Úspěšně vstoupili do nové sezony také Jakub Jirovec s Petrem Jindrou juniorem. Na úvodním podniku PSG Mistrovství České republiky v rally ve Valašském Meziříčí obsadila mladá posádka 12. místo v absolutní klasifikaci, mezi Čechy byla jedenáctá a vítězství si kluci připsali ve třídě RGT.
Psal se rok 2022 a Kuba Jirovec při Valašské rally poprvé usedl na „velké“ soutěži do francouzského krasavce Alpine A110 Rally RGT. Tehdy to byl i díky počasí doslova křest ohněm. Během loňské sezony posbíral plzeňský jezdec spoustu cenných informací, a tak bude letošní rok mnohem lepší. O tom, jak se Kuba naučil s „Alpinkou“, měla hodně napovědět 41. Kowax Valašská rally ValMez. Rosničky avizovaly na dvoudenní soutěž proměnlivé počasí, tudíž bylo od začátku jasné, že to bude opět těžká rally. Letošní ročník Valašky obsahoval 16 rychlostních zkoušek rovnoměrně rozdělených do dvou etap. Novinkou byl dvojí průjezd polookruhovou erzetou umístěnou do industriální oblasti Dolních Vítkovic. „Po trénincích se naplnily naše předtuchy, že letošní ročník Valašské rally bude mít opět těžké rychlostní zkoušky. Jelo se jak na širokém asfaltu, tak i v technických pasážích, zkrátka erzety měly různorodý charakter. Nejvíce se mi líbila RZ Lešná, kde se střídá tempo. Naopak, velký respekt jsem měl ze závěru zkoušky Vidče a jisté obavy jsem měl i z nové zkoušky ve Vítkovicích. Tady to ale pramenilo z toho, že trať vedla mezi ocelovými pilíři a hrozilo vylomení kola. Trochu mne mrzelo, že na Valašku nedorazili mí soupeři ve třídě Petr Nešetřil a Martin Rada, neboť s oběma jezdci jsem se porovnával vloni a tady jsem mohl nejlépe poznat, o kolik jsem se posunul výkonově dopředu. Proto jsem musel hledat soupeře v jiných třídách,“ nastínil první dojmy po seznámení s tratí Jakub Jirovec.
Sobotní etapa měla ve svém harmonogramu osm erzet na čtyřech úsecích. Kuba s Petrem vstoupili do závodu opatrně a s přibývající jistotou zrychlovali. Důkazem mohou být i dosažené časy, kdy až na jednu zkoušku kluci ve druhém průjezdu sami sobě „nadělovali“. Tou výjimkou byla nejdelší erzeta rally, RZ Lešná, která měřila bez pár metrů 20 kilometrů. Při prvním průjezdu zajeli kluci 23. nejrychlejší čas. Na druhý průjezd začalo posádkám pršet a mnoho z nich mělo s klouzajícím asfaltem, navíc smáčeným deštěm, problémy. Posádka s Alpinkou tuto zkoušku zvládla skvěle a byť zaznamenala 15. čas absolutně, oproti prvnímu průjezdu byla pomalejší o deset vteřin. První etapu zakončili Jirovec s Jindrou na 14. místě absolutně a mezi Čechy byli třináctí. „Do závodu jsme vstupovali s tím, že úvodní zkouška Poličná není pro náš vůz stavěná, a tak jsme se rozhodli, že se budeme snažit co nejméně ztratit a zároveň zkoušku projet bezpečně. Soustředili jsme se tedy na další zkoušku Lešná, kde jsme zajeli slušný čas. Na druhé průjezdy již bylo docela dost vykatováno a navíc na Lešnou nám sprchlo. Tady jsem už mohl zužitkovat zkušenosti, kdy jsem se na vodě oproti loňsku zlepšil. Následovaly zkoušky Vidče a Choryně a my řešili, jaké obout pneumatiky. Jedna zkouška měla být na vodě a druhá na suchu. My se rozhodli pro mokrou gumu a musím říct, že jsme se pěkně svezli. Na konci etapy nás předstihl Petr Zedník, který nás odsunul na 14. příčku. To se mi samozřejmě moc nelíbilo a my si dali za cíl do nedělní části tohoto zkušeného jezdce pojet,“ zhodnotil první etapu plzeňský mladík.
V neděli čekalo na posádky zbývajících osm erzet a soutěž uzavíral dvojí průjezd polookruhovou zkouškou ve Vítkovicích. Dopolední sekce se nesla v pěkném souboji s již zmiňovaným Zedníkem a do tohoto souboje o pořadí se ještě přimíchala nejrychlejší dvoukolka s loňským vítězem RSS Davidem Štefanem. Zatímco kroměřížskému jezdci oba mladíci ráno ucukli, Jakub s Davidem si několikrát prohodili umístění, ale s osychající tratí se projevoval větší výkon Alpinky, a to rozhodlo. „Tím, že jsme jeli ve třídě bez soupeřů, jsme se mohli zaměřit na celkové umístění. Po RZ Velká Lhota 1 jsme si vzali zpět pozici před Petrem Zedníkem. Erzeta okolo přehrady Bystřička ale dobře vyšla klukům v Peugeotech, Rendovi Dohnalovi a hlavně Davidu Štefanovi. David se po této zkoušce dostal před nás, a i když jsem po okruhové zkoušce Juřinka šel zpět „na své“, po druhém průjezdu Velkou Lhotou jsem se zase díval na brzdová světla Peugeotu. Rychlá Juřinka a následně i Choryně víc vyhovovala nám a my si tak vypracovali bezpečný odstup. Z tohoto interního souboje jsme vyšli vítězně i ve Vítkovicích. Jak jsem měl původně z této zkoušky obavy, tak jsem jí přišel na chuť a dokonale si ji užil,“ ohlédl se za druhou etapou Valašské rally čtyřiadvacetiletý jezdec.
Nakonec i druhý start na Valašsku dotáhl Jakub Jirovec úspěšně do konce. Výsledkem bylo umístění těsně za TOP 10, což možná lehce zamrzí, ale s ohledem na náročné podmínky berou kluci toto umístění všemi deseti.
„V letošním roce máme laťku nastavenou na umístění okolo TOP 10 a jedenáctá příčka s ohledem na podmínky je prostě super. Pokud bych měl porovnat svůj start na loňském a letošním ročníku, tak je to jako nebe a dudy. Podmínky byly docela porovnatelné, ale bylo cítit získané zkušenosti a najeté kilometry. Nejvíce se to projevilo na mokrém povrchu, tady jsem vloni opravdu hodně ztrácel. Taky vím, kde mohu hledat potencionální soupeře do dalších závodů. Valaška ukázala, že máme na to, abychom porazili nějakou R5, ale největší soupeři budou nejrychlejší dvoukolky. Domů si odvážíme poháry za vítězství ve třídě, spoustu poznatků a dobré naladění na další závod. Velké díky patří Petrovi za spolupráci v autě a také mechanikům, kteří perfektně zvládli promáčené servisy. Díky patří i pořadatelům za skvělou soutěž,“ zhodnotil úvodní start v letošní sezoně Jakub Jirovec.
„Lepší start do sezony jsme si nemohli přát. Snad definitivně můžeme škrtnout strach z vody, nadále ovšem zůstává zdravý respekt. Celý závod panovala v autě skvělá nálada, soustředěný výkon a vzájemně jsme si odpustili drobné chyby, které nastaly a na kterých jsme zapracovali. Už vím, že bez lidské stránky spolupráce nemůže nikdy fungovat na 100 %, a proto jsem rád, že tady to stojí na pevných základech. Velké díky patří taky klukům do servisu, kteří v tom jedou s námi a odvedli bezchybnou práci v přípravě auta i během soutěže. Už teď se nemůžu dočkat Šumavy,“ doplnil postřehy i Petr Jindra junior.
Další soutěží, kde se posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra junior představí, bude Rally Šumava Klatovy, která se jede v termínu 21. – 23. dubna 2023. Po soutěži vám opět přineseme postřehy posádky.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.