Rally Vysočina je za námi. Pojďme se na tuto soutěž podívat z trochu jiného pohledu. Z pohledu několika fandů, kteří obrážejí soutěže. Troufám si řadit se mezi ně, takže doufám, že to bude více než autentické.
Je pět hodin ráno a protivně začína řvát budík. Opravdu se mi nechce vstávat. Do pokoje vběhne sestra a ptá se mě jestli už vstávám. Samozřejmě, že vstávám. S vypětím všech sil se dovalím do koupelny. V půl šesté lezu do auta. Až to mě probudí. Je zvláštní jak na člověka začne působit atmosféra soutěže, i když jste přibližně 130 kilometrů od jejího centra. Po cestě posbíráme další členy naší posádky. Když vyrážíme z polabí, počasí je slibné. To se samozřejmě na poslední chvíli mění. Pět minut před příjezdem na RZ1 začíná pršet.
Na jedničku jedeme k obci Budíkovice. Hezký úsek. Na brzdy z mírného kopce, ručka kolem retardéru a výjezd do lehkého kopce. Jako první přijíždí předjezdec v Citroenu Saxo. Nějak mu klouže spojka. Za ním přijela na oko krásná Lancie Delta Integrale. Průjezd nic moc, nevypadala jako ty, na které jsme byli zvyklí z dřívějších dob, ani zvuk není to co bývalo. Už se nemůžu dočkat toho třetího. Auto, které podle mě dokáže zastínit všechny dnešní vozy. Je stará jako já, ale je pořád tak nádherná. Audi Quattro A2. Těch 340 koní v řadovém pětiválci je naprosto omamných. Konečně přijíždí. Řidič svůj klenot dost šetří, což vzhledem k tomu co řídí docela chápu. Po výjezdu z retardéru ji pěkně 'otevře', bože ten zvuk. Všichni koukají s otevřenými ústy.
Je tu první ostrý průjezd. Přijíždí Antonín Tlusťák. Pěkně v tempu, tak jak jsme u něho zvyklí. Projíždí čistě s lehkým přitáhnutím ruční brzdy. Druhý v pořadí jede Peter Gavlák. Po jeho špičkovém průjezdu je nám jasné, že bude jedním z favoritů. Na brzdy ani pozdě, ani brzo. Prostě tak akorát. Projíždí několik dalších vozů. Vzpomínáme na to, jak to bylo krásné, když tu projížděla WRCka. Ale 'Mitsubishi cup' je to, co nám 'zbylo'. Poulík jede taky čistě. Docela za to 'tahá'. Po Poulíkovi konečně přijíždí něco jiného než EVO. Dan Běhálek. Docela nás překvapuje, že v této RZ dojíždí až 22. Minařík s Puntem jede neuvěřitelně. Fiata drží do poslední chvíle pod plynem až do omezovače. Nádhera. Prostě umí. Největší soupeř Tlusťáka? Nebo naopak?... Z S1600 je tu ještě Kneifel s krásnou Fabií, kterou vyměnil za Felicii. Dále pak Skoupil s Puntem S1600 a Vlček s úžasným Pegeotem 206 S1600. Jsme zvědaví, jak si s těžkými podmínkami poradí talentovaný Tomek. Uvidíme jak se mladík popere s konkurencí. Ještě stihneme Kundráta s dieselovou Octavií. Je to trochu rozdíl proti Felicii Kit Car, kterou jezdil dříve. Po jeho průjezdu se přesouváme na RZ3 k obci Pokojovice.
Tato část RZ je na rovince. V místě kde se silnice dělí, je lehký retardér. Spíše technická pasáž. Oříškem může být jen snad dost bláta na výjezdu z šikany. Naštěstí všichni projeli bez újmy. Myslím, že není nutné se zmiňovat o rychlosti a průjezdech. Byl jsem fotit u silnice. Nevím ani proč, ale stoupl jsem si přesně vedle toho bahna. Veřte mi, že to nebyl dobrý nápad, ale mě to nevadilo, jsme na rally. Nevšiml jsem si však potůčku, což bylo horší. Dozvídáme se, že na RZ2 se něco stalo Schlagerovi, dojíždí až 44. Po druhém čase na RZ1 je to škoda. Další ze zkoušek je RZ6. To jedna z nevýhod sprintů. Nestihnete toho moc.
Šestka je u Sádku skvělá. Po dlouhém kopci je tu skok, a poté padák dolů z kopce, retardér a zase do kopce.
Už je tady Quattro. Neskočilo, ale ten zvuk. To s integrálkou už to bylo lepší. Je to nádherný úsek, všichni jdou do vzduchu. I dvoukolky nemají jediné kolo na silnici. Minařík opět fantasticky. Před horizontem nesundal nohu z plynu a podržel Punto v ideální stopě. Jako letec se ukázal i Lumír Firla. Závod od závodu je na jeho jízdě znát zlepšení. Na svou okruhovou minulost již zřejmě zapoměl a s rally se sžívá velmi dobře. Po několika soutěžících se stěhujeme na další RZ, a to na tu poslední, osmou.
Úsek ve vsi Opatov je pro diváky ideální. Trať se točí vesnicí přes široké náměstí, kde se dají čekat dlouhé smyky. Zážitek ještě umocňují ohřáté pneumatiky. Na mokrém asfaltu se znich při smycích valí pára společně s vůní spálených pneumatik. Je to krásný závěr podařené soutěže.
Škoda, že letos nevyšlo počasí. To byl možná důvod proč podél trati nebylo vidět tolik diváků. Po náročném dni se po šesté hodině večerní dostáváme domů, mokří, zmrzlí, bez pokut. Do Okříšek se ale stejně příští rok vrátíme. Vysočina má v našich srdcích navždy své místo.
Neoficiální výsledky Rally Vysočina:
1. Gavlák – Hůlka (Mitsubishi Lancer evo 9) 28:41,4 min 2. Pantálek – Vilímek (Mitsubishi Lancer evo 8) + 8,1 s 3. Firla – Švajda (Mitsubishi Lancer evo 6) + 21,9 s 4. Szabó – Tichý (Mitsubishi Lancer evo 8) + 27,1 s 5. Poulík – Chvojková (Mitsubishi Lancer evo 7) + 27,9 s 6. Hozák – Niemetz (Mitsubishi Lancer evo 7) + 33,8 s 7. Tlusťák – Volf (Citroën Saxo Kit Car) + 47,2 s 8. Minařík – Semela (Fiat Punto S1600) + 53,3 s 9. Hanák – Novák (Mitsubishi Lancer evo 9) + 1:25,2 min 10. Kurka – Škubník (Mitsubishi Lancer evo 7) + 1:52,4
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?