Letošní 41. ročník KOWAX Valašské rally ValMez 2023 je minulostí. Loňské absolutní prvenství v samotném závěru soutěže těsně uhájila dvojice Václav Pech - Petr Uhel na Fordu Focus WRC, o pouhé 3.8 vteřiny před posádkou Filip Mareš - Radovan Bucha na Škodě Fabii Rally 2 Evo. Třetí místo stejně jako v loňském roce náleží Janu Kopeckému a Janu Hlouškovi, kteří na Valašsku premiérově startovali s novou Fabií RS Rally2.
Uvedená trojice v závěru soutěže sváděla vyrovnaný a napínavý souboj na jednotlivých rychlostních zkouškách, nicméně její vzájemné časové odstupy zůstávaly až do předposledního měřeného testu bez větších změn. Dramatický moment z tohoto pohledu přinesly až první divácké Vítkovice, kde Pech chyboval, zaostal za Marešem o necelých devět vteřin a Mareš se mu tak rázem přiblížil na rozdíl 3.1 sekundy. V poslední zkoušce však oba zajeli prakticky shodný čas.
Po odstoupení Jana Černého před dvanáctou rychlostní zkouškou (poškozený výfuk) se na čtvrtou příčku posunul stabilně jedoucí polský pilot Lukasz Kotarba na Citroenu C3 Rally2. Páté místo je určitě výbornou vizitkou pro Věroslava Cvrčka, který původně bral svou účast na Valašské rally především jako přípravu na nadcházející klatovskou Rallye Šumava.
O pouhých šest desetin se po poslední rychlostní zkoušce posunul na konečnou šestou příčku před Martina Vlčka mladý Adam Březík, který se přitom v sobotu ráno po defektu na druhé zkoušce propadl až na 26. místo. Se sedmou příčkou bude ale nakonec určitě nakonec spokojen i samotný Vlček, jehož společnost Kowax je zároveň hlavním partnerem valašskomeziříčské soutěže.
Osmý skončil nestárnoucí Karel Trojan před Alešem Jiráskem. Jirásek přitom mohl pomýšlet na mnohem lepší výsledek, kdyby ovšem odpoledne nechyboval na Bystřičce a následně především nezatížil své časové konto penalizací tří minut za nedobrždění do časové kontroly. Nejlepší desítku pak uzavřel Petr Trnovec, který soutěž absolvoval stejně jako Trojan a Jirásek na Škodě Fabii R5.
Dramatický souboj probíhal na letošní 41. KOWAX Valašské rally ValMez rovněž mezi jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou. O stupních vítězů se rozhodovalo tentokráte opravdu až do posledních metrů. Ve finále nakonec první příčku o 1.9 sekundy uhájil David Štefan na Peugeotu 208 Rally4 před Kryštofem Zpěvákem s Opelem Corsa Rally4. Zpěvák dokázal zužitkovat lepší volbu pneumatik pro závěr soutěže, čímž se na předposlední vložce dostal před navrátilce na české tratě Reného Dohnala. Ten tak nakonec skončil třetí se ztrátou 11.2 sekundy na Štefana.
V rámci zápolení o body do mistrovství České republiky historických automobilů dokončil svou spanilou jízdu stylově, tedy vítězstvím na všech šestnácti rychlostních zkouškách, favorizovaný Vlastimil Neumann s Mitsubishi Lancer Evo III. Druhé místo vybojoval Petr Jurečka na Subaru Impreza 555 (+ 5:42.5 min), který v neděli po desáté rychlostní zkoušce odsunul za svá záda na třetí příčku Vratislava Hýbnera s Fordem Sierra Cosworth (+ 6:28.5 min).
Konečné výsledky 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023:
1. Pech/Uhel 1:26:31.6; 2. Mareš/Bucha + 3.8; Kopecký/Hloušek + 19.2; 4. Kotarba/Grzesik (PL) + 4:15.1; 5. Cvrček/Prokorát + 4:35.1; 6. Březík/Krajča + 5:54.6; 7. Vlček/Kunst + 5:55.2; 8. Trojan/Jůrka + 7:34.6; 9. Jirásek/Machů + 8:02.7; 10. Trnovec/Staněk + 8:52.1
KOWAX Valašská rally ValMez, tiskový servis
Jan Vaškovič
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.