Stavba nového vozu, rozladění, průkopnické krůčky a ve finále post vicemistra, taková byla loňská rallyová sezona Romana Stromšíka. Valašský jezdec si našel v povánočním čase chvilku, aby zhodnotil uplynulou sezonu a zároveň poodhalil plány do letošních startů.
O Romanu Stromšíkovi je známé, že je zatížený na vozy značky Opel. Když na konci sezony 2008 oznámil jezdec z Hrachovce stavbu zcela nového vozu, bylo všem jasné, o jakou značku půjde. Váhání bylo pouze u typu. Roman se nemohl rozhodnout, zda jít do dieselové astry, nebo začít stavět corsu do třídy A7. Nakonec padla volba na corsu. Díky technickým potížím se nový vůz postavil na start až na třetí soutěži rallysprintového mistrovství - na Kopné. „Náš největší handicap byl v tom, že jsme se pustili do stavby auta, které doposud nikde v Evropě nejezdí. Proto jsme nemohli některá řešení problematických věcí s nikým konzultovat. Tudíž jsme se stali průkopníky, kteří sami vymýšlejí a zkouší.
Corsa byla zpočátku dosti poruchová, ale v průběhu sezony jsme dětské nemoci na autě vychytali. Největší problémy jsme měli s elektronickým řízením. To nás pořádně potrápilo ve čtyřech závodech, kdy řízení prakticky nefungovalo. Až když jsme elektronické řízení nahradili hydraulickým, jelo auto podle představ. Další problémy jsme měli s tlumiči. Zpočátku jsme byli samozřejmě z vozu a jeho problémů rozladěni, ale na konci roku jsme s naší prací na corse spokojeni,“ ohlédl se za premiérovou sezonou Opelu Corsa OPC Roman Stromšík. Odměnou za náročnou a vyčerpávající práci při stavbě corsy bylo pro posádku umístění v soutěžích. Roman Stromšík se spolujezdcem Petrem Měrkou startovali ve zbývajících šesti rallysprintech loňské sezony a v cíli vždy bodovali.
Dvakrát to bylo druhé místo ve třídě A7, dvakrát třetí a stejně tak i čtvrtá příčka ve třídě. „Kupodivu i když auto moc nefungovalo, tak se nám docela dařilo. V součtu bodů jsme nakonec obsadili druhé místo ve třídě A7 v rámci rallysprintů. S loňskou sezonou jsem tedy spokojený, i když mohla být určitě i lepší,“ uvedl Roman Stromšík. Na konci března odstartuje nová sezona domácí soutěží - Valašskou rally. Při slavnostním startu ve Valašském Meziříčí by neměla chybět ani posádka Stromšík – Měrka. S největší pravděpodobností usednou kluci opět do Opelu Corsa OPC. Slova „s největší pravděpodobností“ jsou zcela na místě. Romanovi totiž nestačila jedna stavba vozu a již nyní spřádá nové plány.
„Zřejmě se opět pustíme do stavby dalšího závodního vozu. Původně jsme si totiž mysleli, že corsa bude stačit soupeřům, ale není tomu tak. Ve třídě A7 budou letos zřejmě dominovat Renaulty Clia R3, se kterými se u nás roztrhl pytel. My bychom jim s úpravami, jaké umožňují řády, nestačili, proto asi půjdeme cestou jiného vozu. V této chvíli ještě nevím, co přesně to bude za auto. Určitě zůstanu věrný Opelu. Dokonce uvažuji o návratu do astry OPC, se kterou jsem závodil v roce 2008. Co se týká startů, prioritní pro nás bude rallysprintové mistrovství. K tomu přibude domácí Valašská rally,“ naznačil plány do letošní sezony Stromšík. Úvod nadcházející sezony tedy obstará corsa. O tom, s jakým autem bude posádka Stromšík – Měrka startovat dále, se necháme překvapit. A co říci na závěr? „Chtěl bych poděkovat hlavně rodině a všem kamarádům, kteří nám v průběhu roku pomáhali a drželi nám palce.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.