Nepovedená rally, šroubování, dovolená a velká výzva… takový je sled událostí u Jakuba Jirovce v posledních týdnech. Na Boleslavsku se plzeňský jezdec moc nesvezl a o to více se těší do Zlína, kde se představí společně s Petrem Jindrou ve Škodě Fabia R5.
Než se ovšem dostaneme k pomyslnému „vrcholu“ letošní sezony, vraťme se na rychlostní zkoušky do Mladé Boleslavi. Na Bohemku se Kuba s Petrem těšili a věřili, že si tuto soutěž pořádně užijí, obzvláště když zdejší erzety jsou rychlé a vozu Alpine RGT svědčí. Jenomže mladá posádka se moc nesvezla a zkraje sobotní etapy ze závodu odstoupila. „Pro mne Rally Bohemia nebyla moc veselou soutěží, neboť jsme odstupovali po druhé rychlostní zkoušce. Už při páteční erzetě na autodromu v Sosnové jsme zjistili, že Alpina nemá potřebný výkon a tento problém byl i na první zkoušce v sobotu. Chybělo nám hned po pár zatáčkách nějakých 30 – 40 koní, což je u vozu RGT silně znát. Po RZ Městská byl v harmonogramu 15minutový servis a my věřili, že poruchu odstraníme a v závodě budeme pokračovat. To se bohužel nepodařilo a my se proto rozhodli soutěž předčasně ukončit. Důvodem odstoupení byla elektrická vodní pumpa pro chlazení nasávaného vzduchu. Hodně mne tento výpadek mrzel, neboť jsem se na rychlostní zkoušky těšil. Erzety byly leteckého charakteru, tedy ideální podmínky pro Alpinu. Díky našemu odstoupení jsem ale mohl vidět Honzu Skálu a Honzu Dohnala, jak krásně vodili vozy WRC. Bylo to štěstí v neštěstí, protože to, co předváděl Honza Skála, to bylo něco nádherného. Já ovšem věřím, že roli diváka nebudu často praktikovat, i když v tomto případě to opravdu stálo za to,“ našel si na brzkém odstoupení i světlé momenty Kuba Jirovec.
Další soutěží, kterou má posádka Jirovec – Jindra ve svém kalendáři zatrhnutou, je srpnová Barum Czech Rally Zlín. Mezi Bohemkou a Barumkou je více jak měsíční pauza, ale Kuba se rozhodně neflákal. Nejprve se podílel na přípravě Fabie R5 pro tátu, který startoval v Příbrami, a na sprintu se z něj stal mechanik. Po závodě to byly pět hodiny strávené na dílně, až na konci července stihl krátkou dovolenou s partou kamarádů ze závodů, kdy odjel na „soustředění“ do Itálie. To Petr pojal pauzu po svém, a jelikož mu v těle koluje závodní krev, tak nejprve si dal příbramský sprint po boku Jardy Petráše, posléze rakouskou Mühlstein Rallye s Honzou Dvořákem, a aby nevyšel ze cviku, tak absolvoval italskou Rally Citta di Scorze opět s Honzou. Našel si i čas na dovolenou s přáteli v Chorvatsku a společné „soustředění“ Itálii. Nyní je ovšem na pořadu dne Barumka. Alpine A110 Rally RGT je ve100% kondici, ale Kuba s Petrem přivezou jiný vůz. „Naše Alpina je opravená a připravená závodit, ale ve Zlíně s ní nepojedeme. Se Škodou Fabia R5 jsem startoval v Krumlově, kdy byla alternativou za „nemocnou“ Alpinu, a na Hustopečích, kde jsem chtěl se čtyřkolkou startovat na šotolině. Tím měly být mé starty s tímto vozem letos vyčerpány. Nakonec se mi ale tátu podařilo ukecat, takže na Zlínsku budeme hájit barvy ve škodovce. Když mi táta dovolil, že mohu jet se škodovkou, byl jsem nejšťastnější na světě. Závod je doslova stavěný pro vozy R5, které i tak dostanou hodně zabrat. My si neděláme nějaké velké iluze na super výsledek a taky víme, že dostaneme naloženo. Je to ale velká zkušenost a zážitek. V porovnání s tím, co jsem jel s R5, je Barumka nejtěžší. Můžou za to uskákané asfalty, kde na chybu není prostor. Už jsem se díval na harmonogram a i díky tomu, že Barumku pojedu potřetí, tak se mi některé zkoušky vybavují. Hodně se těším na zkoušku Semetín a Pindula. Jsem zvědavý i na Kateřinice, co tam pro nás pořadatelé vymysleli. Ale každá zkouška bude hodně těžká,“ nastínil první představy o blížící se soutěži pětadvacetiletý jezdec. Posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra dostali od pořadatelů přidělené startovní číslo 47 a ve třídě RC2 budou mít 35 soupeřů. Startovní pole je rozděleno na pomyslné tři skupiny posádek – nejprve je to skupina jezdců zaregistrovaných do ERC a bojující o body, druhá skupina jsou jezdci bez registrace, jejichž auta mají platnou homologaci, a třetí je „národní“ šampionát, kde mohou startovat i vozy s propadlou homologací. Kuba s Petrem spadají do druhé skupiny. „Nemáme do závodu žádné cíle. S R5 pojedu potřetí a navíc na brutálně těžkých erzetách. Tady si stanovit cíl ve výsledcích by bylo doslova šílené. Pro nás bude důležité dovézt auto v pořádku do cíle a pěkně se svézt. Určitě si v závodě najdeme své soupeře, se kterými se budeme snažit závodit. Spíše nám ale půjde o to podat maximální výkon, který jsme s našimi zkušenostmi schopni vytvořit. Tady musím poděkovat všem, kteří nám v posledních dnech výrazně pomohli. Hodně nám vyšel vstříc Jaroslav Vančík a jeho Vančík motorsport, který udělal repasi motoru v šibeničním termínu. Přece jen do Barumky už moc dní nezbývá. S klukama na dílně nyní makáme, aby bylo auto připravené a v co nejlepší kondici, protože erzety na Barumce jsou pověstné svou náročností a rozbitými úseky. Naše obrovské díky patří mému tátovi, který mi umožnil další, neplánovaný start s vozem R5, a také všem našim mechanikům za maximální pomoc při přípravě auta,“ uvedl Kuba Jirovec a zároveň pozval všechny fanoušky rally do Zlína. „Chtěl bych všechny pozvat, ať nás přijdou povzbudit, a nejenom nás. Věřím, že uvidí krásný sport a motoristický svátek si dokonale užijí. Těším se na skvělou atmosféru, která ve Zlíně a okolí vždy panuje, a to už od seznamovacích jízd, kdy kluci ve vesnicích, kudy projíždíme, loudí kartičky, přes elektrizující atmosféru na městské noční erzetě v pátek a na všech zkouškách, kde fanoušci ženou posádky vpřed. V takovém prostředí je radost závodit. Těšíme se na vás.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.