Letošní 41. ročník KOWAX Valašské rally ValMez 2023 je minulostí. Loňské absolutní prvenství v samotném závěru soutěže těsně uhájila dvojice Václav Pech - Petr Uhel na Fordu Focus WRC, o pouhé 3.8 vteřiny před posádkou Filip Mareš - Radovan Bucha na Škodě Fabii Rally 2 Evo. Třetí místo stejně jako v loňském roce náleží Janu Kopeckému a Janu Hlouškovi, kteří na Valašsku premiérově startovali s novou Fabií RS Rally2.
Uvedená trojice v závěru soutěže sváděla vyrovnaný a napínavý souboj na jednotlivých rychlostních zkouškách, nicméně její vzájemné časové odstupy zůstávaly až do předposledního měřeného testu bez větších změn. Dramatický moment z tohoto pohledu přinesly až první divácké Vítkovice, kde Pech chyboval, zaostal za Marešem o necelých devět vteřin a Mareš se mu tak rázem přiblížil na rozdíl 3.1 sekundy. V poslední zkoušce však oba zajeli prakticky shodný čas.
Po odstoupení Jana Černého před dvanáctou rychlostní zkouškou (poškozený výfuk) se na čtvrtou příčku posunul stabilně jedoucí polský pilot Lukasz Kotarba na Citroenu C3 Rally2. Páté místo je určitě výbornou vizitkou pro Věroslava Cvrčka, který původně bral svou účast na Valašské rally především jako přípravu na nadcházející klatovskou Rallye Šumava.
O pouhých šest desetin se po poslední rychlostní zkoušce posunul na konečnou šestou příčku před Martina Vlčka mladý Adam Březík, který se přitom v sobotu ráno po defektu na druhé zkoušce propadl až na 26. místo. Se sedmou příčkou bude ale nakonec určitě nakonec spokojen i samotný Vlček, jehož společnost Kowax je zároveň hlavním partnerem valašskomeziříčské soutěže.
Osmý skončil nestárnoucí Karel Trojan před Alešem Jiráskem. Jirásek přitom mohl pomýšlet na mnohem lepší výsledek, kdyby ovšem odpoledne nechyboval na Bystřičce a následně především nezatížil své časové konto penalizací tří minut za nedobrždění do časové kontroly. Nejlepší desítku pak uzavřel Petr Trnovec, který soutěž absolvoval stejně jako Trojan a Jirásek na Škodě Fabii R5.
Dramatický souboj probíhal na letošní 41. KOWAX Valašské rally ValMez rovněž mezi jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou. O stupních vítězů se rozhodovalo tentokráte opravdu až do posledních metrů. Ve finále nakonec první příčku o 1.9 sekundy uhájil David Štefan na Peugeotu 208 Rally4 před Kryštofem Zpěvákem s Opelem Corsa Rally4. Zpěvák dokázal zužitkovat lepší volbu pneumatik pro závěr soutěže, čímž se na předposlední vložce dostal před navrátilce na české tratě Reného Dohnala. Ten tak nakonec skončil třetí se ztrátou 11.2 sekundy na Štefana.
V rámci zápolení o body do mistrovství České republiky historických automobilů dokončil svou spanilou jízdu stylově, tedy vítězstvím na všech šestnácti rychlostních zkouškách, favorizovaný Vlastimil Neumann s Mitsubishi Lancer Evo III. Druhé místo vybojoval Petr Jurečka na Subaru Impreza 555 (+ 5:42.5 min), který v neděli po desáté rychlostní zkoušce odsunul za svá záda na třetí příčku Vratislava Hýbnera s Fordem Sierra Cosworth (+ 6:28.5 min).
Konečné výsledky 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023:
1. Pech/Uhel 1:26:31.6; 2. Mareš/Bucha + 3.8; Kopecký/Hloušek + 19.2; 4. Kotarba/Grzesik (PL) + 4:15.1; 5. Cvrček/Prokorát + 4:35.1; 6. Březík/Krajča + 5:54.6; 7. Vlček/Kunst + 5:55.2; 8. Trojan/Jůrka + 7:34.6; 9. Jirásek/Machů + 8:02.7; 10. Trnovec/Staněk + 8:52.1
KOWAX Valašská rally ValMez, tiskový servis
Jan Vaškovič
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.