Když se řekne Chorvatsko, spousta lidí si představí dovolenou na Jadranu. Pro Filipa Kohna ovšem tento stát znamená druhý letošní start v seriálu podniků mistrovství světa. Po Švédské rally, kde posádka Filip Kohn – Tomáš Střeska obsadila 9. místo v kategorii WRC3, přichází další porovnání, tentokráte na asfaltu.
Švédsko a Chorvatsko jsou naprosto rozdílné země, jak z pohledu polohy na mapě, tak i charakterem tratí rychlostních zkoušek. Na severu je typický sníh a led, na Balkáně klasický asfalt. Filip Kohn se svým týmem má letošní sezónu velmi zajímavě rozvrženou… Před Švédskou rally měla posloužit jako test rakouská Jänner rally a podobný plán zafungoval i před chorvatskou soutěží. Na přelomu března a dubna, krátce po svých dvacátých narozeninách, vyrazil Filip společně s Tomášem Střeskou na 2. Quattro River Rally Karlovac 2023. První chorvatskou rally, jejíž výsledky se započítávaly i do hodnocení Alpe Adria Cupu. Dalo by se říct, že jde Filip „ve stopách“ svého mentora Honzy Černého, neboť při prvním ročníku této soutěže obsadil Černý společně Petrem Jindrou juniorem absolutně druhé místo. Letos se na Rally Karlovac sešlo 62 posádek z 13 zemí a v časovém harmonogramu bylo 12 rychlostních zkoušek se 105 ostrými kilometry.
„Pro nás byl start na Rally Karlovac velmi důležitý. Jednak jsem měl ideální možnost poznat charakter místních erzet, které zčásti vedou i po trati světové soutěže, ale hlavně to byl skvělý test. Vyzkoušeli jsme si různá nastavení vozu a i počasí nám umožnilo vyzkoušet různé druhy pneumatik. Měli jsme ideální možnost porovnání s předními jezdci jako například Gryazin nebo Greensmith, kteří jeli celou soutěž doslova na krev. Své vlastní výsledky jsem moc nesledoval, hlavně jsem se zaměřil na nastavení a dojmy z jízdy. Přesto jsem s výsledkem velice spokojený, i když vždy to může být ještě lepší. Já věřím, že nám tento start hodně pomůže v druhé polovině dubna, kdy se jede soutěž mistrovství světa. Již nyní se těším na tento start i na podporu českých fanoušků, kteří do Chorvatska vyrazí,“ vrátil se k testovací soutěži dvacetiletý jezdec. Filip Kohn s Tomášem Střeskou dokončili Rally Karlovac na 7. místě absolutní klasifikace a byli nejlepší posádkou s vozem Rally3.
Croatia rally 2023 má ve svém harmonogramu 20 rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Zajímavostí jistě je, že po všechny tři dny budou posádky vyrážet na erzety za brzkého ranního kuropění. Suma sumárum to dělá 301,26 ostrých kilometrů a s přejezdy se jezdci dostanou na úctyhodných 1650 km. Filip s Tomášem povezou na dveřích Fordu Fiesta Rally 3 startovní číslo 51 a ve třídě WRC3 budou mít kluci sedm soupeřů. Držme Filipovi, ale i Eriku Caisovi palce.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.