Úspěšně vstoupili do nové sezony také Jakub Jirovec s Petrem Jindrou juniorem. Na úvodním podniku PSG Mistrovství České republiky v rally ve Valašském Meziříčí obsadila mladá posádka 12. místo v absolutní klasifikaci, mezi Čechy byla jedenáctá a vítězství si kluci připsali ve třídě RGT.
Psal se rok 2022 a Kuba Jirovec při Valašské rally poprvé usedl na „velké“ soutěži do francouzského krasavce Alpine A110 Rally RGT. Tehdy to byl i díky počasí doslova křest ohněm. Během loňské sezony posbíral plzeňský jezdec spoustu cenných informací, a tak bude letošní rok mnohem lepší. O tom, jak se Kuba naučil s „Alpinkou“, měla hodně napovědět 41. Kowax Valašská rally ValMez. Rosničky avizovaly na dvoudenní soutěž proměnlivé počasí, tudíž bylo od začátku jasné, že to bude opět těžká rally. Letošní ročník Valašky obsahoval 16 rychlostních zkoušek rovnoměrně rozdělených do dvou etap. Novinkou byl dvojí průjezd polookruhovou erzetou umístěnou do industriální oblasti Dolních Vítkovic. „Po trénincích se naplnily naše předtuchy, že letošní ročník Valašské rally bude mít opět těžké rychlostní zkoušky. Jelo se jak na širokém asfaltu, tak i v technických pasážích, zkrátka erzety měly různorodý charakter. Nejvíce se mi líbila RZ Lešná, kde se střídá tempo. Naopak, velký respekt jsem měl ze závěru zkoušky Vidče a jisté obavy jsem měl i z nové zkoušky ve Vítkovicích. Tady to ale pramenilo z toho, že trať vedla mezi ocelovými pilíři a hrozilo vylomení kola. Trochu mne mrzelo, že na Valašku nedorazili mí soupeři ve třídě Petr Nešetřil a Martin Rada, neboť s oběma jezdci jsem se porovnával vloni a tady jsem mohl nejlépe poznat, o kolik jsem se posunul výkonově dopředu. Proto jsem musel hledat soupeře v jiných třídách,“ nastínil první dojmy po seznámení s tratí Jakub Jirovec.
Sobotní etapa měla ve svém harmonogramu osm erzet na čtyřech úsecích. Kuba s Petrem vstoupili do závodu opatrně a s přibývající jistotou zrychlovali. Důkazem mohou být i dosažené časy, kdy až na jednu zkoušku kluci ve druhém průjezdu sami sobě „nadělovali“. Tou výjimkou byla nejdelší erzeta rally, RZ Lešná, která měřila bez pár metrů 20 kilometrů. Při prvním průjezdu zajeli kluci 23. nejrychlejší čas. Na druhý průjezd začalo posádkám pršet a mnoho z nich mělo s klouzajícím asfaltem, navíc smáčeným deštěm, problémy. Posádka s Alpinkou tuto zkoušku zvládla skvěle a byť zaznamenala 15. čas absolutně, oproti prvnímu průjezdu byla pomalejší o deset vteřin. První etapu zakončili Jirovec s Jindrou na 14. místě absolutně a mezi Čechy byli třináctí. „Do závodu jsme vstupovali s tím, že úvodní zkouška Poličná není pro náš vůz stavěná, a tak jsme se rozhodli, že se budeme snažit co nejméně ztratit a zároveň zkoušku projet bezpečně. Soustředili jsme se tedy na další zkoušku Lešná, kde jsme zajeli slušný čas. Na druhé průjezdy již bylo docela dost vykatováno a navíc na Lešnou nám sprchlo. Tady jsem už mohl zužitkovat zkušenosti, kdy jsem se na vodě oproti loňsku zlepšil. Následovaly zkoušky Vidče a Choryně a my řešili, jaké obout pneumatiky. Jedna zkouška měla být na vodě a druhá na suchu. My se rozhodli pro mokrou gumu a musím říct, že jsme se pěkně svezli. Na konci etapy nás předstihl Petr Zedník, který nás odsunul na 14. příčku. To se mi samozřejmě moc nelíbilo a my si dali za cíl do nedělní části tohoto zkušeného jezdce pojet,“ zhodnotil první etapu plzeňský mladík.
V neděli čekalo na posádky zbývajících osm erzet a soutěž uzavíral dvojí průjezd polookruhovou zkouškou ve Vítkovicích. Dopolední sekce se nesla v pěkném souboji s již zmiňovaným Zedníkem a do tohoto souboje o pořadí se ještě přimíchala nejrychlejší dvoukolka s loňským vítězem RSS Davidem Štefanem. Zatímco kroměřížskému jezdci oba mladíci ráno ucukli, Jakub s Davidem si několikrát prohodili umístění, ale s osychající tratí se projevoval větší výkon Alpinky, a to rozhodlo. „Tím, že jsme jeli ve třídě bez soupeřů, jsme se mohli zaměřit na celkové umístění. Po RZ Velká Lhota 1 jsme si vzali zpět pozici před Petrem Zedníkem. Erzeta okolo přehrady Bystřička ale dobře vyšla klukům v Peugeotech, Rendovi Dohnalovi a hlavně Davidu Štefanovi. David se po této zkoušce dostal před nás, a i když jsem po okruhové zkoušce Juřinka šel zpět „na své“, po druhém průjezdu Velkou Lhotou jsem se zase díval na brzdová světla Peugeotu. Rychlá Juřinka a následně i Choryně víc vyhovovala nám a my si tak vypracovali bezpečný odstup. Z tohoto interního souboje jsme vyšli vítězně i ve Vítkovicích. Jak jsem měl původně z této zkoušky obavy, tak jsem jí přišel na chuť a dokonale si ji užil,“ ohlédl se za druhou etapou Valašské rally čtyřiadvacetiletý jezdec.
Nakonec i druhý start na Valašsku dotáhl Jakub Jirovec úspěšně do konce. Výsledkem bylo umístění těsně za TOP 10, což možná lehce zamrzí, ale s ohledem na náročné podmínky berou kluci toto umístění všemi deseti.
„V letošním roce máme laťku nastavenou na umístění okolo TOP 10 a jedenáctá příčka s ohledem na podmínky je prostě super. Pokud bych měl porovnat svůj start na loňském a letošním ročníku, tak je to jako nebe a dudy. Podmínky byly docela porovnatelné, ale bylo cítit získané zkušenosti a najeté kilometry. Nejvíce se to projevilo na mokrém povrchu, tady jsem vloni opravdu hodně ztrácel. Taky vím, kde mohu hledat potencionální soupeře do dalších závodů. Valaška ukázala, že máme na to, abychom porazili nějakou R5, ale největší soupeři budou nejrychlejší dvoukolky. Domů si odvážíme poháry za vítězství ve třídě, spoustu poznatků a dobré naladění na další závod. Velké díky patří Petrovi za spolupráci v autě a také mechanikům, kteří perfektně zvládli promáčené servisy. Díky patří i pořadatelům za skvělou soutěž,“ zhodnotil úvodní start v letošní sezoně Jakub Jirovec.
„Lepší start do sezony jsme si nemohli přát. Snad definitivně můžeme škrtnout strach z vody, nadále ovšem zůstává zdravý respekt. Celý závod panovala v autě skvělá nálada, soustředěný výkon a vzájemně jsme si odpustili drobné chyby, které nastaly a na kterých jsme zapracovali. Už vím, že bez lidské stránky spolupráce nemůže nikdy fungovat na 100 %, a proto jsem rád, že tady to stojí na pevných základech. Velké díky patří taky klukům do servisu, kteří v tom jedou s námi a odvedli bezchybnou práci v přípravě auta i během soutěže. Už teď se nemůžu dočkat Šumavy,“ doplnil postřehy i Petr Jindra junior.
Další soutěží, kde se posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra junior představí, bude Rally Šumava Klatovy, která se jede v termínu 21. – 23. dubna 2023. Po soutěži vám opět přineseme postřehy posádky.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.