Po dlouhých patnácti týdnech zimního spánku se na Valašskou rally probudil i Václav Dunovský se spolujezdcem Petrem Machů. V nové sezóně zůstala posádka věrna vozu Suzuki Ignis S1600 i týmu Sparrow racing team, ale za to vyměnila podniky, v nichž bude startovat. Malé vystřídají velké.
A tak jsme na startu Valašské rally s netrpělivostí očekávali, jak se mistr A6 pro 2010 Václav Dunovský ukáže jak v nočních RZ, tak v nabité třídě 5. Třída 5 pod svým názvem skrývá nejednu kategorii vozidel. Sloučily se v ní nejen všechny S1600, ale i R3 a R3T. A právě zejména dvoulitrové vozy R3 slibovaly nasazení laťky výkonu velmi vysoko.Na start první páteční RZ se postavilo hned třináct vozů zařazených do nové třídy 5, z nichž hlavně špičkové Citroëny C2 S1600 mohly Dunovskému zkazit náladu. Chmury však prozatím zahnalo nádherné počasí během dvoudenních seznamovaček. Dunovský se po dlouhé rallyové pauze s psaním rozpisu trochu pral: „Po zimě šlo vše trochu pomaleji, ale rozpis jsme vytvořili maximálně poctivě, protože v noci a na pro nás neznámých RZ by každá chyba znamenala velký problém.“ Všechny rychlostky v kotárech byly velmi rychlé, ale také moc hezké a náročné. Perlou závodu pak byl Santov se svou obrovskou sportovní hodnotou a velmi zajímavou délkou 25km. Ještě před startem posádka stihla relaxovat návštěvou dorosteneckého hokeje ve Vsetíně, kde ve dvou zápasech kluci sledovali vyřazení pražské Slavie. Po řádné relaxaci už naskočili do Suzuki Ignis a hurá na shakedown. Ten projela posádka dvakrát, aby ještě přenastavila zadní část vozu a všechno tak bylo připraveno na závod.Za sucha a tepla vyrazil poděbradský pilot opatrně do první etapy. „Bál jsem se chyby jako čert kříže. Ale auto fungovalo na jedničku a první zkouška se nám jela pohodlně,“ komentuje start do Valašské rally Dunovský. Na druhé RZ potkalo posádku totéž, co posádky ostatní: rozvířený prach od předchozích projíždějících. Dunovskému se k tomu ještě přidalo mlžení předního skla, takže o zábavu bylo postaráno. Díky dobře připravenému rozpisu ale žádnou velkou ztrátu nenachytali. Jedinou ztrátu 5s tak představovala penalizace za ťuknutí do retardéru. Dunovský to komentuje s lehkým úsměvem: „Přiznávám se, nebyl tam ani prach a ani zamlžené sklo. Už se je prostě musím naučit!“Druhou večerní sekci Dunovský s Machů projeli svižně a bez zbytečného rizika. Odměnou za to pak byly vyhrané RZ. Po páteční etapě tak byl Dunovský s náskokem téměř 25s před druhým Jiřím Skoupilem na Citroënu S1600. Třetí dojel o další minutu a čtvrt později Milan Kneifel s Renaultem Clio R3.Dunovský s Machů se do sobotního rána probudili s úsměvem a novou energií do vítězství. Jediné, co jim nešlo z hlavy, byla předpověď počasí. Vše nasvědčovalo tomu, že bude pršet. Nakonec ale k všeobecné radosti zůstalo sucho. Ve druhé etapě jel Dunovský opět svižně, i když se na trati mnohde potýkal s velkým množstvím nečistot, s kterým si nevěděl moc rady. Avšak na časech se to neprojevilo. Dunovský přehledně vyhrál před Skoupilem obě ranní erzety. Jejich odpolední opakování pak přineslo ještě zdvojnásobení hodnot náskoků v každé z nich. Před Santovem měli Dunovský s Machů už rovnou minutu před druhými Skoupilem s Volfem. Na třetí místo se před Kneifela vecpal Polák Jan Chmielewski na Citroënu DS3 R3T. Kneifel na něj před poslední sekcí ztrácel necelých sedm vteřin.S velkým náskokem si první průjezd Santovem Dunovský velmi užil. „Byl to první tak dlouhý test se Suzankou a byla to nádhera. Klidně bychom si nějaký ten kilometr ještě přidali,“ komentuje Dunovský dlouhou rychlostní zkoušku. Spokojenost jezdce se projevila i v časových odstupech. Na téměř 25km Dunovský „naložil“ Skoupilovi skoro 35s. Posádka ovšem nezajížděla dobré časy jen ve své třídě. S grácií překonala všechny vozy ze třídy 6 a mnoho také ze třídy 3.Závěrečná RZ začala být zajímavá už při startu. Nad Valašským Meziříčím se honily mraky, které definitivně zavalily i okolní kopce. Dunovský odstartoval na suchých pneu, byť se zapnutými stěrači. „Snažili jsme si hlídat situaci. V momentě, kdy jsme viděli kolem odstaveného Miru Tarabuse s R2, bylo jasné, že je potřeba jen dojet - což se podařilo,“ shrnuje Machů. Valašská rally je pro Dunovského obrovským úspěchem a tím nejlepším vstupem do sezóny 2011. První místo ve třídě 5 s náskokem dvou minut a téměř padesáti vteřin, první místo ve dvoukolkách a patnácté místo v absolutním pořadí. O tom se jistě Dunovskému ani Machů před prvním letošním startem v MMČR ani nesnilo. „Mockrát děkujeme celému Sparrow racing teamu za ty nejlepší podmínky, které nám pro soutěž přichystali. Také našemu poděbradskému vedení. Petrovi díky za perfektní práci a zázemí během soutěže. Děkujeme našim partnerům, kteří nám umožnili plány pro sezónu 2011 uvádět v realitu. A také našim fanouškům, jejichž podpora byla skvělá a strašně důležitá. Jsme opravdu rádi za takový start do sezóny. Na druhou stranu jsme si nastavili laťku vysoko a nesmíme usnout na vavřínech. Navíc všichni víme, že první vlaštovka jaro nedělá...“ uzavírá s úsměvem Bonver Valašskou rally 2011 Václav Dunovský.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.