Úspěšná sestava se pro letošní sezónu nemění. I když to v případě AGROTEC ŠKODA Rally Teamu platí jen zčásti. Jana Kopecký se na cestu za svým desátým mistrovským titulem vydá s navigátorem Janem Hlouškem v novém soutěžním voze Škoda Fabia RS Rally2. Společně mají v plánu účast na sedmi závodech českého kalendáře. Ten odstartuje už o tomto víkendu Valašskou rally ValMez.
„Na základě výborné spolupráce a vzájemné důvěře budeme pokračovat v barvách stejného týmu jako v posledních dvou letech. Chceme bojovat o další titul mistra ČR v automobilových rally a jsem rád, že k tomu budeme mít k dispozici nový vůz Škoda Fabia RS Rally2. Pořídit tento speciál bylo nesmírně těžké, v tomto směru musím poděkovat společnostem AGROTEC Group, Škoda Auto a Škoda Motorsport. Přece jen Škoda se snažila v tomto období vykrýt šampionáty nadřazené národním, jako jsou WRC a ERC. My jsme však auto poptávali velice brzy, už někdy v loňské sezóně. Nakonec dorazilo do našeho zázemí v Kostelci nad Orlicí začátkem března. Dnes už mohu zpětně říci, že existovala úvaha, že bychom se s ‚eresem‘ zúčastnili už loňské Barumky, což se nerealizovalo,“ naznačuje Jan Kopecký.
Rodák z Kostelce nad Orlicí byl jedním ze čtveřice testovacích jezdců, který se Škodou Fabia RS Rally2 najezdil na asfaltových testech tisíce kilometrů. „Díky tomu, že jsem byl součástí vývojového týmu, jsem získal hodně zkušeností. Vím, jak auto nastavit na české podmínky, abych byl maximálně spokojený. Ale musím se stále opakovat. Bylo fakt těžké udělat něco rychlejšího a spolehlivějšího, než byl model Rally2 evo. Toto auto patří k absolutní světové špičce ve své třídě. RS je jeho nástupcem. Věřím však, že fabii bude rychlejší charakter českých vložek sedět. V polovině března jsme uskutečnili první krátký test v Kostelci nad Orlicí, kde jsme jezdili naši osvědčenou trať a k tomu úsek přes obec Suchou Rybnou. Tam jsme vyzkoušeli, že vše funguje, že fabia netrpí žádným problémem, který by se projevil v prvních kilometrech. S nastavením však nejsme u konce. Ještě nám chyběly k finálnímu doladění nějaké díly. Proto plánujeme do startu Valašky ještě jeden testovací den v Hustopečích, abychom auto vyladili do posledního detailu,“ komentuje nový vůz Jan Kopecký.
Další novinkou je i návrat k pneumatikám Michelin. „Na Valašce bychom chtěli složit reparát za ten loňský závěr. Celý závod jsme vedli, až v poslední zkoušce, kdy bylo hrozné počasí, jsme se propadli o dvě příčky, Věřím, že letos to dopadne lépe a dobrým výsledkem uděláme první krok k obhajobě mistrovského titulu. V naší pozici nemůžeme mít menší cíle. Stejně tak se budeme snažit maximálně uspět v každém jednotlivém závodě,“ doplňuje předsezónní novinky a ambice Jan Kopecký.
KOWAX Valašská rally ValMez, tiskový servis
Tomáš Plachý
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.