Přední jezdci z čela startovního pole jubilejního třicátého ročníku BONVER Valašská rally 2011 přijali pozvání organizátorů a zúčastnili se tiskové konference se zástupci sdělovacích prostředků. Před novináře usedli úřadující český šampion a vítěz loňské valašky Pavel Valoušek, evropský vicemistr v rally Antonín Tlusťák a valašskomeziříčský jezdec Roman Michalík, bývalý mistr světa a Evropy v enduro. Úvodní podnik Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2011 slibuje kvalitní startovní pole a dramatické boje o vteřinky na rychlostních zkouškách.
„Před třemi týdny nám Škoda Motorsport rozvázala spolupráci. Času do prvního závodu sezony zbývalo opravdu málo a naším cílem bylo připravit v krátkém čase konkurenceschopné auto na čelní příčky,“ uvedl Pavel Valoušek na zlínské tiskové konferenci. Valouškovi se zásluhou silného partnera potravinářské společnosti Delimax podařilo dojednat v českém šampionátu start se špičkovým vozem Peugeot 207 S2000 specifikace 2011 z dílen Peugeot Sportu. Auto bude provozováno známým belgickým týmem Kronos, s nímž má dvojice Pavel Valoušek, Zdeněk Hrůza zkušenosti ze startu před třemi lety na domácí barumce. „Konkurence v českém šampionátu bude opět velká. K hlavním favoritům patří Honza Kopecký, Roman Kresta a Vašek Pech. Čeká nás tuhý souboj o desetinky a vteřinky na rychlostních zkouškách. Samozřejmě rádi bychom obhájili mistrovský titul,“ pověděl jednatřicetiletý jezdec Peugeot Delimax Total Teamu. Právě v loňském roce slavil otrokovický jezdec v okolí Valašského Meziříčí první výhru, která položila základ k pozdějšímu mistrovskému titulu. „Na loňský ročník valašky vzpomínám opravdu rád. Bojovalo se od prvních kilometrů až do posledního metru. Ani před závěrečnou rychlostní zkouškou nebyl znám vítěz. Byl to boj na ostří nože, ze kterého jsme nakonec odešli jako vítězové. Jednalo se o naše první velké vítězství v českém šampionátu. Určitě vzpomínám na valašku pouze v dobrém a velmi se těšíme na letošní start,“ řekl Pavel Valoušek, pro něhož byla loňská sezona doposud nejlepším rokem dosavadní kariéry. „Určitě se jednalo o skvělou sezonu. A to jak výsledkově, tak i po stránce výkonů. Pomýšlíme na obhajobu titulu, i když konkurence je velmi silná. Naším prvořadým úkolem je sžít se s novým autem,“ uzavřel žhavý favorit letošní BONVER Valašská rally 2011.
Jako první jezdec sjede ze startovní rampy na trať jubilejní Valašské rally zádveřický jezdec Antonín Tlusťák na voze Škoda Fabia S2000. Úřadující evropský vicemistr si vyjel priorotu FIA B a poveze nejnižší startovní číslo 1. „Valaška je pro nás domácí závod, který se jede prakticky za barákem. Pojedeme ji bez nutnosti bodovat a bez tlaku, zkrátka si ji chceme naplno užít. V letošním roce se zúčastníme kompletního seriálu jedenácti závodů mistrovství Evropy. Z českých soutěží se vedle barumky svezeme právě na valašce, objevíme se na Rallysprintu Kopná ve Slušovicích a snad i v Českém Krumlově, který je stále v jednání. Valašskou rally velmi dobře poznám, je výborně organizovaná a konkurence v českém šampionátu je rok od roku větší,“ řekl Antonín Tlusťák, otec tří dcer.
Přes zimní přestávku nenastaly žádné změny v jeho týmu. K dispozici je nadále rychlý vůz Škoda Fabia S2000, který prošel po sezoně kompletní repasí. Tým osvědčených mechaniků pod vedením Jirky Malčíka zůstal rovněž v osvědčené sestavě jako loni. Tlusťák má za sebou již úvodní start na regionální soutěži Rallye des Routes du Nord na severu Francie. „Nejeli jsme zde pro výsledek, neboť nám závod posloužil jako vítaný test. Jsou zde charakterem podobné tratě jako v Belgii při Ypres rally. Zkoušeli jsme různé variatny nastavení podvozku auta. V porovnání s loňskem jsme byli na kilometr tratě výrazně rychlejší. Zlepšení bylo patrné, ale máme ještě rezervy. Člověk musí neustále zrychlovat,“ pověděl devětadvacetiletý pilot, jehož bude již třetí sezonu navigovat Jan Škaloud. Tlusťáka čeká první start v mistrovství Evropy v polovině dubna na Rally Mille Miglia v Itálii, neboť úvodní evropský podnik v Řecku byl z finančních důvodů odvolán.„Letos se sejde v Evropě opět velmi kvalitní konkurence, neboť startovní pole je rok od roku kvalitnější. Budeme chtít zúročit zkušenosti z minulých let, neboť jsme startovali v minulosti na každém podniku. Pojedeme kompletní seriál včetně závodů v Turecku a na ostrově Madeira. Auto je výborně připraveno, chceme zajet co nejlepší výsledek,“ uzavřel Tlusťák.
Ve startovním poli jubilejní valašky se objeví i místní valašskomeziříčský jezdec Roman Michalík, bývalý mistr světa a Evropy v motocyklovém enduro. Před časem přesedlal na automobilové rally, i když letos se vrací opět do sedla motorky. „Před časem přišlo na motorce zranění a musel jsem enduro na chvíli opustit. Dal jsem se s partou kamarádů na rally. Valašku jedeme téměř z povinnosti, neboť se jedná o srdeční záležitost a domácí podnik,“ řekl populární „Palič“, jenž pojede opět s červeně zbarveným vozem Mitsubishi Lancer EVO IX a na dveřích poveze startovní číslo 21. Přesto pro něho nebude rally v letošní sezoně prioritou. „Domluvili jsme se s kamarády, že se vrátíme zpět k enduru. Zúčastním se českého šampionátu, kde je konkurence stále větší. Uvidíme, jak nám vyjde úvodní závod. Snad jsem ještě na motorce nezapomněl jezdit,“ pověděl Michalík, který bude startovat se slovenskou licencí na motocyklu Beta 350-4T. Na sedadle spolujezdce v soutěžním vozidle nahradí Radima Oravu motoristický fotograf Pavel Kacerovský. „Vzhledem k přestupu k motorkám, jsem nemohl Radimovi slíbit celou sezonu v rally. Radim bude z těchto důvodů navigovat Iva Srba, zatímco na horké sedadlo vedle mě se posadí Pavel Kacerovský,“ upřesnil Michalík, nejlepší sportovec Zlínského kraje před pěti lety.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.