Dva úspěšné starty má za sebou dvacetiletý rallyový talent Filip Kohn. Společně s anglickým spolujezdcem Tomem Woodburnem nejprve dokončili Estonskou rally na 7. místě ve třídě RC3 a posléze si dojeli pro první světový pohár. Ve Finsku dokončila mladá posádka rally na 3. místě ve třídě.
Tak to konečně cinklo! Filip Kohn v průběhu letošní sezony ukazoval, že mu nechybí rychlost, ale občas se mu do cesty připletla nějaká chybička. Ta pramenila z nezkušenosti, ale co chtít po mladém klukovi, který poprvé vyrazil do velkého světa… Příbramský mladík poctivě sbíral poznatky a důležité kilometry. V Chorvatsku si připsal první dílčí úspěchy v podobě vyhraných erzet v rámci třídy a další nejrychlejší časy si připsal na Sardinii. Předchozí tři starty dokončil mladý jezdec v rámci super rally. V Estonsku a posléze i ve Finsku si ale Filip Kohn vychutnal kompletní soutěže. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za posledními starty.
Rally Estonia je ve světovém seriálu krátce, ale díky šotolině je mezi jezdci velice oblíbená. Filip s Tomem měli ve třídě RC3 14 soupeřů. Vstup do soutěže měla posádka opatrný, ale s přibývajícími kilometry a získanou jistotou zrychlovala. Po první etapě to byla sedmá příčka ve třídě. Rozestupy mezi jednotlivými posádkami byly již větší, a tak bylo potřeba neudělat chybu. To se klukům dařilo plnit a i po druhém dni figurovali na sedmé pozici. Třetí soutěžní den Filipa lehce potrápila technika, ale naštěstí to nemělo vliv na konečný výsledek. „Estonský závod se mi velice líbil jak po organizační stránce, tak i z pohledu charakteru rychlostních zkoušek. Pro mne bylo důležité, abych získal jistotu na šotolině a dobrý pocit v autě. Vše šlo v průběhu závodu podle plánu, takže v týmu panovala spokojenost. Ke konci soutěže nás postihly menší technické problémy, ale ty jsme odstranili a závod úspěšně dokončili. První dokončený závod bez „pomoci“ super rally, to mne hodně potěšilo. Naopak, trochu zklamaný jsem z nedělní etapy. V autě jsem se cítil dobře a věřil jsem, že zajedu i dobré časy, ale právě ty problémy mne přibrzdily,“ prozradil po estonské rally dvacetiletý jezdec. Česko – anglická posádka dokončila soutěž na 7. příčce ve třídě RC3 a v absolutní klasifikaci jí patří 26. místo.
Za dva týdny se Filip s Tomem postavili na start další světové soutěže, tentokráte podniku s dlouholetou historií. Secto Rally Finland je rovněž šotolinový závod, ale není šotolina jako šotolina. „Největší rozdíl v obou šotolinových soutěžích byl v povrchu. V Estonsku byl podklad méně pevný a docela brzy se tvořily velké koleje. Jezdilo se po užších cestách v lese. Ve Finsku to byl místy rychlejší charakter erzet a hlavně pevný povrch, takže koleje se tvořily minimálně,“ popsal rozdíly na erzetách Filip Kohn, jenž měl ve Finsku dvanáct soupeřů. V úvodu první etapy a na jejím konci byla v harmonogramu 3,5 km dlouhá asfaltová erzeta. Filip s Tomem v obou průjezdech nepoznali hořkost porážky a na své kombinézy si připsali další dvě vyhrané zkoušky na mistrovství světa. Ale ani další časy v první etapě nebyly špatné a na konci prvního dne šla posádka spát na 4. místě ve třídě RC3. To bylo jistě pro mladého jezdce velkým povzbuzením. „Estonský závod mi dodal jistotu a najel jsem na šotolině důležité kilometry, které se následně projevily ve Finsku. I to byl důvod lepších časů. V plánu bylo více se opírat do plynového pedálu a to jsme splnili,“ poodhalil „tajemství“ posunu ve výsledcích příbramský mladík. Počasí bylo jak v Estonsku, tak i Finsku hodně podobné. Oba závody doprovázelo deštivé počasí a hodně složité podmínky. Kluci ve Fiestě zvládali vše s přehledem a ke konci sobotní etapy se dostali na třetí příčku ve třídě. Závěrečná etapa obsahovala čtyři měřené zkoušky a Filipovi s Tomem bylo jasné, že pokud neudělají chybu, připíšou si životní výsledek. Nakonec se to podařilo a nejenom na závěrečném dekorování nejrychlejších posádek teklo šampaňské. „Úvodní asfaltová rychlostní zkouška se mi povedla. Honza Černý mi předal několik dobrých rad a já zajel erzetu čistě a bez chyb. Dobrý čas jsem zajel pravděpodobně i proto, že jsem se cítil na asfaltu líp než ostatní kluci. A druhý průjezd byl ještě lepší. Celkově jsem s časy spokojený. Ujeli nám jenom dva domácí jezdci, kteří byli v čele třídy, ale s ostatními posádkami jsme jeli vyrovnaný závod. Zajímavý souboj jsem svedl s Ali Türkkanem. Já udělal nějaké chyby, a kdyby nebyly, byl bych před ním, ale o tom je rally. Na konci druhé etapy jsem na něj vyvinul menší tlak a Ali udělal dva defekty, což hodně ovlivnilo konečný výsledek. V neděli už jsem jel na jistotu. Už na konci sobotní etapy jsem nějak začal tušit, že by to ve Finsku mohlo dopadnout dobře. Upřímně, nad výsledkem jsem moc nepřemýšlel, snažil jsem se jet rychle a hlavně bez chyb. Hned po závodě jsme měli v Jyväskylä menší oslavu, kde jsme krom pódiového umístění oslavili i Tomovy narozeniny,“ ohlédl se za nejúspěšnějším letošním startem Filip Kohn. V cíli byli kluci klasifikováni na 3. místě ve třídě RC3 a 25. místě v absolutní klasifikaci.
Nyní si Filip Kohn od soutěžního volantu lehce odpočine. Nejbližší start je totiž naplánovaný až na konec října, kdy startuje Central Europe Rally. „Původně jsme měli startovat v Řecku, ale tuto soutěž vynecháme. Nyní tedy budu mít delší pauzu a jako další závod plánuji ve světovém kolotoči soutěží až domácí podnik se startem v Praze. Před tímto závodem bych rád jel nějakou „přípravnou“ soutěž. Ideální by byl start v Maďarsku na Rally Hungary, která je součástí kalendáře ERC. Já se v nadcházející přestávce zaměřím na fyzickou přípravu a taky budu jezdit motokáry. Chtěl bych poděkovat týmu za skvělou přípravu a servis vozu v průběhu obou soutěží. A poděkování patří i českým fanouškům, které bylo hlavně ve Finsku hodně vidět,“ nastínil svůj program v nejbližších dnech Filip Kohn,
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.