Úspěšně vstoupili do nové sezony také Jakub Jirovec s Petrem Jindrou juniorem. Na úvodním podniku PSG Mistrovství České republiky v rally ve Valašském Meziříčí obsadila mladá posádka 12. místo v absolutní klasifikaci, mezi Čechy byla jedenáctá a vítězství si kluci připsali ve třídě RGT.
Psal se rok 2022 a Kuba Jirovec při Valašské rally poprvé usedl na „velké“ soutěži do francouzského krasavce Alpine A110 Rally RGT. Tehdy to byl i díky počasí doslova křest ohněm. Během loňské sezony posbíral plzeňský jezdec spoustu cenných informací, a tak bude letošní rok mnohem lepší. O tom, jak se Kuba naučil s „Alpinkou“, měla hodně napovědět 41. Kowax Valašská rally ValMez. Rosničky avizovaly na dvoudenní soutěž proměnlivé počasí, tudíž bylo od začátku jasné, že to bude opět těžká rally. Letošní ročník Valašky obsahoval 16 rychlostních zkoušek rovnoměrně rozdělených do dvou etap. Novinkou byl dvojí průjezd polookruhovou erzetou umístěnou do industriální oblasti Dolních Vítkovic. „Po trénincích se naplnily naše předtuchy, že letošní ročník Valašské rally bude mít opět těžké rychlostní zkoušky. Jelo se jak na širokém asfaltu, tak i v technických pasážích, zkrátka erzety měly různorodý charakter. Nejvíce se mi líbila RZ Lešná, kde se střídá tempo. Naopak, velký respekt jsem měl ze závěru zkoušky Vidče a jisté obavy jsem měl i z nové zkoušky ve Vítkovicích. Tady to ale pramenilo z toho, že trať vedla mezi ocelovými pilíři a hrozilo vylomení kola. Trochu mne mrzelo, že na Valašku nedorazili mí soupeři ve třídě Petr Nešetřil a Martin Rada, neboť s oběma jezdci jsem se porovnával vloni a tady jsem mohl nejlépe poznat, o kolik jsem se posunul výkonově dopředu. Proto jsem musel hledat soupeře v jiných třídách,“ nastínil první dojmy po seznámení s tratí Jakub Jirovec.
Sobotní etapa měla ve svém harmonogramu osm erzet na čtyřech úsecích. Kuba s Petrem vstoupili do závodu opatrně a s přibývající jistotou zrychlovali. Důkazem mohou být i dosažené časy, kdy až na jednu zkoušku kluci ve druhém průjezdu sami sobě „nadělovali“. Tou výjimkou byla nejdelší erzeta rally, RZ Lešná, která měřila bez pár metrů 20 kilometrů. Při prvním průjezdu zajeli kluci 23. nejrychlejší čas. Na druhý průjezd začalo posádkám pršet a mnoho z nich mělo s klouzajícím asfaltem, navíc smáčeným deštěm, problémy. Posádka s Alpinkou tuto zkoušku zvládla skvěle a byť zaznamenala 15. čas absolutně, oproti prvnímu průjezdu byla pomalejší o deset vteřin. První etapu zakončili Jirovec s Jindrou na 14. místě absolutně a mezi Čechy byli třináctí. „Do závodu jsme vstupovali s tím, že úvodní zkouška Poličná není pro náš vůz stavěná, a tak jsme se rozhodli, že se budeme snažit co nejméně ztratit a zároveň zkoušku projet bezpečně. Soustředili jsme se tedy na další zkoušku Lešná, kde jsme zajeli slušný čas. Na druhé průjezdy již bylo docela dost vykatováno a navíc na Lešnou nám sprchlo. Tady jsem už mohl zužitkovat zkušenosti, kdy jsem se na vodě oproti loňsku zlepšil. Následovaly zkoušky Vidče a Choryně a my řešili, jaké obout pneumatiky. Jedna zkouška měla být na vodě a druhá na suchu. My se rozhodli pro mokrou gumu a musím říct, že jsme se pěkně svezli. Na konci etapy nás předstihl Petr Zedník, který nás odsunul na 14. příčku. To se mi samozřejmě moc nelíbilo a my si dali za cíl do nedělní části tohoto zkušeného jezdce pojet,“ zhodnotil první etapu plzeňský mladík.
V neděli čekalo na posádky zbývajících osm erzet a soutěž uzavíral dvojí průjezd polookruhovou zkouškou ve Vítkovicích. Dopolední sekce se nesla v pěkném souboji s již zmiňovaným Zedníkem a do tohoto souboje o pořadí se ještě přimíchala nejrychlejší dvoukolka s loňským vítězem RSS Davidem Štefanem. Zatímco kroměřížskému jezdci oba mladíci ráno ucukli, Jakub s Davidem si několikrát prohodili umístění, ale s osychající tratí se projevoval větší výkon Alpinky, a to rozhodlo. „Tím, že jsme jeli ve třídě bez soupeřů, jsme se mohli zaměřit na celkové umístění. Po RZ Velká Lhota 1 jsme si vzali zpět pozici před Petrem Zedníkem. Erzeta okolo přehrady Bystřička ale dobře vyšla klukům v Peugeotech, Rendovi Dohnalovi a hlavně Davidu Štefanovi. David se po této zkoušce dostal před nás, a i když jsem po okruhové zkoušce Juřinka šel zpět „na své“, po druhém průjezdu Velkou Lhotou jsem se zase díval na brzdová světla Peugeotu. Rychlá Juřinka a následně i Choryně víc vyhovovala nám a my si tak vypracovali bezpečný odstup. Z tohoto interního souboje jsme vyšli vítězně i ve Vítkovicích. Jak jsem měl původně z této zkoušky obavy, tak jsem jí přišel na chuť a dokonale si ji užil,“ ohlédl se za druhou etapou Valašské rally čtyřiadvacetiletý jezdec.
Nakonec i druhý start na Valašsku dotáhl Jakub Jirovec úspěšně do konce. Výsledkem bylo umístění těsně za TOP 10, což možná lehce zamrzí, ale s ohledem na náročné podmínky berou kluci toto umístění všemi deseti.
„V letošním roce máme laťku nastavenou na umístění okolo TOP 10 a jedenáctá příčka s ohledem na podmínky je prostě super. Pokud bych měl porovnat svůj start na loňském a letošním ročníku, tak je to jako nebe a dudy. Podmínky byly docela porovnatelné, ale bylo cítit získané zkušenosti a najeté kilometry. Nejvíce se to projevilo na mokrém povrchu, tady jsem vloni opravdu hodně ztrácel. Taky vím, kde mohu hledat potencionální soupeře do dalších závodů. Valaška ukázala, že máme na to, abychom porazili nějakou R5, ale největší soupeři budou nejrychlejší dvoukolky. Domů si odvážíme poháry za vítězství ve třídě, spoustu poznatků a dobré naladění na další závod. Velké díky patří Petrovi za spolupráci v autě a také mechanikům, kteří perfektně zvládli promáčené servisy. Díky patří i pořadatelům za skvělou soutěž,“ zhodnotil úvodní start v letošní sezoně Jakub Jirovec.
„Lepší start do sezony jsme si nemohli přát. Snad definitivně můžeme škrtnout strach z vody, nadále ovšem zůstává zdravý respekt. Celý závod panovala v autě skvělá nálada, soustředěný výkon a vzájemně jsme si odpustili drobné chyby, které nastaly a na kterých jsme zapracovali. Už vím, že bez lidské stránky spolupráce nemůže nikdy fungovat na 100 %, a proto jsem rád, že tady to stojí na pevných základech. Velké díky patří taky klukům do servisu, kteří v tom jedou s námi a odvedli bezchybnou práci v přípravě auta i během soutěže. Už teď se nemůžu dočkat Šumavy,“ doplnil postřehy i Petr Jindra junior.
Další soutěží, kde se posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra junior představí, bude Rally Šumava Klatovy, která se jede v termínu 21. – 23. dubna 2023. Po soutěži vám opět přineseme postřehy posádky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.