Peugeot 207 S2000 Hroch Rally teamu s Josefem Petákem a Alenou Benešovou doslova proplaval do cíle Rallye Český Krumlov na sedmém místě.
Když Josef Peták před startem Rallye Český Krumlov předpovídal, že v pátek obvykle v Krumlově prší a letos tomu nebude jinak netušil, že se do své předpovědi trefí jen na půl. V Českém Krumlově a přilehlém okolí totiž hustě pršelo nejen v pátek, ale prakticky celou sobotu, a trať rychlostních zkoušek, které vedou z větší části pošumavskými lesy, podle toho vypadala. Na mnoha místech bylo vytaháno velké množství bláta a to není úplně povrch, který by Josefu Petákovi vyhovoval. Víc nám ale řekne samotný příbramský jezdec: „Závod jako takový se nám líbí i za sucha, je hodně náročný a déšť z něj udělal jeden z nejtěžších závodů, které jsme jeli. S hrůzou jsme čekali, jaká kaluž bude za kterým horizontem, a kdy se auto stane neovladatelné. Na druhé rychlostní zkoušce jsme měli tolik krizovek, jak loni za celý rok. Nebylo to rozhodně přemírou snahy, ale výskytem krizových míst, které byly na trati díky dešti trochu nad plán…Seznamovací jízdy probíhaly za naprostého sucha a vedra, a bylo dost komické, když mi Alena v některých zatáčkách četla „bacha písek“ a proti nám se valily potoky bahna…Pršelo od startu skoro až do cíle poslední rychlostní zkoušky a stěrače byly neustále v permanenci. Hned pátek byl extrémně těžký, a taková rychlostní zkouška Slavkov za deště a za tmy, po rozbitém asfaltu, to byl očistec. Doslova jsme se hledali. Zažili jsme si několik hodně krizových okamžiků, kdy už i Alena přestala číst a čekala, že to bouchne. Jednou jsme proletěli nějakým křovím a měli velké štěstí, že v něm nic nebylo a auto se vrátilo na trať. Radši jsme zvolili takové tempo, abychom dojeli do cíle. Smekám před těmi vepředu, jaké jeli tempo,“ popisuje trápení na uklouzaných a vodou zalitých rychlostních zkouškách okolo Českého Krumlova Pepa Peták.
Josef Peták před startem rally také prozradil, že bohužel mechanici museli do auta namontovat zpět již použitý motor, který byl připravený na repasi. Nově dodaný motor se při testu roztrhl. Zeptali jsme se proto, jak jezdec cítil absenci „správného“ motoru na Rallye Český Krumlov. „Auto neodjíždělo tolik, jak by bylo potřeba. Je pravda, že na té vodě nebyl úbytek výkonu tolik cítit. Do závodu jsme nastupovali ne s tak velkou chutí jako obvykle, protože se problémy s motorem stále nevyřešily a nemáme pořád žádné jasné východisko. S dodavatelem jednáme o příčině destrukce motoru, ale zatím to není jasné. Z toho plynou i otazníky nad případnou reklamací, tedy hlavně jejím uznáním. Auto najelo 10,8 kilometru a pak z motoru vyletěla ojnice... Pokud bych měl motor platit, tak to bude mých nejdražších deset kilometrů v rally za dobu, co jezdím,“ říká Pepa Peták, který v těchto dnech čeká náročné jednání s dodavatelem motoru a shánění motoru pro další soutěž. Mechanici Hroch Rally teamu si zaslouží uznání, že narychlo vrátili do závodního Peugeotu již jednou vyndaný motor, a tým mohl do soutěže vůbec odstartovat.
Rallye Český Krumlov je jezdci považována za jednu z nejhezčích a nejlépe zorganizovaných soutěží. Podobně to vidí i Josef Peták. „Soutěž byla tradičně moc pěkná. Počasí si nevybíráme. Jen bych se snad do budoucna přimlouval k trochu citlivějšímu sestavení harmonogramu, kdy jsme v pátek závodili hodně do noci a v sobotu se muselo brzo vstávat. Ale to bylo pro všechny stejné a je to sport,“ hodnotí Rallye Český Krumlov, kde s Alenou Benešovou a Peugeotem 207 S2000 obsadil sedmé místo absolutně, Josef Peták.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.