První závod a první zlato pro Dunovského

rally valašská
rally valašská, foto: www.rallyzone.cz | Turovský, Roman
Zuzana Eliášová 2. dubna 2011 22:37
Sdílej:

Po dlouhých patnácti týdnech zimního spánku se na Valašskou rally probudil i Václav Dunovský se spolujezdcem Petrem Machů. V nové sezóně zůstala posádka věrna vozu Suzuki Ignis S1600 i týmu Sparrow racing team, ale za to vyměnila podniky, v nichž bude startovat. Malé vystřídají velké.

A tak jsme na startu Valašské rally s netrpělivostí očekávali, jak se mistr A6 pro 2010 Václav Dunovský ukáže jak v nočních RZ, tak v nabité třídě 5. Třída 5 pod svým názvem skrývá nejednu kategorii vozidel. Sloučily se v ní nejen všechny S1600, ale i R3 a R3T. A právě zejména dvoulitrové vozy R3 slibovaly nasazení laťky výkonu velmi vysoko.Na start první páteční RZ se postavilo hned třináct vozů zařazených do nové třídy 5, z nichž hlavně špičkové Citroëny C2 S1600 mohly Dunovskému zkazit náladu. Chmury však prozatím zahnalo nádherné počasí během dvoudenních seznamovaček. Dunovský se po dlouhé rallyové pauze s psaním rozpisu trochu pral: „Po zimě šlo vše trochu pomaleji, ale rozpis jsme vytvořili maximálně poctivě, protože v noci a na pro nás neznámých RZ by každá chyba znamenala velký problém.“ Všechny rychlostky v kotárech byly velmi rychlé, ale také moc hezké a náročné. Perlou závodu pak byl Santov se svou obrovskou sportovní hodnotou a velmi zajímavou délkou 25km. Ještě před startem posádka stihla relaxovat návštěvou dorosteneckého hokeje ve Vsetíně, kde ve dvou zápasech kluci sledovali vyřazení pražské Slavie. Po řádné relaxaci už naskočili do Suzuki Ignis a hurá na shakedown. Ten projela posádka dvakrát, aby ještě přenastavila zadní část vozu a všechno tak bylo připraveno na závod.Za sucha a tepla vyrazil poděbradský pilot opatrně do první etapy. „Bál jsem se chyby jako čert kříže. Ale auto fungovalo na jedničku a první zkouška se nám jela pohodlně,“ komentuje start do Valašské rally Dunovský. Na druhé RZ potkalo posádku totéž, co posádky ostatní: rozvířený prach od předchozích projíždějících. Dunovskému se k tomu ještě přidalo mlžení předního skla, takže o zábavu bylo postaráno. Díky dobře připravenému rozpisu ale žádnou velkou ztrátu nenachytali. Jedinou ztrátu 5s tak představovala penalizace za ťuknutí do retardéru. Dunovský to komentuje s lehkým úsměvem: „Přiznávám se, nebyl tam ani prach a ani zamlžené sklo. Už se je prostě musím naučit!“Druhou večerní sekci Dunovský s Machů projeli svižně a bez zbytečného rizika. Odměnou za to pak byly vyhrané RZ. Po páteční etapě tak byl Dunovský s náskokem téměř 25s před druhým Jiřím Skoupilem na Citroënu S1600. Třetí dojel o další minutu a čtvrt později Milan Kneifel s Renaultem Clio R3.Dunovský s Machů se do sobotního rána probudili s úsměvem a novou energií do vítězství. Jediné, co jim nešlo z hlavy, byla předpověď počasí. Vše nasvědčovalo tomu, že bude pršet. Nakonec ale k všeobecné radosti zůstalo sucho. Ve druhé etapě jel Dunovský opět svižně, i když se na trati mnohde potýkal s velkým množstvím nečistot, s kterým si nevěděl moc rady. Avšak na časech se to neprojevilo. Dunovský přehledně vyhrál před Skoupilem obě ranní erzety. Jejich odpolední opakování pak přineslo ještě zdvojnásobení hodnot náskoků v každé z nich. Před Santovem měli Dunovský s Machů už rovnou minutu před druhými Skoupilem s Volfem. Na třetí místo se před Kneifela vecpal Polák Jan Chmielewski na Citroënu DS3 R3T. Kneifel na něj před poslední sekcí ztrácel necelých sedm vteřin.S velkým náskokem si první průjezd Santovem Dunovský velmi užil. „Byl to první tak dlouhý test se Suzankou a byla to nádhera. Klidně bychom si nějaký ten kilometr ještě přidali,“ komentuje Dunovský dlouhou rychlostní zkoušku. Spokojenost jezdce se projevila i v časových odstupech. Na téměř 25km Dunovský „naložil“ Skoupilovi skoro 35s. Posádka ovšem nezajížděla dobré časy jen ve své třídě. S grácií překonala všechny vozy ze třídy 6 a mnoho také ze třídy 3.Závěrečná RZ začala být zajímavá už při startu. Nad Valašským Meziříčím se honily mraky, které definitivně zavalily i okolní kopce. Dunovský odstartoval na suchých pneu, byť se zapnutými stěrači. „Snažili jsme si hlídat situaci. V momentě, kdy jsme viděli kolem odstaveného Miru Tarabuse s R2, bylo jasné, že je potřeba jen dojet - což se podařilo,“ shrnuje Machů. Valašská rally je pro Dunovského obrovským úspěchem a tím nejlepším vstupem do sezóny 2011. První místo ve třídě 5 s náskokem dvou minut a téměř padesáti vteřin, první místo ve dvoukolkách a patnácté místo v absolutním pořadí. O tom se jistě Dunovskému ani Machů před prvním letošním startem v MMČR ani nesnilo. „Mockrát děkujeme celému Sparrow racing teamu za ty nejlepší podmínky, které nám pro soutěž přichystali. Také našemu poděbradskému vedení. Petrovi díky za perfektní práci a zázemí během soutěže. Děkujeme našim partnerům, kteří nám umožnili plány pro sezónu 2011 uvádět v realitu. A také našim fanouškům, jejichž podpora byla skvělá a strašně důležitá. Jsme opravdu rádi za takový start do sezóny. Na druhou stranu jsme si nastavili laťku vysoko a nesmíme usnout na vavřínech. Navíc všichni víme, že první vlaštovka jaro nedělá...“ uzavírá s úsměvem Bonver Valašskou rally 2011 Václav Dunovský.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.