Dva úspěšné starty má za sebou dvacetiletý rallyový talent Filip Kohn. Společně s anglickým spolujezdcem Tomem Woodburnem nejprve dokončili Estonskou rally na 7. místě ve třídě RC3 a posléze si dojeli pro první světový pohár. Ve Finsku dokončila mladá posádka rally na 3. místě ve třídě.
Tak to konečně cinklo! Filip Kohn v průběhu letošní sezony ukazoval, že mu nechybí rychlost, ale občas se mu do cesty připletla nějaká chybička. Ta pramenila z nezkušenosti, ale co chtít po mladém klukovi, který poprvé vyrazil do velkého světa… Příbramský mladík poctivě sbíral poznatky a důležité kilometry. V Chorvatsku si připsal první dílčí úspěchy v podobě vyhraných erzet v rámci třídy a další nejrychlejší časy si připsal na Sardinii. Předchozí tři starty dokončil mladý jezdec v rámci super rally. V Estonsku a posléze i ve Finsku si ale Filip Kohn vychutnal kompletní soutěže. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za posledními starty.
Rally Estonia je ve světovém seriálu krátce, ale díky šotolině je mezi jezdci velice oblíbená. Filip s Tomem měli ve třídě RC3 14 soupeřů. Vstup do soutěže měla posádka opatrný, ale s přibývajícími kilometry a získanou jistotou zrychlovala. Po první etapě to byla sedmá příčka ve třídě. Rozestupy mezi jednotlivými posádkami byly již větší, a tak bylo potřeba neudělat chybu. To se klukům dařilo plnit a i po druhém dni figurovali na sedmé pozici. Třetí soutěžní den Filipa lehce potrápila technika, ale naštěstí to nemělo vliv na konečný výsledek. „Estonský závod se mi velice líbil jak po organizační stránce, tak i z pohledu charakteru rychlostních zkoušek. Pro mne bylo důležité, abych získal jistotu na šotolině a dobrý pocit v autě. Vše šlo v průběhu závodu podle plánu, takže v týmu panovala spokojenost. Ke konci soutěže nás postihly menší technické problémy, ale ty jsme odstranili a závod úspěšně dokončili. První dokončený závod bez „pomoci“ super rally, to mne hodně potěšilo. Naopak, trochu zklamaný jsem z nedělní etapy. V autě jsem se cítil dobře a věřil jsem, že zajedu i dobré časy, ale právě ty problémy mne přibrzdily,“ prozradil po estonské rally dvacetiletý jezdec. Česko – anglická posádka dokončila soutěž na 7. příčce ve třídě RC3 a v absolutní klasifikaci jí patří 26. místo.
Za dva týdny se Filip s Tomem postavili na start další světové soutěže, tentokráte podniku s dlouholetou historií. Secto Rally Finland je rovněž šotolinový závod, ale není šotolina jako šotolina. „Největší rozdíl v obou šotolinových soutěžích byl v povrchu. V Estonsku byl podklad méně pevný a docela brzy se tvořily velké koleje. Jezdilo se po užších cestách v lese. Ve Finsku to byl místy rychlejší charakter erzet a hlavně pevný povrch, takže koleje se tvořily minimálně,“ popsal rozdíly na erzetách Filip Kohn, jenž měl ve Finsku dvanáct soupeřů. V úvodu první etapy a na jejím konci byla v harmonogramu 3,5 km dlouhá asfaltová erzeta. Filip s Tomem v obou průjezdech nepoznali hořkost porážky a na své kombinézy si připsali další dvě vyhrané zkoušky na mistrovství světa. Ale ani další časy v první etapě nebyly špatné a na konci prvního dne šla posádka spát na 4. místě ve třídě RC3. To bylo jistě pro mladého jezdce velkým povzbuzením. „Estonský závod mi dodal jistotu a najel jsem na šotolině důležité kilometry, které se následně projevily ve Finsku. I to byl důvod lepších časů. V plánu bylo více se opírat do plynového pedálu a to jsme splnili,“ poodhalil „tajemství“ posunu ve výsledcích příbramský mladík. Počasí bylo jak v Estonsku, tak i Finsku hodně podobné. Oba závody doprovázelo deštivé počasí a hodně složité podmínky. Kluci ve Fiestě zvládali vše s přehledem a ke konci sobotní etapy se dostali na třetí příčku ve třídě. Závěrečná etapa obsahovala čtyři měřené zkoušky a Filipovi s Tomem bylo jasné, že pokud neudělají chybu, připíšou si životní výsledek. Nakonec se to podařilo a nejenom na závěrečném dekorování nejrychlejších posádek teklo šampaňské. „Úvodní asfaltová rychlostní zkouška se mi povedla. Honza Černý mi předal několik dobrých rad a já zajel erzetu čistě a bez chyb. Dobrý čas jsem zajel pravděpodobně i proto, že jsem se cítil na asfaltu líp než ostatní kluci. A druhý průjezd byl ještě lepší. Celkově jsem s časy spokojený. Ujeli nám jenom dva domácí jezdci, kteří byli v čele třídy, ale s ostatními posádkami jsme jeli vyrovnaný závod. Zajímavý souboj jsem svedl s Ali Türkkanem. Já udělal nějaké chyby, a kdyby nebyly, byl bych před ním, ale o tom je rally. Na konci druhé etapy jsem na něj vyvinul menší tlak a Ali udělal dva defekty, což hodně ovlivnilo konečný výsledek. V neděli už jsem jel na jistotu. Už na konci sobotní etapy jsem nějak začal tušit, že by to ve Finsku mohlo dopadnout dobře. Upřímně, nad výsledkem jsem moc nepřemýšlel, snažil jsem se jet rychle a hlavně bez chyb. Hned po závodě jsme měli v Jyväskylä menší oslavu, kde jsme krom pódiového umístění oslavili i Tomovy narozeniny,“ ohlédl se za nejúspěšnějším letošním startem Filip Kohn. V cíli byli kluci klasifikováni na 3. místě ve třídě RC3 a 25. místě v absolutní klasifikaci.
Nyní si Filip Kohn od soutěžního volantu lehce odpočine. Nejbližší start je totiž naplánovaný až na konec října, kdy startuje Central Europe Rally. „Původně jsme měli startovat v Řecku, ale tuto soutěž vynecháme. Nyní tedy budu mít delší pauzu a jako další závod plánuji ve světovém kolotoči soutěží až domácí podnik se startem v Praze. Před tímto závodem bych rád jel nějakou „přípravnou“ soutěž. Ideální by byl start v Maďarsku na Rally Hungary, která je součástí kalendáře ERC. Já se v nadcházející přestávce zaměřím na fyzickou přípravu a taky budu jezdit motokáry. Chtěl bych poděkovat týmu za skvělou přípravu a servis vozu v průběhu obou soutěží. A poděkování patří i českým fanouškům, které bylo hlavně ve Finsku hodně vidět,“ nastínil svůj program v nejbližších dnech Filip Kohn,
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.