Adam Březík: Start na CER byl obrovská zkušenost

Central European Rallye (CER)
Central European Rallye (CER), foto: Jakub Daniel Machálek, RallyZone.cz
Tomáš Plachý 3. listopadu 2023 12:07
Sdílej:

Posádka Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík – Ondřej Krajča zdárně překonala všechny nástrahy více než 300 km rychlostek Central European Rally 2023. Do cíle v německém Pasově dorazila na 18. místě absolutně, dále jako osmá posádka klasifikace WRC2.

Týdenní kolotoč Central European Rally přinesl Adamu Březíkovi s Ondřejem Krajčou nové zkušenosti a hlavně zážitky. Na potřebnou administrativu navazovaly seznamovací jízdy, následovalo svezení na shakedownu a předstartovní část vyvrcholila přesunem do Prahy ke slavnostnímu start s kulisou Pražského hradu.

„V tomto případě nám dva průjezdy vyhovovaly, máme to s Ondrou zažité. U nás často trénujeme stejným způsobem. Jen když se někde objeví nová těžká zkouška, která se nikdy nejela, využijeme i třetí průjezd.

Po loňském startu na 3-Städte jsme asi věděli, co čeho jdeme. Nejvíce se proměnily právě německé úseky, byly lepší než loni, to nebylo jen mezi odbočkami. Celkově byly tratě CER velmi pěkné a sportovně náročné.

Už při tréninku panovalo proměnlivé počasí, ale přece jen jsem neměl ze světa potřebné zkušenosti. Samozřejmě některé katy byly jasné, ale častokrát mě ani nenapadlo, kam až to špička dokáže s autem dát. Navíc jsme ani nečekali, že v těch katech bude až tolik bláta. To nás opravdu mnohdy překvapilo,“ vrací se před start Adam Březík a pokračuje: „Start na Hradčanech měl unikátní atmosféru. Kolem byla spousta lidí, měl jsem srovnatelné pocity jako při zlínské Barumce.“

„Část tratí jsme znali z loňského roku, ale větší část soutěže byla nová. České zkoušky byly různě pospojované úseky, které se nejely spousty let. Tím, že proti loňsku ubylo ´tyček´, právě katování bylo při tomto závodě zásadní. Nepamatuji, kdy se u nás tak moc zkracovaly zatáčky. Ještě horší to však bylo v Rakousku, kde kolikrát ani nebylo poznat, kde je vůbec cesta. Ale to už jsme v Rakousku zažili. Německé cesty byly podobné, tudíž opět rychlejšího charakteru, ale ve srovnání hodnotnější,“ doplňuje Ondřej Krajča.

  Poté už čekal posádku Samohýl ŠKODA Teamu přesun k prvním rychlostkám. Nejprve na divácké zkoušky v Chuchli a v Klatovech, následně na Vimpersko, Strakonicko a Prachaticko. V těchto fázích závodu vsadil Adam Březík na mokrou pneumatiku.

„Bohužel tady to trochu prvně zaskřípalo, ale jen se potvrdilo, že startovat v Praze ve dvě odpoledne a jet na druhý konec do Chuchle nebylo optimální. Nestíhali jsme časovku, i po výjezdu z Chuchle jsme stáli patnáct minut na Pražském okruhu, když zavřeli tunely. Naštěstí všechny penalizace byly posléze anulovány.

Co se týká gum, byla to v podstatě v první polovině soutěže sázka na jistotu. Na mokrou variantu. Už ve čtvrtek jsme věděli, že zaprší, na klasické tratě jsme pak vezli dvě rezervy, protože kvůli katům hrozily defekty. Ale ty se nám naštěstí po celou soutěž vyhnuly. České vložky se nakonec ukázaly být tím nejtěžším na CER, zrádná pak byla i sobota dopoledne na dvou rakouských a jedné německé zkoušce. Až v závěru soutěže jsme obuli měkký slick, něco mezi desítkou a dvacítkou od Michelinu. U této značky určitě do budoucna zůstaneme, k pirelkám jsem si úplně nevytvořil vztah,“ přiznává s potutelným úsměvem lukovský jezdec.

Adam Březík s Ondrou Krajčou sice stejně jako na Barumce v závěru podlehli rakouskému šampiónovi Simonu Wagnerovi, ale i tak panovala s umístěním ve druhé desítce absolutně a v TOP10 v rámci WRC2 spokojenost.

„Jsme spokojeni. Kdyby mi před závodem někdo řekl, že skončíme v desítce WRC2, moc bych nevěřil. Na druhou stranu po tom, jak jsme jeli, jsme asi mohli být i o něco výše. S rychlostí jsem úplně spokojený nebyl, ale ten hlavní cíl, který jsme si dali, ten jsme splnili. To bylo nejdůležitější. Potvrdilo se, že špička WRC2 má spoustu zkušeností, daleko více než my. Se světovým formátem, délkou i prostředím, umí se díky tomu daleko lépe přizpůsobovat podmínkám. Přece jen i ti nejrychlejší jezdci WRC2 v minulosti působili v továrních autech, což musí být znát. Během závodu jsme neřešili žádné problémy, auto bylo opět od Romana Kresty perfektně připraveno. A tak, zda si svět ještě někdy zopakujeme, asi bude záležet na rozpočtu. Poděkování patří celému týmu, rodinám, partnerům a všem, kteří se na našem startu podíleli,“ uzavřel ohlédnutí za světovým debutem Adam Březík.

„Z mého pohledu jsme byli výborně připraveni a únava opravdu přišla až po konci závodu. Díky změnám počasí, vytahanému bahnu na trati byl závod velmi náročný, ale krásný. A s Adamem jsme si CER užili. Společně bychom chtěli poděkovat i českým fanouškům, kteří dokázali vytvořit neskutečnou atmosféru podél tratí a hnali nás dopředu,“ dodal Ondřej Krajča.

Start Adama Březíka s Ondřejem Krajčou na Central European Rally podporovaly společnosti Samohýl Motor, Delimax, dobré obaly.cz, MPL a Kresta racing.

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?