy byla přímo neuvěřitelná. Hovoří o tom i další velmi zajímavé číslo: na celkových 71 ostrých kilometrech dělal rozdíl jedné vteřiny v přepočtu pouhých třicet metrů! A takový adrenalin si oba borci užívali plnými doušky. „Skvělé, skvělé, skvělé. Byl to opravdu krásný sport,“ nemohl si vynachválit strhující drama jeden z protagonistů souboje Martin Hudec a v superlativech pokračoval. „Výborně jsme si zazávodili a užívali jsme si to maximálně. Přesně o tomhle má závodění být. Byl to s Jardou skvělý boj. Výborně se mi s ním závodí a musím říct, že jsem rád, že je v našem týmu. Podařilo se nám vůbec poprvé dojet v první desítce a to se počítá. Jsme maximálně spokojeni. Je to i obrovské povzbuzení do další práce,“ pochvaloval si Martin Hudec, pro nějž bylo osmé místo absolutně a třetí ve své třídě 3 opožděným dárečkem k nedávným 31. narozeninám.
Hudec, jenž je zároveň i šéfem celého Toba Czech MH Racing teamu, však od svého kolegy Pešla nedostal osmé místo zadarmo. Ba naopak. Tak vyrovnaná bitva, jaká se mezi nimi strhla od prvního kilometru, se jen tak nevidí. „Po celou dobu jsme věděli, jak to s námi je. Takže o tom, že to je pořád v rozmezí dvou nebo tří vteřin, jsme byli informováni přesně. Byl to neuvěřitelný závod v tom, že se vlastně pořád jelo takto na hraně a mezi námi dvěma se to přesýpalo z jedné strany na druhou,“ popsal průběh závodu druhý hlavní hrdina a Hudcův týmový kolega Jaroslav Pešl. Ten pořádně přitopil pod kotel na předposlední osmé RZ, kterou vyhrál nad Hudcem o tři vteřiny a před startem závěrečné deváté RZ měl na něj náskok jedné vteřiny. Jenže poslední test zvládl o dvě vteřinky lépe Hudec, a tak nakonec se o jedinou vteřinu radoval šéf týmu. „Jsem moc rád, že se nám podařilo Jardu na poslední erzetě předjet. Musím i přiznat, že jsem v to vůbec nevěřil. Předposlední zkouška totiž vyšla Jardovi dobře a dostal se před nás. Přiznávám, že jsem příliš nevěřil, že se dostaneme před něj. O to větší radost jsem pak měl v cíli, když jsem zjistil, že to bylo o jednu vteřinku v náš prospěch,“ okomentoval velký boj o každou desetinku třebíčský pilot Martin Hudec.
Na Pešla s Juřicou tak zbyla „jen“ devátá příčka, která ale i tak znamená další vylepšení nejlepšího výsledku kariéry, kterým až do Vysočiny bylo 11. místo na sprintu v Lužických horách. „Před poslední erzetou jsme věděli, že vedeme nad „Hudem“ o jednu vteřinu. Snažili jsme jet tak, abychom zbytečně neztráceli, ale zároveň bez zbytečného rizika. Vyletět někam do pole a rozbít auto jsme v posledním testu rozhodně nechtěli. Nakonec to těsně nestačilo, chyběla pouhá vteřinka. Ale i tak jsme moc spokojeni. To, jak jsme se naháněli o vteřinky, byl super adrenalin,“ nemohl si vynachválit honičku o osmé místo Jaroslav Pešl, pro něj byla devátá pozice výborným navázáním na nedávné skvělé čtrnácté místo absolutně na Rally Bohemia.
Velký týmový souboj byl pro oba jezdce skutečně velkou výzvou a velmi si ho užívali. „Jakási rivalita a soutěživost samozřejmě vždycky mezi námi je. A tentokrát to teda byl vzhledem k těm miniaturním rozdílům celkem extrém. Takže jsme se sem tam trochu pohecovali, nicméně přednost vždycky má to, abychom v pořádku dovezli auta do cíle. To se povedlo oběma a navíc ještě na takto dobrých umístěních. Musíme být spokojeni,“ pochvaloval si v cíli Rally Vysočina Jaroslav Pešl. Podobného názoru byl i Martin Hudec. „Snažili jsme se to nijak zvlášť nehrotit. Hlavní totiž bylo dovézt auta do cíle. Nicméně jsme po celou přesně věděli, jak na tom jsme a jak moc těsné to je. Proto taky občas, když jsme se potkávali, proběhlo nějaké vtipkování nebo mírné hecování, ale bylo to v takové zdravé a pohodové míře,“ doplnil svého kolegu Hudec.
Těsné vítězství pak v cíli hřálo Martina Hudce ještě o to více, že vzájemný týmový souboj v této sezoně se vyrovnal na průběžný stav 1:1. „Jsme celkem rádi, že jsme Jardovi vrátili těsnou porážku ze sprintu v Lužických horách,“ připomněl třebíčský jezdec závod z úvodu sezony, ve kterém Pešl skončil jedenáctý a těsně předběhl svého týmového kolegu, který skončil za ním dvanáctý. „Takže to teď máme vyrovnáno 1:1 a už se moc těšíme na další pokračování,“ usmíval se Martin Hudec, jenž se třetím místem ve třídě 3 poprvé v kariéře vyšvihl na „bednu“
Další závod, kde by se mohli oba jezdci třebíčského Toba Czech MH Racing teamu potkat, je Barum Rally na konci srpna. Tam by ale Pešl nejel se svým autem, ale podle všeho ve voze Vladimíra Barvíka. „V takovém případě bychom Barumku do našeho interního souboje nepočítali, protože s cizím autem se přece jen jede trošku jinak. Další společný závod, kdy bychom oba jeli ve svých vozech, bude na sprintu v Třebíči. A ten se už bude počítat,“ těší se Hudec na další boje se svým kolegou a kamarádem. Kdo povede v jejich vzájemném boji 2:1? Na to odpoví až Horácká rally Třebíč na začátku září. Pokud se to bude jen trochu blížit nádhernému dramatu na Vysočině, mají se fanoušci opět nač těšit.
Před Barumkou a sprintem v Třebíči by se ještě oba jezdci měli objevit na Walašské rallyšou (tu pořádá Silvestr Mikuláštík 30. července ve Valašské Bystřici) a možná také na volném podniku v Kostelci (týden před Barum Rally) a na jednom závodě v Polsku.
Text: Marek Havran
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.