Nepovedená rally, šroubování, dovolená a velká výzva… takový je sled událostí u Jakuba Jirovce v posledních týdnech. Na Boleslavsku se plzeňský jezdec moc nesvezl a o to více se těší do Zlína, kde se představí společně s Petrem Jindrou ve Škodě Fabia R5.
Než se ovšem dostaneme k pomyslnému „vrcholu“ letošní sezony, vraťme se na rychlostní zkoušky do Mladé Boleslavi. Na Bohemku se Kuba s Petrem těšili a věřili, že si tuto soutěž pořádně užijí, obzvláště když zdejší erzety jsou rychlé a vozu Alpine RGT svědčí. Jenomže mladá posádka se moc nesvezla a zkraje sobotní etapy ze závodu odstoupila. „Pro mne Rally Bohemia nebyla moc veselou soutěží, neboť jsme odstupovali po druhé rychlostní zkoušce. Už při páteční erzetě na autodromu v Sosnové jsme zjistili, že Alpina nemá potřebný výkon a tento problém byl i na první zkoušce v sobotu. Chybělo nám hned po pár zatáčkách nějakých 30 – 40 koní, což je u vozu RGT silně znát. Po RZ Městská byl v harmonogramu 15minutový servis a my věřili, že poruchu odstraníme a v závodě budeme pokračovat. To se bohužel nepodařilo a my se proto rozhodli soutěž předčasně ukončit. Důvodem odstoupení byla elektrická vodní pumpa pro chlazení nasávaného vzduchu. Hodně mne tento výpadek mrzel, neboť jsem se na rychlostní zkoušky těšil. Erzety byly leteckého charakteru, tedy ideální podmínky pro Alpinu. Díky našemu odstoupení jsem ale mohl vidět Honzu Skálu a Honzu Dohnala, jak krásně vodili vozy WRC. Bylo to štěstí v neštěstí, protože to, co předváděl Honza Skála, to bylo něco nádherného. Já ovšem věřím, že roli diváka nebudu často praktikovat, i když v tomto případě to opravdu stálo za to,“ našel si na brzkém odstoupení i světlé momenty Kuba Jirovec.
Další soutěží, kterou má posádka Jirovec – Jindra ve svém kalendáři zatrhnutou, je srpnová Barum Czech Rally Zlín. Mezi Bohemkou a Barumkou je více jak měsíční pauza, ale Kuba se rozhodně neflákal. Nejprve se podílel na přípravě Fabie R5 pro tátu, který startoval v Příbrami, a na sprintu se z něj stal mechanik. Po závodě to byly pět hodiny strávené na dílně, až na konci července stihl krátkou dovolenou s partou kamarádů ze závodů, kdy odjel na „soustředění“ do Itálie. To Petr pojal pauzu po svém, a jelikož mu v těle koluje závodní krev, tak nejprve si dal příbramský sprint po boku Jardy Petráše, posléze rakouskou Mühlstein Rallye s Honzou Dvořákem, a aby nevyšel ze cviku, tak absolvoval italskou Rally Citta di Scorze opět s Honzou. Našel si i čas na dovolenou s přáteli v Chorvatsku a společné „soustředění“ Itálii. Nyní je ovšem na pořadu dne Barumka. Alpine A110 Rally RGT je ve100% kondici, ale Kuba s Petrem přivezou jiný vůz. „Naše Alpina je opravená a připravená závodit, ale ve Zlíně s ní nepojedeme. Se Škodou Fabia R5 jsem startoval v Krumlově, kdy byla alternativou za „nemocnou“ Alpinu, a na Hustopečích, kde jsem chtěl se čtyřkolkou startovat na šotolině. Tím měly být mé starty s tímto vozem letos vyčerpány. Nakonec se mi ale tátu podařilo ukecat, takže na Zlínsku budeme hájit barvy ve škodovce. Když mi táta dovolil, že mohu jet se škodovkou, byl jsem nejšťastnější na světě. Závod je doslova stavěný pro vozy R5, které i tak dostanou hodně zabrat. My si neděláme nějaké velké iluze na super výsledek a taky víme, že dostaneme naloženo. Je to ale velká zkušenost a zážitek. V porovnání s tím, co jsem jel s R5, je Barumka nejtěžší. Můžou za to uskákané asfalty, kde na chybu není prostor. Už jsem se díval na harmonogram a i díky tomu, že Barumku pojedu potřetí, tak se mi některé zkoušky vybavují. Hodně se těším na zkoušku Semetín a Pindula. Jsem zvědavý i na Kateřinice, co tam pro nás pořadatelé vymysleli. Ale každá zkouška bude hodně těžká,“ nastínil první představy o blížící se soutěži pětadvacetiletý jezdec. Posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra dostali od pořadatelů přidělené startovní číslo 47 a ve třídě RC2 budou mít 35 soupeřů. Startovní pole je rozděleno na pomyslné tři skupiny posádek – nejprve je to skupina jezdců zaregistrovaných do ERC a bojující o body, druhá skupina jsou jezdci bez registrace, jejichž auta mají platnou homologaci, a třetí je „národní“ šampionát, kde mohou startovat i vozy s propadlou homologací. Kuba s Petrem spadají do druhé skupiny. „Nemáme do závodu žádné cíle. S R5 pojedu potřetí a navíc na brutálně těžkých erzetách. Tady si stanovit cíl ve výsledcích by bylo doslova šílené. Pro nás bude důležité dovézt auto v pořádku do cíle a pěkně se svézt. Určitě si v závodě najdeme své soupeře, se kterými se budeme snažit závodit. Spíše nám ale půjde o to podat maximální výkon, který jsme s našimi zkušenostmi schopni vytvořit. Tady musím poděkovat všem, kteří nám v posledních dnech výrazně pomohli. Hodně nám vyšel vstříc Jaroslav Vančík a jeho Vančík motorsport, který udělal repasi motoru v šibeničním termínu. Přece jen do Barumky už moc dní nezbývá. S klukama na dílně nyní makáme, aby bylo auto připravené a v co nejlepší kondici, protože erzety na Barumce jsou pověstné svou náročností a rozbitými úseky. Naše obrovské díky patří mému tátovi, který mi umožnil další, neplánovaný start s vozem R5, a také všem našim mechanikům za maximální pomoc při přípravě auta,“ uvedl Kuba Jirovec a zároveň pozval všechny fanoušky rally do Zlína. „Chtěl bych všechny pozvat, ať nás přijdou povzbudit, a nejenom nás. Věřím, že uvidí krásný sport a motoristický svátek si dokonale užijí. Těším se na skvělou atmosféru, která ve Zlíně a okolí vždy panuje, a to už od seznamovacích jízd, kdy kluci ve vesnicích, kudy projíždíme, loudí kartičky, přes elektrizující atmosféru na městské noční erzetě v pátek a na všech zkouškách, kde fanoušci ženou posádky vpřed. V takovém prostředí je radost závodit. Těšíme se na vás.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.