Úspěšně vstoupili do nové sezony také Jakub Jirovec s Petrem Jindrou juniorem. Na úvodním podniku PSG Mistrovství České republiky v rally ve Valašském Meziříčí obsadila mladá posádka 12. místo v absolutní klasifikaci, mezi Čechy byla jedenáctá a vítězství si kluci připsali ve třídě RGT.
Psal se rok 2022 a Kuba Jirovec při Valašské rally poprvé usedl na „velké“ soutěži do francouzského krasavce Alpine A110 Rally RGT. Tehdy to byl i díky počasí doslova křest ohněm. Během loňské sezony posbíral plzeňský jezdec spoustu cenných informací, a tak bude letošní rok mnohem lepší. O tom, jak se Kuba naučil s „Alpinkou“, měla hodně napovědět 41. Kowax Valašská rally ValMez. Rosničky avizovaly na dvoudenní soutěž proměnlivé počasí, tudíž bylo od začátku jasné, že to bude opět těžká rally. Letošní ročník Valašky obsahoval 16 rychlostních zkoušek rovnoměrně rozdělených do dvou etap. Novinkou byl dvojí průjezd polookruhovou erzetou umístěnou do industriální oblasti Dolních Vítkovic. „Po trénincích se naplnily naše předtuchy, že letošní ročník Valašské rally bude mít opět těžké rychlostní zkoušky. Jelo se jak na širokém asfaltu, tak i v technických pasážích, zkrátka erzety měly různorodý charakter. Nejvíce se mi líbila RZ Lešná, kde se střídá tempo. Naopak, velký respekt jsem měl ze závěru zkoušky Vidče a jisté obavy jsem měl i z nové zkoušky ve Vítkovicích. Tady to ale pramenilo z toho, že trať vedla mezi ocelovými pilíři a hrozilo vylomení kola. Trochu mne mrzelo, že na Valašku nedorazili mí soupeři ve třídě Petr Nešetřil a Martin Rada, neboť s oběma jezdci jsem se porovnával vloni a tady jsem mohl nejlépe poznat, o kolik jsem se posunul výkonově dopředu. Proto jsem musel hledat soupeře v jiných třídách,“ nastínil první dojmy po seznámení s tratí Jakub Jirovec.
Sobotní etapa měla ve svém harmonogramu osm erzet na čtyřech úsecích. Kuba s Petrem vstoupili do závodu opatrně a s přibývající jistotou zrychlovali. Důkazem mohou být i dosažené časy, kdy až na jednu zkoušku kluci ve druhém průjezdu sami sobě „nadělovali“. Tou výjimkou byla nejdelší erzeta rally, RZ Lešná, která měřila bez pár metrů 20 kilometrů. Při prvním průjezdu zajeli kluci 23. nejrychlejší čas. Na druhý průjezd začalo posádkám pršet a mnoho z nich mělo s klouzajícím asfaltem, navíc smáčeným deštěm, problémy. Posádka s Alpinkou tuto zkoušku zvládla skvěle a byť zaznamenala 15. čas absolutně, oproti prvnímu průjezdu byla pomalejší o deset vteřin. První etapu zakončili Jirovec s Jindrou na 14. místě absolutně a mezi Čechy byli třináctí. „Do závodu jsme vstupovali s tím, že úvodní zkouška Poličná není pro náš vůz stavěná, a tak jsme se rozhodli, že se budeme snažit co nejméně ztratit a zároveň zkoušku projet bezpečně. Soustředili jsme se tedy na další zkoušku Lešná, kde jsme zajeli slušný čas. Na druhé průjezdy již bylo docela dost vykatováno a navíc na Lešnou nám sprchlo. Tady jsem už mohl zužitkovat zkušenosti, kdy jsem se na vodě oproti loňsku zlepšil. Následovaly zkoušky Vidče a Choryně a my řešili, jaké obout pneumatiky. Jedna zkouška měla být na vodě a druhá na suchu. My se rozhodli pro mokrou gumu a musím říct, že jsme se pěkně svezli. Na konci etapy nás předstihl Petr Zedník, který nás odsunul na 14. příčku. To se mi samozřejmě moc nelíbilo a my si dali za cíl do nedělní části tohoto zkušeného jezdce pojet,“ zhodnotil první etapu plzeňský mladík.
V neděli čekalo na posádky zbývajících osm erzet a soutěž uzavíral dvojí průjezd polookruhovou zkouškou ve Vítkovicích. Dopolední sekce se nesla v pěkném souboji s již zmiňovaným Zedníkem a do tohoto souboje o pořadí se ještě přimíchala nejrychlejší dvoukolka s loňským vítězem RSS Davidem Štefanem. Zatímco kroměřížskému jezdci oba mladíci ráno ucukli, Jakub s Davidem si několikrát prohodili umístění, ale s osychající tratí se projevoval větší výkon Alpinky, a to rozhodlo. „Tím, že jsme jeli ve třídě bez soupeřů, jsme se mohli zaměřit na celkové umístění. Po RZ Velká Lhota 1 jsme si vzali zpět pozici před Petrem Zedníkem. Erzeta okolo přehrady Bystřička ale dobře vyšla klukům v Peugeotech, Rendovi Dohnalovi a hlavně Davidu Štefanovi. David se po této zkoušce dostal před nás, a i když jsem po okruhové zkoušce Juřinka šel zpět „na své“, po druhém průjezdu Velkou Lhotou jsem se zase díval na brzdová světla Peugeotu. Rychlá Juřinka a následně i Choryně víc vyhovovala nám a my si tak vypracovali bezpečný odstup. Z tohoto interního souboje jsme vyšli vítězně i ve Vítkovicích. Jak jsem měl původně z této zkoušky obavy, tak jsem jí přišel na chuť a dokonale si ji užil,“ ohlédl se za druhou etapou Valašské rally čtyřiadvacetiletý jezdec.
Nakonec i druhý start na Valašsku dotáhl Jakub Jirovec úspěšně do konce. Výsledkem bylo umístění těsně za TOP 10, což možná lehce zamrzí, ale s ohledem na náročné podmínky berou kluci toto umístění všemi deseti.
„V letošním roce máme laťku nastavenou na umístění okolo TOP 10 a jedenáctá příčka s ohledem na podmínky je prostě super. Pokud bych měl porovnat svůj start na loňském a letošním ročníku, tak je to jako nebe a dudy. Podmínky byly docela porovnatelné, ale bylo cítit získané zkušenosti a najeté kilometry. Nejvíce se to projevilo na mokrém povrchu, tady jsem vloni opravdu hodně ztrácel. Taky vím, kde mohu hledat potencionální soupeře do dalších závodů. Valaška ukázala, že máme na to, abychom porazili nějakou R5, ale největší soupeři budou nejrychlejší dvoukolky. Domů si odvážíme poháry za vítězství ve třídě, spoustu poznatků a dobré naladění na další závod. Velké díky patří Petrovi za spolupráci v autě a také mechanikům, kteří perfektně zvládli promáčené servisy. Díky patří i pořadatelům za skvělou soutěž,“ zhodnotil úvodní start v letošní sezoně Jakub Jirovec.
„Lepší start do sezony jsme si nemohli přát. Snad definitivně můžeme škrtnout strach z vody, nadále ovšem zůstává zdravý respekt. Celý závod panovala v autě skvělá nálada, soustředěný výkon a vzájemně jsme si odpustili drobné chyby, které nastaly a na kterých jsme zapracovali. Už vím, že bez lidské stránky spolupráce nemůže nikdy fungovat na 100 %, a proto jsem rád, že tady to stojí na pevných základech. Velké díky patří taky klukům do servisu, kteří v tom jedou s námi a odvedli bezchybnou práci v přípravě auta i během soutěže. Už teď se nemůžu dočkat Šumavy,“ doplnil postřehy i Petr Jindra junior.
Další soutěží, kde se posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra junior představí, bude Rally Šumava Klatovy, která se jede v termínu 21. – 23. dubna 2023. Po soutěži vám opět přineseme postřehy posádky.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?