Letošní 41. ročník KOWAX Valašské rally ValMez 2023 je minulostí. Loňské absolutní prvenství v samotném závěru soutěže těsně uhájila dvojice Václav Pech - Petr Uhel na Fordu Focus WRC, o pouhé 3.8 vteřiny před posádkou Filip Mareš - Radovan Bucha na Škodě Fabii Rally 2 Evo. Třetí místo stejně jako v loňském roce náleží Janu Kopeckému a Janu Hlouškovi, kteří na Valašsku premiérově startovali s novou Fabií RS Rally2.
Uvedená trojice v závěru soutěže sváděla vyrovnaný a napínavý souboj na jednotlivých rychlostních zkouškách, nicméně její vzájemné časové odstupy zůstávaly až do předposledního měřeného testu bez větších změn. Dramatický moment z tohoto pohledu přinesly až první divácké Vítkovice, kde Pech chyboval, zaostal za Marešem o necelých devět vteřin a Mareš se mu tak rázem přiblížil na rozdíl 3.1 sekundy. V poslední zkoušce však oba zajeli prakticky shodný čas.
Po odstoupení Jana Černého před dvanáctou rychlostní zkouškou (poškozený výfuk) se na čtvrtou příčku posunul stabilně jedoucí polský pilot Lukasz Kotarba na Citroenu C3 Rally2. Páté místo je určitě výbornou vizitkou pro Věroslava Cvrčka, který původně bral svou účast na Valašské rally především jako přípravu na nadcházející klatovskou Rallye Šumava.
O pouhých šest desetin se po poslední rychlostní zkoušce posunul na konečnou šestou příčku před Martina Vlčka mladý Adam Březík, který se přitom v sobotu ráno po defektu na druhé zkoušce propadl až na 26. místo. Se sedmou příčkou bude ale nakonec určitě nakonec spokojen i samotný Vlček, jehož společnost Kowax je zároveň hlavním partnerem valašskomeziříčské soutěže.
Osmý skončil nestárnoucí Karel Trojan před Alešem Jiráskem. Jirásek přitom mohl pomýšlet na mnohem lepší výsledek, kdyby ovšem odpoledne nechyboval na Bystřičce a následně především nezatížil své časové konto penalizací tří minut za nedobrždění do časové kontroly. Nejlepší desítku pak uzavřel Petr Trnovec, který soutěž absolvoval stejně jako Trojan a Jirásek na Škodě Fabii R5.
Dramatický souboj probíhal na letošní 41. KOWAX Valašské rally ValMez rovněž mezi jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou. O stupních vítězů se rozhodovalo tentokráte opravdu až do posledních metrů. Ve finále nakonec první příčku o 1.9 sekundy uhájil David Štefan na Peugeotu 208 Rally4 před Kryštofem Zpěvákem s Opelem Corsa Rally4. Zpěvák dokázal zužitkovat lepší volbu pneumatik pro závěr soutěže, čímž se na předposlední vložce dostal před navrátilce na české tratě Reného Dohnala. Ten tak nakonec skončil třetí se ztrátou 11.2 sekundy na Štefana.
V rámci zápolení o body do mistrovství České republiky historických automobilů dokončil svou spanilou jízdu stylově, tedy vítězstvím na všech šestnácti rychlostních zkouškách, favorizovaný Vlastimil Neumann s Mitsubishi Lancer Evo III. Druhé místo vybojoval Petr Jurečka na Subaru Impreza 555 (+ 5:42.5 min), který v neděli po desáté rychlostní zkoušce odsunul za svá záda na třetí příčku Vratislava Hýbnera s Fordem Sierra Cosworth (+ 6:28.5 min).
Konečné výsledky 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023:
1. Pech/Uhel 1:26:31.6; 2. Mareš/Bucha + 3.8; Kopecký/Hloušek + 19.2; 4. Kotarba/Grzesik (PL) + 4:15.1; 5. Cvrček/Prokorát + 4:35.1; 6. Březík/Krajča + 5:54.6; 7. Vlček/Kunst + 5:55.2; 8. Trojan/Jůrka + 7:34.6; 9. Jirásek/Machů + 8:02.7; 10. Trnovec/Staněk + 8:52.1
KOWAX Valašská rally ValMez, tiskový servis
Jan Vaškovič
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?