Letošní 41. ročník KOWAX Valašské rally ValMez 2023 je minulostí. Loňské absolutní prvenství v samotném závěru soutěže těsně uhájila dvojice Václav Pech - Petr Uhel na Fordu Focus WRC, o pouhé 3.8 vteřiny před posádkou Filip Mareš - Radovan Bucha na Škodě Fabii Rally 2 Evo. Třetí místo stejně jako v loňském roce náleží Janu Kopeckému a Janu Hlouškovi, kteří na Valašsku premiérově startovali s novou Fabií RS Rally2.
Uvedená trojice v závěru soutěže sváděla vyrovnaný a napínavý souboj na jednotlivých rychlostních zkouškách, nicméně její vzájemné časové odstupy zůstávaly až do předposledního měřeného testu bez větších změn. Dramatický moment z tohoto pohledu přinesly až první divácké Vítkovice, kde Pech chyboval, zaostal za Marešem o necelých devět vteřin a Mareš se mu tak rázem přiblížil na rozdíl 3.1 sekundy. V poslední zkoušce však oba zajeli prakticky shodný čas.
Po odstoupení Jana Černého před dvanáctou rychlostní zkouškou (poškozený výfuk) se na čtvrtou příčku posunul stabilně jedoucí polský pilot Lukasz Kotarba na Citroenu C3 Rally2. Páté místo je určitě výbornou vizitkou pro Věroslava Cvrčka, který původně bral svou účast na Valašské rally především jako přípravu na nadcházející klatovskou Rallye Šumava.
O pouhých šest desetin se po poslední rychlostní zkoušce posunul na konečnou šestou příčku před Martina Vlčka mladý Adam Březík, který se přitom v sobotu ráno po defektu na druhé zkoušce propadl až na 26. místo. Se sedmou příčkou bude ale nakonec určitě nakonec spokojen i samotný Vlček, jehož společnost Kowax je zároveň hlavním partnerem valašskomeziříčské soutěže.
Osmý skončil nestárnoucí Karel Trojan před Alešem Jiráskem. Jirásek přitom mohl pomýšlet na mnohem lepší výsledek, kdyby ovšem odpoledne nechyboval na Bystřičce a následně především nezatížil své časové konto penalizací tří minut za nedobrždění do časové kontroly. Nejlepší desítku pak uzavřel Petr Trnovec, který soutěž absolvoval stejně jako Trojan a Jirásek na Škodě Fabii R5.
Dramatický souboj probíhal na letošní 41. KOWAX Valašské rally ValMez rovněž mezi jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou. O stupních vítězů se rozhodovalo tentokráte opravdu až do posledních metrů. Ve finále nakonec první příčku o 1.9 sekundy uhájil David Štefan na Peugeotu 208 Rally4 před Kryštofem Zpěvákem s Opelem Corsa Rally4. Zpěvák dokázal zužitkovat lepší volbu pneumatik pro závěr soutěže, čímž se na předposlední vložce dostal před navrátilce na české tratě Reného Dohnala. Ten tak nakonec skončil třetí se ztrátou 11.2 sekundy na Štefana.
V rámci zápolení o body do mistrovství České republiky historických automobilů dokončil svou spanilou jízdu stylově, tedy vítězstvím na všech šestnácti rychlostních zkouškách, favorizovaný Vlastimil Neumann s Mitsubishi Lancer Evo III. Druhé místo vybojoval Petr Jurečka na Subaru Impreza 555 (+ 5:42.5 min), který v neděli po desáté rychlostní zkoušce odsunul za svá záda na třetí příčku Vratislava Hýbnera s Fordem Sierra Cosworth (+ 6:28.5 min).
Konečné výsledky 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023:
1. Pech/Uhel 1:26:31.6; 2. Mareš/Bucha + 3.8; Kopecký/Hloušek + 19.2; 4. Kotarba/Grzesik (PL) + 4:15.1; 5. Cvrček/Prokorát + 4:35.1; 6. Březík/Krajča + 5:54.6; 7. Vlček/Kunst + 5:55.2; 8. Trojan/Jůrka + 7:34.6; 9. Jirásek/Machů + 8:02.7; 10. Trnovec/Staněk + 8:52.1
KOWAX Valašská rally ValMez, tiskový servis
Jan Vaškovič
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.