Rozjezd domácí soutěžácké sezóny je na dohled, a tak na Klatovsku už přípravy Historic Vltava Rallye a Rallye Šumava Klatovy běží naplno.
Budou se konat 21. – 23. 4. 2023 ve formátu obdobném jejich loňskému ročníku, v tuto chvíli již byla schválena tzv. základní ustanovení obou soutěží a byl zahájen příjem přihlášek. Vše důležité je k dispozici na stránkách www.pamk.cz.
Už jen šest týdnů chybí do víkendu 21. – 23. dubna 2023, kdy se na Klatovsku uskuteční 57. Rallye Šumava Klatovy i její rodná sestra, 31. Historic Vltava Rallye. Důležitým datem pro tyto soutěže je letos také 25. březen. „Jsme si vědomi toho, že doba je pro všechny zlá a náš sport není levný, i proto se závodní týmy pokoušejí mnohdy omezovat náklady. Dáváme jim tedy možnost něco ušetřit na startovném, bude se to týkat ale jen těch, kteří se stihnout přihlásit právě do zmíněného 25. března,“ říká předseda organizačního výboru obou soutěží Jan Petrů a hlásí další dobré zprávy: „Toto i další informace o naší soutěži se už závodníci i veřejnost mohou dozvědět z tzv. zvláštních ustanovení, které byly pro obě naše soutěže v tomto týdnu schváleny a jsou k dispozici na našich webových stránkách i na stránkách Autoklubu ČR. Samozřejmě už také přijímáme přihlášky a jsme zvědavi, jaká zajímavá jména od nás i z Evropy se k nám letos dostaví.“
Připomeňme, že 57. Rallye Šumava Klatovy je i letos zařazena jako druhý díl Mistrovství ČR, 31. Historic Vltava Rallye bude druhou zastávkou českého i evropského šampionátu historických vozů. Jejich program bude obdobný tomu loňskému, vybraní účastníci se nejprve ve čtvrtek představí fanouškům na klatovském náměstí Míru. Vlastní závodění začne v pátek odpoledne a zahájí ho historické vozy, které se budou prohánět po tratích dvou rychlostních zkoušek situovaných mezi městy Klatovy a Kdyně. Obě se pojedou dvakrát, páteční etapu rozpůlí kromě zastávky v servisní zóně také zápolení na Klatovském okruhu. Podobně jako loni se v pátek u Čínova vystřídají historické vozy s těmi soudobými, pro ně to bude ale v pátek jediný měřený úsek.
Sobota bude opět dnem, kdy ožijí kilometry rychlostních zkoušek nejvíce. Ranní ´zahřívací´ test čeká na účastníky obou soutěží opět na Klatovském okruhu, na něm i na všech dalších sobotních tratích pojedou nejprve účastníci ´Vltavy´, až po nich závodníci z Rallye Šumava Klatovy. Z okruhu se postupně všichni přesunou ke Sluhovu a na Keply, poslední erzeta sekce se bude konat nedaleko hraničního přechodu Svatá Kateřina. A odpoledne budou na závodníky čekat všechny tři rychlostní zkoušky ještě jednou, samozřejmě až po zastávce v servisní zóně v Janovicích nad Úhlavou. V cíli své dvanácté rychlostní zkoušky budou mít historické vozy splněno a budou moci přejet i slavnostní cílovou rampu, na vozy soudobé bude ještě čekat nedělní program. I ten bude završen rozdáváním cen na klatovském náměstí Míru, poháry si ale vyslouží jen ty posádky, které absolvují dvakrát dva průjezdy rychlostními zkouškami u Velhartic a Sobětic. Celkově bude mít trať každé ze soutěží přes 140 kilometrů rychlostních zkoušek.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.