Stejně jako každý rok, tak i letošní závěr sezony patřil volným podnikům. Do Škody Fabie KIT Car poslední listopadovou sobotu usednul také jezdec z Vysokého Pole. Poslední závody roku jsou určeny také jako možnost svézt své sponzory. Touto cestou chtěl jít i na Mikuláš Rally ve Slušovicích Radek Jatel.
„Původní plán byl posadit na místo spolujezdce mého sponzora Martina z BIG MAT STAVEBNINY KODRLA, bohužel to neumožnilo Martinovo pracovní vytížení a já se rozhodl, že po dobře dokončené Barum Czech Rally Zlín 2023 oslovím opět Zdeňka Omelku. Ten na nabídku kývl a bylo před námi opět srandovní dobrodružství,“ popsal před závodem pětatřicetiletý jezdec.
Nutno podotknout, že Zdeněk to pojal jako vánoční show a začal vybírat vánoční doplňky a nálepky na auto. Také jako správný spolujezdec sledoval předpověď počasí, kde hlásili sněžení. Ještě v pátek před závodem tomu nic nenasvědčovalo, ale v sobotu ráno bylo jasné, že Zdeněk bude mít pravdu. Radek narychlo přezul treninkové auto na zimní pneumatiky a vyrazili na seznamovací jízdy, kde panovaly sněhové podmínky a kluci se u toho dobře pobavili. „Od první RZ jsme jeli mokrou pneumatiku od nového dodavatele HOOSIER. Byl jsem zvědavý, jak bude pneu fungovat. Ale jak už je zvykem, Zdeněk řekl: Radku, je to TOP a budeš mile překvapený. Proto jsem nepochyboval a také jsem mile překvapený byl. Od prvních metrů pneu fungovala velmi rychle a spolehlivě, svým chováním připomíná Michelin, akorát je za lepší cenu,“ sdělil své dojmy na novém obutí Radek Jatel.
Nové pneumatiky a náročné podmínky posádce vyhovovaly a závodem projížděly bez problému. Po první sekci se Radek se Zdeňkem nacházeli na 9. místě absolutního pořadí a prvním místě mezi dvoukolkami. Byl to skvělý výsledek a kluci si přáli jej udržet až do cíle. „Do druhé sekce jsem šel s náskokem 3,5 sekundy na polského jezdce Mateusze Ferugu a přál jsem si to minimálně udržet. Na třetí rychlostní zkoušce jsme strávili na startu docela dlouhou dobu a první dvojice zatáček byla velmi zajímavá. Naštěstí se nám podařilo krizi zvládnout a byl z toho divácky velmi atraktivní průjezd, bohužel jsme zde na polského závodníka ztratili 2,5 sekundy a do čtvrté RZ jsme vstupovali s pouhým sekundovým náskokem. Před čtvrtým úsekem jsem důkladně zahřál pneumatiky a do časovky jsme přijeli s chutí bojovat o první příčku mezi 2WD. Bohužel RZ byla zastavena z důvodů havárie. Po celou dobu mírně sněžilo a já se rozhodl, pokusit se udělat zásadní krok v boji o vítězství. Pneumatiky začali fungovat velmi rychle, věřím že mé tempo bylo slušné, bohužel v předposlední zatáčce RZ se před námi zjevil sníh, který jsem v tom místě nečekal. Bylo pozdě na velké brzdy, vůz by určitě šel rovně mezi vzrostlé stromy. Mé rozhodnutí bylo pokusit se to projet velkým smykem, vůz se ale utrhl velmi rychle a už jsme se točili. Naštěstí pneumatiky kladly velký odpor a my hodně zpomalili a pak už jen zapluli do příkopy,“ popsal osudný moment na čtvrtém měřeném testu Bernardýnská pilot Škody Fabie KIT Car. Tento výlet mimo trať byl pro posádku konečnou v závodě. Auto sice nebylo nijak vážně poškozené, ale vzhledem k podmínkám, které na tratích panovaly bylo rychlé vytažení Fabie a pokračování v závodě téměř nemožné.
„Chtěl bych se omluvit týmu za tuto chybu a Zdeňkovi Němcovi, že jsem Fabii nedovezl do cíle. Dále chci poděkovat sponzorům za jejich podporu. Jak na Mikuláš rally, tak i v celé sezoně 2023. Moc si jejich podpory vážím, protože bez mých sponzorů by nebyly mé starty možné. Poděkování patří: BIG MAT STAVEBNINY KODRLA, ŠEVČÍK GROUP a.s, APARTMÁNIA, APEKO CZ, TOMS PIZZA, SOLAR DEVELOPMENT s.r.o, AUTO HELUS, STOP CARS s.r.o, POKLOP SYSTÉM, IST Innovative Sensor Technology, HASMAN KLIMA, HŘÍBEK GROUP s.r.o, ARUALL BUILDING, DUMONT s.r.o, ČERNÍK, TVD, BETOSAN, JPO METAL, AFB Motorsport a COMPLETCAR CZ.
Děkuji také všem fanouškům za jejich fandění a množství zpráv, které nám v průběhu roku posílají. Jde vidět, že rally je v České republice opravdu královský sport. Velmi nás taková podpora potěší stejně jako když se za námi staví do servisu na kus řeči. Blíží se konec roku, proto bych chtěl popřát všem čtenářům hezký zbytek roku a příští sezonu se uvidíme. Buď u tratí rychlostních zkoušek za páskou nebo z druhé strany za volantem závodního vozu.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.