Také letošní ročníky Historic Vltava Rallye a Rallye Šumava Klatovy přinášejí na svých tratích mnoho novinek. Soutěže mají opět společnou sobotní etapu o sedmi rychlostních zkouškách, každý z podniků má ale také jeden den samostatného závodění. Účastníky ´Šumavy´ i ´Vltavy´ čeká o víkendu 21. – 23. dubna 2023 přes 140 ostrých kilometrů, vše důležité je k dispozici na stránkách www.pamk.cz .
Už se stalo tradicí, že organizátoři klatovských soutěží se každoročně snaží své tratě obměňovat a vylepšovat. Ani ročník 2023 nebude výjimkou, přestože základní model víkendu zůstává shodný s loňským, nemění se ani osvědčená servisní zóna v Janovicích nad Úhlavou. Vybrané posádky se nejprve i se svými vozy představí ve čtvrtek v podvečer fanouškům na klatovském náměstí Míru, kde bude i čas s nimi prohodit pár slov, součástí bude opět i autogramiáda. O vteřiny začnou historické vozy válčit v pátek 21. 4. krátce po půl čtvrté odpolední poté, co sklouznou ze slavnostní startovní rampy. Účastníci 31. Historic Vltava Rallye se nejprve vydají na Andělickou rychlostní zkoušku, která se svým názvem vrací do programu po roční pauze, její trať ale prošla vůbec nejvýraznější obměnou ze všech vložek. Zbrusu nová je její těžká úvodní partie od Tajanova až k diváckému místu DM 1, odlišné je i finále – od Drslavic se tentokrát závodníci vydají k Poleni po trase, kterou využila například Rally Klatovy 2015. Do pátečního harmonogramu se vrací i kultovní sedmnáctikilometrový Koráb, který tak bude letos vyhrazen historickým vozům. Jeho divácká místa jsou už dobře prověřena, při druhém průjezdu však (s ohledem na čas startu krátce po západu slunce) záludnosti tratě poznají závodníci po letech znovu také za tmy. Obě páteční sekce od sebe oddělí tradiční Klatovský okruh, na kterém se představí také soudobá technika.
57. Rallye Šumava Klatovy nicméně oficiálně vystartuje až v sobotu dopoledne, právě 22. duben bude pro všechny největší zátěží, protože ten den se budou prohánět po rychlostních zkouškách účastníci obou soutěží. Začíná se opět na Klatovském okruhu, který opět o rok prodloužil svůj sportovní život a pojede se po oba dny po směru hodinových ručiček. Z první klasické sobotní zkoušky pak bude připraven loni úspěšný volně přístupný internetový přímý přenos zajišťovaný společností FILMpro, novinkou Mlázovského testu bude ale jeho polokruhová forma. V sobotu se bude závodit ´do kopce´ i na oblíbených Keplích s novou úvodní partií, naopak Chudenínský test bude mít trasu již lety dobře prověřenou. Celkem se v sobotu závodníci představí na sedmi erzetách, posádky 31. Historic Vltava Rallye budou po jejich odjetí odměněny na slavnostní cílové rampě. Nedělní tratě pak už budou připraveny pouze pro účastníky nejstarší stále aktivní české soutěže, 57. Rallye Šumava Klatovy. Nejprve posádky soudobých vozů předvedou své umění na Velhartické RZ, jež otočením svého směru ještě přibrala na kvalitě, fanoušci jistě ocení i tři zajímavá divácká místa. Zajímavostí je, že tato nedělní zkouška končí v Tajanově, tedy na první pohled na stejném místě, kde začíná úvodní páteční test. Nenechme se ale zmást, jde o úplně jinde situovanou vísku, pouze se shodným jménem. Kruh se tedy ještě neuzavře, finále celého víkendu se odehraje i letos na Zdebořickém úseku s novou úvodní partií a se startem nedaleko Klatov, největší pozornost bude opět soustředěna na šotolinovou část a pak na komentované divácké místo Zdebořice. Až po druhém průjezdu touto vložkou budeme znát i nejlepší posádky Rallye Šumava Klatovy a letošní jarní pošumavské závodění bude u konce.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?