Letošní 41. ročník KOWAX Valašské rally ValMez 2023 je minulostí. Loňské absolutní prvenství v samotném závěru soutěže těsně uhájila dvojice Václav Pech - Petr Uhel na Fordu Focus WRC, o pouhé 3.8 vteřiny před posádkou Filip Mareš - Radovan Bucha na Škodě Fabii Rally 2 Evo. Třetí místo stejně jako v loňském roce náleží Janu Kopeckému a Janu Hlouškovi, kteří na Valašsku premiérově startovali s novou Fabií RS Rally2.
Uvedená trojice v závěru soutěže sváděla vyrovnaný a napínavý souboj na jednotlivých rychlostních zkouškách, nicméně její vzájemné časové odstupy zůstávaly až do předposledního měřeného testu bez větších změn. Dramatický moment z tohoto pohledu přinesly až první divácké Vítkovice, kde Pech chyboval, zaostal za Marešem o necelých devět vteřin a Mareš se mu tak rázem přiblížil na rozdíl 3.1 sekundy. V poslední zkoušce však oba zajeli prakticky shodný čas.
Po odstoupení Jana Černého před dvanáctou rychlostní zkouškou (poškozený výfuk) se na čtvrtou příčku posunul stabilně jedoucí polský pilot Lukasz Kotarba na Citroenu C3 Rally2. Páté místo je určitě výbornou vizitkou pro Věroslava Cvrčka, který původně bral svou účast na Valašské rally především jako přípravu na nadcházející klatovskou Rallye Šumava.
O pouhých šest desetin se po poslední rychlostní zkoušce posunul na konečnou šestou příčku před Martina Vlčka mladý Adam Březík, který se přitom v sobotu ráno po defektu na druhé zkoušce propadl až na 26. místo. Se sedmou příčkou bude ale nakonec určitě nakonec spokojen i samotný Vlček, jehož společnost Kowax je zároveň hlavním partnerem valašskomeziříčské soutěže.
Osmý skončil nestárnoucí Karel Trojan před Alešem Jiráskem. Jirásek přitom mohl pomýšlet na mnohem lepší výsledek, kdyby ovšem odpoledne nechyboval na Bystřičce a následně především nezatížil své časové konto penalizací tří minut za nedobrždění do časové kontroly. Nejlepší desítku pak uzavřel Petr Trnovec, který soutěž absolvoval stejně jako Trojan a Jirásek na Škodě Fabii R5.
Dramatický souboj probíhal na letošní 41. KOWAX Valašské rally ValMez rovněž mezi jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou. O stupních vítězů se rozhodovalo tentokráte opravdu až do posledních metrů. Ve finále nakonec první příčku o 1.9 sekundy uhájil David Štefan na Peugeotu 208 Rally4 před Kryštofem Zpěvákem s Opelem Corsa Rally4. Zpěvák dokázal zužitkovat lepší volbu pneumatik pro závěr soutěže, čímž se na předposlední vložce dostal před navrátilce na české tratě Reného Dohnala. Ten tak nakonec skončil třetí se ztrátou 11.2 sekundy na Štefana.
V rámci zápolení o body do mistrovství České republiky historických automobilů dokončil svou spanilou jízdu stylově, tedy vítězstvím na všech šestnácti rychlostních zkouškách, favorizovaný Vlastimil Neumann s Mitsubishi Lancer Evo III. Druhé místo vybojoval Petr Jurečka na Subaru Impreza 555 (+ 5:42.5 min), který v neděli po desáté rychlostní zkoušce odsunul za svá záda na třetí příčku Vratislava Hýbnera s Fordem Sierra Cosworth (+ 6:28.5 min).
Konečné výsledky 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023:
1. Pech/Uhel 1:26:31.6; 2. Mareš/Bucha + 3.8; Kopecký/Hloušek + 19.2; 4. Kotarba/Grzesik (PL) + 4:15.1; 5. Cvrček/Prokorát + 4:35.1; 6. Březík/Krajča + 5:54.6; 7. Vlček/Kunst + 5:55.2; 8. Trojan/Jůrka + 7:34.6; 9. Jirásek/Machů + 8:02.7; 10. Trnovec/Staněk + 8:52.1
KOWAX Valašská rally ValMez, tiskový servis
Jan Vaškovič
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.