Po tragických událostech v závěru loňského roku a na samotném začátku letošní sezóny se jezdci organizovaní v Asociaci jezdců rallye začali oprávněně obávat, že dosavadní limit plnění na škody způsobené třetím osobám na trati rychlostních zkoušek ve výši 5 milionů Kč na celé startovní pole je zoufale málo.
Své by o tom mohl například vyprávět jeden z předních českých jezdců, který byl jako držitel vozidla soudem první instance odsouzen k úhradě části náhrady škody poškozenému, který stál sice za páskou, avšak z hlediska zdravého rozumu přímo v tečně únikové zóny. Bohužel právě tam jej jezdec s od něj pronajatým soutěžním vozem přejel a poškozený vymáhal soudně větší odškodnění, než mu bylo vyplaceno z pojistky. V těchto případech se samozřejmě nejedná o trestně právní, ale o majetkoprávní odpovědnost. V některých případech by policie mohla vyhodnotit zavinění nehody na rychlostní zkoušce jako vinu jezdce, což je sice paradox, ale dle oslovených právníků se to stát může – stačí, když v místě nehody například jezdec pojede rychlostí výrazně vyšší, než všichni ostatní jezdci a opustí trať. Poté za úhradu škod nese odpovědnost rovným dílem řidič a provozvatel vozidla. Stačí pak představit si případ, kdy dojde při havárii k poškození statiky rodinného domu ve výši dvou milionů Kč, poškození zaparkovaného drahého automobilu ve výši dvou milionů Kč a dvěma zraněním s trvalými následky, které soud vyčíslí každé na pět milionů Kč. Celková škoda bude tedy čtrnáct milionů Kč, přičemž v současné době, pokud nikdo jiný na soutěži nezpůsobí další nehodu, zúčastněný jezdec a provozovatel vozidla (jednalo-li se o pronajaté vozidlo) budou ze svého muset zaplatit každý 4 500 000 Kč.
Po velkém úsilí zástupců výkonného výboru Asociace jezdců rallye se podařilo ve spolupráci s makléřskou společností Allrisk, s.r.o. a Českou pojišťovnou, a.s. společně připravit a na český pojišťovací trh uvést speciální produkt – odpovědnostní pojištění vozidel jezdců rallye. Záměrem bylo vyřešit jednou provždy obavy všech jezdců, nejen těch sdružených v AJR, z výše popsaných případů a dát jasně červenou současné nepřehledné situaci v oblasti pojištění jezdců rallye, které v současné době v žádném případě neodpovídá potřebám a požadavkům současného závodění.
A co vlastně speciální pojištění obsahuje? • pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla od České pojišťovny, a.s. - limity plnění 100 mil. Kč pro škody na zdraví (usmrcení) a 100 mil. Kč pro škody na majetku (ušlý zisk)
• Allrisk pojištění právní ochrany s ročním limitem plnění 100.000,-Kč
Toto pojištění je vlastně obdobou dřívějšího systému, kdy se v zásadě jedná o povinné ručení "rozšířené" na uzavřené tratě rychlostních zkoušek. Pojištěné je tak vozidlo a nikoli posádka, takže pojištění platí po dobu, na kterou je uzavřeno, na neomezeném počtu závodů a je jedno, který jezdec jej v dané chvíli řídí. V zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla je sice ustanovení § 7, písm. g), které jasně říká: (1) Pojistitel nehradí
g) škodu způsobenou provozem vozidla při jeho účasti na organizovaném motoristickém závodu nebo soutěži, s výjimkou škody způsobené při takovéto účasti, jestliže je řidič při tomto závodu nebo soutěži povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích
S tímto ustanovením zákona se Česká pojišťovna, a.s. vypořádala vytvořením zvláštního ujednání ZU AJR 01/2009, které je doplňuje a mění pojistné podmínky produktu ve smyslu poskytnutí pojistného plnění při motoristických závodech a soutěžích nebo přípravných jízdách k nim. Česká pojišťovna tak bude hradit i škody způsobené třetím osobám při závodech, kde není třeba dodržovat pravidla silničního provozu. Za třetí osobu se při tom nepovažuje účastník závodu. "Chtěli jsme pro jezdce rallye najít silného a spolehlivého partnera, který pro jednou vyřeší obavy našich členů z případného rizika celoživotního splácení škody kvůli chybě při sportu, který máme tak rádi. Česká pojišťovna, a.s. tyto obě podmínky jasně splňuje. I díky zvláštnostem tohoto pojištění pak svěřila Česká pojišťovna prodej tohoto pojištění výhradně obchodní síti Allrisk, právě této společnosti musím poděkovat za velké usílí, díky kterému dospěla jednání s Českou pojišťovnou do zdárného konce" říká člen VV AJR Vojtěch Štajf a dodává: "I když primárním cílem AJR určitě není problematika tzv. amatérských soutěží, věřím, že i těmto jezdcům a pořadatelům se díky naší aktivitě nabízí kvalitní pojištění jejich závodních a pořadatelských vozů pro jejich uzavřené tratě".
Na řadě je pak další úkol: prosadit změnu ve standardních propozicích pro rallye na rok 2010, kdy nyní má povinnost zajistit pojištění odpovědnosti pořadatel. AJR prosazuje, aby v přihlášce do každého podniku soutěžící uvedl, zda je na škody způsobené třetím osobám na rychlostních zkouškách pojištěn, a v případě, že ano, nemusel již současný poplatek za směšně nízké pojištění pořadateli platit. AJR pak vyslyšela i argument některých členů, že jsou případy, kdy se jezdec například účastní pouze jediného závodu a především u menších vozů pak částka zaplacená za pojištění neúměrně stoupne. Jelikož ale povinné ručení u tzv. “erkových” čísel musí být uzavřeno na celý rok (tato čísla nelze dát do depozitu), AJR tak u České pojišťovny prosadila alespoň diverzifikaci pojistného podle obsahu motoru. Například u menších vozů tříd N1, N2, A5 a A6 pokud odečteme standardní částku za povinné ručení, pojištění na každou soutěž se dostává na úroveň současné výše, kdy limit plnění byl dvacetkrát menší a navíc byl pro celé startovní pole a ne pro jednotlivé vozidlo jako u nového pojištění.
Tarify: Sk. Typ auta Obsah Roční sazba pojistného B1 osobní automobil 0-1000 ccm 5 964 KčB2 osobní automobil 1001-1350 ccm 11 424 KčB3 osobní automobil 1351-1850 ccm 14 052 KčB4 osobní automobil 1851-2500 ccm 19 503 KčB5 osobní automobil >2501 ccm 25 052 Kč
Veškeré informace naleznete na stánkách www.ajr.cz nebo www.allrisk.info
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.